Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-07 03:10
Een tijdje geleden heb ik een (nieuwe) camera gekocht, een Sony Cyber-Shot H7, en hij bevalt prima.
Alhoewel de standaard macro functie helemaal niet slecht is, ben ik op zoek naar een beetje meer op macro gebied. Insecten fotograferen terwijl je ze zo ongeveer plat drukt met je lens is namelijk ook niet alles. ;) Ik ben dus op zoek naar een lens die zowel sterker vergroot, maar sowieso vooral de afstand wat kan vergroten.

Nu zijn er een aantal opties beschikbaar voor het type camera dat ik heb. Bij een site bieden ze speciaal accesoires aan voor mijn camera.

Je hebt de 'close-up' set, dus eigenlijk niet echt macro, maar toch. Dit houd in: een lens-setje met dpt +1, dpt+2 en dpt+4, die ook in combinatie gebruikt kunnen worden.
Daarnaast heb je ook nog een macro lens, met dpt+10.

Afbeeldingslocatie: http://titanlens.titanlensfoto.net/images/img47.jpg

Wat is handig voor de dingen die ik wil? De macro lens, het close up setje, allebei, of allebei niet? :) En wat is over het algemeen de kwaliteit van dit soort dingen?

Verder staan er op deze site ook een hoop verschillende lenzen. De rede dat ik deze niet meteen genoemd heb is omdat die andere winkel gewoon nederlands is, en ook nog eens dicht bij huis. Mocht het nou zo zijn dat de lenzen van raynox veel beter zijn, dan is dat natuurlijk ook een optie.

Ik ben redelijk nieuw op dit gebied, dus andere opties oid zijn welkom.

Rogier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-07 11:47
Die close-up lenzen halen de focusafstand dichterbij, dus dan moet je dichterbij kruipen en dat wil je inderdaad niet met een insect. Ten eerste vliegt ie dan weg dan wel je zit in je eigen schaduw te werken.

Om dichterbij te komen heb je dus een langere lens nodig, dus een opzetstuk die effectief een langer brandspuntafstand leidt. Eventueel gecombineerd met een close-up lens om de focusafstand niet te ver te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 180355

Raynox is een bekende leverancier. Moet je even kijken of er een geschikte adapterring is die van de 74mm (van je H7) teruggaat naar bijvoorbeeld 67mm en dan kun je de (gewaardeerde en goedkope) DCR-150 of DCR-250 erop zetten. Kan me alleen wel voorstellen dat dit dan wat vignettering geeft -> even testen bij de maximale brandpuntsafstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:42

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Ik heb de DCR 250 en de DCR 5320 van Raynox, waarbij de laatste het luxe paardje is.
En het bevalt goed. Maar ook een simpele +4 opzetlensje

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
Dus als ik het goed begrijp:
- kan ik het beste de Raynox DCR-250 nemen
- En is het dan handig zoals PageFault en Montana al zeggen, om eventueel later er een opzetlensje van iets van +4 bij te kopen? (of al meteen?).
En is dit alleen voor de vergroting, of dus dan ook om de focusafstand niet te ver te krijgen (ik denk dat je hiermee bedoeld dat je dus ook gewoon vanaf bijv. 10 cm kan scherpstellen i.p.v. dat je persé een grotere afstand nodig hebt?)

Verder kan je bij digitalfilm.nl de geschikte adapters en de Raynox meteen krijgen, dus dat moet geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je zit (denk ik) wel met het probleem dat je aardig terugmoet in diameter. Of dit problemen geeft weet ik niet, maar wellicht kun je dit proberen voor aanschaf? De Raynox dingetjes kosten je (hoogst waarschijnlijk) de kop niet, leveren een erg goede kwaliteit voor het geld. Ikzelf heb ooit de 250 gekocht bij mijn S9500 (gebruik het nu sporadisch op mijn 70-200) maar ik vind het ding eigenlijk teveel van het goede. Wellicht past de 150 beter, minder vergroting maar daardoor vaak werkbaarder (ervaar nu dat de vergroting te sterk is en de DoF te klein). Testen vooraf is dus handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
Ja inderdaad, er zijn misschien wat problemen doordat ik meer dan anderhalve centimeter kleiner moet. Ze zeggen op de site:

'stepdown ring 74 naar 58 mm (58 mm teleconverter of filter op 74 mm lens). Voor gebruik met Sony DSC-H7/9 en de standaard meegeleverde Sony lensadapter. N.B.: filters van 58 mm zijn i.v.m. vignettering alleen bruikbaar in de telestand.'

Dus dit betekend dat ik alleen macro's kan maken in tele stand? Is dit een probleem?

Bij de Raynox komt zo'n adapter waarmee je van 52-67 mm kan, maar adapters voor mijn camera gaan niet veel hoger dan de 58 (om de vignettering toch wat kleiner te maken), behalve de 72mm dan. Maar die adapter op de bovengenoemde stepdown ring zetten is geen probleem toch?

[ Voor 3% gewijzigd door Rogier.V op 18-03-2008 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
Weet iemand dat, of het een probleem is om de macro's te moeten nemen als je alleen de tele stand van je camera kunt gebruiken i.v.m. vignettering (door de grote afname in mm)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klopt, moest ik met mijn S9500 ook. Is op zich niet erg, want dat betekent dat het onderwerp groter in beeld gebracht wordt. Je hoeft trouwens niet helemaal in te zoomen: als je een mindere vergroting wil en met een crop uit het midden voldoende hebt kon ik ook 'halverwege ingezoomd' schieten.
De 17-50 is niet echt nuttig met deze lens, met de 70-200 op m'n 30D heb ik bij 70mm geen last. Hier wat snelle voorbeeldjes van beide lenzen icm DCR-250:

17mm @ 30D (35mm equivalent: 27mm)
Afbeeldingslocatie: http://henkaarnoutse.nl/images/17-50_+_DCR250_@_17mm.jpg

50mm @ 30D (35mm equivalent: 80mm)
Afbeeldingslocatie: http://henkaarnoutse.nl/images/17-50_+_DCR250_@_50mm.jpg

70mm @ 30D (35mm equivalent: 112mm):
Afbeeldingslocatie: http://www.henkaarnoutse.nl/images/70-200_+_DCR250_@_70mm.jpg

200mm @ 30D (35mm equivalent: 320mm):
Afbeeldingslocatie: http://www.henkaarnoutse.nl/images/70-200_+_DCR250_@_200mm.jpg

Alle foto's zijn geschoten met een geknepen diafragma tot f/11.0 (zie exif) en bij de 70-200 is de DoF erg krap. Bij jouw camera zal dit een stuk groter zijn, maar het blijft iets om in de gaten te houden.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 180355 op 21-03-2008 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
Ok, dus het is dus geen probleem, zolang je maar genoeg inzoomt/cropt.
Maar, is het niet zo dat hoe meer je inzoomt, of hoe dichter je bij je onderwerp komt, hoe kleiner de scherptediepte wordt? Aangezien mijn camera max. F/8 doet, vrees ik toch dat ik met de DCR-250 straks met een véél te kleine scherpte diepte zit (in de richting van een paar milimeter tot centimeter)
Of valt dit allemaal wel mee? Al zeik ik misschien nu te veel, want een grotere scherptediepte zal je in dit geval misschien nooit krijgen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:45

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Macro is inherent aan kleine dof. Een compact camera doet het al bovengemiddeld goed met macro door zijn kleine sensor wat al een grotere dof oplevert.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
Dat begrijp ik. Maar ik doelde meer op het verlies aan scherptediepte zodra je steeds meer gaat inzoomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klopt, maar wat Nomad aangeeft: door de kleinere sensor van de H7 t.o.v. een 30D is dit effect minder extreem. Gewoon even uitproberen als je hier zeker van wilt zijn.
Het zal wat puzzelen zijn welk diafragma je in moet stellen om de juiste DoF te krijgen, is natuurlijk ook erg afhankelijk van het onderwerp.
Raynox heeft ook de DCR-150, zelfde idee: minder vergrotend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Rogier.V schreef op vrijdag 21 maart 2008 @ 22:28:
Aangezien mijn camera max. F/8 doet, vrees ik toch dat ik met de DCR-250 straks met een véél te kleine scherpte diepte zit (in de richting van een paar milimeter tot centimeter)
Ja, maar jouw F/8 is qua DOF equivalent aan ongeveer F/35 a F/40 op een crop dslr (bv. 30D), en toch vang je licht equivalent aan F/8. Die camera is juist ideaal voor macro fotografie. Niettemin blijft je DOF klein uiteraard, maar dat is altijd zo. Maar je wilt toch in principe iets heel kleins fotograferen, dus een paar millimeter DOF is vaak genoeg. Je ziet op dat voorbeeld op 200mm al dat de onderkant van de punt van de pen niet meer scherp is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
Ok, bedankt allemaal. :)

Nog een vraag (hoop dat het niet erg is dat ik zoveel vraag ;)):

Ze zeggen overal op sites dat de ring van de sony 74mm is. Nu ben ik zelf wat gaan meten aan mijn camera, en ben tot de conclusie gekomen dat de voorkant van de lens 58mm is.
Ter illustratie:
Afbeeldingslocatie: http://www.letsgodigital.org/images/artikelen/55/sony_cybershot_h7.jpg
Tussen de zilvere ring en de lens in zit dus een schroefdraad van 58mm.

Sony levert een adapterring bij, waarop je vervolgens de zonnekap, en dus als ik het goed begrijp filters e.d. kan zetten. De adapterring gaat van 58 mm naar 74mm.
Nu lijkt het mij nogal onlogisch als ik zometeen eerst die adapterring op de schroefdraad bij de camera zelf zet, zodat het van 58mm naar 74mm gaat, en vervolgens weer een adapter op die andere adapter die van 74mm naar 58mm gaat. Is het niet mogelijk dat ik voorzetlenzen gewoon bij de schroefdraad op de camera zelf zet?

Het kan zijn dat ik nu weer iets over het hoofd zie, aangezien alle sites zeggen dat de Sony H7 toch écht 74mm heeft, maar het is toch iets wat ik best raar vind. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

Rogier.V schreef op zaterdag 22 maart 2008 @ 11:55:
Ok, bedankt allemaal. :)

Nog een vraag (hoop dat het niet erg is dat ik zoveel vraag ;)):

Ze zeggen overal op sites dat de ring van de sony 74mm is. Nu ben ik zelf wat gaan meten aan mijn camera, en ben tot de conclusie gekomen dat de voorkant van de lens 58mm is.
Ter illustratie:
[afbeelding]
Tussen de zilvere ring en de lens in zit dus een schroefdraad van 58mm.

Sony levert een adapterring bij, waarop je vervolgens de zonnekap, en dus als ik het goed begrijp filters e.d. kan zetten. De adapterring gaat van 58 mm naar 74mm.
Nu lijkt het mij nogal onlogisch als ik zometeen eerst die adapterring op de schroefdraad bij de camera zelf zet, zodat het van 58mm naar 74mm gaat, en vervolgens weer een adapter op die andere adapter die van 74mm naar 58mm gaat. Is het niet mogelijk dat ik voorzetlenzen gewoon bij de schroefdraad op de camera zelf zet?

Het kan zijn dat ik nu weer iets over het hoofd zie, aangezien alle sites zeggen dat de Sony H7 toch écht 74mm heeft, maar het is toch iets wat ik best raar vind. ;)
toon volledige bericht
komt je lens neit naat buiten toe? als je dan rechtstreeks je filter/voorzetlens erop zet druk je hem stuk omdat je lens niet kan zoomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Van dpreview.com:
Afbeeldingslocatie: http://a.img-dpreview.com/reviews/SonyH7/Images/Sony_H7_Lens.jpg
Dit laat zien dat de plastic behuizing van de lenzen (met de Carl Zeiss aanduiding) geen schroefdraad heeft. Waarschijnlijk zit er wel schroefdraad aan de binnenzijde van de chromen ring (die minder ver naar voren steekt en duidelijk groter is, het verlengde van het stuk waar '15x' op staat). Dit zal die 74mm zijn. Ik vermoed dat er ook een verlengstukje nodig is om voor je frontelement van je lens te komen?
Handigste is gewoon even de fotozaak raadplegen en wat ringetjes erop schroeven: kijken wat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
Dat is waar, maar zoiets via dit plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://raynox.co.jp/comparison/images/digital/h1/camera/h1-dcrmacro.jpg
(zelfde camera als die van mij, maar dan een eerdere versie)

Daar gebruiken ze gewoon deze adapter, met daarop direct de macro lens. Zonder als ik het zo zie naar 74mm te gaan.

Maar waarom staat dan tóch overal als je bijvoorbeeld een close-up setje wilt kopen: 'voor op de 74mm van de Sony lens'.

EDIT: @ Henkert: Nee, de binnenkant van die chromen ring is 58mm. Tenminste, als ik alles nameet kom ik daar op uit. Fotozaak raadplegen gaat denk ik helaas niet zo makkelijk. De fotozaken in de buurt van waar ik woon verkopen dit soort dingen niet, en even in een auto stappen opweg naar een fotozaak verder weg is gezien mijn leeftijd niet echt mogelijk ;).

[ Voor 26% gewijzigd door Rogier.V op 22-03-2008 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tja, dan kun je het er op wagen. Als het niet past, vergooi je €7,40 en moet je iets anders opzoeken. Of proberen achter ervaringen van anderen te komen. Ik heb wél de Raynox, niet de camera (ook niet gehad) dus geen ervaring met de combi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
Misschien voor andere mensen die ooit nog eens hetzelfde probleem krijgen, of om even te laten weten wat het uiteindelijk geworden is, wou ik toch nog even laten weten wat ik nu precies gedaan heb. :)

De adapter die ik besteld heb bleek niet te passen, ik kwam net 2 mm te kort. Ook kon ik de zoom lens nét niet helemaal gebruiken.
Na wat over en weer gebel met de foto zaak, en wat zoeken zijn we tot de conclusie gekomen dat er gewoon geen mogelijkheid is voor de Sony H7.
Ik ben dus wat gaan improviseren, en uiteindelijk heb ik de macro lens met de bijgeleverde 'universal adapter' vast getaped op de adapter die eigenlijk normaal de zonnekap vast zet. Het blijft zitten, en werkt eigenlijk perfect.

Heel professioneel ziet het er misschien niet uit, maar het gaat er om wat er uiteindelijk mee geschoten wordt. :P

Afbeeldingslocatie: http://i223.photobucket.com/albums/dd283/rogiervogels/DSCN0995.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i223.photobucket.com/albums/dd283/rogiervogels/DSCN0996.jpg

Overigens staat er een foto die ik er tot nu toe mee geschoten heb ik het macro foto topic. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 258691

Rogier.V schreef op donderdag 10 april 2008 @ 20:01:
De adapter die ik besteld heb bleek niet te passen, ik kwam net 2 mm te kort. Ook kon ik de zoom lens nét niet helemaal gebruiken.
Na wat over en weer gebel met de foto zaak, en wat zoeken zijn we tot de conclusie gekomen dat er gewoon geen mogelijkheid is voor de Sony H7
Als je even verder had gekeken op de website van Titanlens.com dan had je verschillende adapters en close-up en macro oplossingen voor je camera gevonden, die wel passen. Behalve een 58mm oplossing is er ook een 72mm adapter en 72mm lenzen.

De Close-up en macro voorzet lenzen gebruik je bij voorkeur in de telezoom van je camera. De bedoeling daarvan is, dat je met gemak op enkele tintallen centimeres afstand toch volledig kunt inzoomen. Zonder zo'n lensje moet je meer afstand houden om nog scherp beeld te krijgen met je tele.

Het resultaat van de combinatie van je telelens en close-up en macro lenzen kun je ook op die website bekijken, maar kijk ook nog een even hier: http://aafke.titanlensfoto.net/

Ingezoomd met de tele en op de cameralens een +4 close-up lens. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
@ vlieg: Bedankt :). Is die adapterring van 74mm naar 58mm ook apart te bestellen/af te halen? Zonder de close-up set er bij?
Op het moment dat ik voor de Raynox gekozen had, en had gemerkt dat titanlens die lens of adapterringen hierbij niet leverden, heb ik verder niet gekeken.

EDIT:// Ik dacht dat jij werkte bij dit bedrijf, maar misschien maak jij alleen foto's ervoor. Anders heeft die eerste vraag misschien niet zo'n zin.

[ Voor 29% gewijzigd door Rogier.V op 13-04-2008 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rogier.V schreef op zondag 13 april 2008 @ 16:48:
@ vlieg: Bedankt :). Is die adapterring van 74mm naar 58mm ook apart te bestellen/af te halen? Zonder de close-up set er bij?
Op het moment dat ik voor de Raynox gekozen had, en had gemerkt dat titanlens die lens of adapterringen hierbij niet leverden, heb ik verder niet gekeken.

EDIT:// Ik dacht dat jij werkte bij dit bedrijf, maar misschien maak jij alleen foto's ervoor. Anders heeft die eerste vraag misschien niet zo'n zin.
Die foto is niet van mij. Ik moet nog even oefenen voordat ik dat klaarspeel.
De verwijzing gaf Titanlens mij voordat ik kocht.

Ik ben klant van Titanlens.com en zelf heb ik de close-up set gekozen. Met de adapterring. Die is er in 58mm en 72mm, maar die wordt voorzover ik weet alleen als set verkocht om hun lenzen te kunnen toepassen op de Sony H7 H9 en H50. Er zijn ook kleine setjes (dus goedkoper) en setjes van adapterring met polarisatiefilter.

Gewoon even vragen bij Titanlens.com, heb ik ook gedaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De eerste geel-zwart gestreepte vliegjes heb ik al gezien. Maar ik wacht nog op beter weer en wat drukker vliegverkeer in de insectenwereld. Het is nog te vroeg voor Libellen.

Jouw fotos op het Macro onderwerp heb ik niet kunnen vinden.
Kun je een link geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 04-07 15:31
Anoniem: 258691 schreef op zondag 13 april 2008 @ 09:42:

De Close-up en macro voorzet lenzen gebruik je bij voorkeur in de telezoom van je camera. De bedoeling daarvan is, dat je met gemak op enkele tintallen centimeres afstand toch volledig kunt inzoomen. Zonder zo'n lensje moet je meer afstand houden om nog scherp beeld te krijgen met je tele.
Als je 15 keer zoomt, en ik weet niet wat het minimale diafragma is maar ik gok F8.
Dan krijg je wel een heel kleine DOF.
Daar heb ik ook last van met mijn Sony H2 (12 keer zoom) en mijn Raynox 250 voorzet lens.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

madmaus schreef op maandag 14 april 2008 @ 15:30:
[...]

Als je 15 keer zoomt, en ik weet niet wat het minimale diafragma is maar ik gok F8.
Dan krijg je wel een heel kleine DOF.
Daar heb ik ook last van met mijn Sony H2 (12 keer zoom) en mijn Raynox 250 voorzet lens.
Met goede belichting is dat geen probleem.
Bloemen en insecten komen heel goed uit in de volle zon.
Andere kleine dingen kun je ook kunstmatig goed uitlichten.
Insecten worden pas actief als ze zonnewarmte krijgen en op het midden van de dag kun je ze heel goed waarnemen met voldoende scherptegebied. Wordt het bewolkt of in de vroege ochtend en avond, dan lukt dat minder natuurlijk. Maar dan is het licht juist weer mooi voor landschaps opnamen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar ik gebruik dan wel de lensset van Titanlens met de adapter voor mijn Sony H7. Misschien dat dat iets scheelt met de beschikbaarheid van licht. Die grote donkere rand die je er met die Raynoxlens op zet belemmert natuurlijk wel een hele hoop van het licht dat door de cameralens binnenkomt.
Hier zie je ook nog wat bewegingsonscherpte, maar de haartjes en het spinrag kun je toch heel (goed scherp) zien. Afbeeldingslocatie: http://aafke.titanlensfoto.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het lukt me nog niet goed om in dit forum plaatjes te laten zien.
Ik probeer het nog een keer:
[afbeelding]
Anders moet je maar op de link gaan kijken.

Zelf gebruik ik ook graag de burst mogelijkheid om meerdere foto's achter elkaar te nemen. Neem je maar 1 foto, dan zul je net zien dat een windvlaag alles weer in het onscherpe gebied waait. Voor macro foto's maar ook als je vogels in de vlucht wilt opnemen, is dat een hele mooie mogelijkheid die de moderne camera's allemaal hebben. Een kleine serie foto's kort achter elkaar levert meestal wel een goede foto op die optimaal in het scherptegebied is gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik pruts nog maar een keer met de foto van een ander. Als het me lukt, dan ze ik ook mijn eigen foto's online. :)
Afbeeldingslocatie: http://aafke.titanlensfoto.net/fotomap/A1774cc3.jpg

Ik krijg nu een boodschap van dit forum: All images checked; rewriting message...
en dan wordt het plaatje beperkt tot 600x400 pixels. Dus om goed te zien wat je met die lensjes kan, moet je toch de link maar volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-07 12:06

Floor-is

5.2

Of je resized zelf even ;)

Ennuh, het begint nogal op een monoloog te lijken (op mijn post na dan ;))

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberhood
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Nja om dit topic een beetje leven in te blazen kom ik maar meteen met de deur binnenvallen: Weet iemand misschien waar ik een goedkope Nikon omkeerring zou kunnen krijgen? Ik ben al dik op zoek geweest maar van hun krijg ik niks terug te horen en bij deze winkel is de 52mm (die ik nodig heb) al een tijdje uitverkocht |:( . Iemand enig idee hoe ik in godsnaam eraan kom:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Ik heb mijn omkeerring (Nikon BR-2A) destijds 2e hands gekocht bij fotoabro.nl. Ik zie 'm nu zo niet staan, dat wil niet zeggen dat ze 'm niet hebben. Nieuw kun je ze hier krijgen (tegen een belachelijke prijs....):

http://www.fotovideoimpor...nfo.php?products_id=26604

http://www.kamera-express...page=product&product=3173

http://www.camex.nl/camex...2911005.html?ab_agid=2911

http://www.cameranu.nl/ar...Inversion_ring_BR-2A.html

http://www.factoryprices....h=10322&products_id=26604

http://www.fotokonijnenberg.nl/product_list.php?idc=13743 (op voorraad zelfs....)

http://www.nikonlenzen.nl/artikelen/1144

http://www.fotovideoboom.nl/Home.15.0.html?showproduct=3905

Let op dat je je lichtmeting op deze manier opgeeft met de meeste Nikon camera's... Gelukkig kun je op de display kijken of het wat is, anders een losse lichtmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberhood
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Hmm inderdaad, ik heb die sites ook al gezien maar daar zijn ze me toch wel wat te duur, het hoeft niet persé de Nikon BR2-A te zijn. Nu houd ik gewoon de lens omgekeerd vast voor de body, dat is nogal prutserrig werk. Maar toch bedankt:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Als je van knutselen houdt: koop een oud (defect) objectief voor het bajonet (kan dus ook Sigma, Tamron, Tokina etc zijn, als ze maar voor Nikon mount geschikt zijn). Flex/dremel dat ding bij het bajonet af. Bevestig daar een 2e hands 52mm filter op waar je het glas van verwijdererd hebt, zodat je er een lens op kunt zetten.

Dit heb ik niet gedaan, maar wel iets vergelijkbaars: om een lens omgekeerd op een andere lens te zetten heb ik 2 van die ouwe cheapo filters opgeofferd en in een geslepen aluminium ring verlijmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De prijs van de omkeerring is toch geen ramp? Het ombouwen van een lens en filter om een ring te krijgen die heel veel goedkoper is dan wat je er voor opoffert, lijkt me niet zo zinvol. Voor een spiegelreflex is de aanschaf van een omkeerring en een setje tussenringen wel de kosten waard. Het blijft altijd goedkoper dan de aanschaf van een echt macro objectief.

Wat ik een groter probleem vind is het opgeven van de automatische belichting en scherpstelling. Bij stilstaande kleine objecten kun je alles nog wel met de hand instellen. Maar bij bewegende beestjes is dat erg moeilijk. Bij gebruik van de voorzetlenzen blijven alle camera functies behouden. Nikon verkoopt overigens zelf ook voorzetlenzen. Als je bij je eigen merk zou willen blijven is dat misschien de oplossing?
Pagina: 1