Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Excel] Rekenen met gewerkte uren *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Probleem
Ik heb een vraag ik wil voor mijn projectgroep even een urenlijst opstellen maar ik zit met het probleem dat de UUR functie niet de minuten meeneemt. Ik wil namelijk krijgen dat als ik 12:00 - 17:30 invul dat ik als uitkomst 5,30 krijg en niet 5,00.
Weet iemand of ik dat een combinatie van formules moet opstellen of dat het probleem een stuk gemakkelijker is op te lossen?

Ingevuld
Ik vul in onder gewerkt persoon A: C6=12:00 en D6= 17:30 en in C8 = UUR(D6-C6).
De uitkomst die ik dan krijg = 5,00 maar ik wil dat hij ook de minuten meeneemt en het antwoord dus 5,30 wordt.

Verwijderd

=D6-C6

En celopmaak in tijd.

[ Voor 137% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2008 14:40 ]

Verwijderd

Weet je trouwens wel zeker dat je in het voorbeeld in de TS 5,3 wilt krijgen en niet 5,5?

In dat laatste geval wordt het:

=(D6-C6)*24

terwijl als je echt 5,3 wil hebben:

=int(D6-C6)*24 + mod((D6-C6)*24,1)*0,6

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2008 14:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nu keer 24 gedaan en nu krijg ik de juiste uitkomst (ik bedoelde 5,5).
Dat van dat x24 had ik dat ergens in office kunnen vinden of was dat gewoon een weetje
want ik heb wel ff lopen zoeken maar kon het niet vinden :/

Verwijderd

OK, bedankt voor de uitleg!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 15:24:
Dat van dat x24 had ik dat ergens in office kunnen vinden of was dat gewoon een weetje
want ik heb wel ff lopen zoeken maar kon het niet vinden :/
D6 - C6 (als getal) geeft een gedeelte van een dag-eenheid terug (1 = 1 dag, 0.5 = halve dag). Dat had je zelf kunnen concluderen als je even naar de uitkomst had gekeken. Vermenigvuldigen met 24 geeft dus het aantal uren van die dag terug; 0.229...* 24 = 5.5
Dat is geen weetje maar gewoon basisschool wiskunde.

Als je overigens gewoon bij de celeigenschappen de weergave wijzigt naar tijdweergave krijg je netjes 5:30.

[ Voor 15% gewijzigd door RobIII op 15-03-2008 15:43 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

RobIII schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 15:41:
Als je overigens gewoon bij de celeigenschappen de weergave wijzigt naar tijdweergave krijg je netjes 5:30.
Ja, had ik ook al aangegeven maar ik neem aan dat TS verschillende verschillen wil optellen (vermeldt hij/zij overigens niet in de TS). Als je dat doet met verschillende resultaten van D - C dan gaat het goed totdat de som boven de 24 uur uitkomt, dan gaat ie weer naar 0. Vandaar mijn 2e post.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
5:30 != 5,3, daar ging het me om ;) Verder eensch hoor ;)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Die oplossing met 24 klopt trouwens niet. Goede oplossing is:

=(D6-C6)*if(month(datum)=3,if(weekday(datum)=1,if(day(datum)>24,23,24),24),if(month(datum)=10,if(weekday(datum)=1,if(day(datum)>24,25,24),24),24)

Edit: bovenstaande formule niet echt handig, even herschreven:

=(D6-C6)*if(and(month(datum)=3,weekday(datum)=1,day(datum)>24),23,if(and(month(datum)=10,weekday(datum)=1,day(datum)>24),25,24))

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2008 16:17 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Dit is trouwens al best een paar keer besproken op en buiten GoT - vaak nog wat ingewikkelder (zoals bij nachten die er tussen liggen maar niet mee tellen). Lees die discussies ook even door als je er nog niet uit bent. Dan pas ik de topictitel nog even aan, alleen 'Excel' zegt zo weinig :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1