Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Dag dames / heren

Ik zit met een dilemma...

Vorig jaar heb ik mijn hbo diploma van de opleiding "Information Engineering gehaald", een ICT-opleiding. Ik ben nu dus bachelor. Daarvoor heb ik een mbo opleiding "ICT Beheerder niveau 4" gedaan.

Momenteel ben ik part-time aan het werken in een computerwinkel, wat ik overigens al bijna 8 jaar doe. Ik zit erover na te denken om nog door te leren aan de universiteit, zodat ik een masterstitel kan halen en zo dus hoger geschoold ben. Ik ben 26 jaren oud. Er zitten bij een universitaire opleiding een aantal ascecten die mij aanspreken (zoals een aantal vakken waarop ze dieper op bepaalde stof ingaan, onderzoek, hoger kennisniveau e.d.)

Wat ik mij afvraag is hoe (ICT) organisaites daar tegenaan kijken. Zouden zij het beter vinden dat ik nu als 26-jarige ga werken en ervaring op doe, en daarnaast intern cursussen volg (en eventueel nog een professionele master volg) of staan zij er positief tegenover wanneer ik nog een master zou doen en (pas) als 28/29-jarige begin als starter / Young Professional op de arbeidsmarkt (met alleen parttime werkervaring en werkervaring via stages).
Bovenstaande houd mijn gedachten de laatste tijd nogal bezig. Vooral wat een master daadwerkelijk meer te bieden heeft voor de (ICT) functies die ik zal kunnen betreden en hoe organisaties (zoals b.v. Logica, Capgemini, Getronics Pinkroccade e.d., maar ook andere organisaties) tegenover de aangegeven situatie aankijken.

Zijn er mensen die mij hierover misschien meer duidelijkheid kunnen geven, hun mening aan kunnen geven of hun kennis / ervaring hierover kunnen delen.

Alvast bedankt voor je antwoord!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-11 10:34
Laten we het zo zeggen, er zijn nooit mensen slechter geworden van doorleren.

Master gooit andere deuren open.

• Frantic
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:55
@Qwibus: ik zit min of meer met hetzelfde, ik ben nu 2ejaars HBO Informatica. Maar weet nog niet welke kant ik op wil in de ICT. Daarnaast trekt de opleiding Civiele Techniek (of anders Maritieme Techniek) me wel om hierna te gaan doen. Mogelijk dat ik hierna daarmee verder ga.

Welke master heb jij op het oog?

Verwijderd

Wat mij duidelijk is geworden in een ander topic (n4m3l355 in "Ongeschoolde ICT-ers de klos wanneer de ...") is dat naar mate je ouder word er minder naar papieren word gekeken maar des te meer naar kennis.

Ondanks ik een 26 jarige nog steeds jong vind, zou ik toch gaan solliciteren naar een baan en daar intern diploma's en certificaten behalen.

Tevens raad ik je aan om het gegeven topic helemaal door te lezen. Er staan interessante tips in.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Je moet je afvragen of een Master je op de arbeidsmarkt een significant beter perspectief geeft op 29 jarige leeftijd dan met 3 jaar werkervaring achter de rug. Je moet ook voor ogen hebben van wat je wil bereiken, HBO zelf is in de ICT ruim voldoende om erg ver te kunnen komen. Is het je puur alleen te doen om arbeidsmarkt kansen dan zou ik juist nu vooral werkervaring opdoen omdat de arbeidsmarkt voor ICT erg goed is op dit moment. Over 3 jaar kan de markt opeens slecht zijn, en kom je ook als WO'er zonder veel werkervaring op 29 jarige leeftijd toch ook wel moeilijk aan de bak, zeker op niveau.

Daarnaast moet je je ook realiseren dat je geen vergelijkbare carrière kan krijgen als mensen die na hun VWO direct op een Universiteit zijn gaan studeren, die zijn op 22/23 jarige leeftijd al in young professional/traineeships gerold bij de overheid en het bedrijfsleven en zijn, mits talentvol, op 29 jarige leeftijd niet meer in te halen zoals iemand op dit forum laatst ook al aanhaalde.

Maar laat het bovenstaande je niet weerhouden als je meer wilt dan alleen arbeidsmarkt kansen, en vooral ook zelf meer voldoening haalt van op een hoog niveau te denken en te doen, maar dat is puur een persoonlijk iets wat jezelf moet beantwoorden.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:55

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Ligt er dus maar net aan wat je wilt.

Ik ben na VWO naar HBO gegaan omdat ik een iets meer praktijk gerichte opleiding wilde hebben. Na mijn HBO alsnog getwijfeld om naar Universiteit te gaan, omdat ik daar een leuke Master tegenkwam. Dit niet gedaan omdat ik het beroep waarvoor de Master echt waarde had me niet echt aansprak.

Dus mijn advies is dan ook, is de Master echt nodig om te bereiken wat je wilt doen, zeker verder studeren. Kun je het bereiken zonder je Master, ga werken.

Verwijderd

Topicstarter
FranticDJ schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 15:55:
@Qwibus: ik zit min of meer met hetzelfde, ik ben nu 2ejaars HBO Informatica. Maar weet nog niet welke kant ik op wil in de ICT. Daarnaast trekt de opleiding Civiele Techniek (of anders Maritieme Techniek) me wel om hierna te gaan doen. Mogelijk dat ik hierna daarmee verder ga.

Welke master heb jij op het oog?
De master Informatiekunde aan de Universiteit van Amsterdam

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Zoals iemand al aan gaf kan je leeftijd nogal een probleem worden.

Iemand die pas op zijn 29e actief het bedrijfsleven in gaat zou door mij met vreemde ogen worden bekeken. Master of niet.

Dit komt ook omdat je door je baan bij de winkel nou niet echt signalen afgeeft dat je een WO functie met doorgroei en potentie wel ziet zitten. Tenzij ik er naast zit en je niet op de storingsafdeling lekker met pc's zit te knutselen maar een manager bent in die winkel en verantwoordelijk bent over een man of wat personeel en de verkoop hebt verdubbeld de laatste 2 jaar.

Dus lekker het diepe in zou ik zeggen en werkervaring op doen.

In een functie op HBO nivo blijf je meestal toch wat meer in contact met het praktische en je zou als toch nog door wil gaan leren dit via je werkgever regelen.

Verwijderd

Topicstarter
littlejoannes schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 17:19:
Zoals iemand al aan gaf kan je leeftijd nogal een probleem worden.

Iemand die pas op zijn 29e actief het bedrijfsleven in gaat zou door mij met vreemde ogen worden bekeken. Master of niet.

Dit komt ook omdat je door je baan bij de winkel nou niet echt signalen afgeeft dat je een WO functie met doorgroei en potentie wel ziet zitten. Tenzij ik er naast zit en je niet op de storingsafdeling lekker met pc's zit te knutselen maar een manager bent in die winkel en verantwoordelijk bent over een man of wat personeel en de verkoop hebt verdubbeld de laatste 2 jaar.

Dus lekker het diepe in zou ik zeggen en werkervaring op doen.

In een functie op HBO nivo blijf je meestal toch wat meer in contact met het praktische en je zou als toch nog door wil gaan leren dit via je werkgever regelen.
De functie in de winkel is puur een functie voor meestal één dag in de week, soms meer als het mogelijk is. Echt een hulpkracht functie, die ik naast mijn voltijd schoolopleiding deed om wat bij te kunnen verdienen. Nu ik niet meer op school zit en ik dus naar alle waarschijnlijkheid echt fulltime wil gaan werken kan ik mij richten op een functie waarbij ik kan doorgroeien en mijn potentie meer / beter / anders kan benutten.

En iemand die 29 is een vanaf mbo heeft doorgeleerd en zo een master heeft gehaald laat wel zien dat hij doorzettingsvermogen heeft. Maar ik begrijp je standpunt, want 29 en nog geen (relevante) werkervaring kan nadelig werken bij veel werkgevers. Maar ik weet dus niet hoe daar in het algemeen bij deze werkgevers over gedacht wordt. Ik weet dat werkervaring erg belangrijk is, maar een opleiding (diploma) is toch een basis die je voor je verdere werkzaamheden / functies kan benutten. Je zorgt voor een goede fundering om je carriere te starten. Toch is het natuurlijk zo dat ik wanneer ik 29 ben en geen relevante werkervaring heb, maar alleen kennis door opleiding, een aantal functies niet aan kan gaan puur omdat daarvoor werkervaring wordt gevraagd. Ik zal mij dan volgens mij meer moeten richten op mijn doorzettingsvermogen, mijn kennisniveau, wetenschappenlijke onderzoekskwaliteiten e.d.

Dus het is denk ik maar net wat zwaarder weegt, kennis of ervaring, waarbij leeftijd daarnaast een belangrijke rol speelt. Daarnaast kan ik een master zelf kiezen en een opleiding naast mijn werk (bijvoorbeeld na een aantal jaar) ligt ook aan de werkgever (of die het toestaat en / of financiert).

Dus ik ben er nog niet helemaal uit... maar ik begrijp heel goed wat er aangegeven wordt door jullie...
Pagina: 1