A8n-Sli Premium en XFX 8800GT

Pagina: 1
Acties:

• Kleus
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:29
Eerst even een kleine situatieschets:
- AMD 64 X2 4200+
- 2x 1GB DDR in Dual channel
- XFX 8800GT (De versie zónder fan controller helaas)
- en nog een hoop ander spul, wat er verder niet meer toe doet :)
* CPU-Z / GPU-Z: Max width: x16, Link width: x16.
* Temperaturen zijn oké, niks overgeclocked.
* Drivers: Forceware 169.32 / 169.21.
* Moederbord bios: 1009 (21-10-2005). Chipset drivers: V6.65

Twee weken geleden heb ik mijn 7900gt verkocht, en ben ik met de rest van het systeem verder gegaan. Ik heb vervolgens een XFX 8800GT gekocht. Helaas stond er toen nog niet bij dat dit de versie was zonder fancontroller, dus deze draaide constant op 100% fanspeed. Een zalman fanmate lostte dit snel op.

Al sinds dat ik de 8800gt erin drukte, en alle drivers heb verwijdert en de juiste opnieuw heb geinstalleerd komt het systeem kwa prestaties maar amper boven de score met de 7900gt uit. In cijfers: in 3dmark06 een score van 4713, en in 3dmark05 een score van 5805. De score voorheen met mijn 7900gt lag ook in de 4000. Dit kan natuurlijk niet! :+

Om het een en ander uit te sluiten, heb ik windows op een lege harddisk gegooid, alleen de nodige drivers en programma's geinstalleerd, en de rest van de harddisks in m'n systeem afgekoppeld. Resultaat: zelfde score. :(

Vervolgens heb ik de 8800gt in een ander systeem hier gehangen, een 3200+ op een MSI k8n neo4 moederbord met maar 512mb geheugen erop. Dezelfde harddisk als waarop ik de schone windows installatie had gezet, en andere chipset drivers erop gezet. Resultaat: een 3dmark06 score van 5360 en 3dmark05 van 9375. **Mijn conclusie: Moederbord werkt niet mee.(de Asus)**

Ik heb zo'n beetje alle instellingen nagelopen. De AI-Selector in Windows geeft aan dat hij ingesteld staat op 1 videokaart, in de bios staat de EZ warning aan, en ook hier staat de instelling 'Single Video Card' aan. Ik weet momenteel niet meer waar ik het probleem moet/kan zoeken....

Mijn volgende stap zou zijn een mail sturen naar Asus, om te vragen of hun hier een antwoord op weten. Maar ik dacht, laat ik het eens eerst hier proberen. 8)
Heeft er íemand een idee waar het probleem kan zitten en hoe ik mijn systeem op een fatsoenlijke en te verwachten score kan krijgen? (~8000)

• Kleus
Heeft er niemand ook maar énig idee hoe mijn probleem op te lossen is? -O-

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-05 09:54
Rijtje om even na te lopen:

-bios updaten
-bios naar factory default zetten
-checken of wel de juiste stroomkabel in de 3d-kaart zit.
-ventilator ff weet terugkoppelen naar orginele situatie (misschien detecteerd de kaart dat de fan niet draait)
-heb je amd processor driver geinstalleerd?
-En in welke pce-e slot zit hij? Probeer de ander eens.
-check op irq conflicten.
-check of de kaart wel naar 3d-modus schakeld als je een spel start. (monitor de clocksnelheden)

http://axrotterdam.blogspot.nl

• Kleus
De checklist, maar dan nagelopen:
-checken of wel de juiste stroomkabel in de 3d-kaart zit.
-ventilator ff weet terugkoppelen naar orginele situatie (misschien detecteerd de kaart dat de fan niet draait)
Stroomkabel zit er goed in, zoals hij altijd zat. Anders gaat ie niet eens aan.
Kaart heeft in het begin op z'n fan gedraait, deed toen ook niks meer dan wat ie nu doet. Dat is het dus ook niet.
-heb je amd processor driver geinstalleerd?
-En in welke pce-e slot zit hij? Probeer de ander eens.
Ja, processor driver en dual core optimizer zijn beide geinstalleerd. Had overigens ook geen invloed op de scores na het installeren de vorige week.
Hij zit in het bovenste (blauwe) pci-e slot, gezien de onderste hardstikke uit staat en het dus niet doet.
-check op irq conflicten.
-check of de kaart wel naar 3d-modus schakeld als je een spel start. (monitor de clocksnelheden)
Geen IRQ conflicten gevonden, in het hele systeem niet.
Clocksnelheden zijn in orde, zijn zoals ze horen te zijn bij de kaart. In game blijven ze oké en stabiel.
-bios updaten
Dit heb ik nog niet geprobeerd, zal het komend weekend eens proberen. (Het updaten dan, van de BIOS op het moederbord.)

Overigens bedankt voor je reactie, maar helaas had ik het een en ander al nagelopen, uitgesloten en geprobeerd. :)

[ Voor 0% gewijzigd door Kleus op 20-03-2008 20:40 . Reden: Typo... ]

• Kleus
Dekaasboer schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 00:20:
-bios updaten
Zojuist heb ik bovenstaande dingen maar eens uitgevoerd.
Moederbord BIOS geflashed van 1009 naar 1303, maar ook dat heeft kwa score niks geholpen. Blijft hangen op 4700. :(

Straks toch maar een mail sturen naar Asus support, om te vragen of zij hier een oplossing voor hebben. :)

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Overzicht PCIe 1.0 en 1.1 Moederborden
daar al gekeken of je chipset er tussen staat.

Ook hier iemand met eenzelfde probleem Hele lage 3DMark06 score (6609 met een 8800gt)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Kleus
Daar staat mijn chipset nForce 4 SLI inderdaad bij, als zijnde PCIe 1.0a.
Dus, dat zou betekenen dat ik die PCIe 2.0 kaart daar inderdaad niet werkend in ga krijgen.
Daarnaast staan bij hem de instellingen ook anders, want bij mij geven CPU-Z en GPU-Z namelijk wel beide een x16 @ x16 aan.

Ook als ik zoek in de topics, dan zijn er verscheidene mensen die de 8800gt wel werkend hebben gekregen op hun a8n-sli premium....
Ik vind het maar vaag allemaal. Zal dit probleem ook eens voor gaan leggen, en s zien of er een oplossing voor is. (Op een nieuw moederbord/andere grafische kaart na) :(

• ipsec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 15:20
Zit het probleem niet in de FanMate? Dat de driver in windows de kaart vanzelf terug laat klokken omdat naar zijn idee de temp. te hoog wordt?

• renbull
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-01 20:52
Kleus schreef op maandag 24 maart 2008 @ 17:50:
[...]

Daar staat mijn chipset nForce 4 SLI inderdaad bij, als zijnde PCIe 1.0a.
Dus, dat zou betekenen dat ik die PCIe 2.0 kaart daar inderdaad niet werkend in ga krijgen.
Daarnaast staan bij hem de instellingen ook anders, want bij mij geven CPU-Z en GPU-Z namelijk wel beide een x16 @ x16 aan.

Ook als ik zoek in de topics, dan zijn er verscheidene mensen die de 8800gt wel werkend hebben gekregen op hun a8n-sli premium....
Ik vind het maar vaag allemaal. Zal dit probleem ook eens voor gaan leggen, en s zien of er een oplossing voor is. (Op een nieuw moederbord/andere grafische kaart na) :(
Mijn 8800gt werkt perfect op mijn asus A8N-e dus aan 1.0a 2.0 licht het niet altijd.(kan wel licht geloof ik aan de timings van de overdracht ofzo.)

Nikon D750| Nikkor AF 300/4, 80-200/2.8D, 85/1.8D, 60/2.8D, 50/1.4D, 35/2D 24/2.8 20/2.8D | Tokina 400/5.6 | MF Vivitar Series 1 70-210/3.5

• Kleus
SuperKevin schreef op maandag 24 maart 2008 @ 17:57:
Zit het probleem niet in de FanMate? Dat de driver in windows de kaart vanzelf terug laat klokken omdat naar zijn idee de temp. te hoog wordt?
Het probleem zit volgens mij niet in de FanMate, want ook voordat ik deze ertussen zette had ik het probleem dat ik maar een lage score haalde. De temperatuur is overigens wel oké, 37 voor core en 30 voor pcb. Dus dit had ik eigenlijk al uitgesloten als 'probleem', gezien het al voordat ik de fanmate ertussen zette gebeurde.
renbull schreef op maandag 24 maart 2008 @ 18:05:
[...]
Mijn 8800gt werkt perfect op mijn asus A8N-e dus aan 1.0a 2.0 licht het niet altijd.(kan wel licht geloof ik aan de timings van de overdracht ofzo.)
Ik vond het zelf ook al raar, gezien er genoeg mensen zijn met een nForce 4 chipset waar de kaart het gewoon goed doet. Heb je dat van die timings ergens gelezen, of heb je enig idee hoe ik dit kan testen?

• Zamoraak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-05 15:59
Kijk eens zoals Kleus zegt eens na in GPU-Z of er wel 16X @ 16x staat, mischien gebruitk ie maar 2 of 4 lanes ;)

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Zamoraak schreef op maandag 24 maart 2008 @ 22:54:
Kijk eens zoals Kleus zegt eens na in GPU-Z of er wel 16X @ 16x staat, mischien gebruitk ie maar 2 of 4 lanes ;)
Goed de TS lezen voordat je iets zegt:
* CPU-Z / GPU-Z: Max width: x16, Link width: x16.
Staat er letterlijk in

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Pagina: 1