Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

LCD Backlight werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb recent een 4*20 LCD schermpje via de V&A van tweakers gekocht. Vandaag heb ik de boel op basis van een How-to op de site van HTVision in elkaar geknutseld. Nu heb ik één groot probleem en een iets kleiner probleem.

Schema:
Afbeeldingslocatie: http://img340.imageshack.us/img340/6771/lcdschhu8.jpg

Beschrijving HT Vision;
De gebruikte onderdelen zijn:

* 2 aderig snoer
* 10 Kohm instelpotmeter
* 220 Ohm instelpotmeter
* Molex stekker male
* Krimpkous etc etc ...

De verlichting krijg ik tot op heden niet aan de praat. Ik heb gecheckt of er spanning op pin 15 en 16 staat (dit is het geval, ca 5,5 volt) Het contrast wordt geregeld met de 10K potmeter en werkt naar behoren. Probleem zou kunnen zijn de 100 Ohm potmeter (heb trouwens een 250 Ohm gebruikt vanwege een omschrijving in de howto, daar wordt in tegenstelling tot het schema gesproken over 220 Ohm) Zou dit het probleem zijn volgens jullie ? Voel er namelijk niets voor om te gaan lopen pielen tot het werkt of stuk gaat :( Weten jullie btw op welke pin de LED is aangesloten ?

Een ander kleiner probleem is een softwareprobleem lijkt me; telkens als ik mijn eigen invulling aan het scherm heb gegeven, op apply heb gedrukt, staat alles er netjes. Wanneer ik klik op "hide" en vervolgens een ander programma start gaat de LCD terug naar zijn basis setting met CPU speed etc. Ik snap er geen moer van maar waarschijnlijk moet ik ergens een vinkje aanzetten om die settings vast te houden .... nog ideen ?

Belangrijke info: Type LCD DEM20485SY-LY
LCD Smartie versie 5.4, HD44780 plugin

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Vrij wiedes-e vraag: Weet je wel 100% zeker dat je LCD uberhaupt backlight heeft?

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
Vrij zeker .....

http://www.sander-electronic.de/be00026.html

omschrijving; 20x4 STN gelb LED-hinterleuchtet

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ok. Wat nog zou kunnen (ik heb een paar lcds die dat hebben) is dat pin 15 en 16 niet verbonden zijn met de LEDs; in dat geval missen er een paar weerstanden ergens. Dan kan je de aansluitingen aan de zijkant van het LCD gebruiken: als het goed is zitten daar een tweetal printpads die met wat geluk als 'a' en 'k' aangeduid zijn. Kijk ook eens van de zijkant onder het LCD; de backlight zou je dan moeten zien zitten en aan 1 kant dmv 2 pinnen aangesloten zijn aan de PCB. Worstkaas-scenario kan je je voeding (niet de voorschakelweerstand vergeten!) meteen daaraanknopen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

Topicstarter
Die printpads waar je over spreekt zie ik niet, daarnaast zie ik ook geen aanduidingen als "a" of "k" staan. Wel lijkt het erop dat er aan de linker zijde van het schermpje een klein smal buisje zit. Ik denk dat dit dan de LED moet zijn.
Ik zal morgen wel even wat foto's posten zodat je een idee kunt krijgen van dit schermpje.

Even terug naar mijn opmerking over die potmeters .... zou dit een oorzaak kunnen zijn denk je ?
220Ohm is beduidend meer als 100Ohm wellicht dat daarom de LED al helemaal niet gaat branden.

Off-topic; leuke hack met die Kruidvat sleutelhanger ... *gniffel* :+

Wordt iets later die foto's ..... foto toestel laten stuiteren |:(

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2008 23:04 ]

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Ik heb wel eens een lcd in mijn handen gehad waarbij de anode en de kathode omgedraaid waren, check dat anders ff op je LCD.

Hallo!

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11 12:23
Yoram schreef op maandag 17 maart 2008 @ 12:14:
Ik heb wel eens een lcd in mijn handen gehad waarbij de anode en de kathode omgedraaid waren, check dat anders ff op je LCD.
Hier staan ze inderdaad andersom
Pagina: 1