[NFSv4] /home mounten tijdens booten over NFS(v4)

Pagina: 1
Acties:

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:48
Ik ben hier druk bezig met Xen-server om een machine te voorzien van mailserver, fileserver, webserver en Win2003.
Om te zorgen dat de images van de installaties makkelijk te backuppen zijn en overal dezelfde /home te hebben, wil ik graag de home partities (en de FTP- en webdata van de webserver) via NFS mounten vanaf de (virtuele) fileserver.
Ik heb op de fileserver netjes een NFS4 export gemaakt (met dit als inspiratie bron) en het mounten gaat prima.
Met Bonnie++ getest en de performance is maar een paar % langzamer dan via een eigen (virtuele) schijf, oftewel lijkt me ook prima geschikt om de maildirs vanaf de mailserver overheen te sturen. (Tenzij iemand met heel goede argumenten aankomt waarom dat niet wenselijk is)
Maar goed, het mounten gaat prima, tenzij ik het tijdens het booten al wil mounten. (wat je eigenlijk wel wilt met /home)

De guest-os-en zijn allen Debian Etch.
Ik had hier onderaan bij de comments al gevonden dat je portmap opnieuw moest configureren en dat het ook wel nuttig kon zijn om portmap en statd expliciet in de hosts.allow te noemen. Maar helaas is dat niet de oplossing hier. :(

Tijdens het booten krijg ik op de client (niet de fileserver dus) eerst een hele tijd het volgende te zien:
Starting NFS common utilities: statd idmapd.

Gevolgd door:
mount to NFS server '192.168.1.5' failed.
portmap: server localhost not responding, timed out
RPC: failed to contact portmap (errno -5).
mount: 192.168.1.5:/ftp: can't read superblock
done.
Starting portmap daemon...Already running..

En daarna uiteraard de rest van de dingen.
Ik probeer dus op 192.168.1.7 de export "/ftp" te mounten vanaf 192.168.1.5.

Als ik na het (langdurige) bootproces inlog en de NFS export mount vanaf de commandline (staat in de fstab genoemd), dan is de mount ook meteen klaar en staat 'ie wel in het lijstje:
webserver:~# mount|grep ftp
192.168.1.5:/ftp on /FTPmap type nfs4 (rw,addr=192.168.1.5)

Voor de volledigheid nog even de betreffende regel uit de fstab op de webserver:
192.168.1.5:/ftp  /FTPmap       nfs4    rw              0       0

... en de exports op de fileserver:
/nfs4exports 192.168.1.0/24(ro,sync,insecure,root_squash,no_subtree_check,fsid=0
)
/nfs4exports/data   192.168.1.0/24(rw,nohide,sync,insecure,root_squash,no_subtre
e_check)
/nfs4exports/home   192.168.1.0/24(rw,nohide,sync,insecure,no_root_squash,no_sub
tree_check)
/nfs4exports/ftp   192.168.1.0/24(rw,nohide,sync,insecure,root_squash,no_subtree
_check)
/nfs4exports/www   192.168.1.0/24(rw,nohide,sync,insecure,root_squash,no_subtree
_check)

En om helemaal volledig te zijn, ook nog even de 'mount --bind' om de mappen netjes in /nfs4exports/ neer te zetten:
Fileserver:/nfs4exports# cat /etc/fstab
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
/dev/xvda1       /               ext3    rw,noatime      0       1
/dev/xvdb1       none           swap    defaults        0       0
/dev/xvdc1      /storage        ext3    defaults        0       0
/storage/home   /home           none    rw,bind         0       0
/home           /nfs4exports/home    none    rw,bind         0       0
/storage/networkdrive  /nfs4exports/data   none    rw,bind         0       0
/storage/networkdrive/Uitwissel-map/FTPmap/  /nfs4exports/ftp   none    rw,bind         0       0

Kortom, wie kan mij een tip geven waarom het mounten van de NFS niet goed gaat tijdens het booten, maar wel als ik de mount na het booten zelf uitvoer.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2025
Probeer deze optie eens in je fstab van je webserver:

_netdev

• TD-er
Sneezydevil schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 15:49:
Probeer deze optie eens in je fstab van je webserver:

_netdev
Zojuist getest en de machine is nu nog aan het rebooten (duurt gauw zo'n 10+ minuten als het fout gaat), maar ik heb al wel 2x failed voorbij zien komen.
Helaas dus. :(

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• TD-er
Bij deze een subtiel schopje..
Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen is?
Waar moet ik het zoeken?

• Sneezydevil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-09-2025
Is je netwerk wel online als dit tijdens je startup gemount wordt?

Het is ver gezocht, maar dit is even het enige wat ik kan bedenken.

192.168.0.249:/settings /test/settings nfs4 _netdev 0 0

Zo werkt het hier, maar het is wel een centos xen client.

• TD-er
Sneezydevil schreef op zondag 16 maart 2008 @ 12:06:
Is je netwerk wel online als dit tijdens je startup gemount wordt?

Het is ver gezocht, maar dit is even het enige wat ik kan bedenken.
[...]
Als het goed is wel...
Setting up networking....
Configuring network interfaces...Starting portmap daemon....
mount to NFS server '192.168.1.5' failed.

Deze machines krijgen geen IP's van een DHCP server, dus het zou meteen moeten werken.
Wat ik zou kunnen doen is een "wait" service introduceren, die eventueel x seconden wacht voordat de volgende service gestart wordt, maar het lijkt me sterk dat dat een probleem is, want de services die hier eventueel mee te maken hebben worden allemaal na elkaar gestart.

• TD-er
Ik heb deze patch op /etc/network/if-up.d/mountnfs toegepast, maar helaas is dat niet de oplossing :(
Ik vrees dat er weinig anders op zit dan als laatste een init-scriptje te maken wat het mount en in de fstab een noauto mee te geven.

Verwijderd

Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad en uiteindelijk was het probleem dat ik een pakketje vergeten was te installeren, kijk hier eens naar: http://www.debianhelp.co.uk/nfs.htm

• TD-er
Nou als ik het zo zie, is er geen pakketje wat ik over het hoofd heb gezien.
Ik heb zojuist maar even een noauto toegevoegd aan de betreffende fstab-regels en in /etc/rc2.d een S99mymount aangemaakt die wijst naar een scriptje wat heel simpel de betreffende mounts doet.
Het werkt, maar mooi is anders. :/

Edit:
Nog vergeten te melden.
Een symlink vanuit /etc/rcS.d, zoals hier gesuggereerd werd, werkte hier ook niet. Het moest echt zo'n beetje als laatste actie gedaan worden.

[ Voor 27% gewijzigd door TD-er op 17-03-2008 10:40 ]

Verwijderd

TD-er schreef op maandag 17 maart 2008 @ 10:37:
Nou als ik het zo zie, is er geen pakketje wat ik over het hoofd heb gezien.
Ik heb zojuist maar even een noauto toegevoegd aan de betreffende fstab-regels en in /etc/rc2.d een S99mymount aangemaakt die wijst naar een scriptje wat heel simpel de betreffende mounts doet.
Het werkt, maar mooi is anders. :/
...
Wat staat er in de log van de server ?

• ph0t0nix
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-01 01:06
Wordt de ethernet kaart in /etc/network/interfaces geinitialiseerd of wordt NetworkManager gebruikt? Ik had bij een Ubuntu machine last van een soortgelijk probleem (wel met DHCP). Nadat ik de betreffende interface in /etc/network/interfaces met auto op liet starten werden de NFS fyliesystem netjes gemount tijdens het booten.

• TD-er
De IP-instellingen staan hardcoded, omdat het hier niet om desktops gaat, maar om virtuele servers.
Ik zal morgen even kijken of ik meer logs kan opduikelen.

Pagina: 1