Optische drive van navigatie werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• merlijn85
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-12-2022
Beste mede-tweakers,

Ik heb de navigatie unit van mijn schoonvader meegekregen omdat deze niet werkt. Het kastje kost nieuw rond de 800 euro dus is het wel de moeite waard te kijken naar mogelijkheden van reparatie.

Het probleem: Als de navigatie in de auto zit met de CD erin blijft er op het scherm staan "CD is upside down", terwijl die er toch echt goed in zit. Heb het navigatie kastje open gemaakt en opnieuw geprobeerd en ben erachter gekomen dat de CD helemaal niet gaat draaien (verklaard die melding van upside down). De Makkelijkste manier zou zijn om de optische drive te vervangen, echter is voor zover ik weet dit niet los ergens te bestellen. Alle nummers op google ingetypt en geen hits, ook zoeken op het aansluittype heeft me nergens gebracht. De optische drive zit aangesloten met 2 flatcables met 11 draadjes per stuk.

Omdat de CD niet gaat draaien lijkt het mij dat het motortje of het 'oog' kapot is, echter staan er nergens serienummers waarmee ik deze onderdelen op zou kunnen zoeken en evt. zou kunnen bestellen.

Wie-o-wie heeft er goeie suggesties om dit te repareren? Iemand die het tegen betaling zou willen doen is ook zeer welkom mits regio zuid-holland. De lokale electroboer kon me er niet mee helpen omdat het A-merk hardware is (Het hele kastje komt van Siemens).

Alvast bedankt!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Het zou kunnen dat de CD-ROM unit gebaseerd is op een laptop optisch station. (DVD/CD). Zo ja dan moet het over te zetten zijn. Om dat echter goed te kunnen beoordelen zul je over zelf moeten kijken hoe dergelijke optische stations voor laptops er uit zien etc, of duidelijke foto's moeten posten.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-02 12:15
De laptop drives die ik gezien heb worden gewoon "vast geklikt" en zeker niet met 2x 11 draadjes/pinnetjes verbonden. Misschien de oudere versies...

• kalizec
Het klotp dat ze tegenwoordig gewoon vastgeklikt worden, maar de stekkertje ervoor zijn ook wel aan een tweetal 11-aderige ribbons te solderen. Het is veel relevanter om een idee te krijgen of dat ding inderdaad gewoon ATAPI babbelt en ook qua stroom behoeften gelijkwaardig is. Zo ja, kun je namelijk met wat soldeerwerk (buiten het navigatie-systeem) een stekkertje maken waarmee het past. Vervolgens zou je al voor 10-20 euro klaar kunnen zijn. (Tweede hands laptop CD-ROM-drives hoeven de kop niet te kosten.)

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Grenco
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-12-2025
Heb je de laser lens al schoongemaakt? Veel cd/dvd spelers controleren met de laser eerst of er reflectie is (om te bepalen of er een cd in ligt met de juiste kant onder en volgens mij focussen ze zichzelf op dit moment ook). Hierna volgt pas de spinup.
Kleine kans, maar het proberen waard.

Wat je ook kan proberen is om op het motortje te meten met een volt/multimeter of je daar spanning krijgt op het moment dat ie moet draaien. Nee> mogelijk de aansturing van de motor kapot, maar waarschijnlijk een probleem met de laser. Ja> Waarschijnlijk motortje kapot of aangelopen.

Righty-dokey matey-bloke flap old salty sea-dog amigo skipjack jockstrap piano-tuner, let's see you balls this one up!

• merlijn85
Ik zal vanavond proberen duidelijke foto's te posten, echter ben ik ze nog nooit in laptops tegen gekomen. De meeste laptops gebruiken een standaard aansluiting dat is een soort balkje en die kan je vrij makkelijk omzetten naar IDE. Ik heb wel in bijvoorbeeld oudere Toshiba laptops slimline drives gezien met enkele flatcable aansluitingen, maar nooit dit. Daarbij is het formaat van de optische drive ook niet slimline. Ongeveer 2x zo dik en 1cm breder. Als iemand een naam voor deze aansluiting zou weten zou ik misschien iets meer op google kunnen vinden.

• merlijn85
Allereerst foto's van het kastje en de aansluiting. Kwaliteit laat te wensen over aangezien alleen mijn telefoon in de buurt was: http://213.211.188.38/navi/

Het volgende typenummer staat op de kabels: 2896 80C VW-I (Axon' Cable)

kalizec: Dat zou een zeer handige oplossing zijn, echter weet ik niet hoe ik uit zou moeten vinden of dit ATAPI is. Ik heb nog wel oude laptop drives liggen, maar deze hebben allemaal meer aansluit pinnetjes.

Grenco: Toevallig is hier al eens naar gekeken en ik heb zelfs een bon onder ogen gehad waarop stond dat de lens schoon is gemaakt. Ik heb al wel wat stof proberen weg te blazen bij de lens en verder zag het er allemaal heel netjes uit. Ik heb geen multimeter bij de hand en dit zou erg lastig te meten zijn. Sowieso moet het hele kastje dan achterin de auto aangesloten zitten, helemaal uit elkaar liggen om hierbij te komen en dan zijn er nog 4 draadjes die richting het motortje lopen dat de cd laat opspinnen. Hoe weet ik uberhaupt wat ik dan moet meten?

[ Voor 3% gewijzigd door merlijn85 op 15-03-2008 20:43 ]

• kalizec
Zou het kunnen dat de aansluitkabels (ribbon-kabels) een print aan beide kanten van het plastic hebben en daarmee eigenlijk iedere 2x11 = 22 aderig zijn?

ATAPI voor laptops is 44 pins + 4 voor geluid.

• merlijn85
Ik had van google gehaald dat ze 11 aderig zouden moeten zijn, maar ik had beter zelf ff kunnen nadenken. Ik kom met tellen op 24 aders (enkelzijdig) waardoor het dus zou kunnen kloppen met ATAPI incl stroom en geluid.

Is er een manier om dit te controleren en om de pin-layout te vinden zodat ik kan gaan solderen?

• kalizec
De pinout van de connector een laptop-CD/DVD is prima terug te vinden op wikipedia. (Staat bij sommige exemplaren zelfs op het apparaat zelf.) Voor zover ik weet bestaat het eigenlijk alleen uit een hele boel +5v, aarde en signaal-lijnen (van weer 5 volt).

De pin out van de navigatie zou ook terug te vinden moeten zijn op het apparaat zelf. Staat er niet iets van een '1' of zoiets bij de connectors op het apparaat of de drive? Als je namelijk weet welke pin de eerste is zou je al terug kunnen vinden hoe de boel aangesloten zou moeten worden.

Overigens zou ik wel even goed nadenken of je iets kleins zelf kun solderen. Als je geen soldeer ervaring hebt zou je kunnen gaan zoeken naar iemand in je kennissen kring waar dat wel voor geld. Niet geschoten is altijd mis als het ding rond de 800 euro kost (nieuw).

• merlijn85
Goeie tip!

Op het device staat A en B bij de 2 connectors en bij elke 1 en 24. Is er nog een manier om uit te vinden of dit echt ATAPI compatible is? En is er misschien iemand die weet hoe deze aansluiting heet, zodat ik op zoek kan naar kant en klare converters.

Het eventueel zelf solderen is niet zo'n punt, en ik heb wel eventueel iemand die me daarbij kan helpen.

Ik heb trouwens een tijdje op google en wikipedia gezocht, maar ik kan geen schema vinden van die laptop layout. Ik heb wel op een drive die layout, maar het wikipedia linkje is zeer welkom.

• kalizec
Ik denk dat die omschrijving A - B en 1-24 al genoeg is. Een laptop connector is tweezijdig met dus een A kant en een B kant. Rest alleen nog even de vraag wat A is en wat B is op een dergelijke standaard connector.

Ik heb er even een zinnig document bij gezocht. Deze bevat feitelijk alle benodigde informatie.

http://www.hardware-bastelkiste.de/index.html?ide.html

De 48/50-polige laptop ATAPI aansluiting is een uitbreiding van de 44-polige laptop ATA-aansluiting wat weer een uitbreiding is van de 40-polige desktop ATA-aansluiting.

De eerste 4 pinnen zijn audio. Vervolgens volgen de 40 pinnen voor ATA en tot slot de 4 tot 6 extra pinnen voor power en cable-select. Ga er voor het gemak maar van uit dat ze de volgorde gelijk gelaten hebben en dat je alleen nog uit hoeft te zoeken hoeveel pinnen ze daadwerkelijk gebruiken.

Ik denk dat als je het schema onder het kopje "Standardisierte Anschlüsse" pakt dat je er van uit mag gaan dat "obere Reihe" aan A refereert en "untere Reihe" aan B refereert. Pin nummers zouden dan logisch op hun plek moeten vallen.

• merlijn85
Heel erg bedankt voor deze zeer nuttige informatie!

Ik had vanmorgen ook een ingeving en ik heb gezien dat mijn slimline drive 50 pins aansluiting heeft, en op de bovenstaat staat tot en met pin 48 aangegeven waar het voor dient (de 2 overtollige pins staan ook aangegeven). Als ik de flatcable uit het navigatie kastje erin steek, dan komen de afstanden tussen de pins exact overeen. Als ik het direct aan kan sluiten scheelt me dat waarschijnlijk een uurtje of 2 klungelen met een soldeerbout, echter zit ik dan met 3 problemen:

- De pins zullen geen goed contact maken aangezien het allebei strips zijn die aangesloten moeten worden.
- Ze mogen niet kunnen schuiven naar pin 49-50.
- Er zit veel meer ruimte op de laptop atapi aansluiting.

Nog enige suggesties hoe ik dit handig op kan lossen?

• kalizec
Als je een blokje (van hout of kunststof) kunt maken dat precies in de slimline aansluiting past. Dan zou je daar de twee linten op vast kunnen tapen, lijmen of iets dergelijks. Als het blokje maar goed genoeg past dan zou het daarmee de twee linten netjes op zijn plek kunnen klemmen. Eventueel zou je er dan nog iets aan een kant bij kunnen doen om te zorgen dat de linten niet gaan schuiven in de richting van de twee ongebruikte banen.

Pagina: 1