Toon posts:

Planning goedkope 5.1 systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik lees al enige tijdje op T.net, maar ik heb er nooit bij stilgestaan om eens een account te maken, nu wel dus. :)

Ok, Ik wil voor mijn computer ( met de Samsung 2493HM ) goedkope Logitech X-540 5.1 speakerset in huis halen. Het zal vooral dienen voor films, games en muziek. Ik ben geen audiofiel ofzo, dus daarom dat het rond de 60-80 euro maar mag kosten (en mijn budget als 15jarige is ook niet de grootste).
Nu zou ik graag een nette 5.1 opstelling hebben, want ik wil eigenlijk echt surround sound, en het heeft geen zin om een 5.1 set te kopen met de speakers op een rijtje.

Dus: hier een snelgemaakte (lees : 1 minuut) schets in MS Paint:
Afbeeldingslocatie: http://img512.imageshack.us/img512/4545/kamerie0.png

LEGENDE: Zwarte randen= muur
Bruine rechthoek= mijn bureau
Blauwe rechthoek= mijn bed
Witte rechthoek met paarse rand= mijn bureaustoel
Rode punten= Plaats waar elke speaker van de 5.1 set moet komen

Zoals je ziet heb ik een niet al te grote kamer (let wel, dit is alleen de rechterhelft),
kan er iemand mij aanraden hoe ik mij 5.1 stelling zou zetten?

de 3 front speakers zijn dus geen probleem, de linker achterste kan ik in de muur zetten, maar de rechter achterste??

Is er een mogelijkheid om zo een standaard te kopen en de speaker v/d X-540 erop te zetten? En iedere keer als ik wil passeren de standaard naar voren/achteren verschuiven.

Heeft dat een bepaalde waarde ofzo (zoals bij schermen ophangen de VESA mount) ? Kunnen jullie mij aanraden welke stand past voor de X-540, liefst zo goedkoop mogelijk.

Anders als jullie mij andere ideeen kunnen geven hoe ik een nette 5.1 stelling kan zetten, hoe ik het moet doen?

Voor gaming, web stuff, programmeren etc zal ik gewoon in mn bureaustoel zitten. Voor films kijken zal ik waarschijnlijk wel met mijn remote in mijn bed willen liggen.. Misschien daar mee rekening houden.

Ik aprecieer het erg als er iemand mij goeie hulp wil bieden! _/-\o_
Bedankt!

• bramberk15
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-12-2025
Logitech is een goede keuze voor dit budget. Zou alleen je rear-speakers aan de andere zijde van je bed hangen. Nu staan ze te dicht achter je. Maar aangezien je een kleine kamer hebt is het mss ook het overwegen waard om een 2.1 setje te kopen. Is wel geen 5.1 maar mss kun je voor hetzelfde geld wel een wat betere 2.1 set halen, zoals dit:
http://www.kieskeurig.nl/...8BFFBC125721E0048C202.htm

Is wel ietsjes duurder dus mss dat het niet kan. Maar wat ik wil zeggen is staar je niet blind op 5.1 maar kijk ook eens naar wat andere mogelijkheden

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... Hoe bedoel je met andere zijde van je bed? Andere muur aan de overkant? Die is volgens mij te ver.. (dan klopt de afstand niet 'rearspeaker 1 - bureaustoel' met 'rearspeaker 2 - bureaustoel')
Waarom 2.1? Is het niet vele malen leuker om films te bekijken met 5.1 en de kogels 'langs je oren' te horen vliegen tijdens een FPS game..? :)

Bedankt bramberk

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-02 13:51
Handig referentieplaatje:
Afbeeldingslocatie: http://shockwave-sound.com/content/img/surround-illustration.gif
Lijkt mij een ideale opstelling.
Jij kan dus alle speakers aan de voorkant op je buro zetten en die aan de achterkant onder je bed. Misschien dat rechtsachter dan iets naast je bed staat, maar die schuif je maar weer aan de kant als je gaat slapen.

Ik neem aan dat je voor speakers hier gekeken hebt.

[ Voor 22% gewijzigd door Jogai op 17-03-2008 15:07 ]

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Verwijderd

Topicstarter
Oke Jogai, maar onder mijn bed? Dan is het hoogteverschil met de frontspeakers algauw 1,5 meter ofzo. Geeft dat niet dat het geluid van onder komt? Afstand tussen stoel en bed is ook maar 30cm ofzo.

Moet de subwoofer echt achter me? Ik zag op andere tekeningen van 5.1 dat de subwoofer voor je moet ergens..

Misschien zal ik eens mn bed moeten omdraaien (dan moet ik mn grote klerenkast wel ook verzetten naar en andere kant etc) zodat ik dan een afstand van 1 a 2 meter heb tussen mijn rear speakers en de bureaustoel, of niet?

Maar hoe zit het nu met zo een standaard? Ik ben er erg in geinteresseerd, de speakers op zo een paaltje..makkelijk heen en weer verzetten + ook nog eens op oorhoogte ongeveer.. Welke passen op de X-540?

• Jogai
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-02 13:51
Bij een kleine afstand is hoogte wel belangrijk ja, maar je moet ze ook zowieso niet te ver onder je bed schuiven. En is je buro 1,5 meter hoog? Bij mij maar 80cm. Als je je bed draait is de hoogte op 2 meter afstand niet meer zo'n issue.
Een subwoofer kun je in principe overal zetten, maar dit was een standaardplaatje dat ik gevonden had. Ik heb hem zelf rechtvoor onder mn centerspeaker.
Een standaardje lijkt me zelf minder handig. Mijn rear speakers zijn wat verder weg, maar ik heb een losse versterker dus zet ik het rear kanaal verder weg, dan zit je zelf nog steeds in het centrum van het geluid.

Klik hier om op linkedIn lid te worden van de Freelance Tweakers groep.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, mijn bureau is ook maar 80cm ongeveer, maar de middenste frontspeaker komt dan op mijn scherm staan (de X-540 heeft zo een speciale clip om boven je scherm te plaatsen). De twee andere zou ik zelfs kunnen ophangen zodat alles op gelijke hoogte is..

Dus daarom zouden twee standaardjes voor mij net wel nuttig zijn, zodat alles zo een beetje op oorhoogte is, en ik gewoon gemakkelijk van plaats kan veranderen.. 2 kleine speakers op de grond 'zomaar' ziet er raar uit en ook iedere keer van op de grond nemen enzo..
Afbeeldingslocatie: http://hardware.gamershell.com/images/reviews/logitech_x540/X540_4_large.jpgDat is dus de X-540 speakerset. Je ziet wat ik bedoel met de centerspeaker die op mijn monitor zou kunnen komen...
Voor mij is denk ik een standje dus echt iets wat ik nu nodig heb..

Moest er iemand iets van af weten of die erop passen..hulp is welkom :)

EDIT: Misschien dan (voorlopig) toch geen standjes voor de speakers, ik zie ze niet goedkoper dan 50EUR voor twee envoudige 'paaltjes'.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2008 16:27 ]

• bramberk15
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-12-2025
Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 14:57:
Hmm... Hoe bedoel je met andere zijde van je bed? Andere muur aan de overkant? Die is volgens mij te ver.. (dan klopt de afstand niet 'rearspeaker 1 - bureaustoel' met 'rearspeaker 2 - bureaustoel')
Waarom 2.1? Is het niet vele malen leuker om films te bekijken met 5.1 en de kogels 'langs je oren' te horen vliegen tijdens een FPS game..? :)

Bedankt bramberk
Met de andere zijde bedoelde ik de andere korte kant van je bed. Dus niet de korte kant die aan je bureaustoel grenst, maar wss de korte kant waar je hoofdkussen ligt. Wat i bedoelde met 2.1 is dat over het algemeen een 5.1 setje duurder is dan een 2.1 set. Maar voor het geld voor de 5.1 set kun je een betere 2.1 set kopen. Oftewel je hebt dan wel geen surround maar wss wel een wat zwaardere bass of betere speakers bv. Maar van dat 5.1 setje van Logitech zul je zeker plezier hebben. Maar meer hoeft dus niet altijd beter te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmm oke bedankt, ik zal erover nadenken enzo..
Voor mij zal dat setje van Logitech zeker volstaan, ik kan toch niet zo luid gaan met bass en volume, dus een setje over de 100 euro heeft niet zoveel zin voor mij als ik toch maar een deel van z'n maximum volume kan horen..
Voor mij is dat perfect :)
Pagina: 1