Toon posts:

Acer aspire 5310 van vista naar xp

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey allemaal,

ik heb nu een tijdje een acer aspire 5310 met (standaard) vista alleen ben ik niet zo tevreden over vista, en hoe toevallig wil ik xp erop zetten, ik heb dit forum al doorgezocht maar zie veel verschillende moeilijkheden.
graag zou ik willen weten stap voor stap hoe ik dit moet aanpakken om alle goede drivers goed te krijgen,

1. ik las wat over slipstreamen voor een driver van de harde schijf(voor de installatie)
maar dit kon ook via de bios las ik ergens ander, (ivm herkenning harde schijf).
2. als xp geinstalleerd is hoeveel drivers moet ik dan nog installeren(downloaden)

ivm met de drivers heb ik via de programma's double driver en drivermax alle drivers van vista al gekopieerd,

3. als er iemand is die er al xp op heeft staan, kan die aub vertellen of echt alles goed functioneert.

alvast bedankt,
ronald

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Gewoon. Eerst XP installeren en daarna de missende XP-drivers die je van tevoren hebt opgesnord.
Vista drivers werken waarschijnlijk niet voor XP dus aan die driver backup programma's heb je niet zo veel.

[ Voor 122% gewijzigd door Haaglander op 15-03-2008 10:54 ]

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Je moet eerst kijken of je BIOS geen IDE emulatie ondersteund, waardoor je gewoon XP kan installeren zonder het slipstreamen van drivers. Als dit zo is, kan je gewoon XP installeren zoals op elke andere PC. Zo niet, kijk of er een optie voor is in het BIOS. Ook niet ? Dan kan je op zoek gaan naar de SATA drivers voor je SATA chipset, welke je dan met nLite in je XP cd kunt slipstreamen. Op het internet zijn goede howto's te vinden. Verder kon je evengoed een bericht achterlaten in ons topic hier speciaal voor bedoeld:

[Vista] XP installeren op vista laptop

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt dat jullie zo snel reageren..
ik heb de drivers ook gedeeltelijk gekopierd zodat ik weer terug naar vista kan als het niet werkt.
ik heb ook in de bios gekeken, alleen zelf weet ik niet of ik nou in het goede gedeelte zit te kijken
(ik weet alleen de basis dingen) dus heb ik er maar even een foto van gemaakt.

http://img136.imageshack.us/img136/449/spa0089uo9.jpg

volgens mij moet dat goed zijn.
ik had even dit topic gemaakt omdat ik dacht dat dat al voor een ander iemand bedoeld was.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 12:44:
bedankt dat jullie zo snel reageren..
ik heb de drivers ook gedeeltelijk gekopierd zodat ik weer terug naar vista kan als het niet werkt.
Je kan hoe dan ook naar Vista terug als je recovery dvd's maakt of de recovery partitie laat staan. Waarbij je met de dvd's het meest op safe speelt. :)
ik heb ook in de bios gekeken, alleen zelf weet ik niet of ik nou in het goede gedeelte zit te kijken
(ik weet alleen de basis dingen) dus heb ik er maar even een foto van gemaakt.

http://img136.imageshack.us/img136/449/spa0089uo9.jpg

volgens mij moet dat goed zijn.
ik had even dit topic gemaakt omdat ik dacht dat dat al voor een ander iemand bedoeld was.
Petervanakelyen bedoelt dat die optie dus niet op AHCI moet maar op Native IDE of iets van die strekking.

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
oke dan ga ik ervanuit dat ik niet hoef te slipstreamen.
volgende week ga ik het proberen, dus probeer ik eerst de meest essentiele drivers te vinden.
ik moet namelijk eerst even wachten op de xp cd(levertijd max 3 werkdagen)
en ik bestel hem morgen. ik zal mijn vorderingen hier posten.

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op zondag 16 maart 2008 @ 13:19:
oke dan ga ik ervanuit dat ik niet hoef te slipstreamen.
volgende week ga ik het proberen, dus probeer ik eerst de meest essentiele drivers te vinden.
ik moet namelijk eerst even wachten op de xp cd(levertijd max 3 werkdagen)
en ik bestel hem morgen. ik zal mijn vorderingen hier posten.
OK, vergeet dus niet die optie in je foto op 'IDE' te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
xp is binnen, ga er vanavond/morgen mee aan de slag...

Verwijderd

Topicstarter
oke de installatie van xp is gelukt door middel van de harde schijf op IDE te zetten.
nu word het drivers bij elkaar zoeken die nog niet functioneren.
dit zijn

- de ethernet controlers
1 = Broadcom NetLink (TM) Gigabit Ethernet 10.9.0.0

2 = atheros ar5007eg wireless adapter
ik heb hiervoor een driver gevonden(maar deze functioneert niet helemaal correct.)
het lampje knippert niet meer(bij internet verbinding)dit maakt verder niks uit.
maar de aan/uit functie op het toetsen bord werkt niet meer(opzich is dit niet erg.)
alleen indien deze ingedrukt word krijg ik per direct het mooie blauwe scherm

- een paar PCI devices
- SM buscontroller(geen idee wat het is)
- videocontroler.

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2008 22:56 ]

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 21:11:
oke de installatie van xp is gelukt door middel van de harde schijf op IDE te zetten.
nu word het drivers bij elkaar zoeken die nog niet functioneren.
dit zijn

- de ethernet controlers
1 = Broadcom NetLink (TM) Gigabit Ethernet 10.9.0.0

2 = atheros ar5007eg wireless adapter
ik heb hiervoor een driver gevonden(maar deze functioneert niet helemaal correct.)
het lampje knippert niet meer(bij internet verbinding)dit maakt verder niks uit.
maar de aan/uit functie op het toetsen bord werkt niet meer(opzich is dit niet erg.)
alleen indien deze ingedrukt word krijg ik per direct het mooie blauwe scherm

- een paar PCI devices
- SM buscontroller(geen idee wat het is)
- videocontroler.
Ik neem aan dat je een Intel Chipset hebt ?
Wat voor chipset dan ?

Dit programma Kan je Chipset tonen.
Post deze hier, zodat ik je de link naar de Intel Chipset Driver kan geven.
Deze lost dan zeker het SM buscontroller probleem op.

AtherOS wifi:
Check deze pagina eens.

Verwijderd

Topicstarter
hier mijn chipset..

Mobile Intel(R) 945GM/GMS/940GML Express Chipsets or Intel(R) 945GT Express Chipset

Memory Controller:
82945GM/GMS/82940GML or 82945GT

I/O Controller:
Intel(R) 82801GBM I/O controller hub (ICH7M)

Integrated Graphics:
Not Detected or Disabled

ik probeer de drivers, als er 1 tussen zit dat er geen blauw scherm meer optreed ben ik tevreden.
drivers getest, zelfde restultaat,(aan/uit functie op toetsenbord leverd blauw scherm op)
verder werken ze ok.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2008 12:48 ]

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 12:36:
hier mijn chipset..

Mobile Intel(R) 945GM/GMS/940GML Express Chipsets or Intel(R) 945GT Express Chipset

Memory Controller:
82945GM/GMS/82940GML or 82945GT

I/O Controller:
Intel(R) 82801GBM I/O controller hub (ICH7M)

Integrated Graphics:
Not Detected or Disabled

ik probeer de drivers, als er 1 tussen zit dat er geen blauw scherm meer optreed ben ik tevreden.
drivers getest, zelfde restultaat,(aan/uit functie op toetsenbord leverd blauw scherm op)
verder werken ze ok.
Ah, prima, da's exact dezelfde chipset als in een van mijn laptops ;)

Hier kan je de drivers vinden voor de SM Buscontroller, en een bijgewerkte USB versie.

Verwijderd

Topicstarter
dik in orde :*) de SM buscontroller doet het weer..

nu heb ik nog 3 soorten over,

3x PCI flash-geheugen.(zal even uitzoeken wat voor type)
1x modem device on high definition audio bus (enig idee waar deze voor dient?, geluid werkt al)

en de wireless lan heb ik opnieuw geprobeert, nu geen blauw scherm meer alleen heel windows bevriest bij het bedienen van de aan/uit knop op toetsenbord.
werkt
Pagina: 1