[Macbook Pro (Penryn)] Kernel panic en applicatie crashes*

Pagina: 1
Acties:

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-02 22:07
Ik heb sinds vorige week een macbook pro (penryn 2.5 ghz, 4gb ram, 200gb 7200rpm hd) en ik moet zeggen dat Mac OS X best wel fijn werkt. Alleen OS X is niet echt stabiel.

Ik heb in de 7 dagen dat ik het draai al ongeveer 5 crashes gehad (1 kernel panic (u moet nu uw mac afsluiten etc) en 4 applicatie crashes (front row o.a.) waardoor er niets meer te doen viel). Dit vind ik toch erg veel aangezien je van mac altijd hoort dat het zo stabiel is.

Heeft iemand van jullie misschien een idee wat ik hier tegen kan doen?

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:53
Zou kapot geheugen kunnen zijn. Weet niet of er memtest software is.. Want dit is niet OS X native, dat ie wonkey gaat.

|>

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-02 22:42
Download een ISO van http://www.memtest.org/ en brand die ff op een cd'tje start dan de MBP opnieuw op met de C ingedrukt en laat hem even het memory goed testen.

Lijkt mij inderdaad brak geheugen.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• NiteSpeed
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-09-2025
Tijd om hem terug te brengen naar de winkel, dit is niet normaal.

Verwijderd

Toen ik mijn Mac Mini nog had heb ik regelmatige crashes van programma's opgelost met een 'Fix Permissions' in Disk Utility. Nu weet ik dat 'Fix Permissions' beschouwd wordt als een soort placebo / kwakzalverij en vanuit mijn Linux-achtergrond snap ik ook totaal niet waarom dat de oplossing was, maar het werkte :P

Anders klinkt het interdaad als brak geheugen

• Zero Grav
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-11-2025
Ook maar even voor alle zekerheid: Heb je Logitech Control Center geïnstalleerd?

• ja3
Ik draai niet logitech control centre. Wel ben ik een beetje aan het expirimenteren met verschillende programma's die het kunnen veroorzaken (USB overdrive?). Ik heb de Apple Hardware Test (uitgebreid) gedraaid en deze heeft geen problemen aangetroffen.

• Red
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02-2023

Red

Blue

Ik denk dat je dan toch het in de applicaties moet zoeken. USB OVerdrive bijvoorbeeld zit diep in de kern van OSX en zou eventueel een crash tot gevolg kunnen hebben.

Ik neem aan dat je OSX up to date is? En je het schijfhulpprogramma al over je schijf hebt laten lopen, dus eigenlijk wat Terr zegt.

• weeraanmelden
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-11-2025

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

Ik gok geheugen, had ik ook bij mijn Mac.
Extra geheugen gekocht in een vage winkel, en direct daarna was het drama.
geheugen eruit, en ondanks dat ik 1 GB minder had, draaide het beter, veel beter.
(alleen trager ;) )
Nieuw geheugen besteld via internet "Apple Compatible" (zegt net zo veel als een sticker op een monitor dat zegt "vista ready" ) maar sindsdien geen crashes meer.

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:09
Ik heb de titel even aangepast naar iets wat je probleem omschrijft: [Macbook Pro (Penryn)] Kernel panic en applicatie crashes*.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Verwijderd

Heb je er toevallig zelf geheugen in gestopt?
Bij mij gaf die ook niks aan met memtest, alles was super in orde.
Toen ik echter het reepje geheugen verving (bij een apple reseller laten nakijken, en die concludeerde met overleg met apple dat het het geheugen moest zijn) werkte mijn mbp perfect.

• Brum
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-12-2025
Anders wel even snel naar de winkel terug. Mijn broertje heeft dat ook bij zijn mac (die kernel panicks dan) (ook na kale herinstallatie) en de Apple Hardware Test geeft ook niet aan. Naar de winkel gegaan (ook Apple Repair Center), maar die houden hem een week daar en geven je daarna een rekening van een paar tientjes omdat ze het probleem niet kunnen vinden. Ook heb ik met mijn eigen Macbook Pro (en daarvoor met mijn iBook) al gedonder gehad wat uitermate slecht wordt opgelost. Mijn les daaruit is dat je zo snel mogelijk terug moet gaan als je vermoed dat er iets mis is, want zodra je op gewone garantie moet gaan vertrouwen (i.t.t. vlak-na-aankoop service) is Apple's kwaliteit snel nergens te bekennen.

30D | 17-85iS | 50/1.8 | MBP

• ja3
Het geheugen is erin gezet door icentre. Ik zal nog memtest gaan proberen. Ook heb ik een aantal applicaties verwijderd en de PRAM gereset.

Verwijderd

als je aangeeft dat je zelf aan de software hebt lopen klooien, dan lijkt het mij vrij duidelijk toch ?
probleem opgelost niet ? eerst even een schone installatie proberen ? zowiezo zou ik even contact opnemen met je AASP zodat dit genoteert kan worden, en in de toekomst ook in het systeem bij hun staat

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Zeker als het geheugen er door een APR erbij gezet, is dat op dit moment de eerste verdachte. De Apple Hardware Test (AHT) kun je tegenwoordig ook zonder cd installatie DVD starten. Je moet de computer herstarten en dan 'd' ingedrukt houden. Als de AHT al een fout in het geheugenfout (4MEM/....) aangeeft, weet je in ieder geval waar het probleem zit.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1