Computer uitstofzuigen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Ik wil inderdaad mijn computer eens uitstofzuigen. Mijn server zit ook vaak vol met stof. Nu wil ik daar niet met een gewone stofzuiger overheen, vanwege de kans op een statische ontlading. Uitblazen hou ik ook niet zo van, want een keertje blazen, en alle stof dwarrelt gewoon rond in de kast en landt dan weer terug op de onderdelen. Nooit echt ideaal. En die perslucht bussen zijn rete-duur en zo leeg. Ik hoorde echter dat er speciale computer stofzuigertjes zijn waarmee je dit zou kunnen doen. Maar ik kan er bijna geen vinden op google. Ik kwam deze tegen:

http://shop.conrad.nl/Kan...elen_computer/970778.html

Maar die is niet leverbaar. Ik vroeg me af hoe jullie dat hier doen. Iemand die daar een leuk mini stofzuigertje voor gebruikt? Een vriend van me heeft wel een compressor die ik zou kunnen lenen, maar dat soort koude lucht bevat me potentieel net iets te veel condensatie.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Ten 1e: stoffilters. Dan heb je sowieso al veel minder stof in je PC.

En dan mocht het nodig zijn .. een gewone stofzuiger met zo'n smalle mond die je ook voor de bank en de plinten gebruikt. En dan op een afstandje houden .. dan is er nog genoeg zuigkracht op de grootste zooi op te zuigen.

Voor andermans PC's: demonteren en stofzuigen, en met een oude tandenborstel en dergelijke schoonmaken en weer schoonblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yemoke
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-10-2024
pffff nu nog..... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Ja, als je 's nachts wakker bent moet je wat doen... :)

Zo'n mini-stofzuiger werkt niet. Ik heb er ook een, ooit gekregen, maar dat stelt echt niets voor. Niet gek ook, want het vermogen van zo'n ding komt niet in de buurt van de 1800 2200 watt die moderne stofzuigers hebben.

Een compressor is inderdaad geen oplossing, meer iets voor derdewereldlanden of om buiten te gebruiken. Je zou je kunnen voorstellen dat je een compressor gebruikt, én een gigantische afzuigkap of zelf een mondkapje met stoffilter etc. op gaat doen. Ook dat is niet werkbaar.

Ik maak tegenwoordig elke maand zo'n 15 PC's schoon van binnen, en daarvoor heb ik gewoon een goede nieuwe stofzuiger gekocht (een Miele - Parkett & Co 5000 met koolstoffilter). Zuigkracht is geweldig, uitgeblazen lucht heel schoon en geurloos. Dat wil je ook wel, want als je ziet wat er in die PC's zit... vaak een dikke aanslag van stof, hondenharen, sigarettenrook / teer ("nicotine-aanslag").... Ik kan me zelfs voorstellen dat er wat chemische stoffen die in het moederbord zitten zoals broomhoudende brandvertragers mee komen als je een PC schoonmaakt. Ook om die reden heb ik een stofzuiger met koolstoffilter genomen.

Dat je je PC ermee stuk maakt is imho onzin, ik denk dat ik in totaal al 500 PC's of meer schoongemaakt heb op die manier, en er is nog nooit iets stuk gegaan.

Om stof los te maken gebruik ik een gewone kwast met lange haren van een euro :) --- geen synthetische kwast, gewoon zo eentje met natuurlijke haren uit de uitverkoopbak van de Gamma, Karwei of Praxis. Tijdens het schoonmaken strijk ik zo nu en dan met de kwast over de behuizing om eventueel opgebouwde statische electriciteit te ontladen.

[ Voor 11% gewijzigd door pinockio op 15-03-2008 19:21 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-06 16:43
Bedankt pinockio en anderen. :) Denk dat ik dan ook maar eens zo'n Miele ga kopen, liefst met een klein mondstuk met zachte haartjes. Goeie tip ook over de niet-synthetische kwast: wil inderdaad geen statische ontlading van de synthetische haartjes krijgen.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik gebruik ook altijd een stofzuiger. Bij mijn vorige pc (een echte heethoofd) was dat ook twee keer per jaar nodig (waarschijnlijk door de intakefan zonder stoffilter (en het zal ook niet helpen dat ik de kamer waar mijn computer staat minder stofzuig als de huiskamer en dergelijke).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1