Toon posts:

Asrock 4CoreDual-VSTA en Intel E2180 Goede keuze ?

Pagina: 1
Acties:
  • 972 views

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal. Ik ben net nieuw op dit forum en ik heb gelijk al een vraag :)

Mijn Computer :

Mobo : MSI K8MM-V
Processor : AMD Sempron 2600+

Ik ben dus van plan om de Asrock 4CoreDual-VSTA en de Intel E2180 te kopen. Is dit een goede overstap denken jullie ? Deze computer word mij namelijk echt te traag en voor programmas als bv. Adobe Photoshop is een Multiprocessor handiger. Zou het een slimme keuze zijn om de Asrock en Intel aan te schaffen ? Het maakt mij niet echt uit als de processor en het moederbord verouderd zijn. Als ze maar gewoon goed werken vind ik het ook best. Mijn processor en moederbord zijn volgens mij al veel ouder.

• R-O-Y
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06-2025

R-O-Y

Ik maak mijn zinnen nooit

Als je van plan bent om het ook nog eens te overklokken is het best een mooi systeem. Als je dat niet gaat doen zou ik ook even naar AMD spullen kijken. In het lage en middensegment hebben die erg leuk spul :)

Youtube Download ubersnel.nl

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou nooit een Asrock kopen, simpelweg omdat het borden zijn die met low-budget onderdelen gemaakt zijn en daardoor sneller problemen geven. Maar goed, neem CSL Beleid eens door en de topics die daarin gelinkt staan. Dat moet je toch op weg helpen om een goede keuze te maken.

• R-O-Y

R-O-Y

Terw_Dan schreef op zondag 16 maart 2008 @ 11:56:
Ik zou nooit een Asrock kopen, simpelweg omdat het borden zijn die met low-budget onderdelen gemaakt zijn en daardoor sneller problemen geven. Maar goed, neem CSL Beleid eens door en de topics die daarin gelinkt staan. Dat moet je toch op weg helpen om een goede keuze te maken.
Dat zie ik zo vaak maar ik heb echt niet vaker problemen gehad met een ASrock dan met een ASUS of MSI bord. Alles heeft wel eens problemen. Zelf zou ik geen ASrock kopen omdat ze niet zo goed overklokken, maar als je dat niet van plan bent is er niks mis met zo'n bord. ASRock maakt juist erg leuke borden voor een hele mooie prijs. Combinaties van AGP/PCI-E. Zowel DDR als DDR2 geheugen. Dat het niet altijd werkt is zeker zo, maar mijn P5K bord die 3x zo duur was slikt ook maar heel beperkt geheugenmodules. Om er nou gelijk een stempel op te drukken is ook niet nodig ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

R-O-Y schreef op zondag 16 maart 2008 @ 15:25:
[...]

Dat zie ik zo vaak maar ik heb echt niet vaker problemen gehad met een ASrock dan met een ASUS of MSI bord. Alles heeft wel eens problemen. Zelf zou ik geen ASrock kopen omdat ze niet zo goed overklokken, maar als je dat niet van plan bent is er niks mis met zo'n bord. ASRock maakt juist erg leuke borden voor een hele mooie prijs. Combinaties van AGP/PCI-E. Zowel DDR als DDR2 geheugen. Dat het niet altijd werkt is zeker zo, maar mijn P5K bord die 3x zo duur was slikt ook maar heel beperkt geheugenmodules. Om er nou gelijk een stempel op te drukken is ook niet nodig ;)
Mwah, Asrock geeft zelf toe dat ze goedkope onderdelen gebruiken die van mindere kwaliteit zijn om de kosten te drukken. Dat is voor mij al een reden om ver weg te blijven van dat merk en liever iets te kiezen van een bedrijf dat het wel belangrijk vond om deugdelijke onderdelen te gebruiken (bijv Gigabyte).

Dat ze leuke combo's maken ben ik met je eens, dingen die juist interessant zijn als je gaat overstappen en nog een berg hardware hebt liggen die je wilt gebruiken. Maar als je geheel nieuw gaat kopen dan zou ik echt niet aan Asrock denken. Maar dat is natuurlijk mijn persoonlijke ervaring met het merk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik was denk ik niet van plan te overklokken. Dan gaat mijn garantie weg ( volgens mij ) En gelijk een net nieuwe processor overklokken.. Maar de grote reden voor mij ( en veel andere denk ik ) is dat ik mijn nieuwe AGP kaart er ook in kan stoppen. Ik heb em pas gekocht en als ik dan alweer een nieuwe moet kopen.. En ik weet eigenlijk niet of ik nog wel AMD wil kopen. Ik heb altijd AMD gehad en nu wil ik ook wel eens intel proberen :) Zijn er ook andere moederborden met socket 775 waar de Intel E2180 op zou kunnen ? En mijn AGP kaart. Ik kan het zelf nergens vinden namelijk.
R-O-Y schreef op zondag 16 maart 2008 @ 15:25:
[...]

Dus eigenlijk is het niet zo heel dom om een Asrock aan te schaffen ? Ik ken een paar mensen die zelf ook een Asrock hebben en die hebben er geen problemen mee. En de Asus site is hartstikke sloom als je drivers moet downloaden dus het word geen asus voor mij denk ik.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2008 15:42 ]

• R-O-Y

R-O-Y

Zelf heb ik 2 ASrock bordjes gehad en die werkten allemaal prima, misschien zitten er iets mindere componenten op, maar dat moet je wel in perpectief zetten. Het is niet slecht, op de andere borden zitten gewoon betere componenten. Met overklokken heb je daar vooral wat aan.

Die CPU die je uitgekozen hebt kan je best aardig overklokken, dus het is misschien de moeite om 2 tientjes meer uit te geven aan een bord zodat je nu of later het spul nog wat kan opvoeren. Asus bordjes vind ik zelf echt geweldig. Je kan de bios makkelijk updaten, veel features, je kan er osx op draaien O-) Drivers kan je van asustreiber.de halen. Die werkt veel beter dan de fabriekssite :P

Als je budget spul wilt moet je toch echt eens serieus naar amd kijken. Daar zijn hele mooie borden net zo duur als een instap-bord voor intel. Ook de CPU's kosten niet zoveel meer :)

[ Voor 5% gewijzigd door R-O-Y op 16-03-2008 17:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik toch voor de 4CoreDual-VSTA Sata ga . Ik heb er zoiezo veel vooruitgang mee denk ik (?) Volgens mij is de Asrock toch echt de enige die nog Dual Core kan en AGP heeft ( Weet ik niet zeker ) Zijn er ook goedkope AMD Dual Cores dan ?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 21:49
Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 15:39:
...

Dus eigenlijk is het niet zo heel dom om een Asrock aan te schaffen ? Ik ken een paar mensen die zelf ook een Asrock hebben en die hebben er geen problemen mee. En de Asus site is hartstikke sloom als je drivers moet downloaden dus het word geen asus voor mij denk ik.
En die drivers download je ook elke dag :S?! Een keer moeten wachten is toch niet zo erg en anders brand je ze ff op CD/DVD oid.. 8)7
Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 17:41:
Ik denk dat ik toch voor de 4CoreDual-VSTA Sata ga . Ik heb er zoiezo veel vooruitgang mee denk ik (?) Volgens mij is de Asrock toch echt de enige die nog Dual Core kan en AGP heeft ( Weet ik niet zeker ) Zijn er ook goedkope AMD Dual Cores dan ?
Er zijn zeker goedkope AMD dual cores!

Bekijk ook eens de Pricewatch en anders in verschillende internetwinkels zoals Alternate, 4Launch en Salland.

Daarnaast is RAM ook heel erg belangrijk bij oa Photoshop en ik zou ook zeker daarna kijken! Verkijk je ook zeker niet op proc snelheden. Ook als je echt serieus Photoshop wil doen (30MB+ bestanden) zou ik toch een chique dual core nemen E6xxx of E8xxx serie (vanaf 150 euro ongeveer) en minimaal 4GB geheugen (DDR2-667Mhz of 800Mhz) en niet blijven steken bij 2GB en een simpele E2xxx serie.

Overigens is het op GoT ook de bedoeling dat je zelf onderzoek doet en het niet laat doen door anderen! Lees dus ook eerst overal de FAQs door (waar je wat over wilt weten), zoek benchmarks op op internet en ga vooral veel lezen... Want of AMD goedkope dual cores heeft is een zeer basale vraag die je zelf heel gemakkelijk kunt beantwoorden door gewoon te Googlen en/of in de Pricewatch te kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt voor je hulp in ieder geval. Ik weet al wel een winkel waar ik alles ga kopen en echt serieus photoshoppen doe ik niet hoor. Ik denk toch dat ik het bij de Asrock 4CoreDual-VSTA Sata houd met de
Intel E2180 en 2 GB 667 geheugen. Dan maak ik alsnog vooruitgang op wat ik nu gebruik toch ?

• alex3305
Je maakt wel een voortgang, zeker!

Je zou ook nog een iets duurdere processor kunnen nemen, namelijk de E4300 of E4500 en die overclocken (als je daar thuis in bent). Die kunnen op luchtkoeling (standaard) makkelijk rond de 2,5Ghz of 3Ghz draaien :D. Daarnaast is het net iets beter dan de E2180 ivm dat dat nog een 'oud type' Pentium is.

Daarnaast heb je 4GB DDR2-667Mhz geheugen van GeIL al voor 75 euro (2x2GB). Wat beter is voor de upgradebaarheid en het draait in Dual channel wat je ook nog eens een snelheidswinst oplevert! Ben je wel iets meer kwijt, maar dan heb je ook wat betere spullen.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:19

Nemesizz

Untouchable

Alex3305 schreef op zondag 16 maart 2008 @ 21:07:
. Daarnaast is het net iets beter dan de E2180 ivm dat dat nog een 'oud type' Pentium is..
De E2xxx is gewoon een Core2Duo die wat gestript is van cache (1MB ipv 4MB).
Heb er zelf ook een (E2140), is gewoon een Core2 met een 65nm Conroe core (geen eens Conroe-L!)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Alex3305 schreef op zondag 16 maart 2008 @ 21:07:
Je maakt wel een voortgang, zeker!

Je zou ook nog een iets duurdere processor kunnen nemen, namelijk de E4300 of E4500 en die overclocken (als je daar thuis in bent). Die kunnen op luchtkoeling (standaard) makkelijk rond de 2,5Ghz of 3Ghz draaien :D. Daarnaast is het net iets beter dan de E2180 ivm dat dat nog een 'oud type' Pentium is.
De E2xxx is niet meer gebaseerd op de netburst technologie hoor. Het is alleen zo dat ze maar 1MB cache hebben en ze nog verkocht worden onder de naam Pentium. Maar het is echt niet meer de P4 zoals hij was.

• alex3305
Ok My bad :P maargoed, Terw_Dan dat zei Nemesizz net ook al :P

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

The Third Man

The Third Jellyfish

Alex3305 schreef op zondag 16 maart 2008 @ 17:52:
[...]

En die drivers download je ook elke dag :S?! Een keer moeten wachten is toch niet zo erg en anders brand je ze ff op CD/DVD oid.. 8)7
Het speelt wel mee... Als je problemen hebt moet je toch weer nieuwe drivers of bios scoren en dan wordt het knap irritant. Vooral als anderen dan met dezelfde categorie kwaliteitborden van bijv. MSI en Gigabyte dan vrolijk met een paar klikken het al binnen hebben. Je vraagt je dan af wat er bij het bedrijf speelt dat ze daar nog steeds niet wat aan doen. Verder geen kwaad woord over de borden zelf.

Bij Asrock net zo, je krijgt waar je voor betaalt en dat kan prima zijn, maar als je een veeleisende gebruiker bent die ook wat meer wil tweaken en uitproberen dan loop je bij Asrock sneller tegen beperkingen op dan bij een duur bord. Het is simpelweg een andere doelgroep waar de borden voor gemaakt worden en dus ook moeilijk te vergelijken.

• Sqorpius
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-10-2025
Asrock moederbordjes zijn wat goedkoper gemaakt maar zeker niet minder betrouwbaar, dat was een tijdje geleden maar is nu niet meer. Ik heb er zelf ook in in mijn lanbox zitten en deze heeft nog nooit problemen gegeven en laat mn E4500 toch makkelijk op 2.8 lopen. Ze zijn kwa hard-en- software wat beperkt inderdaad, maar ik heb meer problemen gehad met moederborden van Asus waaronder de Striker Extreme en de Commando..

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-05 16:57

Sa1

heb zelf dezelfde combo draaien.. ben er erg tevreden over.. tenminste.... hij doet gewoon wat hij moet doen.. sinds bios 1.9 draait m'n hd3450 ook.. dus ben gewoon tevreden...

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:15
Ik ben nu in bezit van hetzelfde moederbord.

Als je wil gaan clocken lopen deze vrij snel tegen hun FSB wall aan.
Zelf heb ik een E6420, hierbij kan ik de FSB niet hoger dan 305 zetten.
Bij hoger komt hij niet langs het post screen.....

Succes met je aanschaf

Verwijderd

Topicstarter
Ik laat toch maar de Asrock en de Intel bestellen en dan heb ik het volgende week dinsdag binnen :) Ik ben voorlopig niet van plan te overclocken . Ik heb nog wel een ander vraagje , op de doos van de processor staat volgens mij Pentium Dual Core maar is Core 2 Duo E2180 gewoon hetzelfde maar een andere naam ? Bedankt trouwens voor de reacties allemaal. Oh en nog een vraagje , ik neem de SATA versie maar heb een PATA (weet niet zeker ) harddisk. zo'n eentje met een breede aansluiting. dat is toch PATA ? :D Maar als ik er dan een verloopje tussen doe , is dat dan snelheidsverlies of wat word er minder met zo'n verloopje ertussen ?

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2008 13:47 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 13:45:
Ik laat toch maar de Asrock en de Intel bestellen en dan heb ik het volgende week dinsdag binnen :) Ik ben voorlopig niet van plan te overclocken . Ik heb nog wel een ander vraagje , op de doos van de processor staat volgens mij Pentium Dual Core maar is Core 2 Duo E2180 gewoon hetzelfde maar een andere naam ? Bedankt trouwens voor de reacties allemaal. Oh en nog een vraagje , ik neem de SATA versie maar heb een PATA (weet niet zeker ) harddisk. zo'n eentje met een breede aansluiting. dat is toch PATA ? :D Maar als ik er dan een verloopje tussen doe , is dat dan snelheidsverlies of wat word er minder met zo'n verloopje ertussen ?
Het ding wordt verkocht onder de naam Pentium Dual Core, maar is niet meer gebaseerd op de oude Netburst technologie. Het is in principe dus gewoon een Core.

Verder, een S-ATA naar P-ATA convertertje geeft bijna geen snelheids verlies. Ik heb zelf een Abit Serillel in gebruik en dat geeft eigenlijk bijna geen problemen.

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt allemaal voor de tips. Ik heb besloten om dus wel het te gaan kopen :)

Deze kan op slot , toch ? :D

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2008 16:12 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG FAQ

Jazeker, hij kan op slot - niet omdat jouw vraag beantwoord is (mooi voor je verder, maar "opgeloste" vragen gaan niet dicht... lees de GoT Huisregels nog maar eens...), maar omdat het topic niet aan de eisen voldoet die we op GoT verwachten. Zoals in de FAQ van dit subforum staat verwachten we van een Tweaker dat hij zelf eisen opstelt en dan zelf op zoek gaat naar ervaringen en reviews en ook zelf kiest.

Ik mis trouwens ook iedere vorm van zoekwerk mbt prestaties van dat moederbord. Misschien eens zinnig om te bekijken, nog los van de evt kwaliteit van onderdelen heeft het een chipset dat barslecht presteert :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.