Toon posts:

Philips FR984 met passieve sub?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit met een vraagstuk waar ik niet uit kom.
Ik wil een reciever kopen van philips. Nu is het zo dat ik een passieve JBL sub heb en ik weet niet of ik deze aan kan sluiten.
De reciever heeft alleen een aansluiting voor een actieve subwoofer.
Op mijn sub zitten wel meerdere speakeraansluitingen, kan ik deze gewoon via de sub doorlinken naar mijn speakers? of de sub gewoon parallel aansluiten bij de speakers op de reciever?

Weet iemand dit?

THnkx!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:30

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Heeft waarschijnlijk geen zin. Ik denk dat het Philips setje niet het volledige geluidsspectrum naar de satellietspeakers verstuurt. Ik denk dat de lage tonen al weggefilterd zijn. Dan heeft het natuurlijk geen zin om de woofer nog aan te sluiten :P
Hier heb ik geen concreet bewijs voor, maar ik denk dat ik er niet ver naast zit.

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Beide oplossingen zijn mogelijk, maar vragen nogal wat van je versterker: die moet dan niet alleen je front speakers voeden, maar ook de sub.
M.i. kun je beter kijken naar een leuke eindbak voor de sub (een Hypex UcD bv, maar ook een 2e hands stereo versterker die mono te bridgen is kan 't prima aan) en die tussen de actieve uitgang en de sub hangen.

@bartvl: Bij veel surround versterkers kun je aangeven dat je fronts 'large' zijn, dan wordt 't laag niet meer afgefilterd. Of dat bij de Philips van TS kan weet ik overigens niet...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2008 17:47 ]

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Kan niet, de sub uitgang op deze versterker is onversterkt. De overige 5 kanalen voor de sats zijn enkel versterkt.

• bartvl

bartvl

Ik denk dat ik de receiver wat onderschat hebt, het lijkt in ieder geval niet een 13-in-een-dozijn alles in één ding te zijn.

Ik neem aan dat er nu ook een sub bij het syteem zit?

Verwijderd

Topicstarter
Oke, dit verhaal lijkt me duidelijk.
Wat ik vermoedde is zojuist bevestigd.
Ik ga de versterker dan ook niet kopen!

Weet iemand hoe ik goedkoop aan een versterker kan komen die wel dit soort dingen ondersteund?
Op dit moment ben ik radeloos en opzoek naar een juiste oplossing.

Het heeft natuurlijk geen enkele zin om nu een reciever van 400 euro te kopen of wat dan ook.
Dit omdat ik al in het bezit ben van een JBL (SCS75) speakerset en een kwalitatief goede dvd speler.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen,

Thnkx again!

Verwijderd

Topicstarter
bartvl schreef op maandag 17 maart 2008 @ 18:48:
Ik denk dat ik de receiver wat onderschat hebt, het lijkt in ieder geval niet een 13-in-een-dozijn alles in één ding te zijn.

Ik neem aan dat er nu ook een sub bij het syteem zit?
Nou, deze had ik op marktplaats gespot. Degene die deze nu gebruikt, gebruikt het in een combi met een actieve subwoofer, dat kan dus wel gewoon.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:04

GaMeOvEr

Is een hork.

Je kunt beter een losse eindtrap voor je sub kopen, dan heb je veel meer keuze qua receivers, aangezien bijzonder weinig 5.1 receivers fatsoenlijk 5 speakers kan aansturen, en nog een passieve sub erbij.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op maandag 17 maart 2008 @ 23:27:
Je kunt beter een losse eindtrap voor je sub kopen, dan heb je veel meer keuze qua receivers, aangezien bijzonder weinig 5.1 receivers fatsoenlijk 5 speakers kan aansturen, en nog een passieve sub erbij.
Ja daar kwam ik ook achter. Goede tip, ga morgenvroeg even een electronicazaak bellen.
Coditronix Eindhoven ofzo.....

Heb inmiddels toch wel die versterker gekocht. Komt goed geluid uit en de subwoofer heb ik nu samen met de rear speakers aangesloten. Redelijk amateuristisch maar voor even een oplossing. Bass komt iets later door en klinkt niet zoals actief uiteraard. Toch zeker nog even oplossen!

Die eindtrap Is gewoon een los kastje ofzo zeker?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2008 02:57 ]

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:04

GaMeOvEr

Is een hork.

Je hebt die subwoofer versterkers in meerdere smaakjes, meestal zijn dat gewoon van die platte versterkermodules, die je normaliter in je subwooferkist kunt bouwen. Maar dat hoeft natuurlijk niet, je kunt hem er ook gewoon achter/opleggen ofzo. :)

Kijk maar eens op http://www.hypex.nl/ en dan onderaan, bij "other" en dan "plate amps"

Aannames zijn fataal.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-02 14:56
wat voor mij trouwens ook nog een punt is,

zorg dat je versterker alle frequenties naar de normale boxen doorstuurt.

wat voor mijn gevoel het probleem bij sattelietsetjes is, is dat de SUB woofer alle bas op zich neemt. maar het is een sub woofer, dus hij is ten ondersteuning.

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• bartvl

bartvl

Je hebt het topic gelezen?

Kwa subwoofer versterkers is er een vrij groot aanbod. Afhankelijk van wat je kwijt wilt voor de versterker kun je wel iets vinden. Er zijn geloof ik al fatsoenlijke versterkers vanaf een euro of 60-70, je kan natuurlijk zo hoog doorgaan als je zelf wilt.

[ Voor 83% gewijzigd door bartvl op 18-03-2008 13:43 ]

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-02 14:56
het topic heb ik gelezen ja,, maar ik dacht van misschien is het toch handig..

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• bartvl

bartvl

Nog een keer lezen dan? Volgens mij is dit al eerder een paar keer aangesneden.

Maar het kan niet vaak genoeg gezegd worden natuurlijk :P

[ Voor 27% gewijzigd door bartvl op 18-03-2008 13:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
GaMeOvEr schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 12:45:
Je hebt die subwoofer versterkers in meerdere smaakjes, meestal zijn dat gewoon van die platte versterkermodules, die je normaliter in je subwooferkist kunt bouwen. Maar dat hoeft natuurlijk niet, je kunt hem er ook gewoon achter/opleggen ofzo. :)

Kijk maar eens op http://www.hypex.nl/ en dan onderaan, bij "other" en dan "plate amps"
Heb even gekeken, dit is exact wat ze bij de elektronica zaak ook zeiden.
Denk dat het voor mij toch beter is om een actieve sub te gaan kopen.
Het lijkt er op dat dit goedkoper is

• bartvl

bartvl

Dat zal wel meevallen. Ik weet niet wat voor een passieve JBL sub je hebt. Een subversterker hoeft niet perse honderden euro's te kosten hoor. En een beetje actieve sub heb je ook niet voor dat bedrag.

Verwijderd

Topicstarter
bartvl schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 14:49:
Dat zal wel meevallen. Ik weet niet wat voor een passieve JBL sub je hebt. Een subversterker hoeft niet perse honderden euro's te kosten hoor. En een beetje actieve sub heb je ook niet voor dat bedrag.
Ja goed, ik heb een redelijk beginnend "low" setje denk ik.
Ik zie een actieve sub op marktplaats staan die goed bij mijn huidige set past.

http://link.marktplaats.nl/155647577

Is dit iets?

Verwijderd

Topicstarter
bartvl schreef op donderdag 20 maart 2008 @ 14:49:
De sub die ik nu heb is een JBL SCS 75 met satteliet speakers. Wellicht low budget voor de tweakers maar ik ben er erg content mee :)

• Richietv
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-08-2024
Ik gebruik dit set (JBL SCS75) ook op mijn versterker (Sony STR-DE475).
Dit set is te gebuiken op iedere stereo- of home-cinema receiver.
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik tevreden ben met de bass die eruit komt.
Alle uitgangen worden via de sub doorgelinkt naar de satelieten.
De speakerinstellingen moeten op normal of large worden ingesteld om de sub goed aan te spreken.
De sub is zelfs te gebruiken in combinatie met een actieve subwoofer.
Laat de aansluitingen gewoon zoals ze zijn, hang een actieve sub aan de subwoofer uitgang van je versterker en stel de luidsprekers in je receiver in op micro/small.
Dit geeft volgens mij een voller geluid dan dat je de passieve sub weg neemt.

Overigens moet je wel met een goede actieve sub komen ter vervanging JBL, anders heeft vervangen helemaal geen zin.
Pagina: 1