[Excel2003] Sorteren / gemiddelde van ongelijke kolommen

Pagina: 1
Acties:

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 13:12:
[...]
Om hier even inhoudelijk op in te gaan: je bedoelt dus trends in (de gemiddelden van de ratio per ID voor) de verschillende experimenten / vergelijkingen?

Want per experiment heb je natuurlijk ook al meerdere waarden van de ratio per ID. Wat is de reden hierachter? Is dat dat de ratio's per experiment statistisch meer verantwoord zijn?

Ik weet namelijk niet of je "reele" data gegeven hebt, maar als dit het geval is dan vind ik de verschillen in de uitkomsten binnen 1 experiment wel erg groot...
De waarden waren gewoon verzonnen, maar zijn ook weer niet zo verrassend uit of sync. Het gaat hier om 6000 features op een ruimte van minder dan 1 bij 1 cm, wiens fluorescentie worden gemeten bij 635 en 532 nm. Een overlay van 635 (rood) en 532 (groen) ziet er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://microarray.imb.uq.edu.au/images/top_left1.jpg.
Een rode spot is er eentje waar veel meer 635 signaal is, geel is vergelijkbaar signaal, groen is meer 532 signaal. De getallen zijn een interpretatie van de helderheid van de spot in het specifieke kanaal, de ratio is vergelijkbaar met de kleuring.

Wij hebben triplo features van alles waarin we geinteresseerd zijn, verspreid over de chip, zodat we inderdaad een statistische evaluatie kunnen laten doen hoeveel we de data vertrouwen. Ook kan het wel eens zijn dat een deel van de array niet goed gegaan is, en dan heb je toch nog kans een deel van (dure!) array te gebruiken. Ter inschatting, zo'n slide met 2 arrays kost al iets van 200 euro, exclusief verbruiksgoederen voor het werk. Een enkel experiment zal al snel naar de 500-600 euro gaan, dus je wilt de data wel kunnen vertrouwen! Maar goed, dit is meer als achtergrond van het rekenwerk bedoeld :) .

Ik heb trouwens de formule:
{=average(if(A:A="Cj1530",C:C)) - average(if(D:D="Cj1530",F:F))}
eens geprobeerd (exclusief de {} natuurlijk ;) ), maar die selecteert blijkbaar niet de specifieke cellen met Cj1530? Als je op de formule klikt, dan geeft hij gewoon de hele A/C of D/F kolommen, niet alleen de cellen met Cj1530.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

gambieter schreef op zondag 16 maart 2008 @ 16:51:
[...]

Die formule werkt niet, ik krijg Cj0 als uitkomst voor de eerste cel (array aangepast naar A1:A10000), en een formule-error met de tweede waar ik niet direct een fout zie (behalve een ) teveel die ik weghaal, maar dat maakt geen verschil). Probleem opnieuw in Excel 2003?
Ik heb even een voorbeeldje gemaakt (er moest nog een value() voor die mid()):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GlViP9JV7lEHfVeW22ZUgxXl/full.png

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2008 18:56 ]

Pagina: 1