Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Leekvraagje] welke taal voor een simpel rekenprogramma?

Pagina: 1
Acties:
  • 288 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen, ik zoek een geschikte programmeertaal voor een relatief simpel rekenprogramma die ik graag zou willen maken! Er zijn er alleen zoveeel! ik kom er niet uit.. ik zal uitleggen wat het programmatje moet kunnen.. sorry voor de lap tekst die het geworden is..

ik wil een simpel rekenprogramma samenstellen welke door middel van handmatige invoer van random getallen (tussen 1 en 100), een lijst opstelt van de getallen zelf en naast deze lijst een lijst met relaties tussen deze getallen (bijvoorbeeld de verschillen)

na een grote reeks van invoeren moet het programma aangeven welke waarden van bepaalde relaties in de tabel nog ontbreken... (bijv. na 30 invoeren)

een van de twee dingen die het pogramma dus moet doen:

een lijst van invoeren met verschillen tussen de invoeren samenstellen

verschillijst ==> A | B | C | D

invoer 1 = 48 | -51 | 9 | 35 | 16
invoer 2 = 89 | 50 | 76 | 57 | -
invoer 3 = 39 | 26 | 7 | - | -
invoer 4 = 13 | -19 | - | - | -
invoer 5 = 32 | - | - | - | -

invoer 1 is het LAATST ingevoerde getal, dus de rest schuift naar beneden na invoer

lijst A geeft het verschil weer met de een na laatste invoer
lijst B geeft het verschil weer met de twee na laatste invoer
lijst C geeft het verschil weer met de drie na laatste invoer enz...

sorry voor de slappe tabel, beetje lastig te maken hier!

Het tweede wat het programma (tegelijkertijd) moet doen:

een module moet de gegenereerde lijst A of B of C of... apart constant monitoren naar ontbrekende verschillen en mij notificeren welke er nog ontbreken als er bijv 100 getallen zijn ingevoerd

(dus als invoer A1 t/m A100 = 1 t/m 100 en geen van A1 t/m A100 = " - "; MAAR geen van A1 t/m A100... = 25; dan gebruiker notificeren)
(als invoer A1 t/m A100 = 1 t/m 100 en geen van A1 t/m A100 = " - "; MAAR geen van A1 t/m A100... = 26; dan gebruiker notificeren)
(als invoer A1 t/m A100 = 1 t/m 100 en geen van A1 t/m A100 = " - "; MAAR geen van A1 t/m A100... = 27; dan gebruiker notificeren)

als je tot hier heb gelezen, al harstikke bedankt voor de moeite :) als iemand een geschikte programmeertaal voor me weet, ben ik deze erg dankbaar! en als iemand ook nog advies heeft voor de werking ervan, ben ik deze enorm dankbaar!

Verwijderd

Volgens mij kan je dat best oplossen met een rekenblad in Microsoft Excel of OpenOffice.org Spreadsheet. Hiervoor is geen programmeertaal nodig.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 15-03-2008 00:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Vich,

Daar had ik nog niet eens aan gedacht! Ik zal proberen uit te vinden wat het Excel kan, misschien heb ik dat onderschat.

Bedankt voor de tip!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:59

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Je vraag is wel eens vaker voorbij gekomen en eigenlijk is er altijd een eenduidig antwoord op. Zeer specifieke problemen daargelaten is elk probleem wel op te lossen in een hedendaagse programmeertaal/ontwikkelomgeving. Talen als Java, C(++), C#, Delphi/Pascal, VB(.NET) of zelfs "webscripting"-talen zoals PHP en ASP zouden voldoen voor het oplossen van je probleem, en dit is nog maar een kleine greep uit de selectie. Je zal zelf moeten kijken welke taal voor jou prettiger zou zijn, en díe kun je dan kiezen om je programma in uit te werken. Tenzij je het natuurlijk in Excel gaat oplossen. :P

Ik doe je topic op slot. Mocht je bij het maken van je oplossing in Excel een probleem tegenkomen, dan kun je een nieuw topic starten in Officesuites en -software. Kom je bij het programmeren van je programma in een andere omgeving/taal een probleem tegen, dan ben je welkom voor dat specifieke probleem een nieuw topic te openen in Programming. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Dit topic is gesloten.