Multimedia in de huiskamer: welke richting?

Pagina: 1
Acties:

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:13
Op dit moment zie je voor wat betreft multimedia in de huiskamer diverse ontwikkelingen. Aan de ene kant zie je dat steeds meer mensen (soms dankzij slimme marketing van de kabelaars) een digitale tuner of HD recorder in huis hebben waar ze ook tv-programma's mee opnemen. Aan de andere kant zie je dat er allerlei apparaten op de markt komen die kunnen streamen van je pc en ook zie je gewoon complete mediacenters voor in de huiskamer.

Als audiofanaat stream ik al een tijdje mijn muziek over mijn netwerk. Ik heb al mijn bestanden op een NAS annex muziekserver staan en middels twee Squeezeboxen heb ik op twee plekken (slaap en woonkamer) mijn gehele muziekcollectie tot mijn beschikking. Voor wat betreft video deed ik het tot voor kort nog steeds met een ouderwetse videorecorder en een analoog tv-signaal. Dat laatste handhaaf ik ook voorlopig aangezien ik geen behoefte heb aan al die extra kanalen. Wel heb ik nu de wens om programma's op een harde schijf te kunnen opnemen. Maar aangezien ik één en ander dan wel via het netwerk wil kunnen benaderen is een standaard HD-recorder of digitale tuner dan voor mij niet voldoende.

Mijn opties zijn dus volgens mij:
-een stille mediacenter in de huiskamer (met een analoge tv-tuner)
-tv-kabel doortrekken naar de trapkast waar de NAS staat en mijn NAS vervangen door een mediacenter/fileserver combi en voor de woonkamer een streaming device kopen

Installeren, instellen enzovoort gaat me aardig af maar een sleutelaar ben ik niet. Kant en klare mediacenters voor in de huiskamer zijn op dit moment (mede vanwege de eisen aan de looks en de fan) echter nogal duur in mijn ogen. Mede gezien mijn ervaringen met het streamen van audio lijkt de tweede oplossing me daarom erg aantrekkelijk en flexibel. Slimserver (muziekserver voor de Squeezebox) en software zoals Mediaportal moet volgens mij wel te combineren zijn met een fileserver-functie.

Het is niet mijn bedoeling kant-en-klaar advies te krijgen hier. Wat voor een besturingssysteem je op de server zou moeten draaien is nog wel een twijfelpuntje (gewoon XP, Windows Homeserver wellicht?) maar tv-tunerkaart, geheugen etc... daar moet ik uit kunnen komen. Zo'n server moet de hele dag aanstaan dus daar zal ik sowieso ook nog professioneel advies over inwinnen. Wel zou ik graag mijn algemene ideeen willen toetsen.

Wat ik hier zou willen aankaarten is de algemene discussie hierover. Welke kant gaat het volgens jullie op? Zijn er mensen die voor- of nadelen zien van de optie die ik nu in mijn hoofd heb? Zit ik wellicht helemaal op het verkeerde spoor en hebben jullie andere ideeen hierover? ;)

p.s.
Deels is dit ook een softwarematige discussie maar dit leek me toch de juiste plek. Als de moderators vinden dat de discussie in de Software-forums thuishoort heb ik geen problemen met verlaatsing ;)