Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen,

Ik ben 27 jaar en ga dit jaar beginnen met de opleiding mbo ict voltijd. De opleiding duurt 4 jaar.
Dus als het goed is ben ik 31 jaar als ik klaar ben. Vanaf mijn 18de werkte ik al. Ik heb verschillende baantjes gehad maar ik heb besloten om aan een studie beginnen. Mijn vooropleiding is mavo.
Ben ik te oud om nu nog met de opleiding te beginnen? Zijn er mensen die dit ook hebben gedaan\doen?
Zou graag jullie meningen willen weten.

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Waarom zou je te oud zijn?

Money for nothin' and your chicks for free

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 12:03
kun je er geen avondstudie van maken? 4 jaar heb je er echt niet voor nodig :)

wat ik weet:

je kunt die MBO opleiding ook in een jaar doen, gewoon je opties open houden en elke dag toetsen etc. etc.

you had me at EHLO

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Kan je deze opleiding niet versneld doen? Bij mij duurde de opleiding eerst 4 jaar, maar dat is voor een klas aangepast naar 2,5 jaar. Was makkelijk te doen.

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:53

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Oud? Minder jong zul je bedoelen. Je bent nooit te oud om iets te leren, en als het goed is voor je toekomst, moet je het zeker doen wat mij betreft.
Zelf ben ik als 22-jarige begonnen aan een tweede HTS opleiding, tussen 'jongeren' van 17-19 jaar. Toch merkte ik al een redelijk snel dat er toch wel sprake is van een 'generatiekloof'. Die van mij was nog niet eens zo groot, dat zal die van jou wel zijn. Hoe is je omgang met jongeren van die leeftijd? Heb je ook al toevallig sproken met iemand van de opleiding die je wilt gaan volgen?

Hier staat tekst

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 26-09 11:33
Je bent nooit te oud om te leren zegt men altijd...

ik zou het toejuichen als je op die leeftijd aan een verse studie durft te beginnen, veel mensen hebben die motivatie/discipline niet eens meer... Tenminste, als je in die tussentijd alleen gewerkt hebt...

Respect van mij...!
Succes!

"Find what you love and let it kill you"

Verwijderd

Topicstarter
Nou deze opleiding kun je ook versneld doen dat klopt madglobin. Als je de 1ste jaar goed afsluit slaat je de 2de over.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-11 14:18

ThunderNet

Flits!

Is HBO geen optie voor je? :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-11 12:03
Sjaak_Afhaak schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 14:58:
Oud? Minder jong zul je bedoelen. Je bent nooit te oud om iets te leren, en als het goed is voor je toekomst, moet je het zeker doen wat mij betreft.
Zelf ben ik als 22-jarige begonnen aan een tweede HTS opleiding, tussen 'jongeren' van 17-19 jaar. Toch merkte ik al een redelijk snel dat er toch wel sprake is van een 'generatiekloof'. Die van mij was nog niet eens zo groot, dat zal die van jou wel zijn. Hoe is je omgang met jongeren van die leeftijd? Heb je ook al toevallig sproken met iemand van de opleiding die je wilt gaan volgen?
bij mij ook (21 tov 18,19) maar daardoor merk ik dat ik veel beter "the bigger picture" kan zien, zakelijker ben en beter gemotiveerd..! Dit is natuurlijk ook persoonsgebonden, maar bovenstaand zijn toch competentities die je verder ontwikkeld als je ouder wordt!

edit:

je mag ook hbo doen als je 21 bent -> dan moet je een toelatingstoets doen

[ Voor 4% gewijzigd door sjongenelen op 14-03-2008 15:01 ]

you had me at EHLO

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik weet dat maar omdat ik al zo lang geen opleiding heb gedaan wil ik toch eerst mbo doen weet ook niet welke richting mij leuk lijkt.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 18:02
Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 14:54:
Hallo iedereen,

Ik ben 27 jaar en ga dit jaar beginnen met de opleiding mbo ict voltijd. De opleiding duurt 4 jaar.
Dus als het goed is ben ik 31 jaar als ik klaar ben. Vanaf mijn 18de werkte ik al. Ik heb verschillende baantjes gehad maar ik heb besloten om aan een studie beginnen. Mijn vooropleiding is mavo.
Ben ik te oud om nu nog met de opleiding te beginnen? Zijn er mensen die dit ook hebben gedaan\doen?
Zou graag jullie meningen willen weten.
Je kunt beter een toelatingsexamen doen en een HBO opleiding gaan doen. Ik ben 29 en ben een half jaar geleden begonnen .. het valt me 100% mee. is wel deeltijd dus soms wel wat veel in een week met een 40 urige werkweek erbij.

[ Voor 10% gewijzigd door m3gA op 14-03-2008 15:08 ]

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-11 13:49
Ik zou meteen voor HBO gaan, als avondopleiding. Je kan dan na 1,5 jr (dan heb je je propedeuse) alsnog switchen naar iets wat je leuk vindt. Voor HBO Informatica moet je dan alleen wat bijlessen wiskunde volgen bijvoorbeeld. Totaalduur opleiding is dan ook 4 jaar, maar je kan overdag gewoon werken. Kost je 2 avonden per week ipv de volledige dag.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:40

-ET-

Phone Home

Ik heb een 2 jarige versnelde opleiding MBO Nivo 4 netwerkbeheer gedaan. Dit was ook voltijd. De jongste was 17 de oudste 31 geloof ik. Dus het kan wel.

• TafkaP
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 16:14
Volgens mij kan je zelfs nog iets van studiefinanciering scoren tot aan je dertigste. Denk ik wel de moeite waard om even uit te zoeken :)

Succes met je opleiding!

King of Cod

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Zoals door anderen wordt geopperd zou ik eerst naar HBO gaan kijken. Hoewel je nog jong bent, is het schoolse van het MBO wellicht toch te ' jong' voor je. Op het HBO zitten in ieder geval mensen die al een beetje volwassen zijn. Leeftijd doet er minder toe dan volwassenheid. Gezien je levenservaring heb je het ook wat makkelijker.

Er was laatst toch een vrouw van 90 of zo die afstudeerde in het een of ander? Kortom, nooit te oud om te leren.

Verwijderd

Topicstarter
Mij maakt het niet uit dat mbo wat "jonger" is. Ik wil toch eerst mbo gaan doen. Vooral omdat ik al lange tijd uit roulatie ben. Voor hbo moet je namelijk gelijk een keuze maken. En daar kom je niet zomaar met alleen een mavo diploma. En werken en leren lijkt me gewoon erg zwaar aangezien ik al meer dan 9 jaar werk. Om daarnaast ook nog een studie te volgen is erg zwaar. Trouwens ik krijg nog studiefinanciering. Ik wil me gewoon volledig concentreren op mijn studie.
Om na zo'n lange tijd gelijk hbo te doen lijkt me erg moeilijk.

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-11 18:02
Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 15:52:
Mij maakt het niet uit dat mbo wat "jonger" is. Ik wil toch eerst mbo gaan doen. Vooral omdat ik al lange tijd uit roulatie ben. Voor hbo moet je namelijk gelijk een keuze maken. En daar kom je niet zomaar met alleen een mavo diploma. En werken en leren lijkt me gewoon erg zwaar aangezien ik al meer dan 9 jaar werk. Om daarnaast ook nog een studie te volgen is erg zwaar. Trouwens ik krijg nog studiefinanciering. Ik wil me gewoon volledig concentreren op mijn studie.
Het valt heel erg mee hoor. bij MBO moet je toch ook kiezen? Ik merk dat ik heel gemakkelijk leer omdat veel dingen nu stukken duidelijker zijn door mijn werkervaring.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn werkervaring bestaat uit simpele operator werk in 5 ploegendiensten. Denk niet dat het helpt met de opleiding. Bij mbo pas in de 3de jaar. Wil eigenlijk gewoon eerst kijken of ik het wel aan kan en daarna verder kijken voor hbo.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2008 16:35 ]

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Niet zozeer je werkervaring, maar juist je levenservaring maakt het verschil. ALs je 20 bent lijken een boel zaken lastiger dan ze zijn. Dan heb ik het niet zozeer over de stof, maar meer over organiseren, structureren, omgang met anderen en dergelijke.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:36

SmartDoDo

Woeptiedoe

Kliene titelchange zodat wat duidelijker is waarover het topic gaat :)

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-11 14:47
Als de beste man MBO wilt doen dan moet hij dat doen. Snap het gepush niet. Ik heb (ooit) een MBO opleiding gedaan via ROC ASA Amersfoort, de BBL leerweg. Hier was ik met 17 jaar veruit de jongste. De gemiddelde leeftijd was rond de 30. Ik weet niet of het nog bestaat, maar het systeem was eerst 3 maanden voltijd, daarna 1 jaar 1 dag school en 4 dagen werken. Ik vond het ideaal.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
Colega van mij is 31, Hij is net klaar met Informatie en beheer systemen.

Kan gewoon. Hij deed alleen deeltijd.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• urk_forever
  • Laatst online: 19-11 14:59
Ik heb rond 2001 samen met mijn vader een MBO opleiding Systeembeheer gevolgd, hij was toen 45 en hij heeft het ook vol kunnen houden, dus waarom jij niet?
Je zal wel wat mentaliteits verschillen ondervinden met je medestudenten, maar daar moet je volgens mij geen problemen mee krijgen.

Succes in ieder geval.

Hail to the king baby!

• Mr.Nash
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15-10 23:21

Mr.Nash

The Undercover Boogieman

Toen ik MBO N4 deed zaten er 3 gasten van in de 30 bij mij in de klas. Bij ons was versneld mogelijk als je in het begin direct aantoont dat je de kennis bezit en het durft te vragen.

Je zou eventueel een HBO opleiding kunnen doen en dan in het eerste jaar een aantal verschillende blokken om te kijken waar je interesses liggen, ik weet dat dit mogelijk is op m'n huidige school. Je doet dan in het eerste jaar 4 verschillende semesters van 4 verschillende opleidingen. Na het eerste jaar kies je dan 1 opleiding en worden de overige 3 blokken omgezet naar minor's. Je doet zo wel 2 jaar voor je propeduese maar dat maakt opzich niet uit.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:43
Ik was zelf 28 toen ik mijn laatste HBO ICT opleiding afrondde, veel mensen in de groep nog ouder. Betrof een 1 jarige opleiding op MBO nivo 4. Was ook nog eens in de tijd dat het erg lastig was een baan te vinden in de IT (2002/2003). Nu uiteindelijk ook nog een baan gevonden in de IT dus te oud op je 27e kan ik niet zeggen.

Indien je de mogelijkheden hebt kan ik net als verschillende anderen hier ook het advies geven je te orienteren op evt HBO. Zie toch dat daar binnen de ICT veel meer vraag naar is, ik hoop in de toekomst naast de nodige certificaten ook nog eens de mogelijkheid te krijgen iets op HBO te doen zodat ik wellicht ooit richting een leuke consultant functie kan doorgroeien.

Verwijderd

Topicstarter
Tja ik heb ook rond gekeken en er zijn ook wel baantjes voor de mbo'ers. Iedereen zegt wel 'doe hbo' zo makkelijk maar ik heb wel wat hulp nodig denk ik. Ik ben 10 jaar niet meer naar school geweest misschien ben ik ook wel bang. Ik kijk er gewoon tegenop als ik nu gelijk hbo doe en het toch niet haal. Wat zal ik daar van balen zeg. Daarom ga ik eerst mbo doen wat toch niet zo raar is voor mijn leeftijd wat ik hierzo lees. Als ik de eerste jaren goed door heen kom dan wil ik ook wel naar hbo.

Het belangrijkste voor mij is dat ik een diploma heb waar ik wat mee kan. Of het nou mbo of hbo is maakt me niet zo veel uit. Ik heb in al die jaren dat ik werkte wel gemerkt dat je zonder papiertje niet ver komt.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Je bent nooit te oud om te leren. Het klinkt zooooooooo cliché, maar het is wel zo. Je kan alleen wel eens in de knoop komen op het moment dat je al huisje-boompje-beestje klaar hebt staan, want een studie kost best veel tijd, werk, zweet en tranen zeg maar. Houd dat in het oog en je zit gebakken :)

Verwijderd

Topicstarter
Dank aan iedereen die heeft geantwoord!! Ben er wel wat van opgestoken. Mod topic can close.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:18

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 15:52:
pfff het HBO stelt over het algemeen echt niets voor. Het ligt enorm aan de school en de studierichting, ICT is wel wat lastiger dan sommige "pretstudies".

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Verwijderd

Sport_Life schreef op dinsdag 25 maart 2008 @ 09:06:
[...]

pfff het HBO stelt over het algemeen echt niets voor. Het ligt enorm aan de school en de studierichting, ICT is wel wat lastiger dan sommige "pretstudies".
Nou, als ik zo eens kijk wat er aan HBO rejects bij mij in de MBO klas zat die daar doorheen schoten alsof het niets was, dan vermoed ik dat daar enige nuancering op z'n plek is. Ik heb gewoon gelijk het HBO niet gedaan omdat ik in die periode voldoende vrijwillig chaoot was om te weten dat ik HBO never zou gaan trekken, en ben met HAVO mentaliteit het MBO-4 opleidinkje doorgerold. No problems. HBO is misschien qua stof niet veel boeiender, maar dat is grotendeels insituut afhankelijk. Waar je iets doet, en hoe de begeleiding is, kan een enorm verschil betekenen, en daarmee zeg je dus eigenlijk dat er MBO op0leidingen zijn waar je niet door komt ondanks dat er HBO opleidingen zijn waarje wel door komt. Puur door de manier van omgaan met leerlingen.

• Paquito
  • Niet online
Ik zou een jaar mbo doen en kijken hoe het gaat. Pik je het snel op, stap je over naar HBO of in ieder geval deeltijd MBO. Die 21+ toelatingstoets is als je algemene ontwikkeling op 'peil' is vrij goed te doen. Je komt in voltijd MBO met veel 16-18 jarigen in de klas. En ook nog mensen die het stoer vinden om cool te zijn, weet je wel? Lijkt me persoonlijk niet zo gezellig. Bovenal wordt je op MBO als een kind behandeld... (wat in dat opzicht dan niet zo verwonderlijk is) Bij deeltijd is dat minder, want dan moet er wel ineens gewerkt worden. Een kennis van mij is van voltijd naar deeltijd MBO overgestapt vanwege bovenstaande redenen en vond het een verademing.

Ik heb voltijd MBO (was snel weg),HBO gedaan (afgerond) en doe nu WO.. dus weet ongeveer de verschillen. Ik vond op HBO alleen het intensieve projectwerk vervelend.

[ Voor 55% gewijzigd door Paquito op 26-03-2008 08:19 ]

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03:28

alienfruit

the alien you never expected

Volgens mij is ICT samen met HBO Rechten pretstudies ;) Ik ben zelf van plan nadat ik mijn Master heb behaalt een deeltijd opleiding Antropologie te doen in Nieuw-Zeeland of Australie. Gewoon voor de lol en uit interesse. Ook omdat ik nog niet zin heb om 38 uur per week te gaan werken.

[ Voor 72% gewijzigd door alienfruit op 26-03-2008 14:52 ]

Verwijderd

Gewoon doen! Wij hadden iemand van 28 in de klas zitten, was hartstikke gezellig met die gast. Ik heb zelf Marketing&Communicatie gedaan, dus ik weet niet hoe het op de ICT opleidingen zal zijn, maar zoveel zal het niet verschillen. Dus je hoeft nie bang te zijn dat je te oud bent ofzo. Gewoon doen, studeren is altijd goed!

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2008 17:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou iedereen ik heb een intake gesprek gehad voor mbo ict. Ik moest een wat testen maken en ze kwamen tot de conclusie dat ik ict sprint kon doen!! Dus in 2 jaar je mbo diploma ict niv.4!! :*) De leeftijd voor deze opleiding is vanaf 18 jaar. Dus zit ik niet met aankomend volwassenen in de klas. 8)
Ze zeiden dat als ik de volledige opleiding zou volgen dan zou de eerste jaren te makkelijk zijn. Nou ik vond het wel best. Dus in augustus lekker naar school. Maybe daarna ook nog hbo. ;)
De eerste half jaar heb ik theorie daarna moet ik 4 dagen stage lopen en 1 dag naar school in de week. :P

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2008 01:28 ]

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 20:36

Smarron

The bend

Nou, helemaal super hoor! Veel succes gewenst in elk geval en die 2 jaar zul je wel goed doorkomen!

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:50

Standeman

Prutser 1e klasse

Verwijderd schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 01:25:
Nou iedereen ik heb een intake gesprek gehad voor mbo ict. Ik moest een wat testen maken en ze kwamen tot de conclusie dat ik ict sprint kon doen!! Dus in 2 jaar je mbo diploma ict niv.4!! :*) De leeftijd voor deze opleiding is vanaf 18 jaar. Dus zit ik niet met aankomend volwassenen in de klas. 8)
Ze zeiden dat als ik de volledige opleiding zou volgen dan zou de eerste jaren te makkelijk zijn. Nou ik vond het wel best. Dus in augustus lekker naar school. Maybe daarna ook nog hbo. ;)
De eerste half jaar heb ik theorie daarna moet ik 4 dagen stage lopen en 1 dag naar school in de week. :P
Hier is maar 1 smiley voor: d:)b

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:21

Exirion

Gadgetfetisjist

Omdat niemand zit te wachten op iemand van rond de 30 met MBO op zak en nul werkervaring op z'n vakgebied? Ze nemen dan liever broekies aan die net van school komen en een stuk goedkoper zijn. Of je moet natuurlijk genoegen willen nemen met het salaris van zo'n broekie...

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Exirion schreef op vrijdag 28 maart 2008 @ 08:47:
[...]

Omdat niemand zit te wachten op iemand van rond de 30 met MBO op zak en nul werkervaring op z'n vakgebied? Ze nemen dan liever broekies aan die net van school komen en een stuk goedkoper zijn. Of je moet natuurlijk genoegen willen nemen met het salaris van zo'n broekie...
En wat dan doen als je geen MBO of hoger heb? Hogerop proberen te komen is niet slecht ofzo hoor, iedereen wilt dat.

En er zijn heus wel bedrijven die je voor wat minder dan een baan willen geven. Lekker boeiend, je krijgt dan niet super betaald. Maar nog wel beter dan iemand zonder diploma en je doet relevante werk ervaring op. Helemaal niet zo slecht lijkt mij :)

@unholy1980
Netjes! Veel Succes!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06:27

Nitai

Live the life you love.

Ik geef les in deeltijd (HBO) en daar zie je soms mensen die op 40 jarige leeftijd een HBO studie afronden. Je bent nooit te oud om te studeren :)

Doe je best en veel succes.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Verwijderd

nee te oud ben je zeker niet.....ook ik ga binnenkort een opleiding volgen ..... [44 jaar]

en vertrekken met een rugzak bij mijn huidige werkgever......11.000 :( :( mensen moeten er weg

Succes

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-11 16:50

Nietzman

Woei!

buddhole schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 19:09:
Als de beste man MBO wilt doen dan moet hij dat doen. Snap het gepush niet.
Ik denk dat dat is omdat vooral de gemiddelde tweaker MBO ICT zingend, dansend, huppelend, flierefluitend en met twee vuisten in z'n neus doorloopt.

[ Voor 8% gewijzigd door Nietzman op 28-03-2008 16:51 ]

Pagina: 1