Resolutie laptop plots veranderd

Pagina: 1
Acties:

• ukie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik heb een laptop waarvan de resolutie plotseling niet meer goed is.
Het is een 15" breedbeeldscherm, met een maximale resolutie van 1280 x 800.
Maar nu krijg ik hem niet hoger dan 1024 x 768, met een zwarte balk aan de rechterkant.
Af en toe staat hij, na opnieuw opstarten, weer op de juiste resolutie,
maar 9 van de 10 keer staat hij toch weer op 1024 x 768.
Als ik in apparaatbeheer kijk, staat er bij het beeldscherm dat de
maximaal ondersteunde resolutie 1024 x 768 is, maar dat klopt niet.
Ik heb de drivers voor de grafische kaart (Ati Radeon 9700 mobile) opnieuw geïnstaleerd,
maar dat helpt niks.
Het probleem doet zich al voor bij het opstarten. (ik gebruik XP)
Zodra de laptop aangaat, zie je het Centrino logo, en dan is de resolutie al niet goed.
Ik heb ook al in de bios gekeken, maar daar valt niks te veranderen.
Wat kan ik hieraan doen?

intel ultra 265k noctua d15 g2 asus maximus hero z890 be quiet 850 dark power pro 12 voeding asus strix 4070 ti super motu ultra lite mk5 audio kaart seagate 530r 1tb m2 ssd samsung sm863 960 gb ssd

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-01 13:52
hmm je zou een driver ( .inf file) voor het beeldscherm kunnen proberen te vinden, maar ik vraag me af hoe je kunt weten welke je dan moet hebben.

misschien als je zoekt op het merk en type laptop, of de fabrikant een mailtje sturen..

• ukie
Maar het is al voordat Windows boot.
Ik heb dus nog steeds geen oplossing.

intel ultra 265k noctua d15 g2 asus maximus hero z890 be quiet 850 dark power pro 12 voeding asus strix 4070 ti super motu ultra lite mk5 audio kaart seagate 530r 1tb m2 ssd samsung sm863 960 gb ssd

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-01 13:52
het is al zo in het bios?

ik heb ook een laptop, en kan me herinneren dat er een functieoets (fn) was waarmee mijn beeld ook op halve hoogte of half zo groot of zo werd weergegeven.. vaag gezicht, en ik heb eigenlijk geen idee waar het voor was.

• zaidoT
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-01 00:03
Staat hij via je FN-toetsen misschien dat hij ook het signaal naar je TV-out moet geven want dat kan verklaren waarom je een 4:3-ratio hebt.

• ukie
FN toetsen allemaal geprobeerd, maar niks
Ik heb gisteren al een ghost eroverheen gezet, die altijd goed werkte.
Ik neem aan dat ik die display driver waar je het over hebt, dan ook is vervangen.
Het heeft dus niks uitgemaakt.
Een collega had het erover dat het misschien zou kunnen helpen als ik de bios van mijn grafische kaart zou flashen,
maar ik heb rondgekeken, maar kan niks vinden.
Zou dat flashen een oplossing kunnen zijn?
Ik heb ook de laptop open gehad, om te kijken of de grafische kaart te vervangen zou zijn,
of dat er nog een slot vrij is om eventueel een nieuwe kaart erin te zetten,
maar met desktops kan ik nog redelijk uit de voeten, maar met laptops zou ik het niet weten.
Ik herkende het geheugen, en de draadloze netwerkkaart, maar daarme houd het op.
Kan ik ergens anders nog zien of ik nog een slot vrij hebt voor een grafische kaart?(bijvoorbeeld bij apparaatbeheer?)

• zaidoT
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-01 00:03
Als je laptop videokaart al te vervangen is dan zal je heel erg je best moeten doen om een kaart te vinden. Bij de budget/midden klassers is het vaak op het moederbord vast gesoldeerd en bij de wat hogere kaarten is het of een MXM(I,II,III,IV)-slot of een slot naar eigen inzicht van de fabrikant. En flashen zal je niks helpen met je resolutie probleem.

Heb je er al eens een externe monitor aan gehangen en gekeken of deze toch niet actief is.

• ukie
Externe monitor heb ik niet.
Waar kan ik aan zien of ik nog een slot vrij heb voor een nieuwe kaart?

Pagina: 1