[Testcase] Voetbalwedstrijd

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Mijn schoonbroer moest vandaag een belangrijke wedstrijd spelen.
Een derby tussen de nummer 2 van de competitie (Zaamslag) en de nummer 1 (Terneuzense Boys).
Het verschil voor de wedstrijd was 4 punten.
De wedstrijd werd door Zaamslag gewonnen met 2-0.
Mijn schoonbroer is de nummer 14 van Zaamslag (spits).

Ik besloot om als ik er dan toch heen ging, ook mn camera maar eens mee te nemen.
Hieronder zie je een aantal plaatjes die ik tijdens de wedstrijd geschoten heb.
Ik heb er erg weinig postprocessing op uitgevoerd. Enkel wat croppen en een bij een aantal foto's die donker of licht uitgevallen waren de exposure wat aangepast.

Dit was de eerste keer dat ik foto's gemaakt heb tijdens een sport evenement. Tevens ook de eerste keer dat ik mijn 70-200 F4 L eens echt gebruikt heb.

Afbeeldingslocatie: http://www.vanderkelen.nl/images/voetbal1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.vanderkelen.nl/images/voetbal2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.vanderkelen.nl/images/voetbal3.jpg
onder het toeziend oog van de trainer van Terneuzen.

Afbeeldingslocatie: http://www.vanderkelen.nl/images/voetbal4.jpg
Mijn schoonbroer in actie.

Afbeeldingslocatie: http://www.vanderkelen.nl/images/voetbal5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.vanderkelen.nl/images/voetbal6.jpg
Omhaal. Resulteerde helaas niet in een goal.

Afbeeldingslocatie: http://www.vanderkelen.nl/images/voetbal7.jpg

Ik denk dat ik met deze serie toch een aantal mooie actie momenten er uit heb kunnen halen.

De twee goals heb ik er niet bijgedaan. De eerste heb ik slecht op foto. Dit was overigens een eigen goal. De tweede goal heb ik wel, maar is niet echt een mooie foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 22:53
Inderdaad de goede momenten, vooral #6 is perfecte timing :).
Verder was misschien een iets grotere DoF mooier geweest. Vooral bij #3 en #4 valt het publiek erg op, en is het vrijwel even scherp als de spelers er voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Rogier.V schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 21:09:
Inderdaad de goede momenten, vooral #6 is perfecte timing :).
Verder was misschien een iets grotere DoF mooier geweest. Vooral bij #3 en #4 valt het publiek erg op, en is het vrijwel even scherp als de spelers er voor.
iets kleinere dof bedoel je dan.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat lijkt mij ook. Ik zou er genoegen mee kunnen nemen als alle instellingen op het max haalbare zouden staan. Maar als ik in de exif kijk zie ik o.a.:
# Exposure Time (1 / Shutter Speed) = 1/500 second = 0.00200 second
# Lens F-Number/F-Stop = 8/1 = F8.00
# ISO Speed Ratings = 400
Waarom iso400 en +/- 1/500 en f8 voor ongeveer alle foto's? Nu heeft je serie niet echt verrassende shots.

Daarnaast spreekt de bewerking me niet echt aan. Ik zou kiezen voor full blown color of een wat ouderwetse sfeer en niet ergens tussenin zoals het nu lijkt.

Een paar voorbeeldjes eventjes in elkaar geknutseld:
http://www.xs4all.nl/~verdouw2/got/voetbal4_e0.png
http://www.xs4all.nl/~verdouw2/got/voetbal7_e0.png

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2008 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nomad schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 21:33:
[...]

iets kleinere dof bedoel je dan.
Kleiner lijkt me ook ;) Daarnaast denk ik dat het niet kan.

Als ik zo de Exif zie, was het diafragma al op f4, dus kleiner gaat dan wat moeilijker. Dichterbij kon helpen, maar om nou direct naar de middencirkel te wandelen :+

Wat mij wel opvalt, is dat er bij sommige foto's wat bewogen beelden in zitten, stukken die ik graag scherp had gezien, maar bewogen zijn. Wellicht kon je de ISO wat verhogen om de sluitertijd wat te versnellen, aangezien die ''nog'' maar op 400 stond.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2008 21:47 . Reden: Verkeerd de Exif bekeken... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rogier.V
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 22:53
Inderdaad kleiner ;).
Ik weet trouwens niet of het mogelijk is, dat heb ik verder niet bekeken. Maar ik ben met voetbal-foto's natuurlijk van die mega-telelenzen foto's als dit gewend:
Afbeeldingslocatie: http://www.antwerpen.be/pics/Stad/Bedrijven/Cultuur_sport_recreatie/CS_Sport/voetbal.jpg
En dat lijkt mij niet haalbaar tenzij je zo'n camera hebt. Maar misschien kun je de achtergrond wel met nabewerking net iets vervagen, zodat de spelers er mooier uit komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Dat van die kleinere DOF dat klopt wel. Dat zou inderdaad mooier zijn.
Maar omdat die de eerste keer was dat ik een sport evenement fotografeerde vond ik het belangrijker om in ieder geval er zeker van te zijn dat mijn onderwerp er scherp op stond.

Het is tijdens een snelle actie moeilijk om snel scherp te stellen. Daarom had ik hem op de servo stand gezet. F8 heb ik genomen, zodat als ik er net naast zat met mn focuspunt, of als de actie net iets te snel ging, dat ik meer kans had dat mn onderwerp nog wel enigzins scherp was.

Bij foto 5 en 6 vind ik de grote DOF juist weer heel goed tot zn recht komen. Bij 5 vanwege de speler die de hoekschop neemt, en bij 6 voor de keeper. Bij 1 is het onderwerp al enigzins geisoleerd.
2,3 en 4 kunnen wel een kleinere DOF gebruiken, al is dat bij 4 lastig, omdat de afstand tussen speler en onderwerp zeer klein is ten opzichte van de afstand van mij tot de spelers (ca 70 meter)

De volgende keer ga ik wat meer met de scherptediepte experimenteren.

Mijn doel van vandaag was in ieder geval eens kijken of ik de snelle actie wat kon volgen, en of ik er wat mooie momenten uit kon halen. Wat betreft de momenten en de compositie vind ik het zelf wel aardig geslaagd. Wat betreft creativiteit en beter gebruik maken van de instellingen is er nog veel verbetering nodig. Maar je kunt niet in 1 dag een geweldige sport fotograaf worden.
Daarnaast spreekt de bewerking me niet echt aan.
In de TS zeg ik al dat ik nog geen bewerking uitgevoerd heb.
Ik zou zelf meer contrast, en iets meer saturatie toevoegen.

[ Voor 6% gewijzigd door M a r c o op 15-03-2008 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 20:51

Nik

@ die laatste opmerking: Doe dat dan ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Nik schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 23:15:
@ die laatste opmerking: Doe dat dan ook!
Morgen ochtend zal ik ze aanpassen. moet nu eerst wat dingen afmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4M1
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2022

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Leuke serie. Mooie duels en toffe acties. Vind er zeker wel beweging en snelheid vanuitgaan.
Opmerkingen over DOF zijn meer dan terecht. Volg eens een weekje voetbalzone.nl of sportweek of een andere site (als je dat al niet deed) en dan komend weekend een nieuwe shoot van je hier?
En als je dan toch bezig bent, waarom niet een mini reportage van de 3e helft?

Orange & Red

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Ik heb de plaatjes in ieder geval voorzien van wat meer kleur en contrast.

Ik zal nog wel eens kijken of ik nog wat met de blur tool kan doen. Maar als je dat goed wilt doen gaat dat best wel wat tijd kosten.

Bij de foto's in de bladen van bekende spelers zie je inderdaad vaak een kleinere DOF.
Maar vergeet ook niet. dat de borden en tribune daar ook wel wat verder van het veld verwijderd staan dan bij een amateurveld. Kijk maar naar foto 4 van mij. Het publiek staat daar minder dan 2 meter van de goal. Dan is het lastig om die buiten je DOF te krijgen als je zelf 70 meter verder staat.

Edit, volgens de online DOF calculator heb je bij een brandpunt van 200mm, en een voorwerp op 70 meter zelfs bij F4 een DOF van 18 meter, waarvan 10 meter achter het onderwerp.
(en ik blijf niet heen en weer rennen langs het veld natuurlijk)

[ Voor 17% gewijzigd door M a r c o op 16-03-2008 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Achter deze link vind je de foto van dezelfde wedstrijd die in de krant geplaatst is.
Ik vind het persoonlijk nou niet zo'n geweldige foto.
En dit is dan door een sportfotograaf van de krant gedaan waarschijnlijk.

Volgende keer moet ik misschien eens mijn eigen foto's naar de sportredactie mailen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom?
Zeker in combinatie met de titel vind ik de foto toch wel pakkend. De foto op zichzelf is misschien wat druk maar geeft wel het gevoel van een wedstrijd met hectische actie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M a r c o
  • Niet online
Ja, maar zo was de wedstrijd niet. Niet in mijn ogen althans.
De foto is in mijn ogen druk en chaotisch.
De wedstrijd was er meer een met goed uitgespeeld technisch voetbal.
Dit is een beeld dat uit mijn hier geplaatste serie (in mijn ogen) wel duidelijk naar voren komt.

[ Voor 22% gewijzigd door M a r c o op 17-03-2008 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:36
M a r c o schreef op maandag 17 maart 2008 @ 13:40:
Ja, maar zo was de wedstrijd niet. Niet in mijn ogen althans.
De foto is in mijn ogen druk en chaotisch.
De wedstrijd was er meer een met goed uitgespeeld technisch voetbal.
Dit is een beeld dat uit mijn hier geplaatste serie (in mijn ogen) wel duidelijk naar voren komt.
Het gaat niet om hoe druk het is maar om hoeveel actie te zien is.. Bij landschappen wil je rust. Bij mensen wil je een duidelijk onderwerp. Zodat je kan zien wat die persoon aan het doen is.
Bij sport wil je actie.. De spanning van de actie voelen.
Dat had ik wel bij Foto 4 daar heb ik ook wel een tijdje naar gekeken. De Overige foto's zijn leuk maar niet echt spannend.

Alleen jammer van de vele ruggen. Je had beter achter het doel kunnen staan denk ik.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Pagina: 1