[Vista] Random "freeze"

Pagina: 1
Acties:

• Hansvd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-11-2022
Hey,

Ik heb een probleem met een vista pc. De pc is bestempeld als mediacenter, is nog niet veel gebruikt. Als je gewoon met de computer bezig bent (gamen (komt niet ver, na opstarten is het vaak al raak), office, internet, gewoon alles wat je met dat ding kan doen), hangt hij gewoon opééns stil. Cursor reageert niet, geluid herhaalt, computer blijft blazen. Soms gaat hij na 30 seconden oid verder, soms moet je een reset doen.

Het gaat om de volgende PC:

chiliGREEN Perform DR0577:
  • Original Windows Vista® Home Premium
  • Intel® Core™2 Duo Prozessor E6420 (2.13 GHz, 4 MB L2 Cache, FSB 1066)
  • 2048 MB DDR2-RAM
  • 500 GB S-ATA Festplatte
  • NVIDIA GeForce 8500GT 512 MB DDR2 (TV-Ausgang, DVI)
  • 20x Dual Layer DVD±Brenner
  • 7-in-1 Card Reader
  • Tastatur und optische Maus
  • 2 Jahre Garantie mit Pick-Up-Service
(sorry voor het Duits, is van chiligreen.com gekopieerd)

Eerst dacht ik dat het lag aan een Bluetooth Muis en Toetsenbord combi van dell, want voor zover ik me kon herinneren heeft de computer daarvoor goed gefunctioneerd (niet zeker weten). Dus toen heb ik nieuwe software daarvoor geïnstalleerd, van de Dell site gehaald. Probleem is nog niet verholpen.

Ook heb ik de videokaart drivers geupdated, ook dit mocht niet baten. Of heb ik dit niet juist gedaan? (volgens mij wel; gewoon gegevens van kaart bij nvidia.com ingevoerd en drivers gedownload..)

Misschien komt het ook doordat ik stopcontact internet gebruik? Ik gebruik een van de eerste versies nog daarvan, namelijk MicroLink dLAN Ethernet (een van de eerste versies denk ik), kan het hieraan liggen? Ik zeg maar wat, heb er geen verstand van, maar misschien hebben jullie er wat aan.

Verder heb ik nog gegoogled, maar daar werd ik ook niet wijzer van.. Zijn het misschien drivers die onjuist zijn geïnstalleerd? Het lijkt me raar, want de computer werd zo geleverd, en dan zouden er toch de juiste drivers op moeten staan?

Alvast bedankt,

Hans.

• harrald
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 08:44
word er niks gemeld in de logboeken?
start>configuratiescherm>systeembeheer>logboeken>windowslogboeken

[ Voor 48% gewijzigd door harrald op 15-03-2008 17:13 ]

• Hansvd
harrald schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 17:12:
word er niks gemeld in de logboeken?
start>configuratiescherm>systeembeheer>logboeken>windowslogboeken
Nee, op de tijden dat hij freezed is er niks gemeld volgens mij, want na 17:00 was het nog een keer gebeurd en ik zie geen fouten oid na dat tijdstip.. Heb je daar wat aan?

• harrald
zo en zo is het goed om elk rood kruisje te onderzoeken en zo mogelijk op te lossen.

wat is er buiten dat toetsenbord en muis van dell nog meer veranderd in de situatie van je pc ?
kijk anders je update geschiedenis eens na.

• Hansvd
In het foutenrapport staat het volgende, elke keer dat de computer opgestart wordt;

De volgende opstartstuurprogramma's zijn niet geladen:
i8042prt

Kunnen jullie hier iets mee?

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:20

SkyStreaker

Move on up!

Ik denk meer aan een corrupte driver. Start Windows Vista eens op in veilige modus. Donderklap alle drivers d'r uit. Herstart Vista, haal een regcleaner d'r over heen. Weer herstarten en installeer dan weer eens alle drivers.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• Hansvd
SkyStreaker schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 19:28:
Ik denk meer aan een corrupte driver. Start Windows Vista eens op in veilige modus. Donderklap alle drivers d'r uit. Herstart Vista, haal een regcleaner d'r over heen. Weer herstarten en installeer dan weer eens alle drivers.
Kan je dat iets verder uitleggen? Gewoon in veilige modus opstarten en welke drivers er dan uit halen? Alleen de drivers van tobo en muis of allemaal? Is het dan niet met risico dat je dan misschien sommige drivers niet meer vindt? Want het moeten toch bijna wel de drivers van de muis zijn?

• harrald
hij bedoelt dat je _alle_ drivers verwijdert.
het handigste is dan natuurlijk om nu éérst de drivers te zoeken en daarna pas deze handelingen uit te voeren.;)

• Hansvd
harrald schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 19:50:
hij bedoelt dat je _alle_ drivers verwijdert.
het handigste is dan natuurlijk om nu éérst de drivers te zoeken en daarna pas deze handelingen uit te voeren.;)
Oké.. En een backup van alle drivers maken neem ik aan? Is dit de enige oplossing?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Andere muis en toesenbord installeren, en software van andere toetsenbord verwijderen.
Bluetooth uitzetten.
Dan testen.

Alles schoon installeren(of backup, recovery) en proberen.
Zo min mogelijk installeren en testen.

Iemand via bluetooth je aan het hacken, virussen en spyware, etc.

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
de drivers opzoeken die je nu hebt maar niet weer dezelfde gebackupte drivers gebruiken want die waren immers corrupt? daar was het nu juist om te doen. Dat is alsof je vies water uit een emmer haalt om hem schoon te maken maar het water eerst even nog in een andere emmer doet zodat wanneer je emmer schoon is, je er weer vies water in kunt doen.

• Hansvd
Hoe 'donderklap' ik alle drivers eruit? Gewoon via apparaatbeheer en dan al die dingen deïnstalleren? En is het echt nodig om alle drivers op te zoeken die ik nu heb? Want ik weet toch dat het gewoon aan de toetsenbord drivers ligt, dus als ik dan voor de andere dingen gewoon de backups gebruik, is het toch goed?

• Hansvd
Hansvd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 11:21:
Hoe 'donderklap' ik alle drivers eruit? Gewoon via apparaatbeheer en dan al die dingen deïnstalleren? En is het echt nodig om alle drivers op te zoeken die ik nu heb? Want ik weet toch dat het gewoon aan de toetsenbord drivers ligt, dus als ik dan voor de andere dingen gewoon de backups gebruik, is het toch goed?
Weet niemand dit? O-)

Verwijderd

Waarom claim je niet de garantie en laat je dit via de garantie oplossen door iemand met verstand van zaken de fabrikant?

Het kan van alles zijn en een nieuwe PC hoort deze problemen niet te hebben.

• Hansvd
Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 17:03:
Waarom claim je niet de garantie en laat je dit via de garantie oplossen door iemand met verstand van zaken de fabrikant?

Het kan van alles zijn en een nieuwe PC hoort deze problemen niet te hebben.
De computer is al een jaar oud, en anders moet hij weet-ik-veel hoelang weg. Overigens komen ze dan weer met het gezeik dat het probleem ligt aan hardware die niet van hen is, namelijk het Bluetooth muis en tobo van dell.

Overigens, als ik een ander tobo en een andere muis aansluit, werkt de computer helemaal naar behoren, werk nu al 5 uur zo en heb nog geen vastloper gehad! Ligt dus echt aan die bluetooth tobo en muis combi..

Hebben jullie hier nog iets aan? Alvast bedankt, ik begin een beetje hopeloos te worden :'(

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-11 14:26
Ik heb EXACT hetzelfde probleem btw!

Ik hou dit in de gaten!

• Hansvd
Animal schreef op zondag 16 maart 2008 @ 17:25:

Ik hou dit in de gaten!
Heb jij ook die bluetooth muis en toetsenbord combi van dell? :)

• SkyStreaker
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:20

SkyStreaker

Move on up!

jan99999 schreef op zondag 16 maart 2008 @ 08:39:
Andere muis en toesenbord installeren, en software van andere toetsenbord verwijderen.
Bluetooth uitzetten.
Dan testen.

Alles schoon installeren(of backup, recovery) en proberen.
Zo min mogelijk installeren en testen.

Iemand via bluetooth je aan het hacken, virussen en spyware, etc.
Wees voor het vetgedrukte niet bang. Onzin.

De meeste drivers kan je vinden onder de geinstalleerde software in het configuratiescherm. Raadpleeg gewoon eventjes "Help" in Windows. Dan kom je erachter hoe precies. Dit zal volstaan.

De meeste virussen of spyware, en vooral onder Vista, zorgen niet voor het vastlopen van je PC.

Het simpelste (maar ook meteen een tijdige klus en een paardenmiddel) is eigenlijk Vista opnieuw erop zetten en meteen eventjes Lavasoft Ad-aware en AVG antivirus d'r op te zetten, zodra Vista d'r op staat. Nou moet je niet luisteren naar wat mensen zeggen van "nee, niet AVG" of "lavasoft zuigt!", als jij een beetje uitkijkt en gezond verstand gebruikt kan je met deze gratis programma's voldoende terecht.

Succes.

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• Hansvd
SkyStreaker schreef op zondag 16 maart 2008 @ 23:08:
[...]

Wees voor het vetgedrukte niet bang. Onzin.

De meeste drivers kan je vinden onder de geinstalleerde software in het configuratiescherm. Raadpleeg gewoon eventjes "Help" in Windows. Dan kom je erachter hoe precies. Dit zal volstaan.

De meeste virussen of spyware, en vooral onder Vista, zorgen niet voor het vastlopen van je PC.

Het simpelste (maar ook meteen een tijdige klus en een paardenmiddel) is eigenlijk Vista opnieuw erop zetten en meteen eventjes Lavasoft Ad-aware en AVG antivirus d'r op te zetten, zodra Vista d'r op staat. Nou moet je niet luisteren naar wat mensen zeggen van "nee, niet AVG" of "lavasoft zuigt!", als jij een beetje uitkijkt en gezond verstand gebruikt kan je met deze gratis programma's voldoende terecht.

Succes.
Misschien inderdaad toch maar de beste oplossing. Er staan toch niet zoveel dingen op en de dingen die erop staan kunnen gebackuped worden. Overigens doet een reinstall een computer nooit kwaad, mits goed uitgevoerd. Bedankt, dit wordt 'm denk ik.

Overigens stond er al AVG op en liet ik Ad-Aware regelmatig lopen. Maar dit is echt geen virus en ook geen bluetooth gehack, het is gewoon iets raars :)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hansvd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 17:19:
Overigens, als ik een ander tobo en een andere muis aansluit, werkt de computer helemaal naar behoren, werk nu al 5 uur zo en heb nog geen vastloper gehad! Ligt dus echt aan die bluetooth tobo en muis combi..
Dan zou je nog wel eens een driver-probleem kunnen hebben, een deadlock bijvoorbeeld.

Je CPU wordt dan ahw 'geclaimed'door die driverfuncties die verwerkt moeten maar op elkaar zitten te wachten.

Er is een mogelijkheid om dat te achterhalen, maar dan moet je kunstmatig een BSOD genereren (ctrl+scrollock Crash genereren) op het moment dat je een 'freeze' krijgt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Hansvd
alt-92 schreef op maandag 17 maart 2008 @ 07:55:
[...]

Dan zou je nog wel eens een driver-probleem kunnen hebben, een deadlock bijvoorbeeld.

Je CPU wordt dan ahw 'geclaimed'door die driverfuncties die verwerkt moeten maar op elkaar zitten te wachten.

Er is een mogelijkheid om dat te achterhalen, maar dan moet je kunstmatig een BSOD genereren (ctrl+scrollock Crash genereren) op het moment dat je een 'freeze' krijgt.
Kijken of ik een BSOD krijg als ik ctrl+scroll lock doe bij een freeze. :) Alvast bedankt.

Als het iets als een deadlock is, wat kan ik daar dan tegen doen?

• Hansvd
Ik heb daarnet trouwens even geprobeerd om op te starten met een ps/2 toetsenbord en muis in de computer te stoppen én de bluetooth muis+toetsenbord combi. In het logboek stond dit keer _niet_ de melding dat die stuurprogramma's niet opgestart zijn! Dit is een tijdelijke oplossing, maar maakt misschien ook meer duidelijk?

/edit: ik kan dan dus wel gewoon die bluetooth muis+toetsenbord combi gebruiken, voor de duidelijkheid :)

[ Voor 14% gewijzigd door Hansvd op 17-03-2008 14:02 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Hansvd schreef op maandag 17 maart 2008 @ 11:48:
[...]

Kijken of ik een BSOD krijg als ik ctrl+scroll lock doe bij een freeze. :) Alvast bedankt.
Dat moet je dan wel van tevoren even configureren in je registry :)
Anders zou je het ook per ongeluk kunnen doen (het is een developers truukje voor debuggen).
Als het iets als een deadlock is, wat kan ik daar dan tegen doen?
Dan heb je een brakke driver of conflict tussen een paar drivers.
Mark Russinovich (van Sysinternals) heeft daar een mooie demo over gegeven:
http://www.microsoft.com/...sessionh.aspx?videoid=722

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Ramoonus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 18:02

Ramoonus

Banaan

Animal schreef op zondag 16 maart 2008 @ 17:25:

Ik hou dit in de gaten!
idem hier al heb ik geen bluetooth of speciaal toetsenbord

888 voor ondertiteling

Pagina: 1