Snelheid 11n (300 MBit/s) val vreselijk tegen?

Pagina: 1
Acties:

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Gisteren is ALICE internet actief geworden bij mij thuis.
Ik ben er vanaf de eerste dag wáánzinnig blij mee. Alles werkte in één keer (telefoon+internet), het werkt 3 weken eerder dan ze opgaven en het is bloedsnel.

Ik heb het getest met de standaard Cross-cable vanaf de meegeleverde Copperjet 1616-2p modem/router op mijn vaste PC.

Ik download op die wijze netjes ten alle tijde met 2,1 MB/s! Nette snelheid!

Vandaag (daar ik nog 3 andere bedrade lan apparaten heb (printers en hdd) en een notebook, welke via wifi verbonden moet worden ), heb ik een SITECOM WL-183 router en bijbehorende SITECOM WL-192 usb-wifi-stick gekocht.

Deze set draait op het nieuwe 11N protocol, ofwel 300 MBit/s.

Dit sprak mij aan, daar ik voorheen (kpn internet+ bellen met draadloze experiabox) vaak in huis wat weinig ontvangst had, en in de achtertuin al helemaal niet.

Ik heb het geheel aangesloten en het werkte vrij vlot (even stoeien, want zowel het copperjet modem fungeert als router, alsook dus het nieuwe draadloze router, én twee dhcp servers tegelijk ging niet helemaal lekker, dus nu staat de WL-183 enkel als acces-point ingesteld)

Tot mijn verbazing behaal ik echter mijns inziens BEROERDE snelheden.
Ik doe dit door een 100mb test-bestand te downloaden van een BBned server via internet:
http://speedtest.bbned.nl/
Bedraad haal ik dan altijd 2,10 MB/s

Met mijn notebook vlak naast mijn router (router staat in CV-kast op eerste verdieping) zegt hij dat hij op 300MBit/s verbonden is, zowel RX als TX, en krijgt het het voor elkaar om ook draadloos op die 2,10 MB/s te downloaden van de BBned server.

5 meter en één deur verder (een werkkamer op de eerste verdieping) gaat dat downloaden nog maar op 1MB/s...

Op de begane grond gaat het op 1,4MB/s én in een slaapkamer op de begane grond (woonkamer begane grond is 17 meter lang, daarachter ligt dan een slaapkamer) gaat het nog maar op een jankende 20kb/s...

Verbindingssnelheden worden ook aangeduid in 'zeer goed' 'goed' 'normaal' 'matig' 'slecht', en ik zie overal 'normaal' tot 'slecht' staan, behalve als je vlak naast het router staat.

Hoe kan dit?

Ik heb ook al geprobeerd de WL-183 op een andere plek te zetten (misschien zit er in het CV-hok een storing), maar ook dat maakt geen merkbaar verschil.

Dit is toch véél te weinig reikwijdte en snelheid voor een 11N router en bijbehorende 11N ontvanger?

P.s.: Geen andere 11N routers in de buurt, enkel twee andere 'g' netwerken van buren.
Mijn huis betreft een 'ruim' nieuwbouwhuis van 3 jaar oud met overal behoorlijk dikke muren)

Dit is het aangeschafte setje: Sitecom WL-541 Bundel (Retail, WL-183 + WL-182)
Afbeeldingslocatie: http://www.alternate.nl/pix/prodpic/450x450/o/o1ssx9.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Allewijn op 15-03-2008 00:00 ]

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-01 22:03

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Heb je de router voorzien van de laatste firmware, en je usb stick van de laatste driver van de sitecom site?

En ik zou persoonlijk een pcmcia kaartje gebruiken in je laptop. Die usb sticks werken toch altijd wat minder kwa afstand en stabiliteit enzo.

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-03 15:31
Komt nog bij dat dikke muren voor flinke verzwakking van het signaal zorgt. Ik zou met dit soort snelheden niet aan WiFi beginnen. WiFi is leuk om even 'ergens' te kunnen surfen, maar supersnel downloaden moet je er niet van verwachten.

En die 300 mbit/s is alleen maar de maximale doorvoersnelheid tussen de router en het USB-stickje, waarvan het grootste gedeelte foutcorrectie is.

[ Voor 24% gewijzigd door Dolan op 15-03-2008 08:05 ]

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
trolleystad schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 08:05:
Komt nog bij dat dikke muren voor flinke verzwakking van het signaal zorgt. Ik zou met dit soort snelheden niet aan WiFi beginnen. WiFi is leuk om even 'ergens' te kunnen surfen, maar supersnel downloaden moet je er niet van verwachten.

En die 300 mbit/s is alleen maar de maximale doorvoersnelheid tussen de router en het USB-stickje, waarvan het grootste gedeelte foutcorrectie is.
Ik heb alles voorzien van de laatste firmware/software.

Maar hoort dit echt zó traag te zijn, want:

Theoretisch moet je 300mbit/s halen met dit router.
Dit is omgerekend 37,5 MB/s.
Alice internet download (van goede servers) met 20mbit/s.
Dit is omgerekend 2,5 MB/s ( In praktijk behaal ik altijd 2,1 MB/s op mijn vaste bedrade PC).

Máár in de praktijk haal ik, als ik met mijn notebook in de werkkamer of beneden zit, die 2,5MB downloadsnelheid niet eens! Dan haal je vaak max. 1.6MB/s (terwijl eenzelfde test op de vaste bedrade PC de 2,1 MB/s gelijk wel haalt).
Je haalt dus maar ongeveer 5% van de theoretische max snelheid????
(En dat terwijl ik qua afstand maar ongeveer een 6 meter en twee mure van de router zit)

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-03 14:02
je moet er zowiezo rekening mee houde dat muren plafond's noem alles maar op zorgt voor flinke snelheid vermindering. ook is wifi niet echt bedoeld om te downloaden meer om te surfen. en hoe verder je weg ben van je router des te zwakker het signaal des te zwakker je download snelheid. het ligt niet an je router denk ik maar gewoon aan je huis, vriend van me heeft precies hetzelfde gehad heeft toen de router verplaatst naar een open ruimte en dat scheelde al wat, hopelijk heb je hier wat aan. :)

How are you doing?

Verwijderd

Heb je voor de grap al een wat andere kanelen geprobeerd? Heb ik je nog niet zien vertellen maar dat kán (hoeft niet) heel veel schelen.

Is die router die je hebt ook b/g capable? Dan zou je het eens op G kunnen testen op dezelfde afstand, kijken wat dat doet :) Wellicht dat er in het frequentiegebied van N bij jou gewoon veel omgevingsstraling is...

• Skevdude
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-03 15:51
Zet de wifi router eens op een ander kanaal om storing van je draadloze thuistelefoon ofzo uit te sluiten. Heb ook eens zo'n problemen gehad met een telefoon repeater.

[ Voor 4% gewijzigd door Skevdude op 15-03-2008 14:09 ]

Verwijderd

Heb je dit ooit nog opgelost gekregen?

• Pruts0r
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-05-2025
Soms wil het nog wel eens helpen om bijvoorbeeld alleen WPA(2) encryptie te gebruiken in plaats van WPA en WPA2. Ook helpt het als je in plaats van mixed mode b/g/n alleen n, alleen g of anders misschien g en n ingesteld.

Met mijn D-Link 655 haal ik gemakkelijk 5MB/s op .11g, ongeveer 15 meter en 3 muren van dat ding af. Het ondersteund ook 11n, en ik heb gehoord dat het erg goed presteert maar ik heb geen 11n apparaat om het mee uit te testen.

Als je ergens in een Amsterdamse bovenwoning woont dan kna het natuurlijk best zo zijn dat er al 20 andere routers in bereik zijn, gespreid over de kanalen en wellicht een lekkenge magentron of twee. Probeer eens te meten hoe sterk je signaal is met Netstumbler of iets vergelijkbaars.
Pagina: 1