2.5" hdd naast. 3.5", handig?

Pagina: 1
Acties:

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Topicstarter
Beetje vage topic titel maar wat ik bedoel: Ik heb een 3,5 inch HDD in mijn PC die best wel wat lawaai maakt. Nu heb ik ook een klein laptop harde schijfje liggen en misschien binnenkort die uit mijn PS3. Ik wil windows gewoon op de snellere 3,5 houden en mijn muziek en programma's als msn en firefox op op de 2,5 zetten zodat wanneer ik wat zit te msnen, muziekje luisteren en tweakers bezoeken mijn 3,5 in standby gaat.

Gaat dit werken? Of zal windows (xp) en evt. andere programma's de HDD continu gebruiken?

Als dit wel gaat werken, welke temp. files van MSN en Firefox moet ik op de 2,5 zetten?

Bij voorbaat dank :)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je systeemdisk ga je vrees ik niet echt in standby kunnen zetten nee ;)

Daar worden constant drivers, andersoortige dll's, logboeken etc. etc van geraadpleegd/beschreven.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Orion84 schreef op zondag 16 maart 2008 @ 10:00:
Je systeemdisk ga je vrees ik niet echt in standby kunnen zetten nee ;)

Daar worden constant drivers, andersoortige dll's, logboeken etc. etc van geraadpleegd/beschreven.
Hm, daar was ik al bang voor :( En windows op een laptop HD zetten geeft toch een snelheidsverlies?

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-02 13:08

Stropdas

Insert subtitle here

jdm8 schreef op zondag 16 maart 2008 @ 10:04:
[...]

Hm, daar was ik al bang voor :( En windows op een laptop HD zetten geeft toch een snelheidsverlies?
Je hebt niet gezegt dat je met programma's werken die veel data continu nodig hebben. Een hoop mensen werken prima op laptops en hebben zelfs geen gewone PC. Die hoor je ook niet echt klagen over de snelheid ;) Windows XP zal er prima op draaien. Een moderne laptopschijf is sneller dan een desktopschijf toen XP uit kwam en toen was het ook geen klagen over dat XP niet te draaien was omdat harde schijven te langzaam waren :P

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Dit was ooit wel een redelijk snelle HD ;) Maar performance onder games lijdt er dan ook onder toch? als xp dus op een (oude 30 GB) schijf geinstalleerd wordt.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zonder wat gedetailleerdere specs is daar niet echt iets concreets over te zeggen ;)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Nou, vraag is dus eigelijk, gaat de performance (merkbaar) in games naar beneden als de drivers en Windows op een veel langzamere HD staan? Of maakt dit weinig uit? (WD 2500ks, E6600 @stock , zwaar overgeclockte 7600GT, 2 gig RAM op een budget ASUS bordje. Geen ultiem game systame dus)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:22
Games gebruiken (meestal) de HD alleen bij het laden van levels en maps, dus daar zal je behoorlijke achteruitgang merken. Maar ingame zou het mee moeten vallen.
Maar als jij windows op de 2.5" zet en je games op de 3.5" dan zou je daar geen last van moeten hebben.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:21

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Misschien een idee om eens naar een SSD te kijken (of een zelfgemaakte SSD met bijvoorbeeld een CF-kaartje en een kaartlezer)? Geen geluid, zat performance om windows aan de praat te houden.

Zolang de games en je pagefile op de snelle schijf staat zul je weinig merken van je trage Windows/Firefox/etc. SSD lijkt me zo. Dan zet je alleen dingen die performance nodig hebben op een echte HD.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Ok, dan zal ik eens mijn XP cd terug proberen te vinden en installeren. Ik zal wel even melden hier of er een groot verschil is :)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:47

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Laptopschijfjes zijn merkbaar trager dan 3,5 inch desktopschijven. Het verschil tussen de snelste notebookschijf van dit moment (Hitachi Travelstar 7K200) en de snellere 7200rpm desktopschijven (bijv. Samsung SpinPoint F1) is ongeveer 40 procent.

Nu is een Western Digital WD2500KS ook niet de snelste meer. Als je er een Travelstar 7K200 naast zou zetten, zal het snelheidsverschil nog wel meevallen.

Notebookschijven zijn wel aanzienlijk stiller en verbruiken veel minder energie dan 3,5 inch harde schijven.

Ik gebruik zelf twee notebookschijfjes (Travelstar 7K100 en Travelstar 5K160) in mijn mediacenter. Dit werkt prima en is voldoende snel. De prestaties waren aanzienlijk minder toen alles op op één schijfje draaide (Western Digital Scorpio WD600VE). Je moet vooral nie tmeerdere dingen tegelijkertijd gaan doen op zo'n laptopschijf. Dat merk je ook bij notebooks die dan baggertraag worden.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Ok, bedankt voor de info :) Ik kan alleen mijn XP cd en mijn converter voor de laptop schijf niet meer vinden :( Dus ik moet het experiment maar uitstellen (of opruimen O-) )Maar het initiële idee, van bepaalde programma's op de laptop HD zetten, zodat de 3,5 in standby gaat bij internetten,msn,muziek gaat niet werken omdat bijna alles dan op de laptop HD moet.

[ Voor 3% gewijzigd door jdm8 op 16-03-2008 13:37 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:15
Ben ik het niet mee eens. Mijn laptop heeft gewoon één HDD, die ook regelmatig in standby gaat. IMO kan elke schijf in Windows gewoon downspinnen (in 'standby' gaan), volgens mij gebeurt dat in Vista ook al standaard. Wat Orion zegt ben ik het dus niet mee eens: je systeemschijf kan prima zichzelf even in standby zetten en weer inschakelen wanneer hij nodig is.

Alleen met muziek afspelen weet ik niet of je pagefile wordt gebruikt. Het is mogelijk dat de schijf telkens weer even opspint en wat leest/schrijft, weer downspint en dat telkens herhaalt. Dat is niet met zekerheid te zeggen en van heel veel dingen afhankelijk. Maar in theorie is zeker mogelijk wat je wilt met zowel XP als Vista (Vista misschien iets makkelijker, omdat dat OS een verbeterde power manager gebruikt).

• jdm8

jdm8

Topicstarter
The__Virus schreef op zondag 16 maart 2008 @ 16:16:
Ben ik het niet mee eens. Mijn laptop heeft gewoon één HDD, die ook regelmatig in standby gaat. IMO kan elke schijf in Windows gewoon downspinnen (in 'standby' gaan), volgens mij gebeurt dat in Vista ook al standaard. Wat Orion zegt ben ik het dus niet mee eens: je systeemschijf kan prima zichzelf even in standby zetten en weer inschakelen wanneer hij nodig is.

Alleen met muziek afspelen weet ik niet of je pagefile wordt gebruikt. Het is mogelijk dat de schijf telkens weer even opspint en wat leest/schrijft, weer downspint en dat telkens herhaalt. Dat is niet met zekerheid te zeggen en van heel veel dingen afhankelijk. Maar in theorie is zeker mogelijk wat je wilt met zowel XP als Vista (Vista misschien iets makkelijker, omdat dat OS een verbeterde power manager gebruikt).
OK, het was dus toch niet zo'n gek idee :p Ik zit er nu even op te letten en ook als ik niks doe zit het HDD lampje om de paar seconden te knipperen, is dat alleen windows? Of zou een ander (verborgen?) programma dit doen?
Pagina: 1