spanning (volt) op externe hardware na uitschakelen pc

Pagina: 1
Acties:

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:03
Dag,

ik heb het probleem dat als ik mijn (net nieuw in elkaar gebouwde) pc heb uitgeschakeld, mijn externe (usb) HDD, keyboard en muis nog onder spanning blijven staan, welke resulteert in het blijven branden van mijn optische muis, het lampje van 't keyboard en het blijven draaien van mijn externe HDD.

Ik heb al in de BIOS gekeken bij power management, heb daar lopen klooien met de opties: wake on:
-usb devices
-keyboard
-ps/2 muis
maar niets van dit alles mocht baten.

Ik heb geen zin om iedere keer na uitschakelen van de pc ook nog eens de switch van de voeding aan de achterkant van mijn computerkast om te zetten om deze apparaten tot stoppen te dwingen; er moet toch iets voor zijn?? Misschien een jumper op het moederbord dat omgezet moet worden o.i.d.?

extra info:
AMD® Athlon™ 64 X2 6000+ processor, Foxconn A690VM2MA moederbord en 2048 MB DDR2 geheugen.
merk voeding onbekend; 450W

plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.alternate.nl/pix/prodpic/450x450/s/seeu07.jpg

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

probeer eens het gedeelte powermanagement.

ook zoeken op google gepoogd?

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:00
Deze doet het geweldig.

Afbeeldingslocatie: http://www.leuven.be/ftp/stekkerdoos.jpg

Of deze

Afbeeldingslocatie: http://www.factoryprices.nl/images/accessoires/draadloze_schakelsysteem/Klik%20Aan%20Klik%20Uit%20AC-300R.jpg

Serieus, het is redelijk normaal dat er spanning op blijft staan. Sluipverbruik op mijn eigen systeem zo'n 35 watt! Dus een schakelaar is het beste.

Homo sapiens non urinat in ventum

• r0g3r
Wiethoofd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 21:42:
probeer eens het gedeelte powermanagement.

ook zoeken op google gepoogd?
misschien helpt het als je eerst de OP doorleest voordat je een reactie geeft, hieraan staat dat ik al alle opties in power management geprobeerd heb. Ook google en de site van de fabrikant (foxconn) geven geen antwoord.

Verwijderd

Heb ongeveer hetzelfde probleeem, heb ook zo'n schakelaar, alleen dan werkt hibernate niet meer goed, iemand misschien een andere oplossing? Ik heb een GA-P35-DS3R

• r0g3r
Jan Smit schreef op maandag 17 maart 2008 @ 21:43:
Deze doet het geweldig.

[afbeelding]

Of deze

[afbeelding]

Serieus, het is redelijk normaal dat er spanning op blijft staan. Sluipverbruik op mijn eigen systeem zo'n 35 watt! Dus een schakelaar is het beste.
bij de oude pc ging de randapparatuur ook gewoon uit als je de pc uitschakelde, dus ik zie niet in waarom het met dit nieuwe moederbord niet zou moeten kunnen.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

r0g3r schreef op maandag 17 maart 2008 @ 21:44:
[...]
misschien helpt het als je eerst de OP doorleest voordat je een reactie geeft, hieraan staat dat ik al alle opties in power management geprobeerd heb. Ook google en de site van de fabrikant (foxconn) geven geen antwoord.
Ik heb al in de BIOS gekeken bij power management, heb daar lopen klooien met de opties: wake on:
-usb devices
-keyboard
-ps/2 muis
maar niets van dit alles mocht baten.

dat heb ik ook in m'n bios, maar dat gaat er om of ik de computer aan wil laten gaan door een usb device, tobo of muis (je zegt zelf: wake on, wat niet betekend dat het uit gaat)

en ik las idd over het gedeelte heen dat je al op internet gezocht had (mijn excuses voor die beschuldiging)

{edit}
net ook even gegoogled, ik kwam hier uit:
http://forums.whirlpool.n...s-archive.cfm/900068.html
daar lees ik dat het aan je voeding ligt omdat deze de 5V rails aan laat als je je computer uitschakeld. Dat is om te voorkomen dat je een koude start hebt zodra je de powerswitch indrukt en je minder kans heb op fouten tijdens het booten.

je zal dus of je voeding moeten vervangen of een stekkerdoos kopen met een schakelaar en die omzetten lijkt me

[ Voor 22% gewijzigd door Wiethoofd op 17-03-2008 21:51 . Reden: gegoogled ]

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hier blijft er ook stroom op staan, de 5v. Die valt dus niet uit te schakelen behalve dan met de knop @ voeding?

- usb-connectivity-leds @ fancontrollers blijven branden, kabel maar losgehaald daar ze autonoom zijn
- usb-pen aansluiten op tobo resulteerd in brandende led op usbpen en (even) knipperent verlichting van tobo

http://tweakers.net/gallery/sys/15529

gigabyte zojuist gemailt daarover

[ Voor 19% gewijzigd door Raven op 17-03-2008 22:05 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-05 17:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik heb wel eens Asus-borden gezien waarbij je op het bord een jumper had om in te stellen of de poorten na het uitschakelen nog spanning hadden of niet. Wellicht is zoiets ook op dit bord aanwezig?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-05 09:21

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 21:45:
Heb ongeveer hetzelfde probleeem, heb ook zo'n schakelaar, alleen dan werkt hibernate niet meer goed,
Dat is heel raar, want bij hibernate wordt alles naar je schijf geschreven en mag de stroom eraf. Ben je niet in de war met standby of de sleep van Vista?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• r0g3r
Demoniac schreef op maandag 17 maart 2008 @ 21:49:
Ik heb wel eens Asus-borden gezien waarbij je op het bord een jumper had om in te stellen of de poorten na het uitschakelen nog spanning hadden of niet. Wellicht is zoiets ook op dit bord aanwezig?
ja dit is dus ook iets waar ik naar op zoek ben. de gebruiksaanwijzing van het moederbord is echter zo beknopt en minimaal dat hier met geen woord over gerept wordt. Ik heb zojuist ook even een mailtje naar de fabrikant gestuurd, even zien wat zij er van gaan zeggen.

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:00
r0g3r schreef op maandag 17 maart 2008 @ 21:46:
[...]
bij de oude pc ging de randapparatuur ook gewoon uit als je de pc uitschakelde, dus ik zie niet in waarom het met dit nieuwe moederbord niet zou moeten kunnen.
Ik weet het niet helemaal zeker, maar de huidige voedingen en MB combinaties laten de randapparatuur onder spanning staan. Zo heb ik een telefoon aan de USB oplader zitten en die laadt op als de pc uitstaat. Dat lijkt me idd een MB/voeding combinatie. Hiermee kan dan een PC ook uit de diepere slaapstanden gehaald worden. Zit dat niet in de ACPI instellingen?

Ik bedoelde de optie van de stekkerdoos met schakelaar toch echt serieus want dat is vaak de enige manier om spullen *echt* uit te zetten.

Homo sapiens non urinat in ventum

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Jan Smit schreef op maandag 17 maart 2008 @ 22:16:
[...]
Ik bedoelde de optie van de stekkerdoos met schakelaar toch echt serieus want dat is vaak de enige manier om spullen *echt* uit te zetten.
offtopic:
de stekker uit het stopcontact of een stop even loshalen is minstens zo effectief ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Wiethoofd op 17-03-2008 22:19 ]

• r0g3r
vanmorgen kreeg ik de reactie van de online support van Foxconn:
Dear Sir,
Thanks for supporting Foxconn product.
Regarding your description, it is normal,
when the pc powered down, it still provide
5V standby power for USB port,so pls don't care
about that and be relex to use.
Best regards,
Foxconn Technical Support

Hier heb ik dus geen flikker aan, want ik had ook al begrepen dat het redelijk normaal is, maar ik wil het juist voorkomen!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
r0g3r schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 09:36:
5V standby power for USB port,so pls don't care
about that and be relex to use.
offtopic:
Wat een heerlijke "All your USB are belong to us!" reactie. :)

Ik ben het overigens wel met je eens: die externe poorten moeten default gewoon uitgaan (en wellicht met een optie om ze aan te houden). Bij al mijn ASUS moederborden gaat de stroom daar ook gewoon vanaf.

Lijkt me een typisch S3 gevalletje; maar goed, je zei dat je de power-opties al doorlopen had.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

probeer het eens met een andere voeding, die laat stroom op de 5V rail staan

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:13
Er is AFAIK een speciaale +5vsb rail op de voeding. Deze wordt dus gebruikt voor de standby functie en om wake-up events door te kunnen krijgen.
Er blijft dus geen stroom staan op de normale 5v rail!
Ik ben ooit een keer in een bios een optie tegengekomen waarmee je kon kiezen om geen stroom op usb apparaten te laten staan als de pc uit is.

dot.blaat

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Rostvertol-Mil schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 11:31:
Er is AFAIK een speciaale +5vsb rail op de voeding. Deze wordt dus gebruikt voor de standby functie en om wake-up events door te kunnen krijgen.
Er blijft dus geen stroom staan op de normale 5v rail!
Ik ben ooit een keer in een bios een optie tegengekomen waarmee je kon kiezen om geen stroom op usb apparaten te laten staan als de pc uit is.
dan hangt die optie om stroom op je USB poorten te laten staan dus af van je moederbord en/of moederbord fabrikant en/of bios producent

Verwijderd

Ja die sleep bedoelde ik eigenlijk, hij werkt wel alleen gaat hij alles van zijn disk lezen en dat neemt nog al veel tijd in.
Na alles gelezen te hebben moet het nog steeds aan je bios liggen, kom je ook niet ver mee... Hopen op een goede opdate.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heb Gigabyte gemailt, volgens hun is die 5v spanning als de pc uit staat normaal. Heb maar gevraagt of de USB-poorten deze spanning ontzegt kan worden als de pc uit staat...

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 19-03-2008 18:50 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem gehad en heb dit kunnen oplossen door een PCI kaartje met extra USB poorten te plaatsen.
Alle apparaten die geen stroom mogen (moeten) hebben als mijn PC uitstaat sluit ik hier op aan.
De apparaten waar dat dit geen belang heeft sluit ik aan op de USB poorten van het moederbord zelf.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat is bij mij geen oplossing tenzij er USB kaarten zijn met interne USB header-aansluitingen

Oscar Wilde

Verwijderd

Misschien is dan dit de oplossing:

http://www.komplett.be/k/ki.aspx?sku=327721

• Theft_eXP
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-04-2023
5VSB over je USB kan je uitzeten met een jumper op je mobo. zit vaak ergens linksboven

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:50
Toch even iets herhalen:

Deel van de ATX specificatie is dat de voeding stroom blijft leveren op diverse rails terwijl de computer uitgeschakeld is. Het is dus doodnormaal dat de voeding stroom blijft geven aan het moederbord.

Wat het moederbord er vervolgens mee doet is het probleem hier. In dit geval gebruikt hij die stroom o.a. om de USB poorten te voeden. Bij sommige moederborden (maar zeker niet alle!) is dit uit te schakelen / in te schakelen in de bios of met een jumpertje. Dat jumpertje zit inderdaad vaak in de buurt van je USB poorten, maar ik zou het even opzoeken voordat je in het wilde weg jumpers gaat omzetten.

Wat betreft een oplossing indien bovenstaande niet mogelijk is:
- Een PCI(-e) USB host adapter kan werken. Tenminste, als je de slots niet hebt gevuld. Zorg er dan wel voor dat je hem terug kan brengen naar de winkel, want ook op de PCI bus blijft stroom staan. Het is dus afhankelijk van wat je PCI kaartje hiermee doet ;)
- Een DIY oplossing. Powerled pins met transistoren en relay, ingebouwd in een kabeltje. Gebruik dat kabeltje dan om een USB2 hub aan te sluiten, .... (zelf verder uitwerken ;) )
- Probeer een (andere) USB header. Het moederbord hoeft niet persé stroom op alle USB poorten te houden. Vaak blijft er geen stroom op de headers staan.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Die zal ik onthouden :) , zal alleen een PCIe versie moeten worden, PCI is in gebruik.
Theft_eXP schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 01:59:
5VSB over je USB kan je uitzeten met een jumper op je mobo. zit vaak ergens linksboven
Nope, op mijn mobo zit er geen of ik moet er overheen kijken.
Gigabyte X38-DQ6

Oscar Wilde

Pagina: 1