[Compaq Evo n610c] één seconde beeld

Pagina: 1
Acties:

• n1ck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-01 21:50
Van de één op de andere dag geeft de laptop alleen nog maar één seconde beeld als je hem opstart.

Wat je ziet is het rode Compaq logo verschijnen en dan wordt het beeld zwart. Zodra ik de laptop met een VGA kabel aansluit aan een externe monitor geeft de laptop wel gewoon beeld. Eerst dat ik dacht het misschien aan de Windows installatie / driver lag, maar als ik een Linux live-cd erin stop heb ik precies hetzelfde probleem.

Iemand enig idee?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:06
Dit kan verschillende oorzaken hebben, misschien dat je CCFL (lampje) kapot is van je scherm, misschien dat de aansluting naar het lampje niet helemaal goed is of misschien is de kabel die doorvoer geeft aan je scherm wel helemaal kapot.

Kijk even ook of je helemaal zwart beeld krijgt, enr of dat het lampje nog aanstaat of niet?

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-01 19:58
als je goed kijkt naar het beeld in een goed verlichte kamer. Kan je dan wat zien op het scherm??

Zo ja dan is idd je ccfl lamp kapot. Zo niet? Dan openschroeven en kijken of er ergens een kabelbruik of los zit.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:08

PcDealer

HP ftw \o/

Anders is de powerconverter naar het beeldscherm kapot. Bij een aantal Compaq laptops zit dit op een apart kaartje.

Kijk hier of je wat wijzer wordt:
http://h20000.www2.hp.com...21957&supportTaskId=22862

Wellicht dc-dc converterboard (p/n: 291263-001), zie illustrated parts nummer 11 in de Maintenance and Service Guide, Compaq Evo Notebook N620c, Evo N610c and Evo N600c Series. Leuk machientje heb je: Pentium 4 en 14,x" 1024x768 of 1400x1050 en Ati Mobility Radeon 64MB AGP.

Probeer eerst 1.3 Clearing a Password / 5.6, “Disk Cell RTC Battery” om bios te resetten.

[ Voor 80% gewijzigd door PcDealer op 16-03-2008 06:36 ]

LinkedIn WoT Cash Converter

• n1ck
Bedankt voor de antwoorden tot zover.

Net heb ik even de laptop weer aangezet en het beeld wordt echt zwart. Ik zie dus helemaal niets meer nadat het rode Compaq logo in beeld is geweest. Net ook even het BIOS gereset. Helaas gaf dit ook niet de oplossing.

Terwijl ik bezig was met het BIOS te resetten heb ik ook meteen even gekeken of er ergens een kabel breuk zat, maar heb niets kunnen ontdekken. Het ziet er allemaal uit zoals het hoort.

Waar ik trouwens ook net achter kwam, is dat als ik een externe monitor aan de laptop hang en dan in het venster "eigenschappen voor beeldscherm" (onder het tabblad instellingen) het vinkje plaats bij "het windows bureaublad uitbreiden naar deze computer" dat het laptop scherm niet eens een teken van leven geeft. Hij springt niet aan en geeft dus weer geen beeld. Het plaatje van het beeldscherm wat je daar kan selecteren blijft ook grijs.

Afbeeldingslocatie: http://img391.imageshack.us/img391/2717/beeldscherm2lc4.jpg
Geript van Google images, ter verduidelijking van bovenstaand verhaal

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Nou hier kun je geen breuk aan vallen:
http://cgi.ebay.nl/Compaq...ewItem?_trksid=p1638.m122

• n1ck
Dat ziet er inderdaad heel interessant uit! Zou dat mogelijk het probleem verhelpen, of zou het toch in de kabels naar van het scherm naar het moederbord zitten? Zelf denk ik niet dat de inverter kapot is, ja het zou natuurlijk goed kunnen maar ik heb zo het idee van niet.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

n1ck schreef op zondag 16 maart 2008 @ 14:55:
[...]

Dat ziet er inderdaad heel interessant uit! Zou dat mogelijk het probleem verhelpen, of zou het toch in de kabels naar van het scherm naar het moederbord zitten? Zelf denk ik niet dat de inverter kapot is, ja het zou natuurlijk goed kunnen maar ik heb zo het idee van niet.
Vaak is dezelfde inverter nodig voor zowel scherm als mobo. Aangezien mobo wel boot, is de kans kleiner dat dit je probleem oplost. Echter, je hebt de kabels al gecontroleerd.

• n1ck
PcDealer schreef op zondag 16 maart 2008 @ 15:49:
[...]

Aangezien mobo wel boot, is de kans kleiner dat dit je probleem oplost.
Wat bedoel je met bovenstaande zin? Bedoel je dat het dc-dc bordje de oplossing is, of niet?
Dat is me namelijk niet helemaal duidelijk...

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

n1ck schreef op zondag 16 maart 2008 @ 16:09:
[...]

Wat bedoel je met bovenstaande zin? Bedoel je dat het dc-dc bordje de oplossing is, of niet?
Dat is me namelijk niet helemaal duidelijk...
Het kan de oplossing zijn, niet zeker.

Verwijderd

Ik had exact hetzelfde probleem. Even het compaq logo ervoor en vervolgens niets. Weggebracht naar een compu zaak in Sneek. Hun conclusie: moederbord defect, instabiel bios, jammer, te duur om wat aan te doen. Koop maar een nieuwe!! :( Ik zou het ding net slopen voor onderdelen toen iemand tegen mij zei een extern beeldscherm aan te haken. Je raadt het al: perfect beeld. Uiteindelijk kwam ik erachter dat het de schakelaar van het beeldscherm betrof. Deze zit in de linker uitsparing voor de vergrendeling van het beeldscherm. In één avond met de demontage instructies van compaq het notebook uitgebouwd. Hij moet dus helaas wel helemaal uit elkaar. Maar met die instructies was het goed te doen. Zelfs voor iemand zoals ik die dit nog nooit gedaan heeft. Het koperen plaatje onder de topcover bij die uitsparing verwijderd, die was stuk en drukte permanent op de schakelaar. Dus geen beeld. Kennelijk iets te ruw het notebook dichtgeklapt of het is toch een zwak punt. Notebook weer in elkaar gezet. Probleem opgelost. Hij draait weer als een zonnetje. d:)b De schakelaar werkt dus niet meer, dus gaat het scherm niet meer uit als je het dicht doet, maar daar kan ik mee leven. Helaas wel zonde van die 30 euri onderzoekskosten die ik die compu cowboys heb betaald, ik schat dat ze er 2 minuten naar hebben gekeken. Snel verdiend die 30 euri........

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 14:45:
Betaald voor onderzoekskosten zonder de juiste conclusie te trekken.
Ik zou ze terugeisen.

Verwijderd

Heb ik geprobeerd, ze blijven heel arrogant beweren dat hun software programma een instabiel bios heeft aangetoond, dus no refund.... Dat van die beeldschermschakelaar zal wel een bijkomend probleem zijn. :( Ze zijn echt heel erg overtuigd van hun eigen gelijk en calculeren in dat niemand voor dat bedrag gaat procederen. Dan maar binnenkort een review van de compu zaak plaatsen. Binnenkort op deze site!! Het noteboekje draait alweer een tijdje zeer stabiel. De enige onstabiliteit ligt bij die monteurs daar!!! 8)7

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-01 18:24

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op zondag 20 april 2008 @ 20:10:
[...]
Heb ik geprobeerd, ze blijven heel arrogant beweren dat hun software programma een instabiel bios heeft aangetoond, dus no refund.... Dat van die beeldschermschakelaar zal wel een bijkomend probleem zijn. :( Ze zijn echt heel erg overtuigd van hun eigen gelijk en calculeren in dat niemand voor dat bedrag gaat procederen. Dan maar binnenkort een review van de compu zaak plaatsen. Binnenkort op deze site!! Het noteboekje draait alweer een tijdje zeer stabiel. De enige onstabiliteit ligt bij die monteurs daar!!! 8)7
Ik vraag mij eigenlijk wel af wat zij met een instabiel BIOS bedoelen? Hij werkt of hij werkt niet, heel vreemd. Ze hebben het gewoon niet kunnen vinden en geen zin gehad om een vier jaar oude laptop geheel uitelkaar te halen. (of ze weten het gewoon niet ;) )

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

_Dune_ schreef op maandag 21 april 2008 @ 08:31:
[...]

Ik vraag mij eigenlijk wel af wat zij met een instabiel BIOS bedoelen? Hij werkt of hij werkt niet, heel vreemd. Ze hebben het gewoon niet kunnen vinden en geen zin gehad om een vier jaar oude laptop geheel uitelkaar te halen. (of ze weten het gewoon niet ;) )
Beide is het geval denk ik. Alles wat je aan de buitenkant van de laptop kunt vervangen, dat kunnen ze nog. Dus een nieuwe harde schijf in je laptop, daar ben bij de meeste types in 10 minuten mee klaar, ook bijplaatsen geheugen, koekie. Maar als het ding open moet, dan hoor ik ze zuchten en dan weet je eigenlijk wel genoeg. Terwijl het voor mij, met een gemiddelde pc kennis, redelijk goed te doen was. Er is niet echt specifieke kennis voor nodig, maar meer een kwestie van durf. Je moet alleen geduld hebben en voorzichtig te werk gaan. (Dus voor diegenen die aan deze klus gaan beginnen :? ) Hou in de gaten op welke plek je welk boutje hebt weggehaald, ze zijn verschillend van lengte. Boutjes losmaken met 6 punts torx schroevendraaier T 08x50. Te koop bij de electronica winkel. Bij de losse onderdelen de betreff. boutjes er gewoon met tape op vastplakken. Vooral bij het demonteren van het scherm en het toetsenbord ff opletten en niets beschadigen. De bedrading van het beeldscherm is erg kwetsbaar, (ragdunne bedrading) dus pas op bij het loshalen van de connectoren van het moederbord. Merk je dat het niet lukt, even het desbetreffende figuur bij de compaq instructies raadplegen en kijken hoe je de connectoren moet loshalen. En ook niet je schroevendraaier laten uitschieten over een printplaat. Dat lijkt voor de hand te liggen, maar helaas gebeurt dit nog vaak genoeg. De instructies van Compaq zijn superduidelijk, je hoeft dit alleen maar stap voor stap te volgen. Wat niet goed in de instructies staat is dat je eerst het touchpad moet verwijderen voor dat je de top cover verwijderd. De bedrading van het touchpad is heel kort en bij het loshalen van het topcover met het touchpad er nog in trek je het zomaar stuk (gebeurde bij mij dus bijna) Bij het terugplaatsen van het keyboard goed opletten dat je het brede en het smalle lint goed in de connectoren op het moederbord schuift. Hou de uiteinden goed schoon, kom er dus niet met je vingers aan. (Deed ik dus wel en daardoor deed het keyboard het niet goed, deze is echter wel weer simpel los te halen van buitenaf.) Ik was in totaal een uur en 3 kwartier klaar. Als je in de juiste volgorde van uitbouwen en inbouwen werkt zul je merken dat het niet echt moeilijk is. Dus een echte monteur is denk ik sneller klaar dan ik. Als de echte monteur er nog is, het zijn nu bijna allemaal vervang cowboys. Als het te moeilijk wordt is het ding niet meer te redden of sturen ze hem op. :N

• n1ck
Verwijderd schreef op zaterdag 19 april 2008 @ 14:45:
Het koperen plaatje onder de topcover bij die uitsparing verwijderd, die was stuk en drukte permanent op de schakelaar. Dus geen beeld. Kennelijk iets te ruw het notebook dichtgeklapt of het is toch een zwak punt. Notebook weer in elkaar gezet. Probleem opgelost.
Dit was dus bij mij ook het geval! Heel erg bedankt, de laptop draait weer perfect :D

Verwijderd

Fantastisch nieuws n1ck!!! Dus toch wel een zwak punt bij dit model.
Pagina: 1