Toon posts:

Geen geluid, wel werkend apparaat

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat dit het goede forum is, waar vallen geluidskaarten onder?

Ik zit met het volgende probleem:
Na een herinstallatie van windows (XP home) kwam er geen geluid uit mijn laptop. De drivers voor de geluidskaart waren niet geinstalleerd, dus ben ik een tijdje met de drivers aan het rommelen geweest. Dit lukte echter niet. Omdat in de tussen tijd iemand anders (onkundig) aan de laptop heeft zitten knutselen kreeg ik het idee dat het systeem brak was geworden. Er kwamen blauwe schermen tijdens het installeren van drivers.

Dus heb ik maar weer de laptop opnieuw geinstalleerd. Dit keer niet met de recovery cd's maar met een losse windows XP pro. Weer de drivers (wel van recovery cd) geinstalleerd. Geen error of rare dingen. Als ik geluid afspeel komt er echter geen geluid uit de luidsprekers en ook niet uit de headphones uitgang. Hoe kan dit komen?

Het gaat om een onboard (duh, laptop) C-Media AC97 audiochip. Als ik drivers van realtek ac97 wil installeren krijg ik een bsod.

Ik heb ook een losse usb geluidskaart geprobeerd, daar komt prima geluid uit.
Is de audiochip stuk? Is er iets stuk dat het geluid naar de speaker en de headphones 'brengt'?
Iemand een idee?

Laptop is een paradigit Voyager Rocksolid uit 2004

Alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
Is er dan geen enkele mede-Tweakers die hier is zinnigs over kan en/of wil zeggen?

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:09

The Third Man

The Third Jellyfish

Eigenlijk valt dit onder 'Overige hardware' maar zo veel maakt dat niet uit omdat je het over onboard geluid hebt.

C-Media heeft een hoop AC97 codecs gemaakt, kan je het exacte typenummer ergens uitlezen? Met Everest of Unknown Devices? Dan kan je de specifieke drivers voor die chip van C-Media zelf proberen. Realtek zal sowieso niet werken.

Wat zijn de verdere specs van het systeem? En dan met name het merk en type chipset. Zo'n laptop naam zegt weinig natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er de drivers van de bijgeleverde cd-rom opgezet. Dat zou dus goed moeten zijn.

• MAD_Sofia
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 04-05 15:44
wat kan helpen: Althans bij mijn Vista installatie hielp het. Drivers de- installeren. Computer opnieuw opstarten en AudioChip in het bios uitzetten. Alle sporen van c-media wissen van de pc. Computer opnieuw opstarten, AudioChip weer aan in bios, en dan windows automatisch de juiste drivers laten installeren.

Ik moest dit doen omdat Vista mijn surround jacks niet meer wilde herkennen. Ik zou overigens eens kijken naar de forums van c-media.

Andromeda is near

Verwijderd

Topicstarter
Dank je wel voor de tip, helaas gaat dit niet lukken. Ik kan in htet bios de chip niet uitschakelen.
Ik zal eens gaan rondneuzen op c-media forums.
Pagina: 1