Om een bosspel (voor volwassenen) wat interessanter te maken, overweeg ik een laptop in te zetten om een opdracht over te brengen.
Om het spectakel te verhogen zou ik dit toestel zichzelf laten vernietigen als de opdracht gegeven is (zo kan bepaalde info uit de opdracht nadien ook niet meer opgezocht worden). Het idee is al in honderden bioscoopfilms te zien.
Ik heb al heel wat methodes bedacht, waarvan de ene al wat leuker dan de andere. Het softwarematig "beschadigen" (door bijv boot.ini te verwijderen en te rebooten) is veruit het makkelijkst, maar lang niet zo indrukwekkend.
Dus wil ik wat anders proberen: aangezien het me lastig lijkt de componenten van de laptop softwarematig zo te belasten/configureren dat er wat stuk gaat/lijkt/is, lijkt het me aangewezen een explosief in de behuizing aan te brengen. Een stukje vuurwerk zou prima zijn, maar dan is er nog nood aan een electronische ontsteking. Vandaar dat ik gedacht had 1 of meer condensators op te blazen onder het toestenbord en in de schermbehuizing door ze foutief aan te sluiten (polarisering). Eventueel kan dit ondersteund worden door een SW fuckup, zodat het systeem zeker onbruikbaar is.
ik ken _iets_ van electronica en wat meer van software. Ik ben op zoek naar informatie over hoe hard welke condensator (bij benadering) knalt, waar ik hem het best op aansluit en hoe ik hem dan moet aansturen. Ik zou bijvoorbeeld een condensator aan een seriële poort kunnen hangen en daarvan een pin hoog maken om hem te "activeren", maar afaik vind ik in de behuizing geen COM poort, en het geheel moet wel onzichtbaar/onbereikbaar zijn. Bovendien moet ik van de betreffende pin/poort absoluut zeker zijn dat deze niet geactiveerd wordt door wat anders dan mijn programma!
*de beste methode om een electronisch component te laten ontploffen (tegengestelde polariteit, veel spanning, veel stroom)
*een bron pin in de behuizing van de laptop die ik softwarematig kan sturen en die voldooende spanning (of stroom?) levert
*een methode om meer dan 1 condensator tegelijk te laten springen; ze zijn immers nooit gelijk: als ik ze dus bijvoorbeeld parallel zet, springen ze afaik 1 voor 1?
*alle extra input is natuurlijk ook welkom!
*De gebruiker van deze laptop is een volwassene met beperkte computervaardigheden.
*de betreffende laptop is een oud toestel met mankementen, deze mag/moet dus ook fysiek beschadigd worden
*een eventueel explosief mag de gebruiker van het toestel geen verwondingen aanbrengen als deze NIET met zijn handen aan het toestenbord zit. Ik ga ervan uit dat die persoon de mondelinge instructies van mij, en die gegeven door de laptop, wel degelijk opvolgt (en dus op 1m afstand van het toestel is)
Het is niet de bedoeling dat het toestel uitbrandt: een barst in het scherm en een paar ontbrekende toetsen zouden voldoende moeten zijn.
*"zonde van de laptop", "geef die laptop maar aan mij" : ding is oud en kapot: dit is een meer dan eervol einde.
*"veel te gevaarlijk", "zou je dat wel riskeren": gevaren kan je beperken met informatie. Bovendien ben ik hier zelf voor verantwoordelijk.
*opmerkingen en goedbedoelde ideen over het (bos)spel: het spel zelf ontwikkel ik niet alleen en er zijn al teveel mogelijkheden. Bovendien is dit EL en niet SG of HK...
*een oplossing van a tot z: dit is een hobbyproject, het is de bedoeling dat _ik_ dit uiteindelijk zelf klaar krijg
*"zoek ff op google": been there done that. Als je dus werkelijk snel handige info via google hebt gevonden die ik dus duielijk nog niet gelezen heb, geef me dan op zijn minst de keywords die je gebruikte, of nog beter een directe link naar de info.
Alle andere replies zijn natuurlijk van harte welkom!!!