In navolging van anderen heb ik ook eens een 'oude laptop' uit de kast gerukt met het idee er (ook) een digitale fotolijst van te maken.
Echter nu speelde ik met de volgende gedachte: waarom zet ik hem niet in de buurt van mij MCE machine en kan ik de digitale lijst meteen als 'controle scherm' voor m'n MCE gebruiken?
Het is dus een soort extender functionaliteit maar ook weer niet echt, want ik hoef verder geen content (behalve dus wat fotootjes) op het scherm van die laptop te kunnen zien. Ook hoeft ie geen audio e/o video door te geven bijv.
In feite moet ie dus alleen als controle scherm op de bediening dienen, net als de welbekende (touch)screens die in sommige kasten zitten. (Touch) Bediening hoeft dus ook niet via dat scherm/laptop, daar gebruik ik dan wel gewoon een/m'n remote voor.
De schermpjes die vast in HTPC kasten zitten, fungeren gewoon als tweede/secondary scherm, dat gaat in mijn geval dus niet, want het is een PC (laptop) op zich.
MCE zelf op die laptop installeren is ook geen optie eigenlijk, want daar is ie te 'zwak' voor (Pentium 2, 400Mhz, 64Mb, met een waardeloze grafische chip) ik heb er als test met enige moeite (lees traagheid) Windows 2000 Prof. op gezet. Eenmaal opgestart draait dat prima (genoeg).
Kort ben ik dus op zoek naar een toepassing (Linux based wellicht?) die eigenlijk info wat MCE uitstuurt op z'n scherm laat zien.
Die laptop zelf komt gewoon in een netwerk te hangen (evt. draadloos).
Het is een 'luxe', externe LCD display ahw.
Ik heb gekeken naar MCE Remote, maar dat is meer om echt via een andere PC (bijv. laptop) je MCE te kunnen bedienen, ook aardig, maar dat wil ik nou juist niet/heb ik niet nodig, want dat 'bedienen'/navigeren gaat gewoon met een remote gebeuren. Ik wil dus alleen niet de tv hoeven aanzetten om een muziekje te selecteren......
Veel andere toepassingen die ik ken; van Niveus bijv. zij ook gebaseerd op 'controle' hebben (het navigeren zelf) en meestal bedoelt voor een PDA.
Welke ideetje heb ik nog meer de revue laten passeren:
Echter nu speelde ik met de volgende gedachte: waarom zet ik hem niet in de buurt van mij MCE machine en kan ik de digitale lijst meteen als 'controle scherm' voor m'n MCE gebruiken?
Het is dus een soort extender functionaliteit maar ook weer niet echt, want ik hoef verder geen content (behalve dus wat fotootjes) op het scherm van die laptop te kunnen zien. Ook hoeft ie geen audio e/o video door te geven bijv.
In feite moet ie dus alleen als controle scherm op de bediening dienen, net als de welbekende (touch)screens die in sommige kasten zitten. (Touch) Bediening hoeft dus ook niet via dat scherm/laptop, daar gebruik ik dan wel gewoon een/m'n remote voor.
De schermpjes die vast in HTPC kasten zitten, fungeren gewoon als tweede/secondary scherm, dat gaat in mijn geval dus niet, want het is een PC (laptop) op zich.
MCE zelf op die laptop installeren is ook geen optie eigenlijk, want daar is ie te 'zwak' voor (Pentium 2, 400Mhz, 64Mb, met een waardeloze grafische chip) ik heb er als test met enige moeite (lees traagheid) Windows 2000 Prof. op gezet. Eenmaal opgestart draait dat prima (genoeg).
Kort ben ik dus op zoek naar een toepassing (Linux based wellicht?) die eigenlijk info wat MCE uitstuurt op z'n scherm laat zien.
Die laptop zelf komt gewoon in een netwerk te hangen (evt. draadloos).
Het is een 'luxe', externe LCD display ahw.
Ik heb gekeken naar MCE Remote, maar dat is meer om echt via een andere PC (bijv. laptop) je MCE te kunnen bedienen, ook aardig, maar dat wil ik nou juist niet/heb ik niet nodig, want dat 'bedienen'/navigeren gaat gewoon met een remote gebeuren. Ik wil dus alleen niet de tv hoeven aanzetten om een muziekje te selecteren......
Veel andere toepassingen die ik ken; van Niveus bijv. zij ook gebaseerd op 'controle' hebben (het navigeren zelf) en meestal bedoelt voor een PDA.
Welke ideetje heb ik nog meer de revue laten passeren:
- eerdergenoemde Niveus, hun Media Center Companion Zo op het eerste gezicht precies wat ik zoek, mooie applicatie, echter.............
werkt, helaas voor mij, alleen met Vista MCE als 'server' en er moet ook XP op de laptop staan, dit laatste zou ik nog wel kunnen proberen overigens.
Unzip and install Niveus Companion Basic on your XP or Vista laptop, desktop, or UMPC. This is the control module you will use to view your media library and control your media center.
Unzip and install Niveus Control Server Basic on your Vista Media Center. This is the server module that will enable your server to be controlled from your other PCs.
- VNC/Remote Dekstop server op m'n XP-MCE en dan een viewer op de laptop. Hier moet ik nog verder 'experimenteren' vooralsnog lijkt dit wat 'traag'......en de laptop moet dan echt 'dedicated viewer' zijn......
- een andere stabielere remote access toepassing? Zijn er mensen die beter ervaringen hebben met andere proggies? (bijv. Radmin ed.)
- ook nog even naar Webguide gekeken (wat een mooi programma is dat toch), maar die gaat veel meer uit van het louter programmeren van de gids en evt. audio naar client te streamen en dat hoeft nou net weer niet.
Als ik een mp3 selecteer moet is dat gewoon via de op de receiver aangesloten MCE-pc afspelen.......
- Maar eigenlijk zou het mi. het mooiste zijn om een lightweight Linux op die laptop te hebben, die digitale foto's die op een netwerk drive staan kan weergeven (slideshow) en die 'kan praten' met MCE om door de menu's te kunnen navigeren; hoofdzakelijk muziek selecteren en evt. gids bekijken/bewerken.