Toon posts:

RAID 1 Rebuild grotere schijven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier een computer staan met RAID 1 (Mirror). Hiervoor worden 2x 350gig gebruikt.
Nu wou ik deze vervangen met 2x 750GIG.
Ik heb 1 350 losgekoppelt, en de 750gig eraan gehangen. Deze heeft hij vervolgens gerebuild. Daarna heb ik de 2e 750gig eraan gehangen. En opnieuw gerebuild (van 750, naar 750).
Het werkt prima, de RAID is goed, en de computer boot nu met de nieuwe schijven.

Er is echter 1 probleem, Windows ziet het RAID systeem nu als 1 schijf van 350Gig.
Heeft iemand hier een oplossing voor? Een herinstallatie is helaas geen optie.

Het gaat om een RAID controllor op een Asus P5K - PRO moederbord.
Ik geloof dat het een Intel RaidChip is. Maar dat weet ik niet zeker.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2008 14:38 ]

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-10-2025
Windows ziet hem als 350 GiB, welk deel van windows ? De verkenner, Hardware manager ? Disk management ?

Als het in de verkenner zo is, zou je een extra partitie kunnen aanmaken via disk management.

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 13:32:
Hallo,

Ik heb hier een computer staan met RAID 1 (Mirror). Hiervoor worden 2x 350gig gebruikt.
Nu wou ik deze vervangen met 2x 750GIG.
Ik heb 1 350 losgekoppelt, en de 750gig eraan gehangen. Deze heeft hij vervolgens gerebuild. Daarna heb ik de 2e 750gig eraan gehangen. En opnieuw gerebuild (van 750, naar 750).
Het werkt prima, de RAID is goed, en de computer boot nu met de nieuwe schijven.

Er is echter 1 probleem, Windows ziet het RAID systeem nu als 1 schijf van 350Gig.
Heeft iemand hier een oplossing voor? Een herinstallatie is helaas geen optie.
Stout konijn, je bent sinds 2005 lid van T.net en dan nog zo weinig info geven? Welke controller en waar zie je de 350GB?

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:59
Met diskpart gewoon extenden. Mogelijk moet je wel eerst je swapfile disablen als die er ook op staat.

[ Voor 14% gewijzigd door DukeBox op 15-03-2008 14:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Windows ziet de schijf als 350, niet deze computer, niet de verkenner. Maar Windows zelf. Dus diskmanager. Ik ben er al achter wat het proibleem is, blijkbaar als je een raidmirror aanmaakt onthoud hij zelfs de oorspronkelijke disk grote.

Ik ben net even in de RAID utility gedoken, en ik kon gewoon een 2e array aanmaken.
Niet helemaal zoals ik het wou, maar het werkt wel. Ik kon de vrije ruimte van de 2 schijven gewoon gebruiken voor een nieuw Array. Ik wist helemaal niet dat dit kon, ik kon zelfs kiezen of ik Mirrored of Striped wou. Dus gewoon 2e array aangemaakt. Ik heb nu wel een partitie extra, maar dat is voor mij geen probleem. Heb ik ook weer wat geleerd.

Conclusie: Een rebuild neemt dus altijd de orginele waarde mee, ongeacht de grote van de nieuwe schijf.

Mijn excuses dat het wat onduidelijk was, ik hoop dat ik nu mijn fout hersteld heb.

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 14:30:
Windows ziet de schijf als 350, niet deze computer, niet de verkenner. Maar Windows zelf. Dus diskmanager. Ik ben er al achter wat het proibleem is, blijkbaar als je een raidmirror aanmaakt onthoud hij zelfs de oorspronkelijke disk grote.

Ik ben net even in de RAID utility gedoken, en ik kon gewoon een 2e array aanmaken.
Niet helemaal zoals ik het wou, maar het werkt wel. Ik kon de vrije ruimte van de 2 schijven gewoon gebruiken voor een nieuw Array. Ik wist helemaal niet dat dit kon, ik kon zelfs kiezen of ik Mirrored of Striped wou. Dus gewoon 2e array aangemaakt. Ik heb nu wel een partitie extra, maar dat is voor mij geen probleem. Heb ik ook weer wat geleerd.

Conclusie: Een rebuild neemt dus altijd de orginele waarde mee, ongeacht de grote van de nieuwe schijf.

Mijn excuses dat het wat onduidelijk was, ik hoop dat ik nu mijn fout hersteld heb.
Lief konijn als je meld welke controller je hebt kunnen wij je mischien zeggen hoe je het welk voor elkaar kunt krijgen om een partitie te maken van 750GB.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Pagina: 1