Externe usb HD stuk, data nog te redden?

Pagina: 1
Acties:

• Jerox
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-01 02:38
Hallo,

Ik heb een probleem met een Western Digital Passport externe usb HD. Hij is gevallen
(10 cm maar toch) en wil het niet meer doen. Daarvoor heeft hij het altijd prima gedaan op meerdere computers.
Als je de HD aansluit, gaat het lampje op de schijf branden en je hoort hem opspinnen. (het is een model zonder externe voeding). Alles lijkt/klinkt normaal, maar windows geeft dan aan:
Het USB apparaat wordt niet herkend

en verder kom ik er niet meer.

Dingen al geprobeerd:

Gezocht op het forum
Kabeltje vervangen
anders usb poorten en ook anders computers gebruikt
Toevallig heb ik nog precies zon zelfde HD en die doet het gewoon wel op deze computer

Zijn er nog trucks heb aan de praat te krijgen of in elk geval (een deel van) de data te redden?

Ik heb al wat data recovery tools geprobeerd, maar die vinden de schijf niet.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Begin eens met duidelijk te maken welke Recovery Tools je zoal geprobeerd hebt?

Wordt het apparaat nog wel getoond in apparaat beheer? Eventueel als onbekende hardware?

Als het antwoord op die vraag nee is, en Recovery Tools zien hem ook niet zijn er eigenlijk nog maar twee opties.
- Uit elkaar halen en via IDE of SATA aansluiten. (USB gedeelte omzeilen).
- Naar een data-recovery bedrijf sturen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Jerox
tools geprobeerd:

-Easy recovery pro
-GetDataBack
-data lifeguard (proggie van Western Digital zelf)

Bij apparaatbeheer staat hij niet aangegeven, in plaats daarvan staat bij USB controllers:
onbekend apparaat

• richeh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11-2023
Allereerst, heb je de schijf in kwestie op een andere computer/laptop geprobeerd? (Om maar even uit te sluiten dat het aan het betreffende systeem ligt) :/

Mocht je het usb apparaat echt niet aan de praat krijgen... dan kun je proberen de interne harde schijf uit zijn externe behuizing te halen en deze op een pc aan te sluiten. (of deze te plaatsen in een andere geschikte universele externe behuizing met usb of firewire)

LET OP!
Met deze handeling kun je eventueel je data redden.. maar verlies je wel je garantie en dus je externe harde schijf. Aan jou dus om te beslissen wat je er mee gaat doen. :O

[ Voor 25% gewijzigd door richeh op 14-03-2008 17:46 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Jerox schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 17:27:
tools geprobeerd:

-Easy recovery pro
-GetDataBack
-data lifeguard (proggie van Western Digital zelf)
Dat zijn wel een stel zinnige programma's. Kortom, ga er maar van uit dat de schijf niet benaderbaar is vanuit Windows.
Jerox schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 17:27:
Bij apparaatbeheer staat hij niet aangegeven, in plaats daarvan staat bij USB controllers:
onbekend apparaat
Ok, nog een optie. Gooi in apparaatbeheer alle apparaten weg die USB Root Hub heten en start de PC opnieuw op. Het gevolg is dat alle USB apparaten opnieuw gedetecteerd en geïnstalleerd zullen worden. Mocht het een driver-conflict of driver-probleem zijn, dan zou het zo moeten verdwijnen.

Mocht hierna nog steeds geen zinnig apparaat te zien zijn kun je nog met het handje proberen een driver te forceren (pak de USB Mass Storage driver van Windows).

Mocht ook hierna geen zinnig apparaat verschijnen dan mag je er van uit gaan dat de USB-controller in het kastje kapot is. Of de harddisk erin nog wel werkt weet niemand, dus sta je voor de keus zoals hierboven al gesteld is.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
richeh schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 17:31:
LET OP!
Met deze handeling kun je eventueel je data redden.. maar verlies je wel je garantie en dus je externe harde schijf. Aan jou dus om te beslissen wat je er mee gaat doen. :O
Denk niet dat WD sowieso al van plan garantie te verlenen als je de schijf hebt laten vallen ;) Dus veel te verliezen is er niet imo.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

Verwijderd

Mogelijk is je USB connector stuk en opspinnen houd niet in dat koppen niet stuk zijn ;) Ik zou de schijf eruit halen en dan in een andere bay stoppen of rechtstreeks in de pc aansluiten dan weet je in ieder geval of de schijf stuk is of niet ;)

Edit = eet typo :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2008 18:20 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Als de data je erg kostbaar is kan je de harddisk opsturen naar een speciaal lab waar ze hem in een lab demonteren, de schijf overzetten en weer proberen uit te lezen. Hou wel rekening met hoge kosten (> € 1000).

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• richeh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11-2023
spone schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 18:14:
[...]

Denk niet dat WD sowieso al van plan garantie te verlenen als je de schijf hebt laten vallen ;) Dus veel te verliezen is er niet imo.
WD hoeft niet alles te weten! :9 Zolang er maar geen zichtbare schade is.. :X

• Jerox
bedankt voor alle reacties.

Ik heb besloten het schijfje open te maken en direct aan te sluiten op mijn pc, was blijkt? doet het nog. Ben ik erg blij mee, het probleem zit hem dus in de USB connector.

Zijn die connectors los te krijgen? ik zal eens googlen, anders moet ik maar een andere behuizing kopen, alleen zijn die vaak zo lelijk.

• amsterdammertje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-02 13:00
genoeg externe behuizingen te kopen. En die zijn over het algemeen niet lelijk. Kijk bijv eens naar icy box van raidsonic

"waar je natuurlijk altijd voor moet zorgen is dat die twee verschillende elementen als een Chinees puzzeltje in elkaar steken; dus dat je d'r niet om heen gaat lopen fucken!''

• deTuinman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-01 22:52
Microkid schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 18:20:
Als de data je erg kostbaar is kan je de harddisk opsturen naar een speciaal lab waar ze hem in een lab demonteren, de schijf overzetten en weer proberen uit te lezen. Hou wel rekening met hoge kosten (> € 1000).
ik heb het gister kostenloos gedaan, schijf bovenkant voorzichtig gedemonteerd en vervolgens de naald voorzichtig teruggehaald, schijf gereinigd en alle data was weer terug te halen

de hd heb ik daarna wel wegegeknikkert, want bleef af en toe weer steken

Verwijderd

Het is mij gelukt met een passport 250 Gb. Ook mijn apparaat was gevallen, waardoor ie in geen enkele computer meer werd herkend. Echter omdat ik de schijf zelf nog hoorde spinnen was de gedachte dat dit toch eigenlijk niet aan de HDD zelf kon liggen, maar juist aan de USB-verbindingsprint.
Ik heb een nieuwe behuizing (S-ATA) gekocht en de HDD overgezet en... waarachtig alle data was weer terug.
Mocht dit bij jou ook lukken plaats hier dan nog even een bericht, dan zijn ook anderen hiermee misschien geholpen (met 2 gelukte ervaringen is de waarschijnlijkheid op succes al redelijk groot).
Proberen maar voor zo'n 20 euro.

bigspender
Pagina: 1