Ik wou mijn oude notebook een Packard Bell Easy One Silver een nieuwe DVD writer kado doen. De oude een NEC was stuk. Ik kocht een Samsung SN-SO82H. Het bios ziet echter deze DVD niet, XP wel , maar de brander draait slechts in PIO mode. Ik krijg dus deze niet in DMA mode. Wat heb ik al gedaan : bios flash, bios reset, alle mogelijke instellingen nagekeken in het bios,resetdma.vbs enz... Ik heb dan de DVD in een andere PC geprobeerd en hier werk ie wel. Iemand enig brilliant idee want nu leest ie wel alles alleen in de trage PIO Mode en kan ik der ook niet van "booten". Plaats ik de NEC terug dan ziet het bios deze wel
chipset drivers verwijderen en opnieuw installeren wil soms helpen.
Verwijderd
Zodat de BIOS hem dan wel herkentFanatic_FS schreef op zondag 16 maart 2008 @ 13:30:
chipset drivers verwijderen en opnieuw installeren wil soms helpen.
Verwijderd
Het klinkt vast heel erg voor de hand liggend maar heb je rekening gehouden met master, slave?
Om het biosprobleem op te lossen moet je iets verwijderen in apparaatbeheer. Daarzo waar je kan zien dat het in Piomodus draait, die moet je dus verwijderen en dan "zoeken op gewijzigde apparaten" en dan zou het netjes in DMA moeten werken.
Om het biosprobleem op te lossen moet je iets verwijderen in apparaatbeheer. Daarzo waar je kan zien dat het in Piomodus draait, die moet je dus verwijderen en dan "zoeken op gewijzigde apparaten" en dan zou het netjes in DMA moeten werken.
Chipset drivers geprobeerd doch dat help niet , probleem zit hem duidelijk in het "bios" Ben op zoek naar een ander bios, dacht aan de fabrikant van het moederbord maar dat is NEC, en ik dacht dat dat hetzelfde is als Packard Bell. Het gaat hier om een laptop , der zijn ook geen instellingen voor master of slave op de DVD writer, ik heb ook bij de eigenschappen voor ide kanaal al " DMA indien beschikbaar" aangevinkt doch hij blijft op PIO MODE
[ Voor 32% gewijzigd door boegie59 op 16-03-2008 13:46 ]
De Packard Bell moederborden zijn idd van NEC
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Tuurlijk niet
Bios zou in principe niet uit moeten maken, zoagauw XP z'n eigen drivers geladen heeft gaat alles buiten de bios om. Maar het feit dat ie in de bios al niet goed herkent wordt geeft wel aan dat er iets mis is. Weet je zeker dat er geen master/slave instellingen op zitten?boegie59 schreef op zondag 16 maart 2008 @ 13:42:
Chipset drivers geprobeerd doch dat help niet , probleem zit hem duidelijk in het "bios"
[ Voor 33% gewijzigd door Nielson op 17-03-2008 06:55 ]
Ik dacht dat er bij een laptop geen "master en slave" instellingen waren, ik kan op de DVD Writer ook niks vinden
Master/slave/cable select wordt bij sommige slimline spelers in de firmware bepaald.
Het rare is dat de originele drive wordt gezien als secundaire master en de nieuwe drive als secundaire slave.Nergens vind ik een instelling omdat te wijzigen, iemand enig idee ?
Verwijderd
De oplossing is al meerdere keren gezegd. In apparaatbeheer datgeen verwijderen waar je kan zien of iets in piomodus of udma draait (ben de naam ff kwijt). Probeer het nou maar gewoon en dan zoeken naar gewijzigde apparaten.
Het heeft ooit bij mij ook geholpen, dus ik heb er vertrouwen in dat het bij jou werkt.
Het heeft ooit bij mij ook geholpen, dus ik heb er vertrouwen in dat het bij jou werkt.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2008 15:56 ]
Net geprobeerd , geen resultaat blijft in PIO mode
Samsung om raad gevraagd , deze hebben een andere firmware doorgemaild, drive geflasht en alles werkt perfekt. Topic mag dicht, heeft dus niks te maken met chipset drivers alleen met firmware van de drive
Verwijderd
Nee nee, zo simpel kom je er niet van af. Zonder die nieuwe chipsetdrivers had je nog steeds problemen gehad. Nu dankzij onze expertise had je meteen een perfect werkende notebook nadat je de firmware erin had geflashed.
Geen dank hoor! We zijn tweakers, of we zijn het niet.
Geen dank hoor! We zijn tweakers, of we zijn het niet.
OK alle tweakers bedankt voor de hulp, zonder jullie was het niet gelukt
Pagina: 1