Ik ben hier druk bezig met Xen-server om een machine te voorzien van mailserver, fileserver, webserver en Win2003.
Om te zorgen dat de images van de installaties makkelijk te backuppen zijn en overal dezelfde /home te hebben, wil ik graag de home partities (en de FTP- en webdata van de webserver) via NFS mounten vanaf de (virtuele) fileserver.
Ik heb op de fileserver netjes een NFS4 export gemaakt (met dit als inspiratie bron) en het mounten gaat prima.
Met Bonnie++ getest en de performance is maar een paar % langzamer dan via een eigen (virtuele) schijf, oftewel lijkt me ook prima geschikt om de maildirs vanaf de mailserver overheen te sturen. (Tenzij iemand met heel goede argumenten aankomt waarom dat niet wenselijk is)
Maar goed, het mounten gaat prima, tenzij ik het tijdens het booten al wil mounten. (wat je eigenlijk wel wilt met /home)
De guest-os-en zijn allen Debian Etch.
Ik had hier onderaan bij de comments al gevonden dat je portmap opnieuw moest configureren en dat het ook wel nuttig kon zijn om portmap en statd expliciet in de hosts.allow te noemen. Maar helaas is dat niet de oplossing hier.
Tijdens het booten krijg ik op de client (niet de fileserver dus) eerst een hele tijd het volgende te zien:
Gevolgd door:
En daarna uiteraard de rest van de dingen.
Ik probeer dus op 192.168.1.7 de export "/ftp" te mounten vanaf 192.168.1.5.
Als ik na het (langdurige) bootproces inlog en de NFS export mount vanaf de commandline (staat in de fstab genoemd), dan is de mount ook meteen klaar en staat 'ie wel in het lijstje:
Voor de volledigheid nog even de betreffende regel uit de fstab op de webserver:
... en de exports op de fileserver:
En om helemaal volledig te zijn, ook nog even de 'mount --bind' om de mappen netjes in /nfs4exports/ neer te zetten:
Kortom, wie kan mij een tip geven waarom het mounten van de NFS niet goed gaat tijdens het booten, maar wel als ik de mount na het booten zelf uitvoer.
Om te zorgen dat de images van de installaties makkelijk te backuppen zijn en overal dezelfde /home te hebben, wil ik graag de home partities (en de FTP- en webdata van de webserver) via NFS mounten vanaf de (virtuele) fileserver.
Ik heb op de fileserver netjes een NFS4 export gemaakt (met dit als inspiratie bron) en het mounten gaat prima.
Met Bonnie++ getest en de performance is maar een paar % langzamer dan via een eigen (virtuele) schijf, oftewel lijkt me ook prima geschikt om de maildirs vanaf de mailserver overheen te sturen. (Tenzij iemand met heel goede argumenten aankomt waarom dat niet wenselijk is)
Maar goed, het mounten gaat prima, tenzij ik het tijdens het booten al wil mounten. (wat je eigenlijk wel wilt met /home)
De guest-os-en zijn allen Debian Etch.
Ik had hier onderaan bij de comments al gevonden dat je portmap opnieuw moest configureren en dat het ook wel nuttig kon zijn om portmap en statd expliciet in de hosts.allow te noemen. Maar helaas is dat niet de oplossing hier.
Tijdens het booten krijg ik op de client (niet de fileserver dus) eerst een hele tijd het volgende te zien:
Starting NFS common utilities: statd idmapd.
Gevolgd door:
mount to NFS server '192.168.1.5' failed. Starting NFS common utilities: statd idmapd. portmap: server localhost not responding, timed out RPC: failed to contact portmap (errno -5). portmap: server localhost not responding, timed out RPC: failed to contact portmap (errno -5). portmap: server localhost not responding, timed out RPC: failed to contact portmap (errno -5). mount: 192.168.1.5:/ftp: can't read superblock done. Starting portmap daemon...Already running..
En daarna uiteraard de rest van de dingen.
Ik probeer dus op 192.168.1.7 de export "/ftp" te mounten vanaf 192.168.1.5.
Als ik na het (langdurige) bootproces inlog en de NFS export mount vanaf de commandline (staat in de fstab genoemd), dan is de mount ook meteen klaar en staat 'ie wel in het lijstje:
webserver:~# mount|grep ftp 192.168.1.5:/ftp on /FTPmap type nfs4 (rw,addr=192.168.1.5)
Voor de volledigheid nog even de betreffende regel uit de fstab op de webserver:
192.168.1.5:/ftp /FTPmap nfs4 rw 0 0
... en de exports op de fileserver:
/nfs4exports 192.168.1.0/24(ro,sync,insecure,root_squash,no_subtree_check,fsid=0 ) /nfs4exports/data 192.168.1.0/24(rw,nohide,sync,insecure,root_squash,no_subtre e_check) /nfs4exports/home 192.168.1.0/24(rw,nohide,sync,insecure,no_root_squash,no_sub tree_check) /nfs4exports/ftp 192.168.1.0/24(rw,nohide,sync,insecure,root_squash,no_subtree _check) /nfs4exports/www 192.168.1.0/24(rw,nohide,sync,insecure,root_squash,no_subtree _check)
En om helemaal volledig te zijn, ook nog even de 'mount --bind' om de mappen netjes in /nfs4exports/ neer te zetten:
Fileserver:/nfs4exports# cat /etc/fstab # /etc/fstab: static file system information. # # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> /dev/xvda1 / ext3 rw,noatime 0 1 /dev/xvdb1 none swap defaults 0 0 /dev/xvdc1 /storage ext3 defaults 0 0 /storage/home /home none rw,bind 0 0 /home /nfs4exports/home none rw,bind 0 0 /storage/networkdrive /nfs4exports/data none rw,bind 0 0 /storage/networkdrive/Uitwissel-map/FTPmap/ /nfs4exports/ftp none rw,bind 0 0
Kortom, wie kan mij een tip geven waarom het mounten van de NFS niet goed gaat tijdens het booten, maar wel als ik de mount na het booten zelf uitvoer.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)