• gwxjee
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-01-2019
Goedeavond,

een behoorlijke tijd heb ik al problemen met het (niet) booten van mijn pc. Het gaat om een HP prefab pc. Voor de volledigheid, een m1270.nl (http://h10025.www1.hp.com...product=446853&rule=20090)

Als ik de computer aanzet, blijft deze hangen bij het blauwe HP Invent scherm. Volgens mij is dit de vervanger van de POST, bij HP machines. Na gemiddeld twintig keer, boot de pc wel door. Het is dus echt wachten op die ene gelukstreffer dat de machine doorboot.
Booten naar welk device dan ook lukt niet, en in de bios komen ook niet. Dit probleem geldt voor zowel het booten, als het in de bios proberen te komen.

Er is niks aan de configuratie gedaan, dit probleem deed zich ineens voor.

Alle fans draaien, harddisks spinnen up, optical werkt.

Wat ik al heb gedaan :

- randapparatuur verwijderd (cardreader en dat soort zaken)
- moederbord batterij erin en eruit
- overige PCI kaarten weggehaald
- geheugenbanken gecheckt of 1 en ander vastzit
- vid kaart gecheckt of hij vast zat
- HP helpdesk ingeschakeld (veel wijzer ben ik er niet van geworden)

Nog even een toevoeging, pc bestaat uit twee opticals en twee harddisks. Beide opticals loskoppelen, en 1 harddisk, helpt ook niet.

Hopelijk hebben jullie een vermoeden...

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-05 02:02
Zitten er bolle condensators op het moederbord?
Rotte condensators werken beter als ze warm zijn geworden, waardoor het systeem wel start.

• gwxjee
Nee de condensatoren zien er nog perfect uit. Verre van bol in ieder geval, en smurrie of dergelijke komt er ook niet uit

Verwijderd

gwxjee schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 22:29:
Booten naar welk device dan ook lukt niet, en in de bios komen ook niet. Dit probleem geldt voor zowel het booten, als het in de bios proberen te komen.
Maar kan je op het moment (1 van de 20 keer) dat de compu wel doorstart wel gewoon in het BIOS komen? Of lukt dit uberhaubt niet (onafhankelijk van het probleem)?

• gwxjee
Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 00:36:
[...]

Maar kan je op het moment (1 van de 20 keer) dat de compu wel doorstart wel gewoon in het BIOS komen? Of lukt dit uberhaubt niet (onafhankelijk van het probleem)?
Ja, ik kan wel gewoon in de BIOS komen.

Kijk, 19 van de 20 keer als ik voor de bios kies, blijft ie hangen en staat er onderin "Entering setup". Misschien 1 van de 20 keer pakt ie em.

En de kans dat de pc door lijkt te booten, lijkt steeds kleiner. Ik heb het gisteravond en vanochtend wel 50 keer geprobeerd in totaal...

*UPDATE

Hij is doorgeboot nu, bij ongeveer poging 85. Iemand advies wat nu te checken in Windows zelf? (ik durf niet te rebooten om naar de bios te gaan)

[ Voor 23% gewijzigd door gwxjee op 16-03-2008 11:15 ]

Verwijderd

Redelijk vaag probleem dit.

Wat ik i.i.g. zou doen is (voor zover mogelijk) de hardware los halen en weer in elkaar zetten. I.i.g. de drives in een andere poort stoppen, etc. Maar goed, je hebt al wat drives losgekoppeld las ik.

Kans is wel groot dat de oorzaak de storage devices zijn. Zijn de HDD's SATA? De opticals zijn PATA neem ik aan...

Ik acht de kans groot dat oplossing toch in BIOS instellingen zit. Reset eens naar defaults en ga experimenteren. AHCI mode is voor zover ik weet bij SATA schijven vaak een probleem.

Kijk trouwens ook nog eens goed naar de (fysieke) instellingen van de drives (SATA1 / 2, etc).

Succes!

• gwxjee
De indeling is als volgt :

- 250 GB sata schijf (poort sata1)
- 500 HB sata schijf (poort sata3) heeft altijd zo gewerkt, eigenlijk ooit eens als foutje in 3 gestopt ipv 2
- dvd burner PATA
- dvd reader PATA

Als ik de batterij eruit haal, pc boot zonder batterij, en vervolgend weer boot met batterij, is de bios toch default of niet ?

Ik zal, als ik veel tijd over heb, proberen om in de BIOS te komen, maar kan het niet iets anders zijn? Langzaam een voeding die doodgaat, moederbord wat niet echt lekker meer werkt, etc...

Verwijderd

gwxjee schreef op zondag 16 maart 2008 @ 13:04:
Ik zal, als ik veel tijd over heb, proberen om in de BIOS te komen, maar kan het niet iets anders zijn? Langzaam een voeding die doodgaat, moederbord wat niet echt lekker meer werkt, etc...
Ja, kan natuurlijk wel alleen komt het het vaakste voor dat dit soort gedrag iets met (de detectie van) storage devices te maken heeft. Mijn ervaring is dat een mobo of een voeding in een statische situatie niet zomaar kapot gaan. Maar goed, als het om compu's gaat koop ik meestal goed spul. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat HP niet goed is maar ik durf wel te beweren dat een gemiddelde OEM PC i.h.a. eerder kapot gaat dan een die (zorgvuldig) zelf gebouwd is.

Maar voeding zou i.d.d. best kunnen. Heb je een andere ter beschikking om dit te testen?

• gwxjee
Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 13:20:
[...]

Ja, kan natuurlijk wel alleen komt het het vaakste voor dat dit soort gedrag iets met (de detectie van) storage devices te maken heeft. Mijn ervaring is dat een mobo of een voeding in een statische situatie niet zomaar kapot gaan. Maar goed, als het om compu's gaat koop ik meestal goed spul. Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat HP niet goed is maar ik durf wel te beweren dat een gemiddelde OEM PC i.h.a. eerder kapot gaat dan een die (zorgvuldig) zelf gebouwd is.

Maar voeding zou i.d.d. best kunnen. Heb je een andere ter beschikking om dit te testen?
Daar zit het hem nu juist met die prefab pc's , heti s vrijwel onmogelijk om bij de ATX stekker te komen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-05 22:55
Alle 2 de hd's loskoppelen en opstarten met een live ubuntu cd.
Indien nog steeds problemen, zoveel mogelijk hardware losmaken, en weer met ubuntu proberen.
Anders voeding wisselen, om te testen.
Wacht niet te lang want dadelijk gaat er meer kapot.

• gwxjee
jan99999 schreef op zondag 16 maart 2008 @ 16:35:
Alle 2 de hd's loskoppelen en opstarten met een live ubuntu cd.
Indien nog steeds problemen, zoveel mogelijk hardware losmaken, en weer met ubuntu proberen.
Anders voeding wisselen, om te testen.
Wacht niet te lang want dadelijk gaat er meer kapot.
Ehmm

het probleem is het booten (met welk device dan ook).. Met een Ubuntu cd kan ik niet vaker booten dan maar me Windows schijf.

Het gaat om de omschakeling van post, naar boot. Die omschakeling is er vrijwel nooit.

Ik heb alle hardware die eraf kon eraf gehaald (hd , opticals, videokaart, tv kaart etc)

Snapt U?

• gwxjee
Het probleem is gevonden, een voeding vervangen heeft de truuk gedaan. Hier mag ik nog van geluk spreken want de plek zag er zeer kansloos uit om een voeding te kunnen vervangen...

Ik wil iedereen bedanken die mij geholpen heeft..

Groet

[ Voor 15% gewijzigd door gwxjee op 18-08-2008 23:14 ]

Pagina: 1