Toon posts:

Geen verbinding via switch & Thomson ST 780 modem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,
na een tijdlang aan het prutsen te zijn geweest, stel ik nu toch maar even mijn vraag: ik probeer via een switch meerdere pc's aan mijn nieuwe Thomson ST 780 modem te koppelen. De situatie is als volgt: het modem hangt beneden in de meterkast, vandaar loopt een UTP CAT5 kabel naar zolder. Op zolder wil ik meerdere pc's aansluiten. Een enkele pc aansluiten lukt wel, maar zodra er een switch tussen komt krijg ik geen verbinding. Via mijn laptop heb ik ook verbinding met mijn modem. Hierdoor zie ik wel dat op het modem een ip adres aan mijn pc wordt gegeven, in dezelfde range als mijn laptop (192.168.1.xx)
Dit ipadres komt alleen 'niet aan' bij mijn pc. Op het modem heb ik DHCP aangezet.
Ik heb al een poos gezocht op dit forum, maar kan geen vergelijkbaar probleem vinden. Ik heb ook al allerlei zaken geprobeerd met de switch: ik had een sweex, daarvoor in de plaats heb ik een icidu (eigen merk van mycom) gekocht. deze laatste heeft een uplink poort. ik heb gespeeld met aansluiten op de uplinkpoort, of op de gewone poort, het maakte allemaal niet uit. crossed/straight deed ook niets. ik krijg nog steeds de melding: 'geen of beperkte verbinding mogelijk'.

Ik hoop echt dat iemand een idee heeft, want ik kom er niet meer uit.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:46

lier

MikroTik nerd

Het enige dat ik me (toch echt) kan voorstellen is dat de cable gecrosst moet zijn. Hoe heb je getest dat dat niet de oplossing is ? Zie je (veel) netwerkactiviteit na het aansluiten van de switch, het kan namelijk zijn dat auto-negotiation niet lekker werkt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Mr_EOS
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-01 15:42
Ik heb hetzelfde modem met een voorloper van die switch. Geen probleem.
Is de kabel, c.q. stekkers wel helemaal jofel?
Ga met een UTP kabeltje eerst eens dichterbij het modem testen.

Verwijderd

Topicstarter
hmm, ik kan proberen om dichter bij het modem te gaan zitten, maar het gekke is wel dat mijn pc zonder switch een prima verbinding heeft via datzelfde kabeltje.

ik heb met verschillende kabels getest tussen de switch en de pc, dus zowel straight als crossed. volgens een handleiding van speedtouch zelf moet er volgens mij tussen het modem en de switch toch echt een straight cable zitten. Of niet? http://www.speedtouch.nl/...Ethernet_Connectivity.pdf

o ja, ik zie de lichtjes op mijn switch knipperen, met name het lampje van het modem.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2008 23:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels geprobeerd met 'officiele' kabels dichtbij het modem verbinding te maken, maar helaas nog steeds niet het gewenste resultaat. Straight cable van modem naar switch (zowel uplink als gewone poort geprobeerd), straight cable van switch naar pc. Gek genoeg deel DHCP wel een ip nummer uit aan de pc, maar de pc komt uiteindelijk met een eigen range op de proppen (192.254.x.xx oid).
Ik las iets over een brakke auto negotiation? kan ik daar nog iets aan instellen?

gisteravond door al het gepruts kreeg ik uiteindelijk helemaal geen verbinding meer met mijn modem. op de een of andere manier kan het modem er niet tegen als je wisselt tussen switch op poort 1, dan desktop op poort 1, dan weer terug. ik moest uiteindelijk een harde reset geven voordat het weer werkte. ik zit erg verlegen om hints/ tips want ik wil toch graag meerdere pc's aansluiten en hier word ik een beetje moedeloos van...

o ja, ik heb speedtouch zelf gemaild, maar nog geen reactie.

Verwijderd

Topicstarter
ik durf het bijna niet te zeggen, maar het lag aan mijn kabel. heb er opnieuw stekkertjes op gemaakt, in de officiele volgorde en nu werkt het perfect.

dit topic kan dicht.
Pagina: 1