Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop laten "ontploffen"

Pagina: 1
Acties:
  • 2.454 views

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46

Om een bosspel (voor volwassenen) wat interessanter te maken, overweeg ik een laptop in te zetten om een opdracht over te brengen.
Om het spectakel te verhogen zou ik dit toestel zichzelf laten vernietigen als de opdracht gegeven is (zo kan bepaalde info uit de opdracht nadien ook niet meer opgezocht worden). Het idee is al in honderden bioscoopfilms te zien.

:? Hoe?
Ik heb al heel wat methodes bedacht, waarvan de ene al wat leuker dan de andere. Het softwarematig "beschadigen" (door bijv boot.ini te verwijderen en te rebooten) is veruit het makkelijkst, maar lang niet zo indrukwekkend.
Dus wil ik wat anders proberen: aangezien het me lastig lijkt de componenten van de laptop softwarematig zo te belasten/configureren dat er wat stuk gaat/lijkt/is, lijkt het me aangewezen een explosief in de behuizing aan te brengen. Een stukje vuurwerk zou prima zijn, maar dan is er nog nood aan een electronische ontsteking. Vandaar dat ik gedacht had 1 of meer condensators op te blazen onder het toestenbord en in de schermbehuizing door ze foutief aan te sluiten (polarisering). Eventueel kan dit ondersteund worden door een SW fuckup, zodat het systeem zeker onbruikbaar is.

:? De probleemstelling
ik ken _iets_ van electronica en wat meer van software. Ik ben op zoek naar informatie over hoe hard welke condensator (bij benadering) knalt, waar ik hem het best op aansluit en hoe ik hem dan moet aansturen. Ik zou bijvoorbeeld een condensator aan een seriële poort kunnen hangen en daarvan een pin hoog maken om hem te "activeren", maar afaik vind ik in de behuizing geen COM poort, en het geheel moet wel onzichtbaar/onbereikbaar zijn. Bovendien moet ik van de betreffende pin/poort absoluut zeker zijn dat deze niet geactiveerd wordt door wat anders dan mijn programma!

:? De vragen
*de beste methode om een electronisch component te laten ontploffen (tegengestelde polariteit, veel spanning, veel stroom)
*een bron pin in de behuizing van de laptop die ik softwarematig kan sturen en die voldooende spanning (of stroom?) levert
*een methode om meer dan 1 condensator tegelijk te laten springen; ze zijn immers nooit gelijk: als ik ze dus bijvoorbeeld parallel zet, springen ze afaik 1 voor 1?
*alle extra input is natuurlijk ook welkom!

:? bijkomende overwegingen en informatie:
*De gebruiker van deze laptop is een volwassene met beperkte computervaardigheden.
*de betreffende laptop is een oud toestel met mankementen, deze mag/moet dus ook fysiek beschadigd worden
*een eventueel explosief mag de gebruiker van het toestel geen verwondingen aanbrengen als deze NIET met zijn handen aan het toestenbord zit. Ik ga ervan uit dat die persoon de mondelinge instructies van mij, en die gegeven door de laptop, wel degelijk opvolgt (en dus op 1m afstand van het toestel is)
Het is niet de bedoeling dat het toestel uitbrandt: een barst in het scherm en een paar ontbrekende toetsen zouden voldoende moeten zijn.

:( Welke replies vind ik NIET zinvol
*"zonde van de laptop", "geef die laptop maar aan mij" : ding is oud en kapot: dit is een meer dan eervol einde.
*"veel te gevaarlijk", "zou je dat wel riskeren": gevaren kan je beperken met informatie. Bovendien ben ik hier zelf voor verantwoordelijk.
*opmerkingen en goedbedoelde ideen over het (bos)spel: het spel zelf ontwikkel ik niet alleen en er zijn al teveel mogelijkheden. Bovendien is dit EL en niet SG of HK...
*een oplossing van a tot z: dit is een hobbyproject, het is de bedoeling dat _ik_ dit uiteindelijk zelf klaar krijg :)
*"zoek ff op google": been there done that. Als je dus werkelijk snel handige info via google hebt gevonden die ik dus duielijk nog niet gelezen heb, geef me dan op zijn minst de keywords die je gebruikte, of nog beter een directe link naar de info.

Alle andere replies zijn natuurlijk van harte welkom!!!

Verwijderd

relais aan de parallele poort en daarmee de accu kortsluiten, gegarrandeerd spectaculair :P

/me is niet verantwoordelijk voor een gigantische bosbrand

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:10
Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 15:03:
relais aan de parallele poort en daarmee de accu kortsluiten, gegarrandeerd spectaculair :P

/me is niet verantwoordelijk voor een gigantische bosbrand
Valt wel mee, de voeding zakt in als de batterij word kortgesloten en de relais valt dus weer terug...

Verwijderd

Ik zou in de hoek van de modelbouwraketten gaan zoeken aangezien ze daar ook gebruik maken van electronische ontstekers, en die zijn redelijk betaalbaar en op afstand te bedienen of via een constructie met de laptop en een timer.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

houd-relais?

ik zou een spoel draaien, die in een beetje buskruid oid doen, en die met een relais aan de accu koppelen.
spoel niet te dik, 0.5 mm draad ofzo, een cm of 10 lang... (experimenteren voor beste effect?)
en met simpele programmatuur is de printerpoort te besturen, aan de binnenkant van de behuizing aftappen.. etc.. relais..
(stuur me een dm, ik heb nog wel een paar gram buskruid, luciferkoppen zijn trouwens ook spectaculair)

• the_stickie
AlexanderB schreef op maandag 17 maart 2008 @ 15:16:
houd-relais?

ik zou een spoel draaien, die in een beetje buskruid oid doen, en die met een relais aan de accu koppelen.
spoel niet te dik, 0.5 mm draad ofzo, een cm of 10 lang... (experimenteren voor beste effect?)
en met simpele programmatuur is de printerpoort te besturen, aan de binnenkant van de behuizing aftappen.. etc.. relais..
(stuur me een dm, ik heb nog wel een paar gram buskruid, luciferkoppen zijn trouwens ook spectaculair)
buskruit vind ik zelf ook wel: vuurwerk is in België vlot verkrijgbaar ;)
dus: een relais aan de acuu, dat we sturen via lpt. Als er stroom op de spoel komt, verhit die, en ontbrand het buskruit, begrijp ik dat goed?

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 18:50
zoiets ja.

maar voor zoiets wil je geen explosief, maar een brandbommetje. DM me maar voor details :+

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:37

franssie

Save the albatross

Als je dan toch bezig bent wat knallont (snel lont) zien te bemachtigen en dat echter het LCD scherm plakken (let wel op glassplinters als het te heftig gaat dus best met scherm dicht laten ploffen)

/edit: brans is inderdaad beter dan ploffen denk ik.

[ Voor 12% gewijzigd door franssie op 17-03-2008 15:27 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:45

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk dat je een ander problem hebt: Hoe wil je dit testen met slechts 1 laptop ter beschikking :? Wat garandeert jou die boem :? Stel dat je alles goed aansluit maar zonder explosief middel, dan nog kan het haperen...komt nog bij dat men je misschien niet zal geloven en de laptop in de hand zal houden...dus daar moet je ook rekening mee houden.

Wellicht handiger om er gewoon een radiozendertje in te zetten en dat iet saan te laten sturen. Desnoods met een geimproviseerde dubbele bodem. Hoef je de laptop niet de eerste keer te slopen, hou je zelf de controle (zoals je zelf al zegt, het betreft hier non-IT'ers) en nog eens makkelijker uit te voeren ook :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 18:50
bom V1 kun je toch buiten de laptop testen? relaisje op de paralelle poort, ontsteekspoeltje inderdaad en dan kun je rustig op afstand testen. is ook zo simpel dat er echt niks fout kan gaan.

dan gewoon de KNO3 + suiker brandbom en succes verzekerd (kijk wel uit, schijnt schokgevoelig te zijn, al heb ik er nog nooit last van gehad). voor echt succes kun je het eerst caramelliseren, dan gaat het echt geweldig.

makkelijk 20 vierkante meter mee onder de rook als er wat ruimte in die laptop is hoor :)

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11 10:57
Voor de modelbouw heb je apparaatjes om rook uit treintjes en huizen te laten komen. Ze worden 'gevoed' met vloeistof. Voordeel: Klein en gegarandeerd veilig.
Nadeel is dat het misschien niet genoeg spectaculair effect geeft.

• the_stickie
The Eagle schreef op maandag 17 maart 2008 @ 15:32:
Ik denk dat je een ander problem hebt: Hoe wil je dit testen met slechts 1 laptop ter beschikking :? Wat garandeert jou die boem :? Stel dat je alles goed aansluit maar zonder explosief middel, dan nog kan het haperen...komt nog bij dat men je misschien niet zal geloven en de laptop in de hand zal houden...dus daar moet je ook rekening mee houden.

Wellicht handiger om er gewoon een radiozendertje in te zetten en dat iet saan te laten sturen. Desnoods met een geimproviseerde dubbele bodem. Hoef je de laptop niet de eerste keer te slopen, hou je zelf de controle (zoals je zelf al zegt, het betreft hier non-IT'ers) en nog eens makkelijker uit te voeren ook :)
als het moet vind ik wel een testexemplaar van een collega :+
Neen serieus: het explosief zelf kan ik los testen, en de sturing ook. Dat is natuurlijk geen 100% garantie.
"Men" gelooft mij inmiddels wel (ooit van de truuk met het theelichtje gehoord ;) ), bovendien is het slachtoffer letterlijk mijn broer, dus dat komt wel goed.
de radiogestuurde oplossing klinkt mooi, maar is omslachtig. Bovendien heb ik dan ook helemaal niet de garantie dat er wat gebeurt...
Je dubbele bodem-idee: daar ben ik niet helemaal mee: wat wil je dar mee bereiken :?

Naar andere replies toe: ik verkies een harde knal en een onbruikbaare laptop boven een steekvlam en een stuk smeulend/stinkend plastic... vandaar mijn keuze voor een knallende condensator (tot nog toe).
En het scherm moet sowieso open staan als hij knalt!
xtra schreef op maandag 17 maart 2008 @ 15:43:
Voor de modelbouw heb je apparaatjes om rook uit treintjes en huizen te laten komen. Ze worden 'gevoed' met vloeistof. Voordeel: Klein en gegarandeerd veilig.
Nadeel is dat het misschien niet genoeg spectaculair effect geeft.
dat spul ken ik van de modelbouwtreintjes. Maar zover ik weet is dat ook niet echt eenvoudig: die vloeistof miet evengoed verhit worden...

[ Voor 14% gewijzigd door the_stickie op 17-03-2008 15:52 ]

Verwijderd

the_stickie schreef op maandag 17 maart 2008 @ 15:49:
[...]

...

Naar andere replies toe: ik verkies een harde knal en een onbruikbaare laptop boven een steekvlam en een stuk smeulend/stinkend plastic... vandaar mijn keuze voor een knallende condensator (tot nog toe)....
Volgens mij hoor je die knal niet van een condensator, ze zijn a) klein, b) in een behuizing en c) je bent in de open lucht met bosgeluiden. Denk eerder dat het iets van een plop is (als ie al uit elkaar spat) + meuren.. Kun je idd beter aan de slag gaan met vuurwerk en een electronische ontsteker.

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-10 12:20
dubbele bodem maken, daarin de accu die je met 2 draden doorverbind met de laptop, draden om een rotje o.i.d. wikkelen en rotje electronisch ontsteken -> draadje gaat als het goed is kapot waardoor de laptop uitvalt en het rotje geeft een mooie knal, als je de bodem stevig genoeg maakt heb je een goed en veilig schrikeffect :)

//edit

Met een beetje geluk kan je het spel nog een 2de keer spelen met dezelfde laptop, hoewel dit niet zeker is :P

[ Voor 18% gewijzigd door maddog_rvo op 17-03-2008 16:15 ]

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-11 22:50
Ik heb nog heel wat strijkers over :P

Je kunt het ook simpel houden, een keyboard op rechter muisklik schakelaar onderscheppen

En dan in de opdracht zetten van druk nu op de rechter muisklik en dan heb je alvast een schakel signaal zonder COM of LPT poort.

En hier kun je mee verder naar ene elektrische onsteking (kant en klaar 2 plaatjes met erop zwavel en vanaf paar volt gaan die al aan) of deze zelfbouw: http://forum.vuurwerkcrew.nl/showthread.php?t=14

Heel simpel allemaal.

• the_stickie
samengvat kan ik stellen dat mijn idee van een condensator laten ontploffen waarschijnlijk niet eenvoudiger is dan wat buskruit (dat ook nog eens makkelijker te doseren is)
Hiervoor bouwen we een ontstekertje dat aangestuurd wordt via lpt of com. en het verhaaltje is rond.

Ik ga voorlopig dit plan testen en i hou iedereen op de hoogte :)

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Kun je er niet gewoon een lawinepijl of betonstrijker in douwen en dan met een ontstekingsmechanisme tot explosie brengen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Relais op de LPT poort, dan een stevige voeding (of accu van een auto, is handiger in een bos)

'spoeltje' wikkelen om de lont heen.

Vlinderbom onder het toetsenbord, en kaboem

Hahah nee vlinderbom is te gevaarlijk, maar een rotje valt wel mee

• Scorchor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 22:01
waarom pak je niet gewoon een rookbom en zorg je ervoor dat er een flinke plof te horen is, zo kun je het vaker gebruiken en ziet het er ook zeker wel spectaculair uit, + je vermijd rondvliegende stukken metaal of andere zaken.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:41

Rmg

Hmmm een goed stuk knalvuurwerk aan de onderkant van de laptop met een vertragings lont en dan een onsteker die afgaat zodra je de laptop open zou ook wel cool zijn :P dan zie je hoeveel tijd je ongeveer hebt :P

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou zelf een plak buskruit verspreid door de laptop doen, niet samengeperst, dus een echte explosie wordt het niet, meer een grote steekvlam die door de verspreiding een paar seconden duurt..

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

ik zou iets voor het effect en iets dat echt de laptop stukmaakt erin stoppen. Zoek de power supply en fik de pwm controller door zodat je zeker weet dat ze hem niet meer kunnen gebruiken, en prop er een rotje in.

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-11 16:50
Executor16 schreef op maandag 17 maart 2008 @ 16:51:
Kun je er niet gewoon een lawinepijl of betonstrijker in douwen en dan met een ontstekingsmechanisme tot explosie brengen.
Ja tuurlijk... jij wel. Past nooit en is ook nog eens levensgevaarlijk..

[ Voor 8% gewijzigd door Giant87 op 17-03-2008 19:46 ]

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Iets met sterretjes doen...
Is geen 'ontploffing' maar wel 'n smeltende laptop met veel vlammen en zeer veel rook...

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-11 14:21

LauPro

Prof Mierenneuke®

Haal de/het CD/DVD/Diskettestation eruit en duw daar wat rotjes in, ivm het kruid verpreid een leuk effect.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:12

DaWaN

'r you wicked ??

Je kunt het beste denk ik gewoon iets bouwen met een brandbom. De laptop zal dan netjes verbranden en dat levert het minste gevaar op.

Wat ik zou doen is een dikke N-FET pakken en een _heel_ dun draadje door iets zeer brandbaars laten lopen, als je de voedingspanning direct van de accu afhaalt en dus over dat hele dunne draadje kortsluit dan wordt dat draadje gegarandeerd zeer heet, dan heb je grote kans dat het gaat branden, anders kun je gewoon een oude loodaccu ernaast zetten die het zeker weten gaat lukken. Die mosfet moet toch wel via de LPT poort aan te zetten zijn ?

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Weet je wel zeker dat je een laptop midden in het bos laat ontploffen? Mag je vantevoren wel even de brandweer waarschuwen voor als het uit de hand loopt!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
@the_stickie: Je mag dan wel beweren dat je alle verantwoordelijkheid zelf neemt, en dat je aan "te gevaarlijk" geen boodschap hebt, maar ik vind deze te ver op de grens om open te laten staan. Of iets al dan niet kan op GOT is niet aan jou of aan mij alleen om te beslissen.

Je kan dan wel de risico's beperken door kennis en ervaring (informatie is "bijkomstig"), maar ik zie het niet voor mogelijk dat je vanuit een beperkte EL-kennis en verder totaal onbekende kennis binnen een redelijke termijn (ik neem aan dat je geen enkele jaren wil studeren en ervaring opdoen met special effects) een veilig effect kan bereiken.

En nog even ter verduidelijking: als iemand een topic wil openen over gevaarlijke zaken (zodra je eraan twijfelt, mag je het als gevaarlijk beschouwen), vraag dan eerst toestemming aan een moderator. Dan bespreken we het, en laten we je weten of het topic (eventueel onder voorwaarden) open mag.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.