Toon posts:

Car hifi zelfbouw vs kant en klaar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil ff rondvragen of er mensen zijn die geen kant en klaar speakers in de auto hebben zoals de bekende JBL, Pioneer etc merken, en hoe de resultaten zijn en de aanpak.

Ik heb zelf een goede auto radio (Pioneer DEH8400MP) en een 4 kanaals mosfet versterker, beide beschikken over een actieve filtering.
Voor m'n volgende auto (Punto bj2000) zit ik te denken of het nut heeft om andere (hifi)speakers te gebruiken, omdat je met beroerde plaatsing en wappie kast volumes zit en hoe de filtering te bepalen. De radio is het waard maar wat voor resultaat kun je verwachten voor welk bedrag.
Ik denk niet meer dan 500 euro te willen besteden en ben niet van plan om de hele auto op z'n kop te zetten.

Greetz _/-\o_

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Bekende merken zijn Pioneer, JBL, Caliber etc.. Betere merken zijn MTX, Focal, etc.. een ''high end'' merk is Scanspeak. Het resultaat moet je zelf beluisteren.

Wat heb je thuis staan? En ben je daar tevreden mee? Zou je zoiets ook in de auto willen?

Maar waarom specificeer jij je versterker als 'mosfet versterker', als je niet weet wat dat inhoudt? :P

[ Voor 57% gewijzigd door Barry|IA op 16-03-2008 15:02 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Maar wat is nu je vraag / opmerking?

Wil je een set samenstellen uit losse drivers en dan zelf het filter maken? Of helemaal actief gaan en geen passieve filters meer gebruiken?

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Topicstarter
Opmerking 1, wat doet het er toe wat het is ?! Voor zover ik weet is mosfet een type versterker die het vooral van zijn kracht moet hebben. Merk is niet bekend, via conrad gekocht.
Thuis speel ik met Audio Physics waarin gemodificeerde Scanspeak, en Seas units zitten die mij erg goed bevallen icm de huiskamer apparatuur. Zijn deze Focal en Scanspeak units specifieke Car units ?

Opmerking 2, de vraag is dus wat de ervaringen zijn met zelfbouw en of dit de moeite waard is. Ondanks de actieve filtering in de apparatuur zelf, zul je de losse units nog moeten filteren vanwege eigenschappen die de unit zelf bezit en de karakter eigenschappen die een bepaalde kast volume :9 (vorm) met zich mee brengt. Aangezien je in een auto zelden tot nooit de ideale omstandigheden zult vinden ben ik dus op zoek naar ervaring van anderen die me kunnen vertellen wat de baten en lasten zijn.

Praktische tips zijn ook welkom.

Greetz R :9

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-02 21:44

silitek

Tubes Only

^^..opmerkingen noemen reply's. Verder als ik zo tussen de regels lees ben je op zoek naar zelfbouw HiFi in een auto en bevindingen daarvan. Denk dat er niet veel zijn met zelfbouw, filtering speakeropbouw, klankvorming, kastinhoud enz enz...voor een auto :| . Geluid is relatief/persoonlijk dus hoe wil je een objectief oordeel geven over klank, smaak en wat nog meer.

Verder zijn er toch zat kant en klare setup's van zeer hoog niveau!! b.v. Focal en Scanspeak..Aardig autoradio overgens..met uitschuiffront??
Hou ik wel van..zelf een Kenwood KDC_PSW9524 mooiste topline serrie 8)

[ Voor 5% gewijzigd door silitek op 16-03-2008 17:38 ]

Tubes....It's what make music music!

Verwijderd

Topicstarter
Geluid is uiteraard persoonlijk maar een degelijk geluidsbeeld moet toch te defineren zijn.
Ik ben zelf niet bekend met Kenwood, kweet dat ze hele mooie dingen gemaakt hebben.
Mijn radio is inderdaad met schuif kantel front, en deze werkt nog!

• BLN
  • Laatst online: 30-01 10:43

BLN

Om echt voordeel te halen uit wat je nu beschrijft (zelf filters etc. gaan ontwikkelen) zul je ook je dashboard aan moeten passen. Dat houdt in dat je twee behuizingen op zo'n manier in je dashboard verwerkt, dat ze goed gericht zitten, en de tweeter en middentoner naast elkaar kunnen behuizen.

Je schrijft dat je naar zoiets niet op zoek bent, en je schrijf ook dat het ongeveer 500 euro mag kosten.

Conrad verkoopt voor zover ik weet geen een versterker die geschikt is voor "hifi" geluid. Dus in die 500 euro moet ook nog een geschikte versterker.

Ook moet je bepalen of je wel of geen aparte subwoofer gaat gebruiken.

En het merk, dat kan je als je echt kritisch bent alleen zelf bepalen, door te gaan luisteren.

Het zal zowieso veeeeel werk zijn aan de auto, om goed geluid te krijgen. De deuren zullen volledig gedempt moeten worden met bitumen matjes, alle dingen in het interieur die resoneren moeten gedempt worden. Er moeten kabels getrokken worden, en daarvoor moet je interieur er grotendeels uit.

If it ain't broken, don't fix it

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-02 13:22
Ik heb het zelf nog niet te grondig gedaan. Maar er steekt wel voor een kleine 2500 euro aan rommel in zonder de headunit er bij te tellen. Ik vind het goed, maar niet super speciaal. Het speelt sowieso alle af-fabriek radio's naar huis, inclusief bose en audi concert. Enkel Dynaudio in de nieuwe C70 speelt een pak beter als mijn installatie. Conclusie, wil je echt een verbetering, dan kost het geld.
Je moet ook maar eens rondkijken voor 2e hands versterkers. Kan je soms echt koopjes doen.

• Barry|IA
  • Laatst online: 23-06-2022
Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 17:04:
Opmerking 1, wat doet het er toe wat het is ?! Voor zover ik weet is mosfet een type versterker die het vooral van zijn kracht moet hebben. Merk is niet bekend, via conrad gekocht.
Thuis speel ik met Audio Physics waarin gemodificeerde Scanspeak, en Seas units zitten die mij erg goed bevallen icm de huiskamer apparatuur. Zijn deze Focal en Scanspeak units specifieke Car units ?
Het doet er wel degelijk toe wat voor versterker het is. Aan alleen ''mosfet'' als specificatie hebben wij niks, deze tekst staat meestal op de goedkope versterkers gedrukt om de indruk te wekken dat het een krachtpatser is. Met daadwerkelijk ''krachtig'' zijn heeft het niks te maken. Je hebt krachtige versterkers en je hebt stabiele versterkers. Je wilt natuurlijk niet je mooie Focal / Scanspeak straks om zeep helpen, dus geef alsjeblieft meer info over de versterker :)

De Focal en Scanspeak units die je voor car hifi kan vinden zijn ook echt car hifi speakers, maar in een veel hoger segment dan vele MTX en JBL speakers :)

Maar, nogmaals, wat is je vraag? Want met de beperkte info die jij opgeeft, weten wij niet wat je uitgangspunt is. Wil je hard spelen, of een diepe bass, veel kick-bass, of ga je voor SQ?

Ik ga uit van SQ. Dus pak een mooie combi set, met een losse woofer en tweeter. Monteer de tweeter zo dicht mogelijk bij de woofer en zorg voor goede filtering. Meestal zitten de filters erbij en heb je dus niks aan je aktieve (?) filters op je amp. Welke composet je moet nemen kun je het beste zelf beslissen. De een zweert bij Bose, ik vind het bagger. Smaak speelt de belangrijkste rol in audio, ook voor in de auto.

Daarnaast is groeten ongewenst op GoT.

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

Verwijderd

Topicstarter
Nu wat gelezen en rond gekeken te hebben denk ik voor een kant en klaar setje te gaan van focal of scanspeak incl filtering, in elk geval voor een gerenomeerd merk, kheb geen zin om de hele auto te gaan verbouwen. Kabels trekken vind ik genoeg, en als ik dan toch bezig ben kan ik gelijk aan de demping werken. Het dashboard laat niet veel verbouwing toe zonder te slopen. Ik heb in een hifi boek gelezen dat de beste plaatsing van de tweeters op het dashboard is zo dicht mogelijk in de hoek met de voorruit, en deze te uit te lijnen om afstands verschillen te minimaliseren. Ook gelezen dat de plek van de woofer in de deur nog niet zo slecht is, maar als je ze in het vooronder monteerd je meer met de uitlijnen qua afstand kunt doen.

Ik zit te denken aan een twee weg voorin en een sublaag achterin, met 1 subwoofer of twee kleinere woofers. Mooiste zou zijn om in de deuren het laag te hangen op dashboard het hoog te monteren en daar tussen in nog iets van een kleinere mid-toner te hangen, een 3 weg systeem om zo het belangrijke midden gebied wat beter uit de verf te laten komen, en deze op een mooie uitgelijnde plek te monteren, hoef ik nog maar 2 speaker behuizingen aan te passen, als deze niet te groot zijn moet daar wel een mouw aan te passen zijn.

Zal waarschijnlijk m'n budget ook iets op schroeven.

Wat betreft de eindversterker, kweet niet, en deze heeft op dit moment niet de hoogste prioriteit.
SQ heeft daarin tegen de hoogste prioriteit op het budget na.

• fluppie007
Beter een goeie 2-weg dan een cheape 3-weg... Heb tweeters ook in de A-stijlen, is ideaal. Alleen in de deur is lastig, je luister 90° off-axis. Kickpanels aan je voeten zijn 10x beter :-) maar dat gaat lang niet altijd. Helaas !

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan aan een setje TS M 7PRS 17cm woofers, een setje TS T 3 PRS tweeters en een setje UD M 2 PRS filters komen, peerles van Pioneer.
Iemand bekend met deze speakers ?

Verwijderd

ik heb er bose set er in gezet.
Nadeel van bose is dat er geen bonk bass word weer geven
Maar iedereen die in me auto luisteren vind het beter klinken dan hun eigen auto
En alles word aangestuurt door 50watt classe -a versterker voor de deuren.
1x philips mosfet versterker voor de sub (100watt)
Wel leuk als gaan vragen wat deur speakers ik heb en dan zeggen van het bose.

Wil je bose speakers dan moet je alles los bestellen (komt uit audi a4 en a6)
En zelf de filter plaatsen)

• fluppie007
Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 17:11:
ik heb er bose set er in gezet.
Maar iedereen die in me auto luisteren vind het beter klinken dan hun eigen auto
1x philips mosfet versterker voor de sub (100watt)
Wel leuk als gaan vragen wat deur speakers ik heb en dan zeggen van het bose.

Wil je bose speakers dan moet je alles los bestellen (komt uit audi a4 en a6)
En zelf de filter plaatsen)
Bose klinkt leuk omdat het een heel deel van de tonen niet weergeeft.
Bij Bose meten ze hun drivers uit en houden ze diegene die een bepaald spectrum niet weergevven, of heel afgezwakt. Beetje jammer dat je zo leuk klinkende speakers moet verkrijgen.
Dynaudio is andere koek, maar dat is duur, en vraagt veel vermogen om leuk te spelen

• fluppie007
Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 15:38:
Ik kan aan een setje TS M 7PRS 17cm woofers, een setje TS T 3 PRS tweeters en een setje UD M 2 PRS filters komen, peerles van Pioneer.
Iemand bekend met deze speakers ?
De PRS serie is de top-serie van pioneer, al was ik zelf niet echt onder indruk van de prestaties.
Ik weet niet voor welk bedrag je ze kan krijgen maar aan adviesprijzen van 499 zou ik ze zeker niet kopen. Ik heb ook al met het idee gespeeld om home audio drivers te gebruiken in de auto. Ik heb enkel geen idee hoe dat gaat klinken, moet je wel zelf een x-over ontwikkelen. Maar lijkt mij een leuk project om te proberen. Dit omdat je in homeaudio voor minder meer krijgt dan bij specifieke car audio drivers.

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-02 00:44
Tis ook maar net wat je zelf fijn vind;

In de auto heb ik voor 10 cm Caliber CSE4 pro evo speakertjes zitten (2 weg), en deze klinken op mijn laatste aanwinst, een helix hxa mk5 versterker een stuk beter dan op mijn oude jbl gt...

Wat je zelf wilt...

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 29 maart 2008 @ 17:11:
Da's geen nadeel, maar juist een voordeel.
Geloof je 't zelf? Een echte class A versterker slurpt je accu in no time leeg wanneer 'ie flink open wordt gedraaid...
A class A amplifier is an amplifier where the bias current in all amplifier stages, including the power amplifier, always exceeds the maximum output current. This leads to a very high energy consumption (and cooling might become a problem), but eliminates crossover distortions.
En aangezien de crossover vervorming in een auto altijd overschaduwd zal worden door de omgevingsruis, lijkt 't me nogal overkill. Je hebt een bestelbusje met een stel 24V accu's achterin nodig om er wat aan te hebben, of een aanhanger met een dieselgenerator... :)

Beetje kort door de bocht, ik weet 't, maar jouw 'class A' versterker zal in een normale auto met een normale accu nooit class A kunnen draaien op vol vermogen. En ik betwijfel of 'ie dat op laag vermogen wel kan, want a) weet ik niet om welke versterker 't gaat, en b) is class A in een auto nogal zinloos.

Verwijderd

Topicstarter
Het pioneer setje kan ik voor 400 euro overnemen, maar ik zit zelf meer aan 350 euro te denken.

Dynaudio of Focal speakers zijn hier in de buurt slecht verkrijgbaar, en niet alle focals worden echt goed beoordeeld. Kheb mijn huidige radio op zijn woord eerder, gekocht, en vertrouw wel in zijn oordeel. Hij is zelf ook wel een muziek fanaat. Eens kijken of ik ze kan uit proberen.

Wat versterker betreft ga ik voorlopig gewoon de oude gebruiken, omdat deze in de toekomst het makkelijkst te vervangen is.
Een klasse A in de auto lijkt me inderdaad een beetje overkill, maarja, toch zijn we op zoek naar de beste geluids ervaring, ook in de auto. Vraag me alleen af hoeveel profijt je er van hebt daar deze een inspeel periode nodig zijn om op te warmen. Kneem aan dat je hem niet op stand-by laat staan, niet erg handig voor je accu's

Verwijderd

Topicstarter
fluppie007 schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 12:50:
[...]

De PRS serie is de top-serie van pioneer, al was ik zelf niet echt onder indruk van de prestaties.
Ik weet niet voor welk bedrag je ze kan krijgen maar aan adviesprijzen van 499 zou ik ze zeker niet kopen. Ik heb ook al met het idee gespeeld om home audio drivers te gebruiken in de auto. Ik heb enkel geen idee hoe dat gaat klinken, moet je wel zelf een x-over ontwikkelen. Maar lijkt mij een leuk project om te proberen. Dit omdat je in homeaudio voor minder meer krijgt dan bij specifieke car audio drivers.
Hier zat ik zelf in het begin ook aan te denken, maar dan ben je al meet apparatuur nodig om de filters en de cross-over te bepalen. Je moet ook op zoek naar specifieke T/S parameters lijkt mij, en ik heb geen idee in welke richting. Gesloten box, Bass reflex, voor grote of kleine behuizingen, etc.
8)7

• fluppie007
Ik denk dat je naar drivers moet gaan zoeken met een hoog EBP ( Efficiency Bandwidth Product ), dus die heel erg geschikt zijn voor gepoorte kisten. Of speakers interessant voor open baffle ?

Toevallig heb ik van mijn speakers ( DLS UP6 ) enkele T&S parameters: Fs = 65hz , Qts = 0,45 , Vas = 10L en een gevoeligheid van 89dB/W/m. Tweeter: 91dB/W/m en Fs = 1200hz
Cross-point bij mijn filters ligt op 4500hz. Schema met waarden van de componenten heb ik hier ook liggen in een zweedse PDF, de engelse bevat geen van deze info, best vreemd.

Misschien kan deze info je een beetje op weg helpen ?

Verwijderd

Topicstarter
De pioneer's hebben een tweeter van 30mm diameter en een lage overgangs ferquentie van 3000 HZ, dus ze bestrijken een groot gebied wat wel gunstig is voor muziek weergave door ze goed en gericht te plaatsen.

De T/S gegevens van de woofer zijn
FS 48
Qms 4.58
Qes 0.42
Qts 0.38
Vas 11.1 L
en hebben een aan geraden kast volume van 5L, wat nog te doen is in de auto.

Ik moet hier nog een paar berekeningen op los laten.

Het filter bstaat niet echt uit geweldige componenten, maar deze kun je dan nog vervangen. 8)

• fluppie007
Some progress made ?

Verwijderd

Topicstarter
Kheb momenteel 1 woofer in gebouwd in de standaard plek in de deur opening van de Punto.
Kheb 2 MDF ringen gebruikt en deze schuin afgevlakt om zo de woofer enigszins te kunnen richten, verder heb ik het deurpaneel verzwaard en alle gaten in de deur en paneel zoveel mogelijk dicht gestopt om lekkage zoveel mogelijk te voorkomen. Een gesloten kist van 5L bouwen gaat niet vanwege ruimte gebrek tussen deur en interieur, de ruimte in de deur achter het paneel is ook niet te bewerken vanwege de elc.raambediening. Deze is verder nog niet aangesloten omdat deze woofers min 40 Watt RMS nodig heeft om goed te functioneren, en ik heb verder ook nog geen kabels getrokken. Ik ga het zelfde doen met de 2e woofer en ben ook bezig om een bevestigings behuizing voor de tweeter te maken om ze op het dashboard te kunnen monteren en te richten.
Tot slot komen dan nog de kabels en de eindversterker (4 knls) die ik puur voor de front speakers ga gebruiken. De rear speakers sluit ik op de radio aan, als ik achterin kabels kan vinden om ze op aan te sluiten.
Het filter sluit ik voorlopig aan maar ga nadat ik alles ingebouwd heb bij Speakerland of Speaker en Co langs om dit aan te passen, kvind de gebruikte onderdelen niet je van het. Met een beetje goede wil kan er dan een meting gemaakt worden en aanpassingen gedaan worden aan het filter. 8)
Pagina: 1