Fan voeding omdraaien, veilig?

Pagina: 1
Acties:

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Topicstarter
Voor een case mod wil ik de voeding naar binnen laten blazen. (Het wordt een kleine kast, en zo blaast de voeding over de VGA, beetje vaag ontwerp :P ) Ik heb een Zalman 360 watt voeding met onderaan een 120mm fan. Kan ik zede gewoon omdraaien? Of is de koeling dan niet meer voldoende? De lucht wordt dan namelijk niet meer tegen de koelribben (rood) aangeblazen (die bovenin zitten). Fan niet getekend, maar die zit dus tegenover de koelribben.
Afbeeldingslocatie: http://b.imagehost.org/0264/psufan.jpg

Mijn vraag dus, kan ik de fan gewoon omdraaien? Of moet ik er een extra (80mm) fan in doen?)

evt. spelfouten worden later verwijderd, de pizza is namelijk klaar :9

[ Voor 15% gewijzigd door jdm8 op 15-03-2008 20:52 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:44
Zo lang het maar koel genoeg blijft kan het weinig kwaad.

Ik vind je airflow op het tweede plaatje alleen een beetje vaag, naar beneden toe gericht. Warme lucht stijgt nog steeds...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 19:05:
Ik vind je airflow op het tweede plaatje alleen een beetje vaag, naar beneden toe gericht. Warme lucht stijgt nog steeds...
Jup. Daarbuiten is een voeding vaak niet het meest koele in een kast en wil je die eigenlijk ook helemaal niet als intake hebben. Een voeding kan wel wat hitte hebben, dus zou juist prima als outtake fungeren.

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Ik weet dat hij het beste werkt als outtake, maar ik heb even gevoeld en de lucht die er uit komt is redelijk koud (voeding wordt niet zwaar belast). Om het even wat duidelijker te maken, De voeding komt op de bodem van de kast, vlak NAAST het mobo (er zitten verder geen pci kaartjes) met de fan naar boven gericht, vlak tegen de VGA koeler aan. (zalman alcu vf700) Omdat i kde fan daar op Niet kan omdraaien draai ik die in de voeding maar om. (anders blazen ze van elkaar weg). Het onderste plaatje moet dus eigelijk andersom. Hij zit op zo'n vreemde plaats omdat de kast dan compact kan blijven.

Maar het maakt dus niet echt uit dat de fan nu niet meer recht op de koelribben blaast? Dat probeerde ik dus duidelij kte maken met het onderste plaatje, de lucht wordt nu direct weggezogen door de fan, zonder dat het echt langs de koelribben gaat toch?

Hopelijk is het zo wat duidelijker waarom de psu zo staat.
Afbeeldingslocatie: http://b.imagehost.org/0265/DSC04639.jpg
De dvd drive wordt een slot in exemplaar, de psu die er in komt heeft dus een 12cm fan en er komt nog een HD tussen de VGA en de CPU koeler.

en ja dat is een jip en janneke :P

[ Voor 38% gewijzigd door jdm8 op 15-03-2008 20:49 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Ik draaide ATX-voedingen altijd juist om zodat-ie naar buiten blaast. Lijkt me gewoon kunnen :)

• jdm8

jdm8

Topicstarter
RemcoDelft schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 20:49:
Ik draaide ATX-voedingen altijd juist om zodat-ie naar buiten blaast. Lijkt me gewoon kunnen :)
Hu? een ATX voeding blaast toch altijd/meestal naar buiten? Ik draai dus niet de voeding om maar de fan, waardoor volgens mij de koelribben veel minder gekoeld worden. (rode in plaatje is dus de koelribben.)

[ Voor 5% gewijzigd door jdm8 op 15-03-2008 20:51 ]

Pagina: 1