Toon posts:

eigen (web)server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik was van plan om op mijn kamer een pc neer te zetten als webserver.
Ik heb daar op internet wat over gelezen en als ik het goed begrijp kan ik met een webserver dus via internet inloggen en de bestanden die op die server staan gebruiken en daar bestanden bijopzetten?
Dit zou erg handig zijn om op vakantie bijv de foto's te backuppen maar ook voor andere bestanden als er iets met de pc die beneden staat en mijn andere pc en de laptop gebeurt.
Ik heb nog een p3 1ghz staan met 512 mb geheugen, is dit voldoende daarvoor?

Voor het internet was ik van plan om gewoon via het draadloze netwerk wat wij thuis hebben met een usb stickje verbinding te maken met het internet.
Is dat snel genoeg? (het hoeft allemaal niet zo heel snel te gaan is meer voor de lol :P )
Het liefste heb ik geen harde schijven in die pc zitten vanwege het geluid.
Kan dit met een paar usb stickjes? 8) :P
Welke software kan ik voor die server gebruiken(het liefst wel gratis).

Alvast bedankt :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 00:50:
Ik heb daar op internet wat over gelezen en als ik het goed begrijp kan ik met een webserver dus via internet inloggen en de bestanden die op die server staan gebruiken en daar bestanden bijopzetten?
Dit zou erg handig zijn om op vakantie bijv de foto's te backuppen maar ook voor andere bestanden als er iets met de pc die beneden staat en mijn andere pc en de laptop gebeurt.
Ik heb nog een p3 1ghz staan met 512 mb geheugen, is dit voldoende daarvoor?
Daar heb je toch geen webserver voor nodig (tenminste, in de letterlijke zin van het woord)?

Waarom niet gewoon een FTP server? Daar kan het volgens mij ook allemaal mee, en dat kan de beschreven compu makkelijk aan.

(Goede FTP server vind ik Serv-U)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reactie.
Heb even snel op wikipedia opgezocht wat een FTP server is.
Daarmee kan ik dus gewoon bestanden uitwisselen van pc naar pc?
Moet je dan op een bepaalde site inloggen?

• jwtje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:51
Zoek gewoon even op google... FTP server opzetten..

FileZilla is nice :)

(en iets meer eigen inzet is ook wel handig, het is hier geen helpdesk)

[ Voor 33% gewijzigd door jwtje op 16-03-2008 00:58 ]

Verwijderd

Bullit proof FTP server is ook een hele fijne en volgens mij ook gratis !
verder inderdaad nutteloos om een web server te installeren voor die taak, een simpele bak met ftp server is al genoeg!
Verder zal ik er geen windows XP op zetten maar windows 2000 of linux o.i.d.
Een p3 1.0ghz had mijn server ook (deze diende ook als domein controller en file/http server en router)
dus die setup moet voldoende zijn!
bullit ftp is trouwens erg makkelijk in gebruik, enkele mappen toekennen en wat gebruikers aan maken en voilla klaar!

FTP is gewoon een ander protocol als http en draaid op poort 21.
Je kan dus inloggen via internet explorer door bijv ftp://jouw-ip en dan user/pass
of software gebruiken (client ftp software) bijv: IPswitch WS_FTP (de home versie is geloof ik gratis)
maar bullit heeft ook een gratis client!

er zijn echt een hoop mogelijkheden!

verder is een usb stick erg weinig als server, ligt natuurlijk aan je bestanden enz maar fotos nemen als snel enkele gbs inbeslag bijv (mits je ze niet verkleind) bovendien als je de stick niet aansluit kan die software vast lopen en is je server niet te bereiken..

zoals hier ondervermeld apache is een all in one programma dat je installeerd en je heb meteen alles FTP/HTTP enz zelf php en andere script taalen.

Overigens hebben de pro en server versies van windows ook software ingebakken: IIS (internet information services) dus heb je winXP Pro of win2k server installeer dan via software/windows components IIS en zoek op internet hoe je deze insteld!

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2008 01:07 ]

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-03 20:46
Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 00:56:
Bedankt voor de snelle reactie.
Heb even snel op wikipedia opgezocht wat een FTP server is.
Daarmee kan ik dus gewoon bestanden uitwisselen van pc naar pc?
Moet je dan op een bepaalde site inloggen?
Je hebt een FTP client nodig.. Zoals FileZilla. Hiermee kan je inloggen op een FTP server die beveiligd is.

Maar om bestanden te sharen heb je wel disk ruimte nodig. Hoeveel ruimte denk je te kunnen creeren met USB sticks?
Ik zou gewoon een simple 80 Gig HD nemen. de WD's zijn vrij stil.

Je kan een webserver er van maken natuurlijk Installeer een willekurige Linux Distrubutie. Gooi hier Apache overheen met PHP, PERL, MYSQL. en je hebt een HomeWebServer.
Kan je foto albums, Forum, Vrienden website bijhouden enz. Vergt wel wat uitzoekwerk.
Als je het hebt draaien is het natuurlijk erg leuk..

A Soldiers manual and a pair of boots.

• FuzzyLogic66
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-02 08:19
Ik zou toch echt Linux erop zetten. XP is veels te zwaar voor je computer, 2K veels te oud. Neem een moderne Linux distro (Ubuntu server bijvoorbeeld), knal daar proftpd of vsftpd op, klaar....

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 01:00:
bullit ftp is trouwens erg makkelijk in gebruik, enkele mappen toekennen en wat gebruikers aan maken en voilla klaar!
Ik gebruik zelf dus Serv-U als FTP server en dat is ook extreem simpel te bedienen. Een P100 zou bij wijze van spreken nog genoeg zijn (niet met XP natuurlijk, in dat geval 2000 of 98).

Ik zag dat hierboven ook FileZilla genoemd werd. Dat heb ik in het verleden ook weleens geprobeerd maar dat vond ik toch niet helemaal prettig werken (was IMO niet geheel triviaal om op te zetten).

Maar TS had het over gratis; Linux zou ook een mogelijkheid zijn. Daar zullen ongetwijfeld veel FTP servers voor zijn.

Verwijderd

FuzzyLogic66 schreef op zondag 16 maart 2008 @ 01:04:
XP is veels te zwaar voor je computer, ...
XP te zwaar voor een p3 1ghz staan met 512 mb geheugen? Lijkt me dus niet...

Ik ben wel met je eens dat XP veel te zwaar is voor alleen het draaien van een FTP server. Maar goede kans dat de TS ook nog wel iets anders gaat draaien erop. Is dat niet het geval dan zou ik juist win2k wel een goede optie vinden. Te oud zeg je, maar het gaat er toch alleen maar om dat het stabiel is? Dat is het volgens velen (ik ben er zelf verder niet zo over te spreken, maar dat terzijde).

Verwijderd

FuzzyLogic66 schreef op zondag 16 maart 2008 @ 01:04:
Ik zou toch echt Linux erop zetten. XP is veels te zwaar voor je computer, 2K veels te oud. Neem een moderne Linux distro (Ubuntu server bijvoorbeeld), knal daar proftpd of vsftpd op, klaar....
ik zou geen xp op een p3 aanraden, misschien als je hem eerst kaal stript met nlite ofzo.
win2k is toch voldoende, als je gewoon een firewall installeerd en uitzonderingen maakt op poorten 80 en 21 en dan apache of IIS installeerd is het ruim voldoende.

edit: @grizly : je was me net voor :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2008 01:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorge:P
Nog een klein vraagje.

Staat orange het toe om een ftp server te draaien?
Ik heb op internet gelezen dat bepaalde providers dat niet toestaan.
Op de site van orange zelf in de voorwaarden kan ik niks hier over vinden.
Wij hebben trouwens orange adsl extra.
Ik kan aan windows 98 komen(heb ik hier nog liggen) aan 2000 ook en ook aan xp.
Ik kan dus het beste 2000 gebruiken?
Voor de software ga ik denk ik Serv-U gebruiken.
Heb een tutorial doorgelezen daarover en het lijkt mij niet zo heel erg moeilijk ingebruik.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 12:05:
Goedemorge:P
Nog een klein vraagje.

Staat orange het toe om een ftp server te draaien?
Ik heb op internet gelezen dat bepaalde providers dat niet toestaan.
Nou, algemeen zeggen de meeste providers dat je geen "server" mag draaien thuis. Wat ze hiermee natuurlijk willen voorkomen is misbruik, jij gaat echter sporadisch iets down/uploaden dus dat is geen probleem (het is bij jou ook niet echt een server, meer gewoon een compu die aan staat om zo nu en dan eens wat files van af te trekken).

Het FTP protocol (poort 20 en 21) wordt door geen enkele provider geblokkeerd (bovendien kan je ook gewoon met andere poorten werken, maar dat terzijde).

Je kan het dus gewoon doen!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-02 22:02

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Als je het via HTTP wil doen is misschien HFS(Http File Server) iets voor je. Heel erg makkelijk te configureren en is erg compleet. Daarnaast is ie gratis

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Ik weet niet wat je er zoal over wil versturen, maar ftp is niet bepaald veilig, daarnaast is het ook niet zo optimaal (geen compressie).
Je kan beter kijken naar scp/sftp, met bijv. winssh.

Verwijderd

Topicstarter
Is hfs wel veilig?
ik wil word bestanden en foto's versturen dus het is inderdaad wel handig als dat veilig gebeurt.
Is het ook mogelijk om dan een printer op deze server aan te sluiten zodat ik overal word bestanden kan uitrprinten en dat ik die dan thuis heb?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2008 20:20 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 20:19:
Is hfs wel veilig?
ik wil word bestanden en foto's versturen dus het is inderdaad wel handig als dat veilig gebeurt.
Is het ook mogelijk om dan een printer op deze server aan te sluiten zodat ik overal word bestanden kan uitrprinten en dat ik die dan thuis heb?
Tuurlijk kan je een printer aansluiten.
HFS is gewoon een http protocol (poort 80) dit is gewoon veilig omdat het niet een applicatie is die het toelaat om bestanden te schrijven/wijzigen alleen lezen (is ook bedoeld voor websites te laten zien)

Een printer aansluiten kan natuurlijk ook gewoon, misschien is remote desktop van windows of logMeIn.com dan iets voor jou, dat zijn programmas waarmee je kan inloggen via internet op je pc dmv gebruikersnaam en wachtwoord en dan heb je voledige controlle over de pc en kun je dus ook printen via internet!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo daar ben ik weer :9

Ik heb nu HFS op de pc gezet.
Dat werkt prima in het netwerk wat wij thuis hebben, maar van buiten af via het internet is hij niet bereikbaar.
Dan krijg je gewoon de melding van Deze pagina kan niet worden weergeven.
Ik heb all vanalles geprobeert.
Ik heb poort 80 gepoortmapt.
In de livebox heb ik : geactiveerd=ja
protocol =TCP
van poort 80 tot 80 (dit is toch goed als ik poort 80 wil openzetten?)
bij het lokaal ip adres heb ik 192.168.1.18 (dit is het vaste ip-adres van de server)

Volgens mij moet het zo toch echt werken, als ik op test klik in HFS zegt hij dat alles correct werkt en dat hij bereikbaar is via internet.
maar bij 3 verschillende mensen werkt die niet.
Ik hoop dat jullie weten wat er aan de hand is , ik niet :'(
Ik heb ook al verschillende poorten geprobeert maar dat werkt ook niet.

alvast bedankt :*)

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Gewoon zoals de anderen hebben voorgesteld een FTP server programma gebruiken. Je hebt een livebox dus zou ook even een dyndns account aanmaken. Deze kun je invoeren in je livebox. Een naam is iets makkelijker te onthouden dan een ip adres. Zie http://www.dyndns.com/. Voor je probleem als je naar http://localhost gaat zie je dan de website (wel op de computer uitvoeren waar http programma draait)

[ Voor 26% gewijzigd door MasterMike op 18-03-2008 21:01 ]

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-01 17:21
verkeerde ip 192.168.1.18 deze is alleen voor lokaal, dus in het netwerk wat je thuis hebt ;)... geen idee hoe je dat anders moet doen trouwens.. kan me nog iets herrineren van www.no-ip.com die volgens mij kon zorgen dat je er wel van buiten op kan..

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

HFS is toch een FTP server programma?
Ik heb al een naam inplaats van een ip-adres, met no-ip.com voor.

Verwijderd

Probeer eens 8080 ipv 80 zelf. Ook forwarden naar het juiste interne IP. Ik heb ook een thuisservertje draaien. Peace of cake. Was met 5 minuten online na configureren webserver & firewall :)
Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 21:02:
aha dus ik heb gewoon het verkeerde ip, lol.
Weet iemand waar ik in mijn pc het goede ip-adress kan vinden?
:? Www.whatismyip.com

Probeer het anders ook van je hostname, ipv je IP adres. als jij een Dynamisch IP hebt dan veranderd die natuurlijk regelmatig. Benaderen via de hostname lost dit probleem dan weer op. Bijv klant012345.ispserver.nl.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2008 21:03 ]

Verwijderd

Topicstarter

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 21:01:
[...]

Probeer eens 8080 ipv 80 zelf. Ook forwarden naar het juiste interne IP. Ik heb ook een thuisservertje draaien. Peace of cake. Was met 5 minuten online na configureren webserver & firewall :)
Met 8080 heb ik ook al geprobeerd. maar had geen nut.
Welke ip is het juiste ip? is dat het ip adress van in het netwerk of een andere ip?

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:51

Standeman

Prutser 1e klasse

Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 21:02:
Als je hier op de logout-link kiest krijg je de sessies te zien van waarmee je aangelogd bent. Daar staat ook je IP bij!

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dat ip invoer kom ik in mijn livebox terecht.
Maar ik heb in de livebox poort 80 tog echt daarnaa toegeweze.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2008 21:52 ]

Verwijderd

Zucht. Weet je uberhaubt wel iets van een webserver af? Heb je deze wel goed geconfigureerd? De service die je van buitenaf wilt hebben, voer je intern door.

Dus stel dat er op je server een webserver draait, met het IP 192.168.1.150 met poort 8080 bijv. Dan ga je naar je router en verwijs je poort '8080' door naar '192.168.1.150'. Als je het IP van buitenaf weten wilt moet je naar www.whatismyip.com gaan, en wil je weten wat er draait op je server dan doe je op je server 'http://localhost:80 of 8080'

Zo moeilijk is dat toch niet?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 12:05:
Voor de software ga ik denk ik Serv-U gebruiken.
Heb een tutorial doorgelezen daarover en het lijkt mij niet zo heel erg moeilijk in gebruik.
Heb je dit nou al geprobeerd?

Lijkt me i.i.g. makkelijker dan wat je nu doet.

• Final Frontier
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-02 16:16
Kom op mensen, Koen is 14. Dan kun je wel een beetje hulp gebruiken.

[ Voor 44% gewijzigd door Final Frontier op 18-03-2008 23:20 ]

"Commercie kills the scene" - I-f

Verwijderd

Final Frontier schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 23:19:
Kom op mensen, Koen is 14. Dan kun je wel een beetje hulp gebruiken.
Hoezo, dat krijgt ie toch? Of bedoel je de licht kritische ondertoon van een paar mensen die gereageerd hebben? Dan is het nog steeds hulp toch, zolang er ook maar adviezen worden gegeven?

Trouwens, wat is jouw advies in deze?

• Final Frontier
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-02 16:16
Ik doelde vooral op deze reactie:
Verwijderd schreef op dinsdag 18 maart 2008 @ 22:26:
Zucht. Weet je uberhaubt wel iets van een webserver af? Heb je deze wel goed geconfigureerd? De service die je van buitenaf wilt hebben, voer je intern door.
...
Zo moeilijk is dat toch niet?
Zelf heb ik ook nog nooit een webserver ingericht en niet met een linux distributie gewerkt. Ieder z'n vak ;)

BTW hij moet nog 14 worden dit jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Final Frontier op 18-03-2008 23:41 ]

"Commercie kills the scene" - I-f

Verwijderd

Er is niet zoveel aan aan het installeren van Apache. All that it takes is na de installatie de configuratiefile bewerken, zoals het poortnummer. Om te testen of de configuratie werkt na het installeren & draaien voer je 'http://localhost:poortnummer' uit. Als je een apache testpage hebt dan is het een kwestie om verder te gaan met het forwarden van de juiste ports.

Ik heb al gewezen wat hij ongeveer doen moet, maar verwacht niet een kant & klaar antwoord want dat is waar sommige users wel al te graag naartoe willen :)

apache is er overigens ook voor Windows hoor B) Zie ook google. Immers genoeg over te vinden dus.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2008 00:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 00:09:
Er is niet zoveel aan aan het installeren van Apache. All that it takes is na de installatie de configuratiefile bewerken, zoals het poortnummer. Om te testen of de configuratie werkt na het installeren & draaien voer je 'http://localhost:poortnummer' uit. Als je een apache testpage hebt dan is het een kwestie om verder te gaan met het forwarden van de juiste ports.

Ik heb al gewezen wat hij ongeveer doen moet, maar verwacht niet een kant & klaar antwoord want dat is waar sommige users wel al te graag naartoe willen :)

[
Een kant en klaar antwoord is zeker niet nodig ;).
mijn bedoeling heirmee was om iets over het internet te leren.
Ik heb zelf veel site's over deze soort servers opzetten gelezen, maar aangezien ik niet veel verstand heb van alle instellingen enzo van het internet begreep ik dit niet allemaal.
Ik vind het ook fijn dat jullie mij hiermee helpen :*) .
Ik ga het dadelijk opnieuw proberen om het aan de praat te krijgen |:( .
Hopelijk werkt het dan wel.
In iedergeval iedereen bedankt voor jullie adviezen :9~

PS. ik word zondag 14 O-)

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-03 20:48

Sebazzz

3dp

Weet je zeker dat je in je kamer een server gaat zetten? Zet het liever in een grote ruimte of op zolder aangezien je kamer uiteindelijk aardig warm wordt. Software die je nodig hebt: Debian of Ubuntu Server (voor server liever Debian imo); apache2; proftpd; openssh-server (remote management); mysql5; php5; php-gd. Bedenk dat je je server zo licht mogelijk wilt houden want dan kan hij het meeste, dus geen GUI installeren/gebruiken maar houdt het op de commandline. Nadat je SSH hebt geconfigureerd oet je de SSH deamon herstarten en dan kan je monitor en toetsenbord afkoppelen. Op je eigen computer kan je dan met PuTTY of een andere ssh client de rest van je server configureren. Je bent een Tweaker toch ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 19 maart 2008 @ 16:46:
[...]

Een kant en klaar antwoord is zeker niet nodig ;).
mijn bedoeling heirmee was om iets over het internet te leren.
Ik heb zelf veel site's over deze soort servers opzetten gelezen, maar aangezien ik niet veel verstand heb van alle instellingen enzo van het internet begreep ik dit niet allemaal.
Ik vind het ook fijn dat jullie mij hiermee helpen :*) .
Ik ga het dadelijk opnieuw proberen om het aan de praat te krijgen |:( .
Hopelijk werkt het dan wel.
In iedergeval iedereen bedankt voor jullie adviezen :9~

PS. ik word zondag 14 O-)
Ik ben nu weer bezig geweest :P en het is er niet veel beter opgeworden :'( .
Ik ben nu weer terug bij af.
Ik had eerst poort 80 geforward( in de livebox had ik gedaan van poort 80 tot 80, en bij het ip waar naar die het dan moest doorsturen 192.168.1.18 dat is het ip van de server)
dan had ik in HFS het op port 80 gezet.
Volgens mij is het zo goed?
Maar dan, bij no-ip geef ik in :

Hostname: serverkoen.no-ip.biz
Host Type:
DNS Host (A)
IP Address: (hier moest ik dus het ip adres ingeven wat ik vond via die ip finders en dus niet het interne ip adres van de server?)

Als ik dat zo doe kom ik gewoon in de livebox uit |:( terwijl die mij toch moet doorsturen naar de server?)
Ik vraag dit hier omdat ik nergens een goede soort van handleiding kan vinden die dit uitlegt zodat het voor mij ook begrijpbaar is.

• Goegol
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-03 19:42
Probeer je vanaf je eigen netwerk (waar je de server draait) je externe ip te benaderen?

dan klopt het dat je een page not found krijgt, veel routers kunnen niet tegen een verwijzing naar zichzelf. Vraag een vriend ofzo of hij vanaf zijn adsl verbinding kan checken of hij je server kan benaderen

Hemelaar Fotografie

Verwijderd

Volgens mij snap je het niet helemaal wederom.

Heb je lokaal eerst geprobeerd of je Webserver bereikbaar was? Dus http://localhost:poortnummer ? Welk poortnummer gebruik je uberhaubt om je webserver te benaderen (wat is het dat je instelt).
Hostname: serverkoen.no-ip.biz
Host Type:
DNS Host (A)
IP Address: (hier moest ik dus het ip adres ingeven wat ik vond via die ip finders en dus niet het interne ip adres van de server?)
Volgens mij bedoel je de installatie van Dyndns.org.

Wat je invult bij IP-adres is idd je eigen IP adres, maar het is wel handig om eerst te controleren of je webserver daadwerkelijk wel bereikbaar is intern :z

En als je je Livebox op poort 80 draaien hebt en daarbij je webserver ook op poort 80 , dat gaat natuurlijk niet he ;) Je kan geen poorten delen wat betreft services zoals Web op je livebox of web op je server. Maak voor je server er 8080 van en kijk eerst of die lokaal te benaderen valt. Als dat het geval is ga je 'm naar buiten hengelen.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de server op poort 80 draai werkt het intern prima.
Maar als ik hem op poort 8080 draai werkt het intern niet meer.
en poort 250 werkt ook niet.

Maar wat ik dus niet begrijp is of ik bij no-ip.com het ip adres 192.168.1.18 moet ingeven ( als ik dat ingeef en poort 80 gebruik werkt het intern via het no-ip account prima, maar als ik het ip adres 81.71.167.72 ingeef bij no-ip kom ik in de livebox terecht.

@ Goegol .Ik heb al aan verschillende mensen gevraagd om het uit te proberen maar bij allemaal werkt het niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-03-2008 19:44 ]

Verwijderd

Je doet toch echt iets verkeerds....

Ten eerste staat je livebox webfunctie aan vanaf buitenaf. Die moet je uitzetten. Als je op poort 80 iets draaien wilt moet jouw webserver het exclusieve poort hebben anders werkt het niet! Als jij een service benaderen wilt via een hostname dan moet dat als volgt : naam.geen-ip.com:8080 voorbeeld omdat je anders standaard op 80 uitkomt die blijkbaar op je livebox gelinked staat. Zet je livebox webmanagementfunctie dan ook eens uit als je vanaf buiten toch niet je livebox benaderen wilt, en zet daarna je webserver op 80 wederom.

Als jij je webserver bereiken wilt op 8080 dan moet je dat doen op de volgende manier: x.x.x.x:8080

En via je router kan je weer je port mappen van 8080 naar extern 80 ;) Dit is echt allemaal een peace of cake als je het eenmaal snapt ook.

Overigens moet je bij je no-ip.com je IP-adres opgeven en niet je ip van je interne netwerk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben iets vergeten:P Aan de livebox zit nog een wireless Linksys router, die weer in verbinding staat met de server. Maakt dat wat uit?

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-03 22:46

Kabouterplop01

chown -R me base:all

dat ligt eraan Koen, als de server een ip adres krijgt van die wireless router wel.
Dan moet je op die wireless router ook een portmap toevoegen. Het lijkt een soort tunneltje voor een poort vanaf internet naar je server. Dus als iemand van buiten je netwerk (ik vind het al knap dat je met DNS bezig bent) http://<ip adres wat je hebt gekregen van je provider> intypt dan moet je router en de volgende router "snappen" oh ik moet bij het servertje zijn. (op het ip adres van je server binnen in je netwerk)

http:// betekent ik wil connectie maken naar port 80 van de machine!

===>internet ==>ip modem/router +port 80====>wireless router +port 80 =====> server.
Zoals de pijltjes lopen moet je de logica vinden.

alvast fijne verjaardag en ik denk dat je er echt wel uitkomt ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Kabouterplop01 op 20-03-2008 21:53 ]

Pagina: 1