Toon posts:

HFS geformatteerde schijf op mysterieuze wijze vol

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik een 500 GB lacie externe HD in leopard. Gebruik hem ook om via time machine backups te maken.

Mijn HFS geformatteerde schijf (lacie 500 GB)raakt op mysterieuze wijze vol. Via schrijfhulp is te zien dat er 165.912 mappen op mijn schijf te vinden zijn. Er is 451 GB gebruikt. Ik heb er zelf maar 4 mappen(waaronder de backup map) ingezet met wat films en muziek. Bij elkaar nog geen 100 GB. De mappen die ik er zelf op heb gezet zijn alleen zichtbaar. De rest allemaal niet.

Deze verborgen bestanden die mijn HD volgooien. Weet iemand wat dit is, hoe dit komt? En hoe krijg ik die troep eraf, zonder mijn films allemaal te hoeven wissen.

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:12

Smarron

The bend

Is het een mogelijkheid om jouw mapjes met data even op een andere schijf te zetten en dan die HFS-schijf te formatteren ? En dan nog eens kijken of het probleem opgelost is ?

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-02 05:56
Nog een belangrijker vraag is denk ik, wat staat er allemaal in die mapjes? M.a.w. is er een programmatje dat die mapjes maakt en vol zet, het moet toch ergens vandaan komen?

"That was left handed..." - JJH

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb niet genoeg ruimte om de bestanden van mijn externe hd tijdelijk op mijn interne harde schijf te zetten. En hem dan te formatteren. Er staan verder alleen films en muziek op. Geen programma's. Maar het lijkt alsof iets uit zichzelf mappen aanmaakt die verborgen zijn en mijn schijf volvreten.....

• KeesV
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:06

KeesV

Zonder titel

Kan het zijn dat toevallig je prullenbak helemaal vol zit? Ook voor externe schijven is er een prullenbak, die ook op de schijf zelf staat.

Ik doe niet aan sigs

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hoe groot is je schijf waar Leopard en al je data op staat, en hoeveel schijfruimte is daarvan gebruikt?

Verwijderd

Topicstarter
Waar kan ik die prullenbak voor externe HD dan vinden? Mijn "normale"prullenbak is verder leeg.

schijf waar leopard op staat heeft capaciteit van 74 GB. Er is 52 GB gebruikt.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 maart 2008 @ 10:20:
Waar kan ik die prullenbak voor externe HD dan vinden?
De verborgen map '.Trashes' in de root directory van de losse HD (dus /Volumes/blah/.Trashes).
Maar als daar wat in staat zou je dat in de prullenbak moeten zien wanneer je de schijf aankoppelt.

Om een lijst te verkrijgen van alle bestanden met hun ruimtegebruik:
Open een terminal, tik 'du -h ', sleep het icoon van de harde schijf erbij, return.
du -h /Volumes/Lassieschijf

Als je 'Permission denied' tegenkomt, dan staan er dus bestanden op de schijf waar je niet bij mag met je normale gebruikersrechten. Oh wacht, dat zou 't probleem kunnen zijn natuurlijk. Misschien kun je beter meteen als super user 't commando geven:
sudo du -h /Volumes/Lassieschijf

Verwijderd

Topicstarter
Dit is voor mij behoorlijk ingewikkeld. Maar ik ben nooit te beroerd om wat bij te leren :) Hoe open ik een terminal?

• benoni
  • Niet online
Spotlightloepje rechtsboven, 'terminal' tikken ;)

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-02 21:49
ik heb geen verstadn van OS X maar misschien heb je je externe hardes chijf als normale schijf aangekoppeld, en maakt het backupprogramma dus elke keer een backup, waarin hij ook de backup meeneemt? en daardoor wordt d backup dus elke keer 2 keer zo groot, en si je schijf dus in not ime vol?

• benoni
  • Niet online
Kan idd. ook zijn dat de externe schijf als backup medium is gekoppeld aan Time Machine, die bewaart voor elk gewijzigd bestand ook de oudere versies (voorzover schijfruimte 't toelaat).

Verwijderd

Topicstarter
terminal geopend....commands ingevoerd....kreeg wat tekens te zien....Ik denk dat dit niet the way to go is voor mij. Gaat mijn pet te boven. Ik denk dat de problemen in die backup zitten....wat ik denk ik ga doen: bestanden die ik van harde schijf wil behouden overzetten naar vaste hd en dan opnieuw formatteren. Ik ga daarna time machine niet koppelen aar de externe hd. Kijken of dat helpt.

Eens?

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-02 21:49
nee, timemachine eens beter bekijken wat er over ingesteld kan worden, er zal vast een optie zijn waar je de grote van de backups kunt zien, of waar je op kunt geven hoeveel oudere versies van bestanden bewaard moeten blijven, of hoeveel ruimte timemachien mag gebruiken op de externe schijf.

• benoni
  • Niet online
Lijkt mij ook beter ja.

Zie ook het APL subforum, bijvoorbeeld met deze zoekopdracht.

Je kunt ook als je vanuit het time machine panel terugduikt en bladert,
de backup mappen specifiek verwijderen zie ik:
This is a something that Apple has hidden away, leaving some Mac users out there to go through all sorts of lengths to remove items from their Time Machine backups.

The solution is really easy, though.

Open time Machine. Go to the top level -- the first window; the one with your hard drive. Navigate to the backup you want to delete and use the Actions menu (gear icon) in the Finder's toolbar. It has an option to delete the backup. Also, when using the Actions menu, with a file or folder selected, there is an option to delete all instances of the file/folder from all backups.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie nu dat hij idd net zo lang kopieen maakt totdat de schijf vol is. Idee zou zijn om externe hd te verdelen in 2 delen en bijv 100 Gb beschikbaar te stellen aan time machine. En op de rest mijn films etc zetten. Bij het partitioneren van mijn schijf raak ik wel alle gegevens die erop staan kwijt, toch?

• benoni
  • Niet online
Bij mijn weten wel, als je het met Schijfhulpprogramma doet. Hoewel, de Apple kan in principe een partitie shrinken, met BootCamp heb je dat bijvoorbeeld zo voor elkaar. Misschien kan Leopard Schijfhulpprogramma dat ook wel, kijk maar even. Echt belangrijke bestanden zou ik altijd vooraf een extra keer backuppen.

Addit: Inderdaad, er zit 'Live Partition Resizing' in de nieuwe Disk Utility.

[ Voor 16% gewijzigd door benoni op 14-03-2008 11:32 ]

Pagina: 1