Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

AT90USB*-devices: ervaring?

Pagina: 1
Acties:

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
'navond,

Ik wil wel es wat met USB gaan doen, en ik heb dus een stel AT90USB162's aangeschaft. Je kan die krengetjes natuurlijk via de standaard ISP-manier programmeren, maar ik hoor ook zo hier en daar dat er gewoon standaard een bootloader inzit waardoor je ze via USB kan programmeren. Wat ik dus wil weten:

1. Is dat waar? Zit dat er gewoon in of moet ik ze er zelf nog inflashen?
2. Het lijkt erop (?) dat de AVR standaard van z'n 8MHz RC-oscillator draait. Gaat USB (en de bootloader) daarmee wel werken? Of moet ik er zelf een bepaald kristal aanhangen?
3. Is de interne RC-osc uberhaupt te gebruiken icm USB? Zou wel practisch zijn, het scheelt namelijk een kristal :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ok, na veel ge-Google en het stomweg inelkaarzetten van een experimenteerschakelingetje heb ik de antwoorden zelf ook al gevonden.

1. Ja, hij zit erin.
2. Nope, er moet een 8MHz-kristal aangeknoopt worden.
3. Volgens een note ergens verstopt in een appnote gaat USB niet werken met de RC-osc.

Hopelijk heeft iemand anders hier ook wat aan :)

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-11 16:21

Cassettebandje

SA-C90 TDK

En, voor andere mensen, als je geen zin hebt om een AT90USB te kopen en wel usb wilt doen kun je het altijd nog met een gewone atmel doen. Zie http://obdev.at/products/avrusb/index.html

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Klopt. Het nadeel ervan is echter dat het low speed is en dat je proc 90% van de tijd vastzit in de USB-routines. Verder heb ik redelijk wat problemen gehad met mijn PC zover krijgen dat 'ie het device ook echt herkend, dat kan echter ook aan mijn opbouw van het spul uit wat ik hier had liggen (weerstandjes die 50% hoger of lager zijn dan in het schema) liggen. Behalve dat werkt het prima :)

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

Hoe kansloos is het om te hopen dat er nog eens een AVR met USB 2.0-controller komt?

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Hoe zou je ooit met een 20MHz 8-bittertje (wat de AVR feitelijk is) de 480Mb/s van USB2.0 willen verwerken? Er zijn wel kleine en goedkope chips die dat kunnen, maar da's eigenlijk niet meer dan een huge-ass protocol-stack en DMA-systeem met, ow ja, da's handig, ook nog een CPU-core eraan gebolted. Grappig, maar ik vraag me af of je daar als hobbyist die iets wil maken wat niet zomaar te koop is, uberhaupt iets aan zou hebben.

Alternatief 2 is een betere core (arm ofzo) met USB2-support. Ik geloof dat iig PhilipsNXP daar wel een paar leuke van heeft.

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

USB is niet echt leuk om te programmeren nee, maar gelukkig is er standaard basiscode. Het lijkt er ook op dat Atmel de licentie (van de demo code) nu versoepeld heeft, in het begin mocht je het alleen gebruiken maar code die er op gebaseerd was mocht je niet aan derden geven (dus ook niet op internet publiceren). Er is ook nog iemand op avrfreaks die een alternatieve library heeft gemaakt.

USB op non-USB AVR's is grappig maar voldoet geloof ik op verschillende punten niet aan de USB standaarden. Voor USB2 heb je wel van die FX2 controllers, geloof van Cypress.

www.madwizard.org

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08-11 12:23
Sprite_tm schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 00:22:
Ok, na veel ge-Google en het stomweg inelkaarzetten van een experimenteerschakelingetje heb ik de antwoorden zelf ook al gevonden.

1. Ja, hij zit erin.
2. Nope, er moet een 8MHz-kristal aangeknoopt worden.
3. Volgens een note ergens verstopt in een appnote gaat USB niet werken met de RC-osc.

Hopelijk heeft iemand anders hier ook wat aan :)
Je mag ook andere kristallen gebruiken hoor, zie de datasheet.
Autobaud(AT90USBxxx 2, 4, 6, 8, 10, 12, 16 Mhz crystal)

En Atmel Flip gebruiken om het er in te flashen :P

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Topicstarter
Ah, ik had 'autobaud' als iets typisch serieels opgevat :) En ik ben zelf een grotere fan van dfu-programmer ipv Flip omdat dat wel onder mijn OS werkt :)

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-11 21:10
Voor USB kan je ook iets van een FTDI2232 (als losse USB -> UART/FIFO/bit-bang/MPSSE/MCU/CPU FIFO converter) gebruiken. Daarmee is prima te werken, goede driver support en via een programmatje en een eprommetje naast de chip kan je hem proggen in welke mode die moet draaien, wat voor een naam het beestje heeft etc.
Als je direct in een processor wil zetten dan kan je ook iets van de LPC2148 gebruiken. Door de externe 12MHz X-Tal te gebruiken en de PLL daarna op x4 te zetten kan je netjes de USB speed van 48MHz krijgen. Vervolgens kan je er dan een hele hoop leuke dingetjes mee doen. Voordeel ook van de USB is dat je direct voeding hebt voor je logica.

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Pagina: 1