Auto huren onder de 21

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-05 11:22
Oke dan is het eindelijk zo ver, vakantiehuisje geboekt aan de Spaanse costa, al voor een paar honderd euro aanbetalingen gedaan maar dan het vervoer nog en dat levert nog best wel veel problemen op.

Mij leek het leuk om voor 8 personen een auto te huren in Nederland en daar dan mee op-en-neer naar Spanje mee te rijden. We hebben ongeveer een budget van 900 euro voor 10 dagen auto, inclusief benzine en tol (die 64 euro bedraagt), allereerst ben ik de grote verhuurders afgegaan, prijsklasse ligt overal rond de 720 euro voor een Renault Traffic (9 pers.) of iets vergelijkbaars.

Maar nu komt het probleem, de grote verhuurders verlangen namelijk allemaal dat je minimaal een jaar je rijbewijs hebt en boven de 21 bent. Iedereen uit onze groep is nog geen 21 en niemand heeft zijn rijbewijs dan een jaar.

Verhuurders waar ik al van weet dat die niet verhuren <21/<1jr. rijbewijs:
- Budget (min. 23 jaar)
- Hertz (min. 21 jaar)
- Sixt (minimaal 21 jaar)
- En nog een aantal onbekenden allemaal min. 21 jaar

Dus heeft iemand misschien eigen ervaringen met het huren van een auto onder de 21? Ik sta eigenlijk open voor alle vervoersmogelijkheden maar een vliegtuig is een stuk duurder heb ik uitgezocht en ik vind het wel leuk om er zo'n cliché road-trip van te maken (want de strandvakantie aan de Spaanse costa is zowieso al cliché :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Avis heeft deze eis niet:
Daar waar bij andere autoverhuurders een minimum leeftijd van 21 jaar geldt en men minimaal 1 jaar in het bezit dient te zijn van een geldig Nederlands rijbewijs, kent Avis deze beperkingen niet. Speciaal voor de nieuwe generatie automobilisten heeft Avis het New Drivers programma opgezet.
Zie http://www.avis.nl/avison...37BC12569EE00522A84_N2_N3

Toch ook een vrij grote naam wat dat betreft.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:35

orf

http://www.avis.nl/avison...37BC12569EE00522A84_N2_N3

Avis new drivers :)

edit: te laat

[ Voor 4% gewijzigd door orf op 16-03-2008 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:07
Maar als je bij de avis een 7 persoons auto wilt huren...

http://www.avis.nl/avison...DB8C12569FF0059189F_N2_N3

Minimumleeftyijd 21 jaar...dusja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Maksvr schreef op zondag 16 maart 2008 @ 15:35:
We hebben ongeveer een budget van 900 euro voor 10 dagen auto, inclusief benzine en tol (die 64 euro bedraagt), allereerst ben ik de grote verhuurders afgegaan, prijsklasse ligt overal rond de 720 euro voor een Renault Traffic (9 pers.) of iets vergelijkbaars.
Dan lukt het je toch niet? Je houdt dan €116 over voor de brandstof en je moet minimaal 4500km rijden.
Maar nu komt het probleem, de grote verhuurders verlangen namelijk allemaal dat je minimaal een jaar je rijbewijs hebt en boven de 21 bent. Iedereen uit onze groep is nog geen 21 en niemand heeft zijn rijbewijs dan een jaar.
Ik zou me serieus afvragen of het slim is om met 8 passagiers achterin in je eentje 4500km te gaan rijden als je nog niet eens een jaar ervaring hebt op de weg :? Natuurlijk kun je met meerdere chauffeurs werken, maar dat brengt weer extra kosten mee (extra chauffeurs moeten apart verzekerd worden á X euro per dag).

Daarnaast geldt de prijs die jij nu gevonden hebt voor een chauffeur die aan bepaalde voorwaarden voldoet qua ervaring en leeftijd. Als je een verhuurder vindt die überhaupt aan je wil verhuren, dan zal het een pak duurder worden door het extra risico dat ze lopen.

Voor dat geld gaat het je dus niet lukken en ik betwijfel of het sowieso verstandig is :)

Over Avis: de grootste auto die ze hebben is voor 7 personen ipv. 9 en kost €840 voor 10 daagjes in juli. Heb je weinig aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 16-03-2008 15:47 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
Gizz schreef op zondag 16 maart 2008 @ 15:43:
[...]

Dan lukt het je toch niet? Je houdt dan €116 over voor de brandstof en je moet minimaal 4500km rijden.
Voor ons is het ongeveer 3k kilometer rijden, heen en terug. Als dat iets meer of minder wordt dan is het niet erg, het was meer een grove berekening.
[...]

Ik zou me serieus afvragen of het slim is om met 8 passagiers achterin in je eentje 4500km te gaan rijden als je nog niet eens een jaar ervaring hebt op de weg :? Natuurlijk kun je met meerdere chauffeurs werken, maar dat brengt weer extra kosten mee (extra chauffeurs moeten apart verzekerd worden á X euro per dag).
Tja dat is iets wat denk ik voor iedere chauffeur anders is, ik heb het hier destijds met mijn examinator en rijinstructeur ook al over gehad, zij vinden het wel verantwoord als je zo'n reis gaat maken. Ik heb zelf het idee dat ik zelfverzekerd in de auto zit en goed anticipeer etc. (dat vond de examinator ook :+ ) en vind het heerlijk om auto te rijden dus ik denk dat dat wel goed komt.

En ja ik snap je twijfels, ik ben me ook bewust van het imago dat jonge rijders hebben. Maar ik vind het jammer dat er zo gegeneraliseerd wordt, niet iedereen onder de 21 rijdt beschonken en als een idioot...

Edit\ En iedereen heel erg bedankt voor het mee zoeken en denken, dit klinkt misschien als een Google vraag maar door het enorme aanbod kan ik echt dat bos niet meer door die bomen zien.

Edit2\ Ja Gizz, Avis is inderdaad vrij duur viel mij op. En het maakt ons echt niet uit wat die auto allemaal aan opties heeft, airco zou leuk zijn maar dat hoeft niet eens eigenlijk, zolang er 8 personen in kunnen vind ik het goed.

En als dat niet lukt en vliegen is echt veel duurder dan zal ik papa en mama maar lief aan moeten kijken, dan is het wel een stuk "leuker" om te rijden in zo'n auto i.p.v. zo'n busje maar er kunnen maar 4 personen (comfortabel) in.

[ Voor 19% gewijzigd door Maks op 16-03-2008 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:42
Ghehe.. okee.. maar er is ook nog zoiets als 'gebrek aan ervaring' Daar hoeft je niet dronken voor te zijn hoor ;)

Ik zal ns kijken of ik nog kan vinden bij welke toko ik 'n bus gehuurd heb voor een flatvakantie van een heleboel jaar geleden. Ik weet nog wel dat ik die bus speciaal in Amsterdam ben gaan halen (vanuit Enschede) omdat het 1 van de weinigen was die niet die 21 jaar eis had.. en ook geen maximaal aantal km's met daarboven x cent per km extra.

Edit:
Volgens mij was dat bij www.diks.net maar ik zie net dat deze onder de 21 jaar ook niet verhuren. Wel zijn ze vanaf 7 dagen huur kilometervrij.

[ Voor 14% gewijzigd door Korvaag op 16-03-2008 16:03 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Maksvr schreef op zondag 16 maart 2008 @ 15:54:
[...]
En ja ik snap je twijfels, ik ben me ook bewust van het imago dat jonge rijders hebben. Maar ik vind het jammer dat er zo gegeneraliseerd wordt, niet iedereen onder de 21 rijdt beschonken en als een idioot...
Nou ben ik zelf pas 22 en heb ik ook nooit als een idioot gereden :P, maar het eerste jaar had je mij echt niet in een busje gekregen voor een tocht van 3000km met mij als enige chauffeur. Vooral het eerste jaar is autorijden best wel inspannend, al helemaal als het in een totaal andere auto is dan je gewend bent (je rijdt nu niet in een busje neem ik aan?).

Zelf heb ik na een paar maanden wel dagafstanden van 700km afgelegd in o.a. Finland, maar dat was met onze eigen auto, heel vaak stoppen en lege wegen. En toch was ik helemaal gaar. Midden in de zomer door Frankrijk en Spanje rijden is nou niet de meest rustige/ontspannen weg.

Sowieso red je het qua budget helemaal niet, dus dat moet omhoog of je moet ergens een cheapass verhuurder vinden.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online

steveman

Comfortabel ten onder

Sjoko schreef op zondag 16 maart 2008 @ 15:57:
Ghehe.. okee.. maar er is ook nog zoiets als 'gebrek aan ervaring' Daar hoeft je niet dronken voor te zijn hoor ;)

Ik zal ns kijken of ik nog kan vinden bij welke toko ik 'n bus gehuurd heb voor een flatvakantie van een heleboel jaar geleden. Ik weet nog wel dat ik die bus speciaal in Amsterdam ben gaan halen (vanuit Enschede) omdat het 1 van de weinigen was die niet die 21 jaar eis had.. en ook geen maximaal aantal km's met daarboven x cent per km extra.
WIlde gok: Sarijopen?

www.stuur.nl, vond ik zo gauw niets over min. leeftijd. Die zit in Groningen. Even vergeten te kijken voor m'n reply waar TS nou woont... Staat ook niet in z'n profiel.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18-05 07:50
Heb je er ook aan gedacht dat een renault traffic met twee banken, haast geen / tot niets aan bagageruimte heeft?

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Nu online

steveman

Comfortabel ten onder

mastair schreef op zondag 16 maart 2008 @ 16:02:
Heb je er ook aan gedacht dat een renault traffic met twee banken, haast geen / tot niets aan bagageruimte heeft?
Ze zijn toch met z'n 8-en in totaal? Kan er eentje naast een stapel tassen zitten :)

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Maksvr schreef op zondag 16 maart 2008 @ 15:54:
[...]

Voor ons is het ongeveer 3k kilometer rijden, heen en terug. Als dat iets meer of minder wordt dan is het niet erg, het was meer een grove berekening.
Bij 3000 km neem ik aan dat je een dieseltje gaat nemen? Als je uitgaat van 1:20 als verbruik en een huidige literprijs van 1.28 euro zou dat een kleine 200 euro worden (150 liter diesel). En dan zal je in de praktijk bij zo'n zware belasting en een grote auto een veel minder gunstig verbruik halen, dus het zal ruim boven die 200 euro gaan uitkomen. En gezien de leeftijd vermoed ik zo dat de rechtervoet enorm zwaar zal zijn waardoor er erg hard gereden gaat worden, wat het verbruik ook gigantisch opstuwt.

En dan heb je nog de huur zelf, verzekeringen etc... dat gaat nooit binnen die 900 euro uitvallen, het zal ruim boven de 1000 euro gaan uitkomen lijkt me.
Het is geen generalisatie, het is gebaseerd op statistieken. Kijk maar eens op deze link en dan met name de eerste grafiek. Het aantal <21 jarigen dat een ongeluk krijgt is gigantisch, terwijl dat slechts een relatief klein deel van de verkeersdeelnemers is. You do the math... en dit zijn dan alleen nog de dodelijke ongelukken, hierboven op komen nog de ongelukken met 'slechts' materiele schade.

[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 16-03-2008 16:15 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:03

Geckoo

Good news, everyone!

eventueel aangedacht om met 2 auto's te gaan?
voordeel is dat je elkaar kan helpen, je zit wss iets ruimer, het aanbod van auto's is groter.
weet alleen niet of de prijs dan erg snel omhoog gaat.

en zorg dat je walkie talkie's hebt om contact te houden tijdens het rijden.

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76438

Ander idee: koop twee auto's in een redelijke conditie, rij daar een tijd mee zo dat je ongeveer een idee hebt of het verstandig is om met die auto's weg te gaan en eventueel verkoop je die auto's weer na de vakantie.

Voordelen: geen gezeik met leeftijdsgrenzen en daarmee verbonden extra kosten, evt. extra km's, je zit een heel stuk beter in een gewone personenauto dan in een 9-persoons bus (ga voor de lol eens kijken naar wat voor gare stoelen er in zo'n bus zitten) en de 9-persoons bus die wij mee hadden naar met wintersport deed 1 op 8-9 bij 140kmh. Vergeet ook niet dat een hoge bus duurder is met tol dan een normale auto. Bovendien kun je met twee auto's met twee groepen andere dingen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacub86
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-05 20:36
Ik weet niet of er iemand studeert van jullie, maar ik en 5 vrienden hebben vorig jaar een busje(ford transit) gehuurd bij de UU. Geen problemen als je 21 jaar of jonger bent(wat ik daarentegen wel was op dat moment) en nog redelijk schappelijke prijzen. Wij hebben voor 17 dagen inclusief extra verzekering zo'n 1260 euro betaald. Daarbij inbegrepen zaten 5100 vrije km's(300km/dag) waarvan we er 5050 op hebben gemaakt. Dieselkosten waren 418,83 euro en deze was ingekocht in Nederland/Duitsland/Zweden/Noorwegen. Al met al kwamen wij dus ongeveer op 16,5 euro per persoon per dag uit voor het vervoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:00

SeatRider

Hips don't lie

Al overwogen om 1 of 2 auto's aan te schaffen en na de vakantie weer te verkopen? Of kijk eens bij renta wreck ofzo.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maks
Bedankt voor al jullie reacties, laat ik maar bovenaan beginnen dan hehe. Ja ik heb inderdaad minder rij-ervaring Sjoko, daar heb je helemaal gelijk in, ik moet me beter concentreren en wat verantwoorder rijden dan een ervaren chauffeur denk ik maar dat is niet echt een probleem. En jammer dat die verhuurder ook niet onder de 21 verhuurd. En de post van Gizz vind ik ook heel fijn, leuk dat je dat soort ervaringen met mij/ons deelt, dan denk ik dat ik een tweede bestuurder moet zoeken inderdaad.

Oja en over de ruimte, inderdaad 8 pers. in die Traffic en dan kunnen er nog extra koffers bij, dat is niet echt een probleem, daarnaast gaan er geen vrouwen mee dus dat scheelt ook al in baggage :+

En wildhagen dat bedoel ik nou juist, ik snap best wel dat er meer ongelukken zijn bij bestuurders onder de 21 maar dat hoeft nog niet te betekenen dat IK ook een roekeloze bestuurder ben en dat IK altijd het gas diep in trap (ik heb trouwens pas mijn rijbewijs dus ik heb het "nieuwe(zuinig)-rijden" examen gedaan :+ )

En het idee van Geckoo zie ik eigenlijk ook wel zitten (walkie-talkies zijn zowieso al cool), dan denk ik dat ik mijn ouders maar heel lief aan ga kijken, en dan kunnen we misschien nog een kleinere tweede auto bij Avis huren.

Maar mijn vader en ik zijn echt heel erg trots en zuinig op onze (eigenlijk is het zijn) auto (tja Nederlanders he), ik weet niet of ik hem wel mee mag/wil. Als we geen auto mee krijgen dan denk ik dat het misschien wel verstandig is om met het vliegtuig te gaan en daar een auto te huren.

Oja en ik woon in Den Bosch, heb het gelijk maar even in mijn profiel gezet.

Edit\ En ik wil iedereen ECHT bedanken voor zijn reacties, misschien klinkt het een beetje stom iedere keer dat "ge-bedank" maar dit is iets waar ik echt super veel aan heb. Maar nu eerst even werken (moet het toch allemaal betalen he), reacties zal ik vanavond doorlezen en daar op reageren.

[ Voor 8% gewijzigd door Maks op 16-03-2008 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528

Misschien dat de 21jaar ook heeft te maken met de financiele verantwoordelijkheid die je ouders hebben tot je 21e?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 11:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Denk dat de leeftijd een minder groot probleem is dan <1 jaar rijbewijs...

Logisch ook...

Zoals je zelf hier perfect tentoonspreidt komt de wijsheid -vooral mbt autorijden- met de jaren... Autoverhuurders zullen hier niet graag hun vingers aan branden...

<21 valt meestal nog wel over te onderhandelen, <1jaar rijervaring niet. Ook al omdat de verzekering van de verhuurder daar gewoon moeilijk over doet...

Al met al lijkt me het huren/kopen/lenen van twee auto's handiger, maar budgettair zit je sowieso erg lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacub86
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-05 20:36
En wat is het doel van de vakantie? Wordt het een zuipvakantie? Want dan heb je volgens mij geen auto ter plaatse nodig en zou ik gewoon met het vliegtuig gaan. Bespaard je tijd en moeite en heel veel duurder zal het niet uitvallen denk ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-05 09:07

LauPro

Prof Mierenneuke®

Wat dacht je van de trein?

Kost je 71 euro per persoon (mag je 3 reisdagen in een maand maken naar Spanje, je kan op elke internationale trein die richting op), in het totaal 639 euro voor 8 personen. Het is een reis van 20 uur ongeveer, afhankelijk van je aansluitingen.

Ticket is 159 euro per persoon, maar misschien toch overwegen waard.

[ Voor 18% gewijzigd door LauPro op 16-03-2008 17:04 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo

Geckoo

Good news, everyone!

LauPro schreef op zondag 16 maart 2008 @ 16:59:
Wat dacht je van de trein?

Kost je 71 euro per persoon (mag je 3 reisdagen in een maand maken naar Spanje, je kan op elke internationale trein die richting op), in het totaal 639 euro voor 8 personen. Het is een reis van 20 uur ongeveer, afhankelijk van je aansluitingen.
lijkt me stiekem eigenlijk best leuk, proberen een eigen coupe te confisqueren, muziekje mee en gaan!
voordeel is de chauffeur('s) niet gesloopt zijn na een reis van 20 uur (en dat 2x, heen en terug, scheelt toch weer 2 dagen op 10 dagen)

nadeel is dat je op de bestemming niet zo mobiel maar weet niet of dat een vereiste is.
mocht dat nodig zijn kan je, zoals je zelf al aangaf, een auto huren. Let er dan wel op dat ze daar niet dezelfde richtlijnen hanteren als de verhuurbedrijven hier doen (>21jaar en >1jaar rijbewijs)

My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Andere voordelen:
- je hebt vaak meer plaats
- je hebt niks geen benzinekosten, verplichte pauzes, etc
- je kan geen lekke band krijgen of andere auto problemen
- je kan niet in problemen komen met politie (overtreding, botsing, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Geckoo schreef op zondag 16 maart 2008 @ 17:03:
[...]
lijkt me stiekem eigenlijk best leuk, proberen een eigen coupe te confisqueren, muziekje mee en gaan!
voordeel is de chauffeur('s) niet gesloopt zijn na een reis van 20 uur (en dat 2x, heen en terug, scheelt toch weer 2 dagen op 10 dagen)
Mijn berekening klopt niet helemaal maar dat is op de site uit te zoeken, als je met een groep gaat valt er vast wel iets te regelen qua prijs ook.
nadeel is dat je op de bestemming niet zo mobiel maar weet niet of dat een vereiste is.
mocht dat nodig zijn kan je, zoals je zelf al aangaf, een auto huren. Let er dan wel op dat ze daar niet dezelfde richtlijnen hanteren als de verhuurbedrijven hier doen (>21jaar en >1jaar rijbewijs)
Ja precies, zie dit bijvoorbeeld:
Spanje
Albacete, Caceres, Las Rozas, Madrid, Merida, Murcia, Sevilla, Tres Cantos, Tudela, Valencia, Valladolid, Zamora;
In veel plaatsen autohuur op stadslocatie, afstand tot treinstation op aanvraag.
Weektarief vanaf € 168, all in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matrix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-05 14:14
Maksvr schreef op zondag 16 maart 2008 @ 16:25:
En wildhagen dat bedoel ik nou juist, ik snap best wel dat er meer ongelukken zijn bij bestuurders onder de 21 maar dat hoeft nog niet te betekenen dat IK ook een roekeloze bestuurder ben en dat IK altijd het gas diep in trap (ik heb trouwens pas mijn rijbewijs dus ik heb het "nieuwe(zuinig)-rijden" examen gedaan :+ )
Dit getuigd niet echt van inzicht, niemand hier die zegt dat jij roekeloos/onverantwoord of slecht rijdt. Wat er wel gezegd wordt is dat mensen die minder als een jaar hun rijbewijs hebben nog niet erg veel ervaring hebben op de weg waardoor er meer ongevallen plaatsvinden.
En je kunt mij niet vertellen dat je met 7 man achterin de bus die zitten te geinen jij altijd volledig je concentratie op de weg kunt houden, zeker in het buitenland met andere verkeerssituaties en regels. Het is onzin te veronderstellen dat 7 man in een bus braaf een boekje gaat zitten lezen.
Conclusie: je gaat met heel weinig rijervaring:
- in een grote bus rijden wat je ws. nog nooit of in ieder geval erg weinig hebt gedaan
- met 7 man achterin die ook je aandacht vereisen
- naar het buitenland waar onbekende verkeersituaties en regels zijn
- 2000 km achter elkaar rijden wat je waarschijnlijk ook niet eerder hebt gedaan.

Of te wel niet echt heel verstandig, als je nu eerst elk van die punten afzonderlijk eens uit probeerd, dan is dat een heel stuk veiliger. Neem daar ook bij dat wanneer er onverhoopt iets mocht gebeuren met die bus jij (of je ouders) er financieel voor verantwoordelijk bent. En dan kun je wel denken dat jouw vrienden vanzelfsprekend daarin zullen meebetalen, samen wordt alles betaald. Echter op het moment dat het om geld gaat doen mensen gekke dingen kans is groot dat dat ook problemen gaan ontstaan.

En denk nu niet dat gebeurd mij toch niet want dat dacht iedereen, ook de mensen waarbij wel iets gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Is lokaal een huurwagen geen optie? En met Vueling of iets dergelijks naar Spanje?

Twee kleinere wagens misschien?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05-2020

Repeat

:')

En Spanjaarden rijden als malloten :P

Vliegen is gewoon chiller, goedkoper, je bent er veel sneller, ontspannender etc etc.

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Matrix schreef op maandag 17 maart 2008 @ 01:01:
Conclusie: je gaat met heel weinig rijervaring:
- in een grote bus rijden wat je ws. nog nooit of in ieder geval erg weinig hebt gedaan
- met 7 man achterin die ook je aandacht vereisen
- naar het buitenland waar onbekende verkeersituaties en regels zijn
- 2000 km achter elkaar rijden wat je waarschijnlijk ook niet eerder hebt gedaan.
TS moet toch een keer die rijervaring opdoen? Wat wil je dan, dat hij met allemaal korte ritjes zijn woonplaats onveilig gaat maken? De snelweg is veel overzichtelijker dan een drukke stad en als je gewoon rustig rechts blijft met voldoende afstand kan er echt niet veel geks gebeuren. Het zal echt niet automatisch de dodenrit worden die jij beschrijft.

Wat natuurlijk wel aan te raden is is om die 2000 km (als dat de exacte afstand is) in 2 dagen te doen. Of je moet heel zeker van jezelf zijn dat je wel 24 wakker zijn trekt (met inspanning).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik ben al een aantal keer met een grote groep met de auto op vakantie geweest. Zeg maar rond de 15 man en vrouw en plus 2k kilometers. En wij hebben dat gedaan door middel van meerdere eigen auto's of auto's van ouders, broers en zussen dat werkte altijd perfect. Wanneer die optie er niet is kun je ook kijken naar een tweede hands bus of andere grote auto een station wagen ofzo. Op deze manier is mijn broer met zijn studenten band afgereisd naar Frankrijk. En na de tijd kun je de auto natuurlijk weer verkopen wat ook weer scheelt met de kosten.

Owja het is niet aan te raden om met weinig rij ervaring ff naar spanje te rijden in een rit. De laatste keer zijn we naar zuid frankrijk geweest en ik was gesloopt toen ik aankwam. En ik ben wel bekend met nachtbraken en nachten doorhalen zoals lan partys en dergelijke. Daar heb ik geen problemen mee maar dit was toch wat anders.

[ Voor 23% gewijzigd door Defector op 17-03-2008 05:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

LauPro schreef op maandag 17 maart 2008 @ 02:58:
[...]
TS moet toch een keer die rijervaring opdoen? Wat wil je dan, dat hij met allemaal korte ritjes zijn woonplaats onveilig gaat maken? De snelweg is veel overzichtelijker dan een drukke stad en als je gewoon rustig rechts blijft met voldoende afstand kan er echt niet veel geks gebeuren. Het zal echt niet automatisch de dodenrit worden die jij beschrijft.
Rijervaring kan je beter zelf/alleen op doen... Niet in een auto vol met andere mensen die je kunnen afleiden. Daarbij kan je beter eerst zelf ervaring opdoen voordat je verantwoordelijk gaat zijn voor 7 passagiers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matrix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-05 14:14
[...]

Wat natuurlijk wel aan te raden is is om die 2000 km (als dat de exacte afstand is) in 2 dagen te doen. Of je moet heel zeker van jezelf zijn dat je wel 24 wakker zijn trekt (met inspanning).
Ik zeg ook niet dat de TS absoluut niet meer in een auto moet stappen, ik zeg alleen dat het mij niet verstandig lijkt om al die nieuwe dingen tegelijk te doen. Ga eerst eens 2000km achter elkaar in een vertrouwde auto rijden. Rijdt eerst eens een aantal keren met een bus voordat je er direct 2k km mee gaat rijden. Ga eerst eens met een vertrouwde auto naar het buitenland. En tuurlijk gaat het waarschijnlijk allemaal goed, het is echter knap lullig wanneer het fout gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repeat
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05-2020

Repeat

:')

[...]

1000km per dag is al veel voor een ervaren chauffeur, al helemaal voor iemand met nét zijn rijbewijs. Laat staan 24 uur achter elkaar doorrijden.

Arguing on the Internet is like running in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 11:36

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Repeat schreef op maandag 17 maart 2008 @ 11:18:
[...]

1000km per dag is al veel voor een ervaren chauffeur, al helemaal voor iemand met nét zijn rijbewijs. Laat staan 24 uur achter elkaar doorrijden.
Inderdaad... Heb op het moment meer dan vijf jaar m'n rijbewijs en er al dik een ton op zitten, maar 7 á 800 km per dag vind ik al heel erg op het randje om alleen te rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:53
Repeat schreef op maandag 17 maart 2008 @ 11:18:
[...]

Helemaal mee eens, ik zit in Australië en heb nu 5 jaar mijn rijbewijs. Heb al veel gereden (monteur bij een bedrijf wat installaties deed door heel Nederland, dus 1 keer per week minimaal de andere kant van NL opzoeken) maar 1000 km is echt veel. Wat je ook niet moet vergeten is dat Nederland best lekker rijdt (als je niet stil staat), in het buitenland is het veel inspannender. (Dit geld niet alleen voor AU, maar heb ik meer landen gereden)

Hier in Australië wordt gewoon achter mekaar reclame gemaakt voor rust, rust en nog eens rust. Maar wij hebben gewoon besloten dat 400 km wel leuk was met rijden. Dagen van 600+ km ben je gesloopt, zelfs met 2 Chauffeurs. Ik zou nooit 1000 km op een dag doen tenzij het echt van nood getuigd.

De trein / vliegtuig is echt denk een betere oplossing, hoewel ik ook weet dat het een leuke roadtrip is. Toen ik net 18 was hebben we Auto's van de 'zaak' geleend van vrienden en dat ging prima. Maar dat is luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142611

Ervaring met autohuur heb ik niet, met met-weinig-rijervaring-buitenland-rijden inmiddels wel ;) Ben net een weekje terug van wintersport in Andorra, net iets minder ver dus, ongeveer 1350km per richting. Ik heb ongeveer 3/4 jaar m'n rijbewijs en rij 3x per week woon-werk van 25km per richting; de andere 3 mensen die mee waren hadden 'm 2 tot 4 jaar en maken ook nog eens wat meer kilometers per jaar. Ik had dus verwacht dat ik als enige misschien moeite zou krijgen met de 3 a 4 uur achter elkaar rijden per persoon, maar het viel me super mee. 's Nachts rijden met harde wind en regen, en toch heb ik me eigenlijk geen moment moe of ongeconcentreerd gevoeld tot ik er ruim 3,5 uur op had zitten. Maar: toen begon de vermoeidheid ook ineens flink toe te slaan, en had ik niet veel langer willen doorrijden. Toen ik na de wissel achterin was gaan zitten, viel ik ook al snel in slaap, terwijl ik normaal totaal niet kan slapen in auto's!

Dus, naar Spanje rijden waarbij jullie allemaal om de beurt kunnen rijden moet absoluut geen probleem zijn, je houdt dan immers nog maar iets van 2-2,5 uur rijtijd per persoon over. Maar 1 persoon die nog geen jaar z'n rijbewijs heeft, gelijk 1500km achter elkaar laten rijden, lijkt me nogal een slecht plan... Wat is uberhaupt het langste qua kilometers/tijd dat je eerder achter elkaar hebt gereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:52

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik zou het de TS ook sterk afraden om zo op vakantie te gaan. Ik heb veel ervaring in het rijden met een grote auto, en ook ervaring in het rijden met passagiers. Ook voor auto rijden moet je conditie opbouwen. Nu kan ik (na 10 jaar) rustig een uur of 4 achter het stuur zitten zonder moe te worden. De enige stops die ik zelf nodig heb (en ook de passagiers) zijn om de benen te strekken. Maar in de eerste jaren kon 1 uur rijden echt al super vermoeiend zijn.
Ik heb daarnaast op de universiteit een aantal keer in een busje gereden met veel passagiers. Ook al zijn ze rustig (zijn ze nooit), is het extra vermoeiend. De auto is zwaar, dus reageert anders, en je hebt toch de extra verantwoordelijkheid, die in je achterhoofd blijft spoken. Denk daar dus goed over na. Daarnaast heb ik tijdens 1 weekend in een verlengde MB bus gereden met 8 passagiers. Er waren toen nog 2 extra bussen mee, waarvan er 1 werd bestuurd door iemand die nog niet heel lang z'n rijbewijs had. Hij reedt absoluut niet onverantwoord, maar het was wel heel duidelijk dat hij weinig ervaring had. Ik heb hem diverse keren inschattingsfoutjes zien maken, die echt terug te voeren waren op ervaring (breedte en lengte verkeerd inschatten). Ik reed zelf toen al jaren in busjes en had dat probleem niet.

Het is in mijn ogen dus slimmer om 2 auto's te pakken, die een stuk kleiner zijn en waar je gewoon meer ervaring mee hebt. En wissel van chauffeurs. Maar nog beter is, om gewoon de auto te laten staan en een alternatief te pakken (trein, bus, vliegtuig) en pas met de auto te gaan rijden als je meer ervaring hebt. Zodra je een auto goed kunt bedienen en daar niet meer op hoef te letten (geloof me, dat komt pas een tijd nadat je al je rijbewijs hebt), kun je je volledig concentreren op het verkeer, dat in het buitenland gewoon echt anders is. Zolang je zelf nog teveel bezig bent met het rijden zelf, ga je belangrijke dingen in het verkeer missen. Dat overkomt mij ook nog steeds als ik in een situatie kom waarbij de omgeving een andere rijstijl vereist dan ik gewent ben (bijvoorbeeld in de bergen, of heel slecht weer, of met een caravan erachter). Wees slim en schuil je niet achter het idee dat jij de perfecte chauffeur bent, ook al heb je pas net je rijbewijs... Dat ben je niet, en is niemand.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Defector
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Mischien ook een puntje om op te letten waar wij vorig jaar in zuid frankrijk mee op de koffie kwamen was toen we weg gingen was iedereen lekker fit enzo en bleef dus wakker beetje ouwe hoeren muziek luisteren landschap bekijken je kent het wel. Maar toen ik echt moe werd was het probleem dat de anderen ook de hele tijd wakker waren geweest en dus op dat moment ook heel moe waren. Dus we konden wel ruilen maar dan zat iemand anders moe in een onbekende auto te rijden. En aangezien ik de auto vrij goed kende en er mee om kon gaan bleef ik maar doorrijden maar ideaal was het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-05 16:09
Afstanden rijden is heel persoonlijk, ik heb van de zomer 1100km gereden in pak en beet 11 uurtje incl pauzes. Om eerlijk te zijn stapte ik hierna zo fit als een hondje uit om nog lekker de eerste dag van de vakantie te vieren :*)

Edit, ik moet er wel even de kant tekening bij maken dat ik voor mijn werk dagelijks op de weg zit en zodoende gemiddeld 1000 km in de week maak, en in nederland komt dat toch snel neer op een uurtje of 4 per dag in de auto.

[ Voor 33% gewijzigd door Magicw00b op 21-03-2008 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-05 20:48

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Magicw00b schreef op maandag 17 maart 2008 @ 22:25:
Afstanden rijden is heel persoonlijk, ik heb van de zomer 1100km gereden in pak en beet 11 uurtje incl pauzes. Om eerlijk te zijn stapte ik hierna zo fit als een hondje uit om nog lekker de eerste dag van de vakantie te vieren :*)
Ik heb deze zomer een tripje naar zuid frankrijk gemaakt. 1300 km.

4 uur 's ochtends vertrokken. 15/16 uur daar. en ik had nog energie tot een uur of 1. Dit is inderdaad heel persoonlijk.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-05 07:52
Het ligt echt aan je gestel en ervaring of je lange afstanden aankan. Ik ben zelf met de auto naar frankrijk gegaan toen ik nog minder dan een jaar mijn rijbewijs had. Maar ik had al wel meer dan 15.000 km gereden. In busje's combo's sedan's hatchbacks en in automaten.

Het was 1300km, de heenreis in 2x gedaan maar terug in 1x. Ik moest alleen rijden en dat was best heftig. Vroeg naar bed voor vertrek. Iedere 4 uur een stop maken. Ik heb wel de hele weg 130 gereden :p

Ik kwam wel redelijk geradbraakt thuis aangezien ik alles alleen had gereden. Maar ik zou het niet nog een keer doen aangezien mijn concentratie aan het eind toch echt minder was. (was noodgeval)

Voor een goed uitgeruste bestuurder in een vertrouwde auto is 800km per dag toch echt de max. Met slapen in de auto en omstebeurd rijden is ook niet aan te raden aangezien je niet echt goed uitrust.

Het grootste gevaar op de weg is niet dat jij zelf iets stoms doet, maar dat iemand anders iets stoms doet. In het buitenland wordt vaak sneller en anders gereden. Met een busje wijk je minder makkelijk uit, en dan belaad je hem nog eens met 8 personen. Zwaar beladen busjes rijden lastig zelfs als je er ervaring mee hebt. Als jij uitwijkt en je geeft een te grote ruk aan je stuur lig je zomaar op zijn kant. (of onder een vrachtwagen) Als je in een busje rijd moet je veel verder vooruit kijken en anders op het verkeer anticiperen.

[ Voor 23% gewijzigd door Dekaasboer op 18-03-2008 11:19 ]

http://axrotterdam.blogspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo

Geckoo

Good news, everyone!

ts werkt wel lang :+

maar wat inderdaad Magicw00b en ArcoBatic zeggen, het is ook persoonlijk.
ik reed op mijn 19e (met een half jaar rijbewijs) ook al samen met me ma in ford Galaxy naar Frankrijk.
op vrijdag middag van uit me college door om dan om 2u snachts aan te komen en op zondag ochtend 8u weer vertrekken.
maar dit is ook persoonlijk.

wat mij altijd helpt is eten. als ik ga rijden (zeker lange afstanden) gaat er rustig een zak met 10 van die puntjes van AppieHappie mee.
en dan nog een lading drinken, van water tot red bull en cola en appelsap.
en snoepjes/chocola.

ik snap nu waarom ik wat aan de "grote" kant ben, heb te veel auto gereden :+ :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 171278

[...]

Ik ben zelf heel wat keren met de bus naar Zwitserland gegaan (niet als chauffeur) en de bestuurders wisselen dan al-tijd af. Terwijl op de Autobahn rijden met een grote bus die niet harder dan 100 mag nou niet echt het meest inspannendst is. Waarom denk je dat er een rijdtijdenwet is die maar 9 uur per dag toestaat? Juist ja, omdat langer dan 9 uur ook voor heel ervaren bestuurders te vermoeiend is.

Ik vind het onverantwoordelijk. Niet omdat ik denk dat TS het niet aankan (wat ik overigens wel denk), maar omdat er geen enkele backup is als hij wel te moe wordt of iets dergelijks. Ik heb zelf één keer achter het stuur gezeten toen ik eigenlijk veel te moe was en dat is niet iets wat ik wil herhalen. Het is ontzettend beangstigend. Als je dan 7 man achterin hebt die allemaal niet kunnen rijden en je moet nog 150km, wat doe je dan? Ga jij ze vertellen dat het een nachtje op een parkeerplaats wordt?

Zie voor het overige deepbass hierboven.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 171278 op 22-03-2008 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Zijn kleine verhuurders geen optie? In Ede zit voor busjesverhuur bijvoorbeeld Noot, een bedrijf dat totaal geen eisen stelt (alleen het eigen risico wat ophoogt <25jr, wat weer afgekocht kan worden). In mijn wijk zit verder ook nog een kleine verhuurder die voor bodemprijzen afgeschreven auto's verhuurt en alleen een rijbewijs vraagt. Dus mogelijkheden zijn er zeker wel.
Pagina: 1