Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Ik loop al een tijdje in mijn hoofd om een webshop (en hopelijk op den duur een fysieke winkel) op te starten. Hierbij loop ik in mijn hoofd eigenlijk steeds tegen het feit aan dat ik niet precies weet hoe je een dergelijk bedrijf kan laten groeien. Het grootste hekelpunt hierin (zie ik) is inkoop.

In mijn ogen, en de ogen van vele anderen, is het concept wat ik in gedachte heb helemaal niet gek en is er behoefte aan. Het is niet zo dat ik een goedkoop inkoopadres heb dus zal ik voor al mijn producten (en dat zijn er nogal wat) de fabrikanten moeten benaderen en proberen een zo gunstig mogelijke prijs te kunnen krijgen. De fabrikanten zijn veelal grote internationals dus heb je waarschijnlijk te maken met agents en importeurs.

Mijn grote vraag is nou, hoe kan je als kleine beginnende onderneming nou zo goed mogelijk concurreren op internet (=prijsstrategie) terwijl je geen goede inkoop 'macht' hebt?

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik denk dan dat zoekmachineoptimalisatie een erg grote hulp is, maar daar mag (in mijn ogen) een bedrijf niet van afhankelijk zijn.

• max
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

max

a.k.a. Bezwaarbaard

Welke branche?

Bald by design, beard by choice.

Inzien dat je iets niet weet, is belangrijker dan alles weten.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

SEO is natuurlijk vrij standaard, je kan gaan adverteren op google, opgeven voor diverse pricewatchers noem maar op.

En verder moet je natuurlijk ergens een ingang hebben, netwerken dus.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-11 14:47
- Netwerken
- Voorinschrijvingen houden bij je producten en met deze lijsten gaan onderhandelen
- Beginnende distributeurs benaderen
- Staffelprijzen direct doorrekenen in je product
- Ander unique sellingpoint creeeren dan laagste prijs

[ Voor 8% gewijzigd door Taigu op 17-03-2008 20:08 ]

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• MauriX
Muziekinstrumenten/apparatuur/accesoires. Het aanbod op internet is hierbij beperkt. In NL is www.feedback.nl de grootste en daarnaast heb je een aantal 'kleinere' spelers. Je merkt dat veel mensen via www.muzik-produktiv.de en www.thomann.de bestellen.

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:16
MauriX schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 15:05:
[...]

Muziekinstrumenten/apparatuur/accesoires. Het aanbod op internet is hierbij beperkt. In NL is www.feedback.nl de grootste en daarnaast heb je een aantal 'kleinere' spelers. Je merkt dat veel mensen via www.muzik-produktiv.de en www.thomann.de bestellen.
Misschien heeft dat wel een reden dat het "beperkt" is.
en je merkt dat veel mensen in duitsland bestellen?
Hoe merk je dat dan?

Vaak zijn er redenen waarom er iets niet is (of het moet heel uniek/nieuw zijn). Maar ja, je kan het altijd proberen. ;)

Maar inkopen tegen een concurrerende prijs is volgens mij wel moeilijk. Kameraad van mij zit in de computer branch, maar soms zijn de prijzen bij Webshop de prijzen waar hij voor moet inkopen (dus ex. winst en BTW).

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Maar inkopen tegen een concurrerende prijs is volgens mij wel moeilijk. Kameraad van mij zit in de computer branch, maar soms zijn de prijzen bij Webshop de prijzen waar hij voor moet inkopen (dus ex. winst en BTW).
Dan slaat je bedrijfsvoering toch totaal nergens op :D

Het enige wat ik online zou proberen is producten waar nog marge op zit maar waar je niet per se weggeconcurreerd wordt. (parfum wereld is de laatste paar jaar online gegaan)
Webshop voor computer onderdelen -> no go.
Ik zou eerder in kleding gaan ofzo. Online bouwmarkt.

Alle kleine webshops hanteren overigens nooit een voorraad, bestellen alles wanneer ze een bestelling hebben. Kun je het nog vanuit thuis doen ook.

[ Voor 13% gewijzigd door flashin op 19-03-2008 16:07 ]

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-11 16:52
In deze branche is het natuurlijk heel erg lastig. Je hebt niet snel iets op voorraad en als je dat wel wilt hebben zul je grote investeringen moeten maken..

Is dat risico voor jou niet te groot?

Feedback is een winkel met meerdere filialen, die hebben veel voorraad en waarschijnlijk zelfs nog een apart magazijn.

[ Voor 23% gewijzigd door the-edge op 19-03-2008 16:14 ]

• Shiver23
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Daar zal best marge op zitten, dus kan me voorstellen dat je zelfs met hogere inkoopprijzen kan concurreren met Feedback, als je tenminste bereid bent minder marge te pakken.
Ik vraag me wel af of mensen dit soort aankopen via internet doen, omdat je een instrument toch wilt horen/proberen. Een coulante omruilregeling lijkt me dan ook vrij essentieel.

En probeer inderdaad zo min mogelijk met voorraad te doen. Bol.com laat bijvoorbeeld alles leveren via hun leveranciers. Nu zul jij niet direct in zo'n positie zitten, maar probeer zo efficient mogelijk te zijn en ga gewoon eens oriënterend praten met importeurs of groothandels.

[ Voor 28% gewijzigd door Shiver23 op 19-03-2008 16:16 ]

PSN: Shiver23

• MauriX
stimpyrulez schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 15:22:
[...]

Misschien heeft dat wel een reden dat het "beperkt" is.
en je merkt dat veel mensen in duitsland bestellen?
Hoe merk je dat dan?
Op menig forum en in mijn directe 'sociale kring' hoor ik veel mensen dat ze het het hier kopen. Natuurlijk weet ik niet wat de rst van nederland doet, maar op verschillende sites wordt over bijvoobeeld keyboards gepraat en verwezen naar duitse sites.
Shiver23 schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 16:12:
Daar zal best marge op zitten, dus kan me voorstellen dat je zelfs met hogere inkoopprijzen kan concurreren met Feedback, als je tenminste bereid bent minder marge te pakken.
Ik vraag me wel af of mensen dit soort aankopen via internet doen, omdat je een instrument toch wilt horen/proberen. Een coulante omruilregeling lijkt me dan ook vrij essentieel.
Ik zou het persoonlijk alleen op studio-apparatuur gaan richten en niet op (letterlijk)alle toeters en bellen. Synhtesizers, samplers, effect units hebben gewoon een standaard sound en de kenners weten wat het is. Dus prijs is essentieel denk ik.

[ Voor 26% gewijzigd door MauriX op 19-03-2008 19:52 ]

• MauriX
* <- het is niet de bedoeling een topic op deze wijze te kicken

[ Voor 164% gewijzigd door Rukapul op 22-03-2008 17:10 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Ik kom er nog even niet precies achter wat je publiek is, en welke producten je allemaal wilt gaan aanbieden.

Is je publiek de mensen die iets goed maar goedkoop willen hebben, of is het iets voor de mensen die "net iets meer willen"?

En je producten worden dus (nieuwe) synhtesizers en dat soort apparaten. De prijs is niet iets om iets eventjes uit te proberen. Ik bedoel dat de mensen achter hun keuze moeten staan.
Ik denk dat mensen toch wel iets in hun handen willen hebben voordat ze iets kopen.

Ik denk je het kleine (goedkope) spul zoals kabeltjes en andere hulpmiddelen wel gemakkelijk kan verkopen.

Heb je al gedacht mogelijke probleempunten zoals de 8 dagen terugstuurgarantie? Dan zit je dus met een product op voorraad.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Pagina: 1