[XP]Recovery console ww en registry

Pagina: 1
Acties:

• Ingmar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-11-2021
Even vooraf een disclaimer: Ik weet nu hoe ik dit had kunnen voorkomen (iets met mosterd en maaltijd) en ik weet ook hoe ik het probleem -in theorie- kan oplossen (en ja, ik ben ook bekend met de FAQ op dit gebied.

Gisteren na het installeren van wat windows updates begon windows te mauwen dat ie moest herstarten, ok geen probleem. Bij de reboot echter kreeg ik opeens een melding dat the HAL.dll was beschadigd of verwijderd (er zijn legio topics op GoT, MSKB en Dell-support forums over dit onderwerp). Op zich niet zo'n probleem, booten van een windows cd en de recovery console in en the boot.ini rebuilden. Echter wordt er gevraagd naar het wachtwoord om in de recovery console te kunnen komen. Nu heb ik geen administrator ww op windows (afaik) en ik heb deze windows installatie niet zelf gedaan (af-fabriek, Dell). Daar komt nog bij dat RC soms om een ww vraagt terwijl er geen ww op zit, ik heb ook geprobeerd om er zonder ww in te komen, zonder succes. Met andere woorden, ik kan in de RC komen om mijn probleem te fixen.

Op de Dell forums is de meest gehoorde oplossing: format + reinstall (afkomstig van Dell zelf). Nu is dat wel erg drastisch en bovendien will ik eerst nog al mijn files veilig stellen (laatste backup is een 1.5 wk oud). Ik ben op het moment de laatste knoppix release aan het binnen halen zodat ik op zijn minst mijn documenten kan wegschrijven.

Nu komt mijn eigenlijke vraag:

Er is een registry entry die je kunt veranderen zodat de recovery console niet vraag om een wachtwoord ( HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\WindowsNT\CurrentVersion\Setup\RecoveryConsole - Set the DWORD SecurityLevel value to 1)

Ik ga er vanuit (correct me if i'm wrong) dat wanneer je de recovery console probeert te startedn vanaf een CD, dat hij kijkt naar de value van deze registry entry of ie wel of niet moet vragen om een wachtwoord. Dus als ik op de een of andere manier die value kan veranderen, zou ik in theory weer toegang moeten hebben to de RC Is het mogelijk om deze value te veranderen (en vast te houden) wanneer je de data op de schijf benadert vanuit knoppix, en zo ja, hoe zou dat het makkelijkste gaan?

Vanuit regedit ben ik wel in staat om bepaalde dingen te veranderen, maar ik heb werkelijk geen benul hoe dat van "buitenaf" zou werken.

Uiteraard, als iemand een andere oplossing voor dit probleem weet, is die natuurlijk ook welkom :).

One semester we took criminology for God's sake! Criminology! Who the fuck are we studying to be, Batman?

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Je zou BartPE kunnen proberen, dan heb je die hele Recovery Console niet nodig. Zo nuttig is die toch al niet.

• Ingmar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-11-2021
LOL Never mind....

Ik startte de RC van een originele XP CD. De computer waar ik dit op tik, had echter een XP SP2 CD, waarmee ik voor de grap probeerde de RC te starten... en dat werkte dus wel goed (no password required). Inmiddels heeft mijn eigen laptop zijn boot.ini gerepareerd en boot hij weer normaal.

Blijkbaar is het iets dat gefixt is in SP2, want ik had het daarvoor geprobeerd met de originele XP CD en een geslipstreamde SP1 CD.

One semester we took criminology for God's sake! Criminology! Who the fuck are we studying to be, Batman?

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Overigens is het wel mogelijk om offline een reigsteredit uit te voeren.

Hiervoor moet je (in jouw geval, het bestand C:\WINDOWS|WINNT\System32\Config\SYSTEM) het registerbestand kopieren naar een andere PC. Op de andere PC ga je naar uitvoeren en start je de registereditior (uitvoeren -> regedit).

Klik op HKEY_LOCAL_USERS en daarna op File (Bestand) -> Load Hive. Navigeer naar het bestand wat je eerder gekopieerd hebt en druk op OK. Nu wordt er gevraagd om een naam, voer gewoon iets leuks in en druk op OK.

Nu kan je je registerwijziging uitvoeren. Daarna File -> Unload Hive en bestand terugkopieren naar de oorsponkelijke computer. Het is wel aan te raden om een backup van het orginele bestand te bewaren.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc