Toon posts:

Intern geheugen

Pagina: 1
Acties:
  • 597 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben van plan om mijn computer eens flink up te graden. IK heb er voor gekozen om deze procossor te nemen:

Core™ 2 Duo E8400
Boxed, FC-LGA4, "Wolfdale"

Moederbord ben ik nog niet uit, maar over het intern geheugen ook nog niet helemaal.

Ik draai nog wel xp dus ik moet me houden aan 2 gb omdat deze 32bits is. Nu zag ik heel veel keuze van OZC van 2gb.
Maar nu zag ik heel veel keuze tussen de 'timing' iets van CL3 of CL4 en zelfs CL5. Is dit belangrijk?? En kan ik beter 1 strip nemen van 2 gb of 2 strippen van 1 gb??

Kan iemand mij hierin helpen :)

Bedankt!!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:53
2 keer 1 GB om Dual Channel te hebben.

Verder maakt het voor een normale gebruiker weinig uit of je CL3, CL4 of CL5 gebruikt, alleen in specifieke benchmarks zijn marginale verschillen te merken.

Als je van plan bent te gaan overklokken, neem je ipv DDR2-5300 DD2-6400 of hoger.

• Shivan_20
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-05 07:31
Voordeel van 2x 1GB is dat je het in dual channel kan laten draaien. Is toch wel stukje sneller.

De CL waarde staat voor CAS Latency, het geeft dus een vertraging (latency) aan. Lager is dus beter, maar nou moet ik zelf bekennen dat ik het verschil nooit echt gigantisch merk.

edit: net te laat :+

[ Voor 4% gewijzigd door Shivan_20 op 17-03-2008 10:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
okee dan!!! En zo'n dual channel maakt je moederbord vanzelf of moet ik dat zelf ergens aanpassen in de bios ofzo? En wat vinden jullie van mijn processor keuze??

• _Apache_
Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 10:25:
okee dan!!! En zo'n dual channel maakt je moederbord vanzelf of moet ik dat zelf ergens aanpassen in de bios ofzo? En wat vinden jullie van mijn processor keuze??
Goede processor hoor, prima rekenkerntje.

99 van de 100 moederborden die je koopt hebben geheugensloten in kleur, dus bijvoorbeeld 4 sloten, waarvan 2 geel, 2 rood etc.

Je prikt de twee reepjes - voorzichtig ;) - in twee sloten met dezelfde kleur, meer hoef je niet te doen.

Voor moederbord adviseer ik je een P35/EP35 bordje van Gigabyte, leuke bordjes, heb er meerdere mogen installeren en ze gaan als een speer :)

Verwijderd

Topicstarter
Het is dus niet zo dat je, door de veeltallig moederborden van MSI en Asus, daar 1 uit moet kiezen. Hun zijn dus niet meteen het beste merk ofzo. Ik zag zelf deze namelijk Asus P5K.

En ja over mijn processor, ik heb lang getwijfeld tussen quad en duo core. Maar over quad las ik hier en daar vaak negetieve berichten.

• geez
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-04 20:04
P5K is ook een prima plank, zoek eens wat vergelijkingen van mobo's met een P35 chipset :)

De keuze tussen een dual- of quadcore hangt af van wat je met je systeem gaat doen. Alleen wanneer je veel cpu-intensieve apps tegelijkertijd draait of multithreaded applicaties, heeft een quad echt zin. Anders is het geldverspilling.

Verder is je keuze voor een E8400 een goede :)

[ Voor 7% gewijzigd door geez op 17-03-2008 10:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik speel af en toe een spelletje. Ik wilde laatst Assissans Creed spelen. Maar dat trok mijn comp dus niet. Proc was te laag. Voor de rest doe ik aan webdesign en downloaden.
Wat ik me nog wel afvroeg was, je zei niet over die dual channel dat die stripjes in dezelfde kleur moesten. Maar ik heb op deze comp 3 stripjes 1 van 512 en 2x 256 ddr. Dus nog geen DDR 2. Maar wat is de beste plaatsing van deze stripjes?

Verwijderd

Topicstarter
ohja!! Over die P35, zo´n chipset heb ik echt nodig??

• _Apache_
Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 10:40:
ohja!! Over die P35, zo´n chipset heb ik echt nodig??
Dat is op dit moment - voor de single GPU's - de beste bang for buck (prijs/prestatie), dus waarom zou je deze negeren?

ps, niet zo snel een nieuw bericht plaatsen, als je nog iets wilt zeggen, voeg je dat bij je laatste bericht. :)

[ Voor 17% gewijzigd door _Apache_ op 17-03-2008 10:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
okee goede tip!!! dank je wel!!

Ik heb nu dit als volgt±

Processor
Core™ 2 Duo E8400
Boxed, FC-LGA4, "Wolfdale"

Moederbord
MSI P35 Neo-FI

Intern Geheugen
OCZ 2 GB DDR2-800 Kit 2x 1gb
Bij deze strips zitten 2 soort koeler buisjes op, is dat wat??

En voor de rest klopt dit een beetje??
Ben van plan om een 500gb Samsung harde schrijf erbij te kopen

• _Apache_
Om het cirkeltje goed sluitend te maken :)

- Ga naar de website van MSI, en controleer of bij dat specifieke moederbord, die specifieke CPU en geheugen reepjes goed samen kunnen werken.

Ben je echt van plan over te klokken? Anders kan je gewoon DDR2-5300 nemen (667Mhz ipv 800Mhz), scheelt weer een paar euro's.

Verwijderd

Topicstarter
ben niet zo van het overclocken, geen verstand van haha!!
Maar ik ga eens kijken.

Alvast onwijs bedankt jongens en miss wel meisjes!!

Verwijderd

Topicstarter
nog 1 vraagje!! Is een bios update verstandig, of kan je systeem kapot gaan

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Kom op zeg, de antwoorden op al je vragen tot nu toe staan gewoon in de FAQ hoor.

ARME AOW’er

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
_Apache_ schreef op maandag 17 maart 2008 @ 10:52:
Om het cirkeltje goed sluitend te maken :)

- Ga naar de website van MSI, en controleer of bij dat specifieke moederbord, die specifieke CPU en geheugen reepjes goed samen kunnen werken.
En als ie daar mee begonnen was, had ie dit hele topic niet hoeven openen.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-05 16:43

Dhrax

Prog Lord

Beetje vreemd dat dit soort topics WEL gewoon open blijven ...

Dit behoort tot pc basis kennis |:(

[ Voor 24% gewijzigd door Dhrax op 17-03-2008 11:19 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:14
En check de FAQ en search :) Vragen over welk geheugen je moet nemen zijn al vaak aan bod geweest en behandeld.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.