Toon posts:

[Excel] Hoe maak ik een verplaatsende lijst?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedeavond!

Ik wil in excel een aantal getallen invoeren. Hoe kan ik ervoor zorgen dat als ik een getal invoer, dat ik weer bovenaan begin? De lijst moet zeg opstellen naar beneden (of juist omgekeerd?)! Bah wat lastig uit te leggen. Ik voer een getal in in A1, zodra ik op enter druk wordt A1 leeg en het getal komt in A2.. enz.. kan dit wel eigelijk?

Bedankt!

Daan

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ik denk niet dat je zoiets voor elkaar kan krijgen zonder een paar regels VBScript te schrijven, in principe zou er een functie op A1 moet staan die een nieuwe regel invoegt zodra er iets in A1 komt te staan.

Maar... om het eventjes makkelijk te houden, is het geen optie om alles van boven naar beneden in te voeren en daarna met 1 simpel commando om te draaien? Dat is namelijk zonder gedoe mogelijk in Excel.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

Topicstarter
Tja, wat ik graag zou willen is dat Excel mij na 100 invoeren signaleert als bijvoorbeeld cel A1 t/m A100 een bepaalde waarde niet bevat. Al zou de lijst zich verplaatsen wordt die formule een stuk makkelijker denk ik? Wie kan me helpen?

Verwijderd

Dit kan niet want (een cel in) Excel heeft geen geheugen. De lijst zou namelijk gerelateerd zijn aan het tijdstip (of de volgorde zo je wilt) waarop de getallen ingevoerd zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo grizzlybeer, welke van de twee dingen die ik noemde bedoel je? kan ik een lijst niet naar beneden laten schuiven? of kan ik excel een onbrekende waarde niet laten signaleren? of allebei :/

Verwijderd

Ik bedoel het eerste (lijst naar beneden laten schuiven).

Ik heb je vorige post nog even gelezen, maar wat jij met dat signaleren bedoelt begrijp ik nog niet. Dus je 2e post van dit topic. Kan je dat nog iets beter uitleggen?

Verwijderd

Topicstarter
Okee, de lijst is dus niet te verplaatsen, dan bedoel ik met signaleren het volgende

ik wil handmatig een lijst opstellen in kolom B, beginnent bovenaan naar beneden dan maar ;)

in kolom C komen de betekenissen van de waarden te staan, ik zorg dat excel uit de getallen de betekenissen haalt met behulp van een tabel ofzo, zodat deze achter de ingevoerde getallen in kolom C staan

B C

4 Kleuter
28 Volwassene
4 Kleuter
14 Puber
78 Oudere
54 Senior
89 Oudere

dit is maar een voorbeeld. in mijn geval zijn de betekenissen ook getallen!
nu zou ik graag willen dat excel mij een alert geeft of iets dergelijks als een bepaalde waarde (bijvoorbeeld 'Kleuter') na vijftig invoeren (dus de lijst B (en dus ook C) moet minimaal 50 getallen lang zijn) nog steeds niet is voorgekomen!

ik zat al aan een extra lijst te denken met alle betekenissen opgesteld, en zodra een van deze na 50 ronden nog ontbreekt, kleurt de cel met de betekenis rood oid..

maar voor een formule heb ik geen flauw idee :/

hoop dat het zo duidelijk is :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 01:20:
nu zou ik graag willen dat excel mij een alert geeft of iets dergelijks als een bepaalde waarde (bijvoorbeeld 'Kleuter') na vijftig invoeren (dus de lijst B (en dus ook C) moet minimaal 50 getallen lang zijn) nog steeds niet is voorgekomen!
OK, maar dat kan dus ook gewoon een cel zijn met WARNING ofzo.

In dat geval zou je in die cel als formule kunnen gebruiken (zeg kolom is C):

{=if(sum(if(C:C="kleuter",1))=0,"WARNING","OK")}

(even <CTRL-SHIFT-ENTER> (i.p.v. <ENTER>) na intikken)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de formule grizzlybeer! ik krijg het nog niet aan de praat, komt dit omdat ik een nederlandse excel gebruik (met OF en ALS functies)? kan ik in de warning zetten dat hij alleen de laatste 50 waarden van kolom C 'scant', dus GEEN 'kleuter' aanwezig in laatste 50 waarden geeft een warning? en kan die warningcel ook rood worden? sorry voor al die leek vragen, ik moet eens een boek gaan lezen :D

Verwijderd

Topicstarter
Zou iemand de titel willen veranderen in '[Excel] een lijst analyse met WARNING-cel' ofzo? :P

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 01:47:
bedankt voor de formule grizzlybeer! ik krijg het nog niet aan de praat, komt dit omdat ik een nederlandse excel gebruik (met OF en ALS functies)? kan ik in de warning zetten dat hij alleen de laatste 50 waarden van kolom C 'scant', dus GEEN 'kleuter' aanwezig in laatste 50 waarden geeft een warning? en kan die warningcel ook rood worden? sorry voor al die leek vragen, ik moet eens een boek gaan lezen :D
Ik ga ervan uit dat je de 50 onderste waarden bedoelt.

Warning cel rood laten worden kan op zich gewoon met conditionele opmaak, dus als A1 is "WARNING" dan rood.

Formule wordt (alleen 50 onderste waarden):

{=if(sum(if(C:C="kleuter",if(row(C:C)>=counta(C:C)-50),1))),"WARNING","OK")}

(let op: ik ga er hierbij vanuit dat jou tabel in rij 1 begint; als dit bijv. rij 3 is dan moet je deze hoeveelheid rijen na de 50 optellen)

Verwijderd

En nog een andere opmerking: met C:C bedoel ik Cbegin:Cgroot.

Excel 2007 kan wel gewoon C:C aan (in alle scenario's), bij lagere versies van Excel gaat dit niet goed en moet je dus gewoon C1:C10000 gebruiken (bijv.)

Verwijderd

Topicstarter
ojee ik zit nog met Excel 2003 te pruttelen. in ieder geval hartstikke top van je hulp! ik ga morgen even knutselen, mn bed roept! bedankt! d:)b

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb je formule

{=if(sum(if(C:C="kleuter",if(row(C:C)>=counta(C:C)-50),1))),"WARNING","OK")}

proberen in te voegen in een cel (maakt het eigenlijk uit welke cel?) ik neem aan dat ik de buitenste haakjes weg moet halen..

ik krijg het bericht dat er een error in staat, ik heb zelf geen benul wat voor error :/ mis ik nog iets?

uit de formule lijkt het alsof deze een warning geeft als 'Kleuter' weer in de lijst voorkomt na 50 invoeren, ik zou graag willen dat deze een warning geeft als 'Kleuter' in de laatste 50 waarden NIET voorkomt! misschien begreep je het al, maar ff voor de zekerheid... :P

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2008 12:39 ]

Verwijderd

<CTRL-SHIFT-ENTER> i.p.v. <ENTER> zou moeten helpen...

En dus C1:C10000 i.p.v. C:C.

Verwijderd

Topicstarter
hallo weer grizzlybeer! ctrl-shift-enter helpt ook niet! ik krijg een berichtje met 'error in formula'. Als ik OK doe, wordt '-50' in de formule geselecteerd! ik ben wat aan het spelen ermee maar hij wil de formule maar niet accepteren :'( ik heb nu Excel2007 voor me, C:C werkt al!

Verwijderd

Ehm.. sorry, ik zie dat ik in de formule geen vergelijking heb gedaan. Het moet dus zijn:

{=if(sum(if(C:C="kleuter",if(row(C:C)>=counta(C:C)-50),1)))=0,"WARNING","OK")}

Verwijderd

Topicstarter
Je nieuwe formule geeft ook een error, doe ik iets fout? ik heb voor de test kolom C ingevuld met allerlei waarden behalve Kleuter, de lijst is 80 waarden lang. In kolom E ergens maak ik een warningcel met jou formule, ik zie kolom C blauw omlijnd worden, das iig goed teken:) maar de formule invoeren wil Excel niet!

Verwijderd

Heb je wel een Engelse Excel? Zo nee moet je de functies natuurlijk wel even vertalen...

Verwijderd

OK, er stond 1 haakje verkeerd, maar je kan niet verwachten dat alles perfect voor je uitgewerkt wordt. Een beetje zelfwerkzaamheid kan natuurlijk geen kwaad. Maar even voor jouw gemak:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cVQRFl4o23zFrUlvv5h5jwDG/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KL56UcaOkwK1TfeG4DjKdsqi/full.png

Verwijderd

Topicstarter
hallo grizzlybeer, ik waardeer je hulp tot nu toe enorm, sorry als ik als een zeur overkom! ik heb alles precies gedaan als in je screenshots, maar hij wil bij mij geen OK berichtje geven.. alleen als 'kleuter' precies op de rij van de formulecel staat :? ik zal er zelf verder proberen uit te komen, bedankt voor je hulp! d:)b

Verwijderd

Nogmaals, dit werkt alleen in 2007 he? Als je 2003 hebt moet je in mijn voorbeeld (bijv.) C1:C10000 invullen i.p.v. C:C.

En die 6 in mijn voorbeeld had ik ook al eerder uitgelegd he? Je kan ook gewoon row(c6) ervan maken maar ik dacht ik zet er even 6 neer omdat jij het dan beter snapt.

En <CTRL-SHIFT-ENTER> i.p.v. <ENTER> he?

(dat laatste op het moment dat cursor in de formule-edit-bar staat)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2008 00:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
:D

het werkt, je bent de beste! _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Een verticale telling oneindig bereik met C:C maakt Excel 2007 nogal langzaam! Op google het probleem vaker teruggevonden, dus ik heb het bereik veranderd in C1:C500, en nog steeds pakt hij de laatste 50 cellen :)

Alleen... er doemt een nieuw probleem op...

Kolom B welke geteld wordt door COUNTA, bestaat nu van B1 t/m B500 uit 'lege cellen' met een eigen invulformule B1=IF(A1="","",VLOOKUP(A1,$U$5:$V$41,2,0)).

COUNTA ziet nu heel kolom B als een volle lijst zonder 'kleuter' (dat woord komt nu wel me neus uit |:( ) kan COUNTA de 'lege' VLOOKUP cellen negeren en tellen van de laatste VLOOKUP resultaat tot 50 regels terug?

als je hier geen tijd meer voor heb, i'll understand...

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2008 16:14 . Reden: edit: spelfouten ]

Verwijderd

Vervang COUNTA(C1:C500) door SUM(if(C1:C500<>"",1)) en het werkt weer.
Pagina: 1