[ClarkConnect 4.4] automatisch prioriteit instellen

Pagina: 1
Acties:

• burlapp
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-01 16:30
Ik draai op mijn server Clarkconnect, een linux 4.4 distro. Ik wil graag dat Samba hier altijd met een hogere prioriteit draait dan alle andere programma's. Dit wil ik omdat al mijn bestanden via samba geshared worden over mijn netwerk. Vooral bij het kijken van films e.d. is het zwaar irritant als het systeem ineens andere processen voorrang geeft, en het beeld gaat stoppen

Ik ben er achter dat je met het commando nice -n <getal> (en dan een negatief getal voor hogere prioriteiten) de prioriteit kan verhogen voor programma's. Ik wil echter dat samba ALTIJD een hogere prioriteit heeft. Op dit moment doe ik dit steeds met de hand door in webmin de prioriteit te veranderen. Het probleem is alleen dat als samba een tijd niet is aangeroepen, de prioriteit weer naar 0 veranderd.

Mijn vraag is dus, hoe kan ik alle samba processen (SMBD -d) altijd op een prioriteit van -10 laten draaien? Met een Cron opdracht mag wat mij betreft ook, maar ik kom er niet uit met welk commando dat zou moeten...

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Kun je het sambastartscript niet aanpassen en smbd laten starten als nice -ngetal smbd? Je zou ook renice via cron kunnen loslaten op de pid van samba (kun je bijvoorbeeld laten halen uit smbd.pid dat ergens zou kunnen staan (bijvoorbeeld in /var/run/).

• burlapp
Ik denk dat de beste optie is om samba met een hogere prioriteit te laten starten. Ik kan alleen het startup script niet vinden. Weet iemand waar die staat, of waar die zou moeten staan? In het samba startup script lukt het me niet om daar de prioriteit te verhogen... :(

renice -10 `pidof smbd`, die als cron job doet de job :) Thnx

[ Voor 11% gewijzigd door burlapp op 15-03-2008 20:51 ]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Fijn dat je een oplossing hebt gevonden, al vind ik het wel vreemd dat het je niet lukt in het startupscript van de samba daemon (vermoedelijk in /etc/init.d/ te vinden) de prioriteit aan te passen.

• burlapp
Het gebruik van de automatisch CRON opdracht renice -10 `pidof smbd` werkt, maar alleen als ik hem handmatig uitvoer.

Als hij automatisch wordt uitgevoerd, krijg ik de volgende foutmelding:

/bin/sh: pidof: command not found
usage: renice priority [ [ -p ] pids ] [ [ -g ] pgrps ] [ [ -u ] users ]

Als ik het commando handmatig uitvoer krijg ik dit niet, maar naar mijn idee wordt dit onder /bin/bash uitgevoerd. Hoe komt het dat Pidof niet uitgevoerd wordt onder cron, en hoe kan ik dit probleem omzeilen zodat het wel uitgevoerd wordt... Het op meerdere plaatsen neerzetten van pidof heeft geen zin (in de /bin directory bijvoorbeeld)

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-01 11:13

No13

/me was here

en het complete pad naar pidof? dus dan krijg je iets als:
renice -10 `/usr/bin/pidof smbd`

• burlapp
Dan krijg ik de foutmelding:

/bin/sh: /usr/bin/pidof: No such file or directory
usage: renice priority [ [ -p ] pids ] [ [ -g ] pgrps ] [ [ -u ] users ]

Maar hier krijg ik die ook als ik hem handmatig uitvoer. Zonder /usr/bin werkt hij handmatig wel.

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dan moet je even uitzoeken waar pidof wel staat.

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-01 11:13

No13

/me was here

ja doe even een
whereis pidof
en de uitvoer daarvan gooi je in plaats van die /usr/bin/pidof in mijn voorbeeld

• burlapp
Check, dat had ik zelf ook kunnen bedenken: renice -10 `/sbin/pidof smbd`

Hij stond op meerdere plaatsen, alleen/sbin werkte wel. Nu krijg ik alleen steeds nog een irri mail als hij uitgevoerd is. Dit moet ik ff op zien te lossen, maar dat komt wel goed. Thnx!

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:30

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

renice -10 `/sbin/pidof smbd` >/dev/null 2>&1
zou moeten zorgen dat je geen mail meer krijgt

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

Pagina: 1