Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Kleine zender voor vossenjacht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij hadden vandaag op school voor een nieuw project over zend amateurs etc. een inleiding gehad. We gaan deze periode zo een radio bouwen waar je al die religieuze zenders op kan ontvangen 8)7 .
Maar in mijn verleden heb ik dat al gedaan en het is heel simpel spoel condensator weerstandje en een diode en thats it.
Maar nou kregen we ook iets over een vossenjacht dan worden er kleine zenders verstopt en moet je die opsporen met een ontvanger. Nou dat zag er eigenlijk wel simpel uit een kristal en nog wat dingetjes. Dus mijn plan was om zo een te gaan maken. Maar het probleem zit bij die "nogwat dingetjes" aangezien ik geen schema heb en ook nergens op google kan vinden zet ik het hier maar neer.

Dus mijn vragen zijn:
Weet iemand een schema voor zo een "vos" en zoja wat is een niet zo hele dure winkel voor de onderdelen. Ik wil dit project graag thuis doen omdat ik dan meer vrijheid heb.

• caipirinha
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

caipirinha

The boy from brazil

Zendamateurs en religieuze zenders ? Ik zie het verband niet zo.
En als je had opgelet tijdens die inleiding dan had je geweten dat je eerst een examen
moet afleggen voor je zelf zenders mag bouwen.
Als je gewoon lid wordt van de veron of vrza kunnen ze je alles uitleggen.

No self-respecting engineer should have to close a game to run a circuit simulation.

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan ga ik daar eerst naar kijken en ik weet van dat examen en vergunningen enzo maar met die radiootjes kun je meestal alleen die religieuse zenders ontvangen. En het verband ligt er met een zend amateur die ons daar iets over gaat leren.
Maar die dingen zijn zo klein en die zitten meestal op de band van de rc karretjes. Dus geen vergunning ofzo daarvoor nodig.

Verwijderd

Bij zelfbouw vergeet je volgens mij dat daar een versterker (of iig iets dat voor vermogen zorgt) bijhoort. Boven de 4Watt heb je een vergunning nodig. Volgens mij kan je beter een 2dehands vossenset aanschaffen via marktplaats ofzo.

Er komt namelijk heel wat kijken bij deze techniek en het is niet alleen maar een printje aan elkaar solderen. Leuk leesvoer trouwens.

Verwijderd

Topicstarter
OK ik leg het even uit wat een vos is een vos is een heel klein zendertje die op een batterij werkt. Ik zat dus te denken aan 2m am zendertjes van een paar mW. Volgens mij is dit helemala legaal. EN gewoon leuk om te maken in 8 cm pvc rioolpijp. Alleen maar een zender gewoon voor de lol enzo.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:31

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Voor 27mc heb je inderdaad geen vergunning nodig. En er zit af en toe een kerkradio op ja, meestal Engelse kerkradio's die door de reflectie overgestraald worden naar je ontvanger hier in NL.

Op +/- 150MHz zitten trouwens ook die 'religieuze zenders'.

Maar als je afstandsbedieningen hebt van RC wagentjes, kom je al een heel eind. Wanneer je een hendel van zo'n afstandsbediening omhaalt, komt er al een hoop gepiep en gekraak uit (continu). Je zou alleen even moeten luisteren of zo'n afstandsbediening op één van de 40 kanalen zit. Als hij er nét naast zit, kun je 'm slecht ontvangen en de vos dus slecht opsporen.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Voor zover ik weet is het zenden met zelfgebouwde zenders zowiezo verboden als je geen zendlicentie hebt, vandaar dat ik het topic sluit. Mocht je bewijs voor het tegendeel hebben, mail me dan even, maar tot die tijd is dit topic dicht.

I stand corrected. Het bouwen van zo'n device is legaal, zolang 'ie zich maar aan de R&TTE-directive houdt. Weer open, met dank aan timcooijmans.

[ Voor 24% gewijzigd door Sprite_tm op 17-03-2008 23:01 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
bedankt ik had je al een mail gesuurt.

Maar nou zit ik nog steeds met het probleem want he moet simpel zijn. niet onwijs moeilijk en het moet in een pvc rioolbuisje passen alle vossen die ik tegen komen passen er nooit in en zijn ook veels te moeilijk. ik zoek gewoon een simpele 2m am vos.
wie o wie komt met de goude tip:P

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik denk dat het magische (nederlandse) woord "test oscilator" is

e.g. http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/31/last

Iperf

Verwijderd

http://www.vrza.nl/downloads/cqpa/CQPA2_2006.pdf (pag 9, 10 en 11)

Wat oudere schema's... maar simpel en snel in elkaar te zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2008 01:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
die onderste de gecorrigeerde versie is perfect alleen wat is een goede onlline shop daarvoor.(lokale winkels zijn duur:()

• EL_Loco
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

EL_Loco

alias Haco

Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 08:28:
die onderste de gecorrigeerde versie is perfect alleen wat is een goede onlline shop daarvoor.(lokale winkels zijn duur:()
www.conrad.nl ?
Daar kan je alles op het gebied van electronica wel kopen...
(volgens mij met betaling met IDeal heb je geen verzendkosten)

rumores non hiatus dremelunt
malleo omnia consentiunt
Lid van het Anti-Jamba front!

• hullepim
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:20
Heel ver ga je niet komen met een 27mc 4 watt zender (fm, am mag max 1 watt), zeker niet zonder een flinke antenne.
Ik weet niet wat voor bereik je wilt gaan halen, maar zelf sta ik 1 keer in de 2 weken de alphense zondag middag vos. Wij gebruiken een Zetagi 300watt FM linear op een antenne mast van 25 meter die we in een boom planten. We hebben dan een bereik van ongeveer 100km.
Met een 2 meter am vossen zender met een paar mWatts denk ik dat je de straat nog niet uit komt.
op mijn forum (zie sig) staan wel een aantal schema's en projecten die je misschien kan gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
ja maar dat zijn van die vosssenjachtne je stapt in je auto en je gaat zoeken deze zijn van lkkr klein en dan opsporen.
Pagina: 1