Toon posts:

IDE -> SATA converters en USB-Serialport

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik had graag een vraagje over IDE-> SATA converters.

Ik heb pas een nieuwe MoBo gekocht met maar 1 IDE aansluiting (GA-P35C-DS3R). Ik heb hier nog een oude 200GB IDE schijf liggen en een IDE Lightscribe brander. De IDE gebruik ik nu als backupschijf om alles op te slaan voordat ik mijn 500GB SATA schijf formatteer.

Ik wilde graag een IDE->SATA convertor kopen zodat ik de harde schijf op een SATA port kan aansluiten. Maar ik weet niet of deze dingen wel betrouwbaar zijn. Als ik de gegevens op mijn IDE kwijt raak ben ik eigenlijk alles kwijt.

Ook heb ik een probleem met een USB Serieele poort aansluiting. Als ik dat ding in een van mijn USB ports doet komt er opeens een hele hoge irritante piep van mijn PC vandaan waarvan ik niet kan thuisbrengen waar die vandaan komt. Kunnen het de condensoren zijn, kortsluiting of trekt mijn MoBo het gewoon niet? :? Het moederbord waar ik nu op zit is een Asus K8V-X S754 mobo met een Coolermaster Real Power 620W erop.

Alvast bedankt.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Persoonlijk heb ik erg goede ervaringen met een paar Abit PATA/SATA converters. Ze doen zowel IDE als ATAPI zonder problemen en ik heb ze uiteindelijk twee jaar gebruikt en nooit problemen mee gehad. De betreffende converters waren al een tweede hand aanschaf, dus hoe oud ze daadwerkelijk waren weet ik niet.

Verder weet ik dat er ook mensen zijn die problemen met hun converters gehad hebben. Het meest voorkomende is dat de converter wel IDE->SATA doet maar geen ATAPI (DVD/CD). Ook zijn niet alle converters geschikt voor andersom. (SATA schijf op PATA poort).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Dat ie geen ATAPI of SATA->IDE doet vind ik helemaal geen probleem. Zolang ie zonder problemen of dataverlies IDE->SATA doet. :)

Wat ook een probleem is, is dat de IDE kabel die ik bij die Gigabyte kreeg te kort was om de DVD Brander en HDD aan te sluiten. Zou een verlengstuk toch iets beter zijn? Persoonlijk zat ik met het probleem dat een verlengstuk mijn airflow niet bepaald ten goede zou komen.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand aanraders voor minder dan €20. Ben al voor zo'n PCI insteekkaart gaan kijken, maar die vond ik met 38 euro veel te duur.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Wat denk je van de Pricewatch. Voor minder dan 20 euro kun je daar zo'n tien verschillende PATA/SATA-controllers terug vinden.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

kalizec schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 22:06:
Wat denk je van de Pricewatch. Voor minder dan 20 euro kun je daar zo'n tien verschillende PATA/SATA-controllers terug vinden.
Da's een hele goeie! Zit nl met 2 DVD branders, een 250MB Iomega interne ZIP drive en nog een shitload aan IDE schijven.

Minimaal 3x pricewatch: Conceptronic SATA/IDE converter (€ 12,-)
is nog altijd duurder dan 1x pricewatch: Promise Ultra133 TX2 (2x ATA133, PCI32/66) (€ 33,50). De vraag is alleen of ie ook nog Atapi ondersteund. Prolly not, waardoor ik iig alsnog 1x zo'n converter erbij moet halen die dat wel doet. Voordeel uiteindelijk van deze laatste optie is dat ik alsnog die shitload aan HDD's kwijt kan.
Toch wel jammer dat mijn oude Abit 100 hotrod pro RAID kaartje niet hdd's niet groter dan 137 MB ondersteund :/. Daarnaast stamt ie uit de tijd van de celeron 400/ata66 periode. Denk niet dat mijn 16 speed brander dat leuk vind ;).

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-02 14:37
kijk eens op http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.7533
<7 dollar, kun je gemakkelijk betalen met paypal

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:23

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 13:40:
Hallo,

Ik had graag een vraagje over IDE-> SATA converters.

Ik heb pas een nieuwe MoBo gekocht met maar 1 IDE aansluiting (GA-P35C-DS3R). Ik heb hier nog een oude 200GB IDE schijf liggen en een IDE Lightscribe brander. De IDE gebruik ik nu als backupschijf om alles op te slaan voordat ik mijn 500GB SATA schijf formatteer.

Ik wilde graag een IDE->SATA convertor kopen zodat ik de harde schijf op een SATA port kan aansluiten. Maar ik weet niet of deze dingen wel betrouwbaar zijn. Als ik de gegevens op mijn IDE kwijt raak ben ik eigenlijk alles kwijt.
Wat ik eigenlijk mis aan dit verhaal is waarom je een sata convertor nodig hebt.

Je zegt dat je 1 ide brander hebt, 1 ide schijf. die kunnen dus op die ene ide controller.
En dan heb je nog 1 sata HD en 8 sata poorten.

Dus vraag ik me af waarom je eigenlijk nog een convertor nodig hebt ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Pagina: 1