[Asus 8800GT] Na tijdje spelen freeze systeem

Pagina: 1
Acties:

• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-05 13:27
Ik heb sinds een paar weken een nieuw systeem.
Q6600 + 8 GB RAM + Creative X-FI Music, Vista64 Ultimate
Hierop de nieuwste stabiele Nvidia drivers geïnstalleerd. Het draait allemaal reuzestabiel....... ook met Aero Glass. Alles draait op stock-speed.

Behalve bij het spelen van mijn favorite spellen Call of Duty 4 en World of Warcraft.
Na een klein kwartier spelen slaat het beeld vast (bevriest en wat pixels lichten knipperend op) Ik kan ik niets anders meer doen. Enkel een reset helpt.

Wat kan dit zijn? Ik heb best wat verstand van computers etc, maar zodra het op dit soort problemen aankomt dan ben ik een leek.

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:02

elmoxx

xx xx xx

temperatuur in de kast? temp van de cpu idle en onder full load? temp van de gpu idle en onder full load? airflow in de kast?

Festina lente

• Megaflix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Wat voor voeding heb je er in zitten?

• LDenninger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08-2024
Coretemp draaien, temp van je CPU-cores loggen, hoe warm worden ze ?
Rivatuner draaien, temp van je GPU loggen, hoe warm wordt ie ?

Kortom, doe eens wat metingen, als het alleen tijdens games gebeurt is het waarschijnlijk iets dat met temperatuur te maken heeft - het gebeurt blijkbaar alleen als je pjoeter zwaar gebruikt wordt.

• Berimbau
Ik zal thuis eens gaan meten met genoemde tools.

• Berimbau
500 W standaard voeding die bij de Antec Sonata III zit.
Megaflix schreef op maandag 17 maart 2008 @ 10:43:
Wat voor voeding heb je er in zitten?

Verwijderd

Ik weet niet of dit een correct antwoord is op je vraag maar misschien heb je er toch wat aan ...
Zelf heb ik een soortgelijk systeem (intel 6600 / asus 8800gtx / asus mb / 2gig OCS ram / sonata II kast) in combinatie met Vista 32bit.
Ik heb dit systeem nu een klein halfjaar en heb sinds het begin ook vastlopers. Voornamelijk komt het systeem met de melding: display driver stopped responding but recovered succesfully. Dat succesfully is niet helemaal waar want je spellen hangen en je moet rebooten om van deze melding af te komen. Het enige wat je kan doen is wachten op drivers eigenlijk. Ik update zo vaak mogelijk en de aller laatste Nvidia driver lijkt weer iets beter te zijn dan de vorige.......

Zoals ik zei, ik weet niet of dit een antwoord is op je vraag.

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-02 22:39
Zoals bij bijna alle 8800GT's is er een bug m.b.t. de automatisch fanspeed control vanuit de driver. Hierdoor gaat de ventilator op de kaart niet sneller draaien naarmate de kaart warmer wordt. Het probleem is vaak eenvoudig op te lossen door vanuit de driver de fanspeed standaard op ongeveer 55%-60% procent te zetten. Nog steeds niet extreem lawaaierig, maar wel een stuk koeler.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Ik mis wel een heleboel informatie in je FP. Zoals al gezegd, temperaturen, want dat is het eerste dat in je op zou moeten komen. Maar ook je driver versie, of je andere drivers geprobeerd hebt etc.

[ Voor 13% gewijzigd door Depep op 17-03-2008 12:52 ]

specs

• Berimbau
Temperatuur van de GPU is niet te monitoren. Zowel Rivatuner als nieuwste Smartdoctor (die zegt dat ze het nu wel kunnen) gebruikt. Nieuwste Smartdoctor en Vista 64 werkt niet, kan een bepaalde resource DLL niet laden. Kortom, wat mij betreft gaat de kaart terug en komt er een andere 8800GT in, maar niet meer van Asus.

Verwijderd

Hmm, je probleem klinkt een beetje als die van mij (zie topic "Geschikte XP driver voor Club3D 8800GT"). Mijn systeem is het volgende

Mainboard : Gigabyte GA-MA770-DS3
Chipset : AMD RD790
Processor : AMD Athlon 64 X2 5600+ @ 2800 MHz
Physical Memory : 2048 MB (2 x 1024 DDR2-SDRAM )
Video Card : Nvidia Corp GeForce 8800 GT (Club3D)
Hard Disk : WDC (250 GB)
DVD-Rom Drive : HL-DT-ST DVDRAM GSA-4120B
Monitor Type : Samsung SyncMaster - 19 inches
Network Card : Realtek Semiconductor RTL8168/8111 PCI-E Gigabit Ethernet NIC
Operating System : Microsoft Windows XP Professional 5.01.2600 Service Pack 2
DirectX : Version 9.0c
PSU: Antec Basiq 500W

Ik heb al aardig wat fora afgestruind naar informatie over dit euvel maar het lijkt alsof dit probleem niet persee ligt aan de uitgever van de kaart. Ik ben zelf ook nog zoekende naar een oplossing.

Misschien kunnen we dit of mijn topic veranderen in een algemeen 8800GT vraagbaak topic zodat we informatie makkelijker kunnen delen? Wat vinden de moderators hiervan?

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 07:53
Zoals ook in een ander topic aan bovenstaande poster aangegeven dat je met rivatuner de fanspeed kan aanpassen. Deze op 100% zetten en dan kijken of ie het blijft doen. Daarna kan je dan met rivatuner een fan profiel aanmaken of net zoals ik de bios aanpassen met nibitor.
Bij mij was het probleem trouwens achteraf de VTT van mijn moederbord. Deze in de bios aangepast van 1.2 naar 1.3 en daarna geen freezes meer gehad.

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-05 17:48

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

zelf gebruik ik atitool icm me 8800gtx, deed daarin me 2d/3d clocks instellen, en had mooi een temp monitor in beeld, nadat ik COD4 ging spelen, bleek Atitool voor freezes en reboots te zorgen...

Oplossing was dat ik ergens in de settings van atitool kon aanvinken dat na het opstarten van windows het profiel van Atitool werd geladen en hij daarna Atitool sloot, dit deed bij mij de freezes oplossen, weet niet of je een dergelijk tooltje gebruikt!?

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

Verwijderd

luckyjan schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 17:08:
Zoals ook in een ander topic aan bovenstaande poster aangegeven dat je met rivatuner de fanspeed kan aanpassen. Deze op 100% zetten en dan kijken of ie het blijft doen. Daarna kan je dan met rivatuner een fan profiel aanmaken of net zoals ik de bios aanpassen met nibitor.
Bij mij was het probleem trouwens achteraf de VTT van mijn moederbord. Deze in de bios aangepast van 1.2 naar 1.3 en daarna geen freezes meer gehad.
Je advies is zeker niet ongelezen gebleven, maar PC Wizard 2008 laat zien dat mijn GPU fan al in idle op 100 % staat. Ik denk dus niet dat dat het probleem is.

Overigens heb ik nu de drivers

6.14.11.6902
6.14.11.6921
6.14.11.6944

gebruikt en deze werkten allemaal niet, dwz. ze gaven allemaal hetzelfde probleem.

Verwijderd

Ik zie trouwens net dat mijn PSU wel erg warm is in idle toestand, zie http://i191.photobucket.c...88/styhn/temperaturen.png

Dit hoort niet zo te zijn lijkt me?

Verwijderd

luckyjan schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 17:08:
Kun je me vertellen wat je met VTT bedoelt? Dan ga ik ook eens kijken in m'n BIOS..

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-04 07:53
Bij mij in de bios (msi 750i nvidia chipset) staat een optie FSB VTT van wat ik er van gevonden heb kun je deze iets verhogen om je processor stabieler te laten werken. Bij andere biossen kan hij ook CPU VTT heten.
http://www.thetechrepository.com/showthread.php?t=87

• tooter
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-06-2023
heb zelf ook de boven genoemde problemen gehad met een 8800gt
Wat ik heb gedaan is:
1 een extra fannetje onder mijn videokaart geplaatst die de warme lucht naar buiten blaast.
Sinds dien geen problemen meer gehad met me kaart.
heb hem nu zelfs overgeklokt naar:
core van 600 naar 660
mem van 900 naar 953.
bij zwaardere spellen ( crysis tf2 cod4 ) gewoon even mijn fanspeed iets opschroefen naar 60 %
En dan is mijn gpu man 73 graden.(dit is bij jou niet van toepassing)

Overigens draai ik met winvista 32 2gig ddr en een amd 6000+
draai versie 169,44 ( 7.15.116944)

hehe gek onnie

Verwijderd

Bedankt voor jullie reacties. Ik denk niet dat temperatuur een issue is want zelfs toen ik Half Life 1 ging spelen stopte hij er al na 5 seconden spelen mee (in het trainig room-level notabene!), en HL 1 lijkt me niet echt een GPU intensieve taak..

De laatste beta driver heb ik nu ook geinstalleerd maar dit mocht helaas niet baten.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2008 15:10 ]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-05 02:54
Voel anders toch eens aan je psu of hij echt 80 graden heeft. Het kan een foute lezing zijn, maar 80 graden is nog best mogelijk(uiteraard niet gezond)

http://specs.tweak.to/16567

Verwijderd

Ja dat had ik net even gecheckt en ik kon de PSU gewoon aanraken zonder mn vingers te verbranden, de lucht die uit de computer komt is ook niet uitzonderlijk heet :)
Pagina: 1