Verwijderd

Topicstarter
Zoals meer mensen hier, denk ik erover na om zelf foto's te gaan afdrukken (ik fotografeer sinds kort met een D80, mijn eerste 'echte camera'). Maar ik heb nog wel een paar vragen over fotoprinters. Hoe veel foto's (formaat 10x15 cm) kun je gemiddeld uit een set cartridges halen?
Ook ben ik bang dat de inkt opdroogt als je de printer langere tijd niet gebruikt. Ik heb namelijk een laser all-in-one voor teksten e.d. Hoe lang kun je inktcatridges bewaren en kun je er op een of andere manier voor zorgen dat de levensduur maximaal is? De grootste kostenposten zijn op langere termijn natuurlijk papier en inkt, en het zou jammer zijn als je om de haverklap nieuwe inkt moet kopen terwijl de cartridges nog half vol zijn. Ik hoop dan ook dat iemand daare wat licht op kan schijnen.
Natuurlijk kom je dan ook op het punt 'kalibreren'. Er is zo veel over te vinden dat ik door de bomen het bos bijna niet meer zie, maar de verschillende manieren van kalibreren (hardware- of softwarematig) zullen ook wel afhangen van de vraag hoe veeleisend je bent. Als iemand daarover kan adviseren, is dat ook welkom.

Jasper

• Fido
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:37

Fido

C:\> park

Dus je hebt een laserprinter voor het afdrukken van foto's? Is niet echt handig volgens mij.. Maar toner voor een laserprinter droogt niet uit zegmaar.. Hoe droger hoe beter.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
Als je veeleisend bent, zou ik het gewoon door de fotozaak laten printen... Ik ben zelf erg tevreden over fotobister.nl (zaakje in Delft)! Goedkoper en goede kwaliteit.

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-01 11:51

weebl

YARR!

Laserprinters zijn over het algemeen niet echt geschikt voor het goed afdrukken van foto's. Ik zou eerder naar inktjet, of anders dye-sublimation printers kijken, als je het echt goed wil doen. En anders inderdaad gewoon bij een fotozaak.

De inkt in je laserprinter is trouwens al opgedroogt, maar dat is normaal bij laserprinters. De inkt in toners is namelijk in poedervorm :). Inktjet kan inderdaad wel opdrogen, maar zo'n vaart loop dat over het algemeen niet hoor.

En wat versta je precies onder kalibreren?

Verwijderd

Topicstarter
Fido schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 00:54:
Dus je hebt een laserprinter voor het afdrukken van foto's? Is niet echt handig volgens mij.. Maar toner voor een laserprinter droogt niet uit zegmaar.. Hoe droger hoe beter.
Nee, ik heb een monochrome laserprinter voor teksten, voor foto's denk ik aan een Pixma of een printer van dat kaliber (pun not intended), maar die heb ik nog niet. En dat is een 'gewone' inktprinter, als ik het goed heb begrepen.

Jasper

Verwijderd

Topicstarter
weebl schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 01:10:
En wat versta je precies onder kalibreren?
Daarmee bedoel ik dat je ervoor zorgt dat het beeld op het scherm overeenkomt met de afdruk op papier. Je kunt immers je monitor op verschillende manieren instellen (helderheid en contrast), hoe weet je dat een specifieke instelling van de monitor een getrouw beeld van de afdruk geeft? Of blijft dat nattevingerwerk?
Pagina: 1