Toon posts:

Hoe perk ik internetgebruik zusje in?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zusje van mij kijkt de hele tijd gtst op een stream
Is er een programma dat ik de snelheid van haar verbinding inperk? (vanaf m'n eigen computer, pc's staan in netwerk)

nu kan ik niet normaal gamen

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2008 14:06 ]

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-03 16:37

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Kijk eens of de router een snelheidslimiet kan opleggen op bepaalde computers/sites. Of anders installeer zoiets als Netlimiter op haar computer, maar dan moet je wel toestemming/toegang hebben.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Verwijderd

Misschien kan je gewoon eens overleggen?
Wat zijn de willen, mogelijkheden en hoe kan je met elkaars wensen rekening houden?
Pas als er niet deftig geconverseerd worden overschakelen op technische ingreep.
hallo, mijn broertje zit de hele tijd te gamen waardoor ik nu niet deftig gtst (wat het ook moge zijn) kan streamen. Kennen jullie een manier waarop ik zijn verbinding kan beperken zodat ik goed kan streamen?

groet,
Jovier's zus

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2008 14:15 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ga er eens met je zusje over praten.

• MetalRush
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-03 12:44

MetalRush

PAS OP, HÈ !

Wie betaald de verbinding?
Ik denk jouw ouders?
Wat geeft jou dan het recht om het gebruik van andere huisgenoten in te perken? Omdat jij zo nodig moet gamen? Kom op zeg...
Laat anders een eigen i-net verbinding aanleggen, dan heb je recht van spreken (nofi).

Keep smiling... it makes people wonder what you're up to :)

• Shinigami
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-04-2025
En misschien moet je met je ouders even overleggen of een snellere verbinding niet wat beter is. Snel ADSL kost een prikkie tegenwoordig, en een GTST stream die je verbinding leegtrekt, getuigt niet van een bijzonder goede verbinding.
Stap 1 is echter, zoals velen hierboven stelden, het even met je zusje erover hebben :P. Als je haar computer beperkingen op gaat leggen, zal je alleen maar gezeik van haar kant krijgen, en daar schiet je ook niet veel mee op.

• fractal
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06-2021
MetalRush schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 14:09:
Wat geeft jou dan het recht om het gebruik van andere huisgenoten in te perken? Omdat jij zo nodig moet gamen? Kom op zeg...
Wie of wat geeft zusje het recht om het gebruik van andere huisgenoten in te perken door overmatige gebruik van bandbreedte? Omdat ze zo nodig gtst moet kijken? Kom op zeg...........

Persoonlijk vind ik een router met goede QoS functionaliteit een goede oplossing. Mist goed ingesteld komt iedereen goed aan zijn trekken.

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-03 16:11
fractal schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 14:14:
[...]
Persoonlijk vind ik een router met goede QoS functionaliteit een goede oplossing. Mist goed ingesteld komt iedereen goed aan zijn trekken.
Bullcrap, je hebt duidelijk nog nooit iets met QoS gedaan.

De mogelijke oplossingen:

1) Vraag je zusje vriendelijk of ze de 800Kbit versie kijkt ipv de 1,5Mbit versie van GTST.
(je zusje is waarschijnlijk minderjarig en aangezien ze GTST kijkt zal ik het verzoek om pics laten)

2) Sluit je zusje op in de schuur als jij wil gamen of bind haar ouderwets vast op het toilet, deed ik vroeger ook altijd. Risico hierbij is gezeik met je ouders.

3) Haal je ouders over om een fatsoenlijke internetverbinding te nemen of betaal hier aan mee.

4) Neem een eigen internetverbinding.

Verwijderd

Geven en nemen hè... Denk niet dat je zusje 24/7 alleen maar gtst kijkt hè
1 uur jij gamen 1 uur je zusje kijken afspreken.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Sowieso vind ik het een beetje laf om achter haar rug om te gaan morrelen aan internet :/
Meer snelheid reserveren voor jezelf / haar snelheid indammen. Waar ben je nou mee bezig?

Zoals hierboven gezegd is het 10x raadzamer om eerst te overleggen, voorkom je ook nog eens haat en nijd.

Verwijderd

MetalRush schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 14:09:
Wie betaald de verbinding?
Ik denk jouw ouders?
Laat anders een eigen i-net verbinding aanleggen, dan heb je recht van spreken (nofi).
Komop zeg. Je kan prima als je streamt een lagere bandbreedte verbruiken, je speelt immers 1 seconde aan beeld/geluid per seconde af en hebt hiervoor niet een opslokkende streamverbinding voor nodig. Dat kan ook prima af met 40KB p/s bijv ipv 600KB.

Netlimiter is opzich een goed programma, alleen dat moet je wel op de client installeren en voorprogrammeren. Een thuisrouter heeft geen managefuncties die je op een Pro-switch aantreft. je kan dus kijken voor een betere router die deze kunsten wel waarborgt of anders zet je een Pentium 1 bak in voor dit werk. Dat wordt dan de thuisswitch en met een stukje linux kan je alles netjes managen.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:02
Kokkers schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 14:23:
[...]

(...)
QoS kan hier wel werken, streaming is verkeer met een lage prioriteit en redelijk wat bandbreedte en gaming zijn veel kleine pakketjes met een hoge prioriteit. Bijvoorbeeld GTA:SA MP verbruikt hooguit 10 kB/s. Met QoS kan je dan instellen dat pakketjes, afkomstig van dat spel een hogere prioriteit krijgen. QoS is juist bedoeld voor dit soort zaken. :)

[ Voor 33% gewijzigd door Jaap-Jan op 15-03-2008 14:45 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 14:06:
Zusje van mij kijkt de hele tijd gtst op een stream
Is er een programma dat ik de snelheid van haar verbinding inperk? (vanaf m'n eigen computer, pc's staan in netwerk)

nu kan ik niet normaal gamen
Het controleren vanaf je eigen computer zal niet gaan, behalve als deze als server gaat fungeren en tussen modem/router en andere PCs gaat zitten. Zo niet, dan zul je een router met QoS zullen gaan gebruiken, of software op je zusjes PC moeten installeren die haar internetverbinding beperkt :) .

Disclaimer: doe dat niet zonder overleg met degene die de internetverbinding betaalt, en zonder dit te overleggen met je zusje.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

als je door zo'n streampje al niet kan gamen dan is er maar een fatsoenlijke oplossing en dat is een snellere verbinding nemen

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:56

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 14:42:
als je door zo'n streampje al niet kan gamen dan is er maar een fatsoenlijke oplossing en dat is een snellere verbinding nemen
Dat hoeft niet. Bij ons thuis ook zijn er bepaalde dingen die de verbinding in huis eruit trekken :X Bijvoorbeeld met WiFi Als zijn zusje een stream aan het bekijken is en hij gaat gamen, durf te wedden dat standaard draadloze verbinding onderuit gaat. Hoge ping( nog hoger dan normaal met WiFi) en ontzettend stotterende verbinding. Daarentegen kunnen wij wel downloaden met torrents en gamen tegelijk over de WiFi 8)7

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Kokkers
Een torrentclient draaien,online hoge kwaliteit video kijken en gamen over je 3Mbit lijntje en dan klagen dat je wifi traag wordt omdat je Sweex routertje het af laat weten of dat je latency naar het internet te hoog wordt...

• Kokkers
Jaap-Jan schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 14:37:
[...]
QoS kan hier wel werken, streaming is verkeer met een lage prioriteit en redelijk wat bandbreedte en gaming zijn veel kleine pakketjes met een hoge prioriteit. Bijvoorbeeld GTA:SA MP verbruikt hooguit 10 kB/s. Met QoS kan je dan instellen dat pakketjes, afkomstig van dat spel een hogere prioriteit krijgen. QoS is juist bedoeld voor dit soort zaken. :)
QoS is niet 1 los ding maar een verzamelnaam voor technieken om 'Quality of Service' te kunnen garanderen. Het is niet een kwestie van het aanzetten van een vinkje. Daarnaast zijn veel QoS implementaties juist bedoeld voor streaming video en VOIP omdat het juist hier belangrijk is dat data 'op tijd' ontvangen en verstuurd wordt.

In sommige huis-tuin-en-keuken routertjes zit tegenwoordig soms wel een optie QoS.
Deze kan dan per ethernet poort, MAC adres of netwerkpoort de uitgaande pakketjes prioriteit geven aan de hand van de beschikbare bandbreedte in de upstream!

Afbeeldingslocatie: http://vonage.nmhoy.net/QoS1.gif

Je router heeft geen mogelijkheden om prioriteit te geven aan de binnenkomende pakketjes.
Die zou je ISP moeten doen. Als je een videostream van 1,5Mbit (3Mbit+ effectief door fastcaching technieken) gaat kijken op een krap lijntje trek je de downstream gewoon vol. Hier gaat geen QoS aan de gebruikerskant tegen helpen.

Dit zou eventueel wel kunnen helpen als je je upstream volledig belast maar dat is hier niet het geval.
Het probleem hierbij is dat de 'Sweex' routertjes op volledige belasting niet snel genoeg zijn om QoS uit te voeren en alles alsnog voor geen meter werk.
What are the limitations of QoS?

QoS as found on any consumer router running on a standard Internet Service Provider will ONLY work on upstream/outbound data (data going from you to your ISP). You cannot realistically control the priority of data coming TO you FROM your ISP, since you can only control the data on your side of the modem.

It is true that slowing down the download of data will slow the acknowledgments of that data in a TCP/IP connection, and will therefore slow down (eventually) the transmission of data from the remote. However, this is not a function of QoS. This is a function of TCP/IP. And it will not solve contentions between VoIP and other data, since VoIP data still doesn't get priority. You CAN help this out by limiting your bandwidth to downloading applications if theiy support it, but this is throttling and not setting priorities.
Kijk ook eens:

Wikipedia: Quality of service
http://vonage.nmhoy.net/qos.html

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-01 22:03

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Ik zou gewoon netlimitter (of een soort gelijke applicatie) op de betreffende pc zetten. Om de snelheid(beperkingen) in te regelen.

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• Bluedevil
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-03 16:34
wat voor internet verbinding ligt er als er een bijvoorbeeld een 3mbit lijn ligt.split je de lijn toch op.gewoon op beide pc's net limiter er op en zo instellen dat er in totaal maar 1.5mbit gebruikt mag worden.als het een 1.5 mbit lijn is het inderdaad eventueel overleggen met je ouders voor een snellere verbinding of met je zusje afspreken over het internet gebruik.

• fractal
[...]

Nou ja, dan D-Link er blijkbaar minder verstand van dan jij >:)

Ter info 1 zinsnede uit de help van mijn DIR-655.....

Enable QoS Engine
Enable this option for better performance and experience with online games and other interactive applications, such as VoIP.

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-01 22:03

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Hey wat grappig, ik heb exact de zelfde router, op de 655 kun je idd instellen wat je prioriteit wil wil geven.

Als je hem op handmatig zet, en alleen bepaalde poort voorrang geeft, dan zit je goed ja. Dat hebben nog wel meer routers.

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• fractal
SithWarrior schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 16:10:
Hey wat grappig, ik heb exact de zelfde router, op de 655 kun je idd instellen wat je prioriteit wil wil geven.

Als je hem op handmatig zet, en alleen bepaalde poort voorrang geeft, dan zit je goed ja. Dat hebben nog wel meer routers.
Ik heb de QoS instelling voorlopig op "alles automatisch" gezet en dat werkt hier in huis goed genoeg. Feitelijk speelt alleen zoonlief een on-line spel (World of Warcraft) en voor zover ik begrepen heb is dat wat minder gevoelig dan een first person shooter. In elk geval kan met QoS in deze router aan iedereen zich uitleven zonder ergens over na te denken en daar ging het ons om.

Verwijderd

fractal schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 16:06:
[...]

Enable QoS Engine
Enable this option for better performance and experience with online games and other interactive applications, such as VoIP.
kijk nou eens naar ze plaatje :--)

Verwijderd

[...]

De mogelijke oplossingen:

1) Vraag je zusje vriendelijk of ze de 800Kbit versie kijkt ipv de 1,5Mbit versie van GTST.
(je zusje is waarschijnlijk minderjarig en aangezien ze GTST kijkt zal ik het verzoek om pics laten)

2) Sluit je zusje op in de schuur als jij wil gamen of bind haar ouderwets vast op het toilet, deed ik vroeger ook altijd. Risico hierbij is gezeik met je ouders.

3) Haal je ouders over om een fatsoenlijke internetverbinding te nemen of betaal hier aan mee.

4) Neem een eigen internetverbinding.
_/-\o_ O+

• NjitsSs
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-03 12:11
Misschien de makkelijkste oplossing... Zorg voor een "tijdelijke netwerkstoring" als jij wilt gamen... :+ UTP kabeltje er uit, MAC adres in de blacklist... Mogelijkheden in overvloed...
Pagina: 1