Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 16:28

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tcls/tmp/schema.jpg

Ik heb deze situatie waarmee ik op m'n tv (een oldschool CRT) film wil kijken. Uitgangspunten:

- Het liefst wil ik niet de front-aansluitingen gebruiken.
- Klopt het dat zo'n S-Video (4-polig, plus zwart plastic pinnetje) alleen video is?
- Met welke resolutie/frequentie krijg ik de scherpste beelden? Ik heb wel ge-expirimenteerd, maar scherpe tekst blijft een utopie vrees ik.
- Wat is de beste manier van verbinden? Ik zie als opties:
A ) VGA->S-Video->SCART
B ) S-Video->SCART
C ) DVI->VGA->S-Video->SCART
- Zijn er SCART-blokjes waarbij audio geintegreerd is ofzo?

Wellicht zijn dit (voor een deel) obvious vragen, maar misschien heeft iemand een paar tips uit ervaring?

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat kan je videokaart uitspugen? Waarschijnlijk kan je uit dat s-video-achtige uitgangetje achter op je videokaart met een bijhorend snoertje een S-video signaal of een Composite signaal krijgen. Dan hangt het van je TV af welke je gaat gebruiken (voor je video). Als je tv s-video in ondersteund (al dan niet via de scart ingang) dan zal ik voor svideo gaan. Anders ben je simpelweg op Composite aangewezen.
Met DVI/VGA kan je in princiepe weinig op een oude CRT.

Audio is vrij eenvoudig: je pakt gewoon de stereo uitgang op je pc en verbind deze met de audio ingang op je TV. Of dat via een 3,5" plugje kan of via 2x cinch hangt van je tv af.

Het makkelijkste is dus om zo een soort scart connector te scoren
Afbeeldingslocatie: http://specialtech.co.uk/spshop/files/master/scart_adaptor_plug.jpg.

Hierin danwel je s-video signaal kabel of je component kabel vanuit je PC te stoppen (de zwarte ingang resp. de gele cinch ingang).

In je audio uitgang van je PC stop je dan zo'n ding:
Afbeeldingslocatie: http://i16.ebayimg.com/04/i/000/b1/3e/e8ac_2.JPG

en die verbind je dan met 2x cinch naar je scart blok:
Afbeeldingslocatie: http://i10.ebayimg.com/04/i/07/09/51/1e_1_b.JPG

Enige wat je dus zelf moet uitzoeken is welke signalen je videokaart kan uitspugen en welke signalen je TV ondersteunt. De tv zal altijd composite via SCART ondersteunen en soms ook S-video over SCART. Soms zit er een aparte S-Video ingang op je tv. Svideo geeft (theoretisch) een stukken scherper beeld dan Composite.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2008 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 15:06:
Wat kan je videokaart uitspugen? Waarschijnlijk kan je uit dat s-video-achtige uitgangetje achter op je videokaart met een bijhorend snoertje een S-video signaal of een Composite signaal krijgen. Dan hangt het van je TV af welke je gaat gebruiken (voor je video). Als je tv s-video in ondersteund (al dan niet via de scart ingang) dan zal ik voor svideo gaan. Anders ben je simpelweg op Composite aangewezen.
Met DVI/VGA kan je in princiepe weinig op een oude CRT.

Audio is vrij eenvoudig: je pakt gewoon de stereo uitgang op je pc en verbind deze met de audio ingang op je TV. Of dat via een 3,5" plugje kan of via 2x cinch hangt van je tv af.

Het makkelijkste is dus om zo een soort scart connector te scoren
[afbeelding].

Hierin danwel je s-video signaal kabel of je component kabel vanuit je PC te stoppen (de zwarte ingang resp. de gele cinch ingang).

In je audio uitgang van je PC stop je dan zo'n ding:
[afbeelding]

en die verbind je dan met 2x cinch naar je scart blok:
[afbeelding]

Enige wat je dus zelf moet uitzoeken is welke signalen je videokaart kan uitspugen en welke signalen je TV ondersteunt. De tv zal altijd composite via SCART ondersteunen en soms ook S-video over SCART. Soms zit er een aparte S-Video ingang op je tv. Svideo geeft (theoretisch) een stukken scherper beeld dan Composite.
Ah thanks. Dat ziet er relaxed uit. Zo'n SCART blok ziet er prima uit. Heb er wel 2 getest die ik hier heb, maar daar zit niet zo'n schakelaar op, wellicht is die dan "verkeerd-om" uitgevoerd?
Ik heb een 6600GT in die pc zitten, die kan inderdaad S-Video uitspugen. Als ik rechtstreeks S-Video aansluit op de voorkant van de pc heb ik beeld.
Ik ga morgen 's shoppen voor die spullen. Thanks!

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

let op dat als je TV van voren een s-video ingang heeft dit niet betekent dat je TV ook S-video via SCART accepteert!
Scart is enkel de stekker en zegt niets over het signaal, daar kan namelijk Composite, S-video en RGB doorheen lopen, maar oude TV's ondersteunen vaak alleen maar Composite en geven dus geen (of verstoord) beeld als je er S-video doorheen stuurt.

Dat zal je dus even adv het typenummer of de handleiding van je TV moeten nagaan (soms staat het ook bij de ingang, welke signalen er ondersteund worden). Als je het al getest hebt met zo'n scart blokje is de kans trouwens redelijk aanwezig dat jouw TV via SCART enkel Composite accepteert. Dan zal je dus moeten kiezen: of Composite via scart (mindere kwaliteit) óf s-video via de voorkant van je tv (als daar wel een ingang zit). Bij de tweede optie zal je waarschijnlijk ook de 2 audio cinch kabels via de voorkant van je TV moeten laten lopen, aangezien die ingangen waarschijnlijk corresponderen met de daarzittende videouitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 15:19:
let op dat als je TV van voren een s-video ingang heeft dit niet betekent dat je TV ook S-video via SCART accepteert!
Scart is enkel de stekker en zegt niets over het signaal, daar kan namelijk Composite, S-video en RGB doorheen lopen, maar oude TV's ondersteunen vaak alleen maar Composite en geven dus geen (of verstoord) beeld als je er S-video doorheen stuurt.

Dat zal je dus even adv het typenummer of de handleiding van je TV moeten nagaan (soms staat het ook bij de ingang, welke signalen er ondersteund worden). Als je het al getest hebt met zo'n scart blokje is de kans trouwens redelijk aanwezig dat jouw TV via SCART enkel Composite accepteert. Dan zal je dus moeten kiezen: of Composite via scart (mindere kwaliteit) óf s-video via de voorkant van je tv (als daar wel een ingang zit). Bij de tweede optie zal je waarschijnlijk ook de 2 audio cinch kabels via de voorkant van je TV moeten laten lopen, aangezien die ingangen waarschijnlijk corresponderen met de daarzittende videouitgang.
Eh, hoe kom ik daar achter?
Ik heb 'n best goeie/recente CRT-bak, een Loewe Aconda.
Zitten 3 SCARTS achterop.

Staat bij:

Aansluitbussen voor videorecorder, DVD, decoder, enz. (Euro-AV)

En onder de aansluitingen staat:

AV1
AV2/RGB
AV3

Wat denk jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb geen idee! je zal een typenummer moeten hebben en daarmee moeten googlen. Anders kan je het gewoon proberen, met het risico dat het gewoon niet werkt.

Ik zie dat je ook RGB hebt, dat geeft een nog mooier beeld dan S-video, maar is stukken lastiger aan te sluiten (zeker met een Nvidia kaart, je zal dan een kabeltje van je VGA out naar SCART moeten solderen met e.e.a. weerstandjes). Zie daarover dit topic: RGB-scart met een HTPC

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2008 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 16:34:
Ik heb geen idee! je zal een typenummer moeten hebben en daarmee moeten googlen. Anders kan je het gewoon proberen, met het risico dat het gewoon niet werkt.

Ik zie dat je ook RGB hebt, dat geeft een nog mooier beeld dan S-video, maar is stukken lastiger aan te sluiten (zeker met een Nvidia kaart, je zal dan een kabeltje van je VGA out naar SCART moeten solderen met e.e.a. weerstandjes). Zie daarover dit topic: RGB-scart met een HTPC
Thanks again. Ik ga 't wel gokken. Die site ziet er inderdaad veel te moeilijk uit. Ik wil niet solderen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

als je 3 scartingangen hebt, dan slikt ie met 99% zekerheidn S-video. Meeste CRT's hebben er 2 waarvan er maar eentje het signaal aankan, dus neem aan dat dat met deze ook wel zo zal zijn ;)

Bovendien als ie best recent is, is dat gewoon standaard... dat probleem deed zich eigenlijk alleen voor bij oude TV's.

[ Voor 24% gewijzigd door LuNaTiC op 16-03-2008 16:52 ]

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Pagina: 1