Fan van voeding aanpassen.

Pagina: 1
Acties:

• Nvidiagamer
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-05-2023
Beste Tweakers leden,

Ik zit hier met een ernstige probleem. Ik heb een nieuwe voeding gekocht... de Thermalright Thoughpower CM 750. Deze maakt echter een tak met herrie! Ik vroef mij af of ik de fan van deze voeding kan aanpassen? Graag zou ik willen weten met welke programma ik deze optie kan uitvoeren.

Mijn HD3870X2 van Jetway had eerder hetzelfde probleem, alleen is dit weer met de nieuwste rivatuner goed gekomen. De fan van deze voeding kan ik echter niet aanpassen bij rivatuner. Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie mij uit deze ernstige probleem kunnen halen.

Specificaties van het systeem waar de voeding momenteel op draait zijn:

X2 5000 BE 3400MHZ
MSI K9A2 Platinum
4 x 2GB PC6400 Geil Black Dragon PC6400
Samsung Spinpoint T166 500GB
Tuniq Tower 120 LFB
5 Casefans van Sharkoon Eagel en Gigabyte

Nogmaals.. ik hoop dat jullie, mensen met verstand van dit soort zaken mij hieruit kunnen helpen. :)

Met vriendelijke groeten,
Nvidiagamer

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:29

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

In principe kan je natuurlijk elke fan in een voeding vervangen, heb ik vaak zat gedaan. Gewoon openschroeven, fan eruit halen, andere erin, aanlsuiten met kroonsteentje ofzo, klaar. Zet er gewoon een stille Papst fan in ofzo, altijd goed.
Vergeet alleen niet dat openmaken meteen het einde van je garantie betekend.

[ Voor 14% gewijzigd door Microkid op 14-03-2008 23:15 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Nvidiagamer
Bedankt voor je reactie maar kan dit geen kwaad? Is het net zo makkelijk als het aansluiten van een gewone 140mm fan in je case? Ik wil er namelijk geen andere kleine stukjes hardware uit die voeding halen aangezien ik er absoluut geen ervaring mee heb.

Welke 140mm fan kan ik het beste kopen? Hij mag van mij wel 50 euro kosten als die maar zeer stil is!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Ik heb deze voeding ook een tijdje gehad en die van mij regelde de fanspeed automatisch naar gelang de belasting. Heeft je voeding toevallig zo'n drie pins aansluiting die je op een fanheader op het mobo hebt aangesloten? In dat geval gaat je mobo de fanspeed regelen en die zet em dan gewoon continu op 12 volt. Mocht dat het geval zijn: gewoon dat stekkertje lostrekken en hij gaat vanzelf. Anders zou ik het niet weten :+

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• Nvidiagamer
Joep
Is deze niet beter? Produceert minder geluid: http://shop.freezinghardw...Pagina=00003&i=3414&c=155 Zoals ik al zei, prijs is geen probleem. Maar ik ben eigenlijk op zoek naar nog stillere fans als deze tenminte bestaan? :P

Piwe
Nee ik heb alleen de 24pins en de 2x4pin aan de moederbord vast gezet. Als ik deze eruit ga trekken dan kan ik het wel vergeten wil ik de pc de volgende keer opstarten.. :P

Ps: Het gaat hier wel om de vernieuwde versie van de Thermalright Thoughpower CM 750
Deze heeft ook twee keer 8 pin en twee keer 6pin connectors....

• Nvidiagamer
Nog meer tips wat betreft welke fan ik het beste kan nemen?

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02:14
Nvidiagamer schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 23:43:
Joep
Is deze niet beter? Produceert minder geluid: http://shop.freezinghardw...Pagina=00003&i=3414&c=155 Zoals ik al zei, prijs is geen probleem. Maar ik ben eigenlijk op zoek naar nog stillere fans als deze tenminte bestaan? :P

Piwe
Nee ik heb alleen de 24pins en de 2x4pin aan de moederbord vast gezet. Als ik deze eruit ga trekken dan kan ik het wel vergeten wil ik de pc de volgende keer opstarten.. :P

Ps: Het gaat hier wel om de vernieuwde versie van de Thermalright Thoughpower CM 750
Deze heeft ook twee keer 8 pin en twee keer 6pin connectors....
Er bestaat zoiets als een gehoorgrens. Die fan die ik bedoelde draait met 900RPM. Dus 900/60=15 omwentelingen per seconde. 15*7(aantal bladen)=105 Hz. Dit is de geluidshoogte van de ventilator.
De ventilator maakt 22dB geluid. Nu even aflezen op onderstaande grafiek.
Afbeeldingslocatie: http://www.breem.nl/fldtechniek/pggehoor-files/fletch_muns.gif
En je ziet dat je de ventilator niet kan horen. Het enige geluid wat je zal horen, is het geluid van de wind die het ding veroorzaakt. Dus het is niet nodig om een duurdere ventilator te kopen. (En als geld geen probleem is, zou ik mijn aandacht vestigen op andere onderdelen die veel meer kabaal maken, zoals die HDD's van je, of die 5 fans...)

• Nvidiagamer
Mijn HDD maakt weinig geluid geen last van, de 5 casefans zijn (onhoorbaar). Maar goed, je hebt gelijk. Ik neem die casefan! Heel erg bedankt voor je reacties.

• Nvidiagamer
Nog een vraag... is 900rmp wel voldoende voor mijn voeding en systeem? En kan ik er ook een 120mm fan ingooien i.p.v. de orginele formaat 140mm??

[ Voor 34% gewijzigd door Nvidiagamer op 15-03-2008 16:13 ]

• Nvidiagamer
Iemand??

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Als hij te heet wordt dan gaat hij op den duur natuurlijk kapot, en 900 t/min is heel weinig.
Je fan is temp geregeld, dus hij heeft het nodig.
Je zou het gat(rooster) van de voeding eruit kunnen halen, dan heb je minder geluid van het wind.

Op deze site http://www.ikbenstil.nl kun je veel fans vinden met bijbehorende dB(hoeveel lawaai) die ze maken.
Ik lees iets van 1300 t/min en 1900t/min toerental van je fan, en bij 1300 is het geluid 16 dB, dit is van je voeding.

En denk aan de zomer dan is de koeling heel erg hard nodig en 900 zal het niet gaan halen.

[ Voor 8% gewijzigd door jan99999 op 15-03-2008 18:23 ]

Verwijderd

RPM opzich zegt niks...
Licht er aan hoevel cfm's die heeft en hoeveel luchtdruk ie levert.
Neem bv een noctua, die zijn zeer stil, maar verplaatsen prima hoeveelheid lucht!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 15 maart 2008 @ 18:42:
RPM opzich zegt niks...
Neem bv een noctua, die zijn zeer stil, maar verplaatsen prima hoeveelheid lucht!
Precies ;)
en een 140MM fan op 900 RPM zal ook veel meer lucht verplaatsen als een 40MM fan op 900 RPM.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Nvidiagamer
Tja wie moet ik nou geloven? Jan of jullie twee? :P

• wols
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10-2024
Pas wel op dat een fan met sleeve baring niet zo ideaal zijn voor horizontale montage.

• Nvidiagamer
En wat bedoel je daar precies mee?

Verwijderd

Nvidiagamer schreef op zondag 16 maart 2008 @ 13:02:
Tja wie moet ik nou geloven? Jan of jullie twee? :P
Ehm je weet niet eens hoe hard je fan nu draait ;)
Dus over die fan kun je ook niks zeggen :S
Ja dat ie herrie maakt...

Trouwens hoeveel dB zegt wel iets, maar vaak is het exacte geluid wat je hoort bepalend of je het storend vind of niet. De een vind een hoger toontje minder irri en een ander juist weer wel.
Zelf heb ik erg goede ervaringen met scythe Sflex fans, genoeg cfm's en lekker stil!

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
@TS
PiweD schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 23:34:
Ik heb deze voeding ook een tijdje gehad en die van mij regelde de fanspeed automatisch naar gelang de belasting. Heeft je voeding toevallig zo'n drie pins aansluiting die je op een fanheader op het mobo hebt aangesloten? In dat geval gaat je mobo de fanspeed regelen en die zet em dan gewoon continu op 12 volt. Mocht dat het geval zijn: gewoon dat stekkertje lostrekken en hij gaat vanzelf. Anders zou ik het niet weten :+
Heb je daar nou al eens goed naar gekeken? Het is wel zonde om je garantie kwijt te raken voor een fannetje dat ietwat lawaai maakt. Wat zeggen de specs van deze voeding over het aantal DB?

offtopic:
Btw, niet kicken binnen 24 uur en gebruikt de 'edit' knop.

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-12-2025
Hou er rekning mee dat je een doodsklap kan krijgen van bepaalde onderdelen in je voeding ook als de stroom eraf is.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

• rabor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-10-2025
Gewoon een RMA aanvragen.. klaar.

Kepi_nl

• Annihlator
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-12-2025
Ik zou RMA-en aangezien het een nieuwe voeding is, heb ook een toughpower gehad en die was harstikke stil.
heb nu een SilverStone Strider, dat ding is ook verrekte stil, en modulair :)

Mijn specs

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:48
RMA'en zoals bovenstaande mensen ook al zeggen, anders is het ook een idee om een passieve voeding aan te schaffen, je zegt namelijk dat geld geen rol speelt.. :P

_@/'

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-01 00:41
Noctua's verplaatsen inderdaad veel lucht. Maar echter kunnen ze wienig luchtdruk geven. Deze zijn dan ook alleen nuttig als casefan, op bijvoorbeeld een heatsink hebben ze geen meerwaarde. Verder bestaan deze niet in een 140mm uitvoering zover ik weet.
Pas wel op dat een fan met sleeve baring niet zo ideaal zijn voor horizontale montage.
Een gewoon sleeve beering welke zeer vaak voor komt is eigenlijk alleen goed voor verticale montage. Bij andere montage slijt de sleeve beering veel sneller en is de kans groot dat de fan meer geluid maakt en minder hard draait. Zie ook dit artikel: http://www.silentpcreview.com/article690-page1.html.

• Nvidiagamer
Het probleem is eigenlijk al verholpen. Ik had een rubbere dempingkitje meegekregen met de voeding en deze moest ik er eerst op doen voor de installatie.. nou heb ik dit gedaan en het geluid is nu heel erg gezakt. Aangezien de voeding anders metteen contact maakt met de behuizing zelf word deze warm en ja dan moet de fan wel harder draaien. Maar dit is nu verholpen...

Bedankt voor jullie hulp mensen...

• Nvidiagamer
Even een klein vraagje. Kan er ook een 120mm fan in in plaats van een 140mm fan?

Verwijderd

Daar ben je tweaker voor hoor ;)
Dat moet je zelf ff lekker bekijken en meten...

• Nvidiagamer
Wat een reactie... ik had het toch anders niet gevraagd als ik het zelf wist? Het past wel dat weet ik zeker aangezien er nu een 140mm fan in zit en een 120mm alleen maar kleiner is.. maar of het werkt? Is het veilig om mijn Sharkoon Eagel 1000 RMP er in doen om te kijken of het werkt? Deze fan kan is NIET krachtig dus ik weet het niet... :S

Verwijderd

Zucht... We zijn hier toch niet om alles voor te kauwen ;)

Maar goed, kauwer de kauw:
Ja is veilig... Niet zo moeilijk doen...
Alleen je moet ff kijken of je hem bevestigd krijgt, want 140mm heeft natuurlijk andere bevestigings punten dan bij 120mm

[ Voor 179% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2008 20:34 ]

• Nvidiagamer
Nee maar als je een vraag kan beantwoorden dan is het wel zo wenselijk. Ter informatie: Ik had hiervoor ook al geprobeerd om bronnen te zoeken maar is mij niet gelukt. Vandaar dat ik hier een bericht heb geplaatst. Toch heel erg bedankt voor je reactie want zo is het wel lekker duidelijk. ;)

• Nvidiagamer
Ondertussen heb ik de voeding opengemaakt. Wat ik raar vond is dat er zo'n stuk plastic tussen die fan zat. Deze heb ik dus verwijderd en hij is nu fluisterstil! Ook kan ik de fan niet veranderen aangezien het een 2pins connector nodig heeft en mijn Sharkoon Eagle 1000 daar niet op past met zijn 3pins aansluiting.

Verwijderd

Nvidiagamer schreef op maandag 24 maart 2008 @ 10:32:
Ondertussen heb ik de voeding opengemaakt. Wat ik raar vond is dat er zo'n stuk plastic tussen die fan zat. Deze heb ik dus verwijderd en hij is nu fluisterstil! Ook kan ik de fan niet veranderen aangezien het een 2pins connector nodig heeft en mijn Sharkoon Eagle 1000 daar niet op past met zijn 3pins aansluiting.
Die 3e is alleen maar voor om de RPM af te lezen ;)
Maar relaxed dat ie nu dus stil is! :D

• Nvidiagamer
Ja hij is nu wel veel stiller maar ik wil hem eigenlijk nog stiller hebben.. lol ben ook nooit tevreden. Ik heb ook wat pics gemaakt die zal ik vanmiddag na werk even posten. Maare... enig iedee waar ik 140 of 120mm fans met 2 pins kan halen? :P
Om eerlijk te zijn ben ik nog nooit eerder een 2pins connector tegengekomen...

Edit: Sorry heb je bericht niet goed gelezen... maar is het wel mogelijk om een 3 pin op een 2pin connector aan te sluiten? Want die 3pin krijg ik er denk niet in... maargoed zal straks wel even pics posten.

Edit 2:
Belangerijk!
Nou heb ik een 2 naar 3pin omloop stekker gezien: http://www.performance-pc...uct_info&products_id=3597
Enig iedee of ik dit kan gebruiken? En waar ik hem in nederland kan halen? Zou wel tof zijn...

Thanks already... :)

[ Voor 45% gewijzigd door Nvidiagamer op 24-03-2008 11:18 ]

• Nvidiagamer
Kikje? Iemand die weet waar ik die 2 naar 3 pins aansluiting kan vinden?
3pin naar 2 pin hebben ze wel maar 2 naar 3 pin niet. --___--

http://www.ikbenstil.nl/K...307217206fe0174a043945b32

[ Voor 63% gewijzigd door Nvidiagamer op 24-03-2008 22:03 ]

Pagina: 1